3.1 Justis- og beredskapsdepartementet
3.1.1 Kap. 3430 Kriminalomsorgen
Sammendrag
I Prop. 43 S (2020–2021)
foreslår regjeringen å øke bevilgningen på posten med 13 300 kroner
til 2,5 mill. kroner. Intensjonen var å foreslå økt bevilgning i
tråd med omtalen under posten i Prop. 43 S (2020–2021). Regjeringen
foreslår derfor å øke bevilgningen med 13,3 mill. kroner til 15,8
mill. kroner. Merbehovet skyldes feil i forslag til vedtak i Prop.
43 S (2020–2021).
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.1.2 Kap. 3440 Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten
Sammendrag
I Prop. 43 S (2020–2021)
foreslår regjeringen å redusere bevilgningen på posten med 10 mill.
kroner. Foreslått bevilgningsendring i Prop. 43 S (2020–2021) er
korrekt, men det nye nivået som er oppgitt på bevilgningen i vedtakslisten,
er feil. Det korrekte bevilgningsnivået hensyntatt den foreslåtte
reduksjonen er 259,6 mill. kroner, ikke 269,6 mill. kroner som oppgitt
i Prop. 43 S (2020–2021).
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.2 Arbeids- og sosialdepartementet
3.2.1 Kap. 2543 Midlertidige stønadsordninger for selvstendig næringsdrivende, frilansere og lærlinger
Post 71 Stønad til lærlinger, overslagsbevilgning
Sammendrag
Den midlertidige
inntektssikringsordningen for lærlinger ble avviklet for alle nye
saker fra og med 1. november 2020, jf. Prop. 142 S (2019–2020),
Innst. 19 S (2020–2021). For å sikre forutsigbarhet for lærlinger som
hadde fått innvilget stønaden, ble det samtidig besluttet at de
som allerede var inne på ordningen før 1. november 2020, skal kunne
motta denne inntil maksimal stønadsperiode på 52 uker er nådd.
I forbindelse med
Stortingets behandling av Prop. 1 S (2020–2021) er det enighet om
at ordningen med særlige dagpenger til lærlinger forlenges til og
med 31. mars 2021, jf. delavtale mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti av 16. november 2020. For at det ikke skal
være et opphold der nye tilfeller ikke kan komme inn i ordningen,
forlenges ordningen ut året 2020, med virkning fra 1. november 2020.
Videreføringen
av den særlige dagpengeordningen for lærlinger med virkning fra
og med 1. november og ut 2020 anslås å gi en beskjeden økning i
utgiftene under kap. 2543 post 71. Det er usikkert hvor mye av dette
som vil komme i 2020. Samlet anslås det at det ikke er behov for
endringer i anslaget på posten. Forslaget til bevilgning er 100
mill. kroner i Prop. 41 S (2020–2021).
Den midlertidige
inntektssikringsordningen for lærlinger videreføres gjennom kgl.
res. i statsråd 27. november 2020. Her gis det også samtykke til
at endringen trer i kraft, jf. Bevilgningsreglementet § 11 annet ledd.
Forskriftsendringen kan således tre i kraft straks og gis virkning
fra og med 1. november 2020.
Komiteens
merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
Som følge av koronapandemien
har det vært mindre reisevirksomhet for politisk ledelse ved Statsministerens
kontor og i departementene. Dette har medført lavere kostnader enn
budsjettert i 2020.
Koronapandemien
har medført økt behov for at regjeringen raskt når ut med informasjon
om smitteverntiltak til befolkningen, virksomheter og andre som
påvirkes av pandemien. Behovet for å gjennomføre hyppige pressekonferanser
har derfor økt. Det er i dag etablert et midlertidig presserom i
lokalene til Klima- og miljødepartementet. Det foreslås at disse
lokalene oppgraderes til et permanent presserom.
Det foreslås derfor
å redusere bevilgningen under kap. 21 post 1 med 3,4 mill. kroner
mot tilsvarende økning av bevilgningen på Kommunal- og moderniseringsdepartementets
kap. 510 post 45.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås nedsatt med 2,3 mill. kroner. Reduksjonen er knyttet
til lavere innkjøp av råvarer til kafeteriaen og behov for en økning
på post 21 Spesielle driftsutgifter, jf. nedenfor.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås økt med 0,3 mill. kroner. Økningen er knyttet til
opprettelsen av godtgjørelsesutvalget i henhold til Stortingets
vedtak, jf. Dokument 8:31 S (2019–2020) og Innst. 177 S (2019–2020):
«Stortinget ber
Stortingets presidentskap om å nedsette et utvalg som skal utrede
felles prinsipper for godtgjørelse til politikere på alle forvaltningsnivåer.
Utvalget skal også evaluere ordningen med Stortingets lønnskommisjon.
Utvalget gis en bred sammensetning der også KS er representert.
Inntil saken fremlegges for Stortinget, fryses godtgjørelsen for
stortingsrepresentanter og medlemmer av regjeringen på dagens nivå.»
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan
overføres
Sammendrag
Bevilgningen foreslås
nedsatt med 45,8 mill. kroner. Reduksjonen er knyttet til at tidligere
usikkerhetsavsetninger kan løses opp, og dette er særlig knyttet
til byggeprosjektet Prinsens gate 26 mv.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 74 Reisetilskudd til skoler
Sammendrag
Skolebesøk til
Stortinget er avlyst siste halvår av 2020 grunnet koronapandemien.
Bevilgningen foreslås derfor redusert med 2,7 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.3 Kap. 1600 Finansdepartementet
Sammendrag
Det foreslås å
øke bevilgningen på posten med 0,6 mill. kroner, jf. tilsvarende
økning på kap. 4600 Finansdepartementet, post 2 Diverse refusjoner.
Se nærmere omtale under denne posten nedenfor.
Som følge av koronapandemien
har departementet i 2020 hatt klart mindre reiseaktivitet, og en
del tiltak er av samme årsak blitt utsatt. Selv om pandemien også har
gitt betydelige merutgifter til bl.a. overtid, IT-drift og hjemmekontorer,
er det funnet rom for å foreslå bevilgningen nedsatt med 1,7 mill.
kroner for å dekke foreslåtte merutgifter på kap. 1602 Finanstilsynet,
post 1 Driftsutgifter, og kap. 1605 Direktoratet for forvaltning
og økonomistyring, post 1 Driftsutgifter, med hhv. 1,2 og 0,5 mill.
kroner.
Netto innebærer
ovenstående at bevilgningen på kap. 1600 post 1, foreslås nedsatt
med 1,1 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.4 Kap. 1602 Finanstilsynet
Sammendrag
Som følge av en
mer langvarig løsning med hjemmekontor for ansatte på grunn av koronapandemien har
Finanstilsynet måttet innføre ytterligere sikkerhetstiltak og anskaffe
datapakker, PC-utstyr mv. til ansatte. Det foreslås å øke bevilgningen
på posten med 1,2 mill. kroner. Økningen dekkes av foreslått nedsettelse
under kap. 1600 post 1.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.5 Kap. 1605 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
Sammendrag
Avdeling for offentlige
anskaffelser ble 1. september 2020 overført fra Difi til Direktoratet
for forvaltning og økonomistyring (DFØ). I den anledning ble bevilgningen
til DFØ økt med 33,1 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon av
bevilgningen til Difi. Som opplyst i Prop. 117 S (2019–2020) ville
regjeringen i forbindelse med nysalderingen eventuelt komme tilbake
med forslag til justering av fordelingen. På grunnlag av regnskapet
per 31. august foreslås ytterligere 5,6 mill. kroner overført til DFØ.
Ved behandlingen
av Prop. 142 S (2019–2020) og Innst. 19 S (2020–2021) ble det på
posten bevilget 32,5 mill. kroner til etablering og drift av en
ny betalingskortløsning for utbetalinger fra staten til personer
uten bankkonto. Det har vist seg behov for ytterligere 0,5 mill.
kroner til denne løsningen. Økningen dekkes av foreslått nedsettelse
under kap. 1600 post 1.
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på posten med 6,1 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.6 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
Post 61 Tilskudd til kommuner
og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
Sammendrag
På grunnlag av
regnskapstall og anslått betalingsutvikling ut året foreslås bevilgningen
på posten økt med 70 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 72 Tilskudd til private
og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås økt med 650 mill. kroner. Ved behandlingen av revidert
nasjonalbudsjett 2020 ble bevilgningen på posten satt ned med 780
mill. kroner, begrunnet bl.a. med forventet lavere investeringsnivå,
og dermed bevilgningsbehov, som følge av koronapandemien. Regnskapstall
viser at virkningen av pandemien på utgiftene på denne posten hittil
er blitt klart lavere enn tidligere antatt.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.7 Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
Sammendrag
Ordningen med nettoføring
av merverdiavgift i ordinære statlige forvaltningsorgan innebærer
at organene som er inkludert i ordningen, ikke belastes merverdiavgift
for utgifter på postene 1–49 i sine budsjetter og regnskaper, men
kan føre utgiftene til merverdiavgift på et sentralt kapittel for
merverdiavgift under Finansdepartementet (kap. 1633 post 1). Bevilgningsbehovet
på posten er usikkert. På bakgrunn av regnskapstall og forventet
utvikling foreslås bevilgningen på posten økt med 500 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.8 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.
Post 89 Renter og provisjon
mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag
Bevilgningsbehovet
på posten er usikkert og varierer med størrelsen på og sammensetningen
av statsgjelden samt endringer i rentenivået. Bevilgningen på posten
foreslås nedsatt med 591,9 mill. kroner. Reduksjonen skyldes både
renteendringer og forskyvninger mellom verdipapirtyper.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.9 Kap. 1651 Statsgjeld, avdrag og innløsning
Post 98 (Ny) Avdrag på innenlandsk
statsgjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag
Norges Bank har
gjennomført tilbakekjøpsauksjoner i statsobligasjonslånet med forfall
i 2021. Bevilgningen på posten foreslås derfor ført opp med 8 520
mill. kroner. Normalt innfris statsgjeld bare annethvert år, og posten
er derfor ny i 2020. Ordningen med slike tilbakekjøp er gjort rede
for på side 105 i Prop. 1 S (2019–2020) Finansdepartementet. Mulige
tilbakekjøp i 2020 ble varslet på side 111 i Prop. 1 S (2020–2021)
Finansdepartementet.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.10 Kap. 2309 Tilfeldige utgifter
Sammendrag
Bevilgningen er
motpost til tilleggsbevilgninger til blant annet forhandlinger hvor
staten er part, herunder lønnsoppgjøret for statsansatte, takstoppgjøret
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer, og
til uforutsette utgifter. Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse
med nysalderingen på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter
pådras gjennom året. I Saldert budsjett 2020 var bevilgningen på
kap. 2309 post 1 på knapt 5,0 mrd. kroner.
Som følge av lavere
anslått lønnsvekst for 2020 ble bevilgningen redusert med 1,8 mrd.
kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2020, jf. Prop.
117 S (2019–2020), Innst. 360 S (2019–2020). Ved behandlingen av
Prop. 26 S (2020–2021) vedtok Stortinget en bevilgning under kap.
2315 post 1 på 0,5 mrd. kroner til merutgifter etter lønnsoppgjøret
i staten, jf. Innst. 81 S (2020–2021). Finansdepartementet fikk
fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning.
De endelige beregningene viser at virkningene av lønnsoppgjøret
i 2020 på departementenes poster med lønnsbevilgning er 69,8 mill.
kroner lavere enn bevilgningen til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen,
jf. vedlegg 4. Ved behandlingen av Prop. 12 S (2020–2021), jf. Innst.
33 S (2020–2021), ble det gjort endringer i bevilgningene til legehjelp
og psykologhjelp på bakgrunn av forhandlinger med Den norske legeforening
og Norsk Psykologforening. Videre er det i Prop. 42 S (2020–2021)
foreslått økte bevilgninger til kommunene og til trygderefusjoner
for fysioterapi og allmennlegehjelp etter forhandlinger med Norsk
Fysioterapeutforbund, Norsk Manuellterapeutforening og Privatpraktiserende
Fysioterapeuters Forbund samt Den norske legeforening. Takstoppgjøret
medfører økte utgifter i 2020 på 44,8 mill. kroner. Samlet utgjør
dermed merutgiftene til lønnsoppgjør mv. 0,5 mrd. kroner i 2020.
Bevilgningen dekker
også enkelte mindre, uforutsette utgifter som regnskapsføres på
kapitlet, samt merutgifter det er gitt tilsagn om gjennom samtykke
fra Finansdepartementet eller ved kongelig resolusjon. Posteringene
fremkommer ved fremleggelsen av statsregnskapet.
Det legges opp
til at bevilgningen på posten skal utgjøre 100 mill. kroner etter
nysalderingen, som skal dekke de mindre, uforutsette utgiftene.
Det er noe mer enn den vanlige avsetningen i forbindelse med nysalderingen,
og skal ta høyde for budsjettoverskridelser i 2020, jf. romertallsfullmakt
om utbetalingsløsning for overtid, reisetid og timelønn i staten.
Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn satt ned med 3,1 mrd. kroner
i nysalderingen, hvorav lønnsoppgjør mv. utgjør om lag 0,5 mrd. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.11 Kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet
Sammendrag
I forbindelse med
Stortingets behandling av Prop. 26 S (2020–2021), jf. Innst. 81
S (2020–2021), ble det bevilget 479,1 mill. kroner på kap. 2315
til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere
i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til
å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning.
De endelige beregningene viser at virkningene av lønnsoppgjøret
i 2020 på departementenes poster med lønnsbevilgning er 69,8 mill.
kroner lavere enn bevilgningen til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen,
jf. vedlegg 4. Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 2315
post 1 nedsettes med 69,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.12 Kap. 2800 Statens pensjonsfond utland
Post 50 Overføring til fondet
Sammendrag
I Saldert budsjett
2020 ble det på kap. 2800 post 50 bevilget 244 951 mill. kroner.
Grunnlaget for overføringen til Statens pensjonsfond utland er statsbudsjettets netto
kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås nedsatt
med 137 250 mill. kroner, slik at samlet bevilgning på kap. 2800
post 50 blir 107 701 mill. kroner. Overføringen til Statens pensjonsfond
utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen
av statsregnskapet for 2020, basert på regnskapsført netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 96 (Ny) Finansposter overført
til fondet
Sammendrag
Netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirksomheten utgjør 9,1 mrd. kroner i 2020
som følge av at Equinor har gjennomført tilbakekjøp av aksjer. Se
omtale i Prop. 117 S (2020–2021) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2020.
Ifølge lov om Statens
pensjonsfond 21. desember 2005 nr. 123 § 4 inngår netto finanstransaksjoner
som en inntekt i Statens pensjonsfond utland. Netto finanstransaksjoner
framkommer som summen av brutto inntekter ved statlig salg av aksjer
i Equinor ASA, fratrukket statlig kjøp av aksjer i Equinor ASA definert
som markedsprisen staten betaler for aksjene og fratrukket statlig
kapitalinnskudd i Equinor ASA og selskap som ivaretar statens interesser
i petroleumsvirksomheten, samt finanstransaksjoner knyttet til selskaper
i petroleumsvirksomheten hvor staten har eierinteresser.
Overføringen til
Statens pensjonsfond utland for statens salg av aksjer i Equinor
ASA budsjetteres under kap. 2800 Statens pensjonsfond utland, post
96 Finansposter overført til fondet. Det foreslås en bevilgning
på 9 100 mill. kroner på posten for 2020.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Rødt, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Rødt mener det var feil av staten som majoritetseier i
Equinor å tillate selskapet å gjennomføre et tilbakekjøpsprogram
for egne aksjer. Denne praksisen var ulovlig i Norge fram til årtusenskiftet,
og bidrar etter dette
medlems mening kun til å berike selskapets private aksjonærer
og toppledere.
Dette medlem viser til at
størrelsen på Equinors tilbakekjøpsprogram på 5 mrd. dollar over
tre år innebærer at selskapet disse årene vil bruke dobbelt så mye hvert
år på å utføre denne formen for aksjeakrobatikk, som det selskapet
har annonsert at de planlegger å bruke på grønne investeringer.
Dette medlem viser til at
tilbakekjøpsprogrammet i mars 2020 ble satt på vent av Equinor på
grunn av koronapandemien, og at Rødts forslag i trontaledebatten
2020 om at regjeringen burde sikre at tilbakekjøpsprogrammet blir
stanset permanent, kun fikk støtte av Sosialistisk Venstreparti.
Dette medlem ønsker derimot
at staten skal kjøpe seg opp i viktige selskaper som Equinor, og
viser til at Rødts mål er å sikre staten fullt eierskap for deretter
å bruke det til å bygge ut industri og grønne arbeidsplasser i Norge.
3.3.13 Kap. 3041 Stortinget
Sammendrag
Stortingets presidentskap
foreslår å sette ned bevilgningen på posten med 2 mill. kroner.
Reduksjonen er knyttet til redusert salg av varer fra kafeteriaen
2020 grunnet koronapandemien.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.14 Kap. 4600 Finansdepartementet
Post 2 Diverse refusjoner
Sammendrag
På post 2 føres
refusjoner fra andre offentlige virksomheter som departementet samarbeider
med. Det ventes nå en inntekt på om lag 1 mill. kroner, mot budsjettert
0,4 mill. kroner. Bevilgningen foreslås derfor økt med 0,6 mill.
kroner.
Det er gitt merinntektsfullmakt
mellom kap. 4600 post 2 og kap. 1600 Finansdepartementet, post 1
Driftsutgifter. Kap. 1600 post 1 er derfor foreslått økt med samme
beløp.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.15 Kap. 4602 Finanstilsynet
Post 3 Saksbehandlingsgebyr
Sammendrag
Etterspørselen
etter prospektkontroller og gebyrbelagte bevillinger er blitt noe
lavere enn ventet. Bevilgningen på posten foreslås derfor nedsatt
med 0,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 86 Vinningsavståelse og
overtredelsesgebyr mv.
Sammendrag
På bakgrunn av
regnskapsførte inntekter på posten og anslag for resten av året
foreslås bevilgningen på posten økt med 3,5 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.16 Kap. 4618 Skatteetaten
Post 1 Refunderte utleggs-
og tinglysingsgebyr
Sammendrag
Gebyrer fra utleggsforretninger
gjennom namsmann er blitt lavere i 2020 enn tidligere anslått, hovedsakelig
på grunn av koronapandemien. Det er noe usikkert om overføringen
av skatteoppkreverfunksjonen fra kommunene til Skatteetaten fra
1. november 2020 vil påvirke aktivitetsnivået i tiden omkring overføringen.
Etter en samlet vurdering foreslås bevilgningen på posten nedsatt
med 19,5 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås økt med 2,2 mill. kroner. De største inntektene
på posten gjelder refusjoner i forbindelse med prosjekter og andre
tiltak i samarbeid med andre statsinstitusjoner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås økt med 0,7 mill. kroner basert på inntektsutviklingen
hittil i år og forventet utvikling for resten av året.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås nedsatt med 0,7 mill. kroner basert på inntektsutviklingen
hittil i år og forventninger for resten av året.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 85 Inngått på tapsførte
lån mv.
Sammendrag
På posten føres
inntekter fra innkreving av misligholdte lån som allerede er tapsførte
i Statens lånekasse for utdanning og i Husbanken. På bakgrunn av
regnskapstall og forventet utvikling på posten foreslås det å sette
ned bevilgningen på posten med 35 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 86 Bøter, inndragninger
mv.
Sammendrag
Vel halvparten
av inntektene kommer normalt fra forenklede forelegg. Større aktivitet
fra politiet har gitt flere forelegg enn tidligere. Mer effektiv
videresending til innkreving har bidratt til tidligere innbetalinger.
Bevilgningen på posten foreslås økt med 130 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 88 Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret
Sammendrag
Både færre krav
til innkreving og lavere beløp per innkreving har bidratt til lavere
inntekter. Videre kan en vanskelig økonomisk situasjon i deler av
næringslivet bidra til at mindre enn normalt lar seg inndrive. Bevilgningen
på posten foreslås nedsatt med 45 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 89 Overtredelsesgebyr
Sammendrag
På bakgrunn av
inntektsutviklingen hittil i år foreslås bevilgningen på posten
økt med 1 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.17 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå
Sammendrag
På grunn av koronapandemien
ble inndrivelsen av tvangsmulkt midlertidig stanset våren 2020.
Ordinære rutiner ble tatt i bruk igjen i september, men det antas
likevel lavere inntekter i andre halvår enn normalt. Bevilgningen
på posten foreslås nedsatt med 10,5 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.18 Kap. 5309 Tilfeldige inntekter
Sammendrag
På dette kapitlet
inntektsføres uforutsette inntekter det ikke er naturlig å føre
under andre kapitler. I saldert budsjett 2020 er det bevilget 300
mill. kroner på kap. 5309 post 29. På bakgrunn av regnskapstall
per september 2020 og forventet utvikling anslås inntektene nå til 1
mrd. kroner. Økningen skyldes blant annet at ubrukte midler er tilbakeført
fra EØS-midlenes sekretariat (FMO) relatert til avslutning av EØS-avtalene
2009–2014. Bevilgningen på posten foreslås økt med 700 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.19 Kap. 5580 Sektoravgifter under Finansdepartementet
Post 70 Finanstilsynet, bidrag
fra tilsynsenhetene
Sammendrag
På det tidspunkt
budsjettet ble fastsatt, var ikke kompensasjon i 2019 for lønnsoppgjøret
i 2019 kjent. Denne ble derfor lagt til utlikningsbeløpet for 2020.
I tillegg ble det korrigert for avvik mellom anslått og faktisk belastning
av merverdiavgift i 2019. På bakgrunn av dette og enkelte andre
forhold foreslås det å øke bevilgningen med 4,3 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.20 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
Post 80 Av statskassens foliokonto
i Norges Bank
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås nedsatt med 895,8 mill. kroner. Lavere rente i første
halvår og nullrente fra tredje kvartal ligger til grunn for forslaget.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 82 Av innenlandske verdipapirer
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås økt med 26,5 mill. kroner. Høyere renter enn tidligere
anslått ligger til grunn for forslaget.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 83 Av alminnelige fordringer
Sammendrag
Ved budsjettrevisjonen
våren 2020 ble post 83 økt med 67 mill. kroner. Økningen hang sammen
med at Garantiinstituttet for eksportkreditt ble gitt fullmakt til å
trekke opp lån for utbetalinger under Alminnelig garantiordning.
Lån er blitt trukket opp senere og til lavere rente enn tidligere
antatt. Det foreslås at bevilgningen settes ned med 55,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 84 Av driftskreditt til
statsbedrifter
Sammendrag
Lavere renter enn
tidligere anslått gir lavere inntekter på posten. Bevilgningen foreslås
nedsatt med 85,5 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.3.21 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
Post 89 Garantiprovisjon
Komiteen viser til brev fra
finansministeren til finanskomiteen av 4. desember 2020 om en inkurie
i Prop. 56 S (2020–2021). I brevet vises det til at det er etablert
en statlig garantiordning for lån til små og mellomstore bedrifter
jf. Prop. 58 LS (2019–2020), Prop. 57 S (2019–2020) og Innst. 200
S (2019–2020). Ved behandlingen ble det bl.a. bevilget 10 mrd. kroner
på kap. 1645 Statlig garantiordning for lån til små og mellomstore
bedrifter. Låntakere som får garanti etter denne ordningen, skal
betale garantiprovisjon, og inntekter under garantiordningen skal
føres på kap. 5605 post 89. Ved opprettelsen av ordningen ble det
ikke ført opp en bevilgning på denne posten, men regnskapsførte
beløp viser at inntektene for 2020 kan anslås til 68 mill. kroner.
Ved en feil er det ikke foreslått en bevilgning på posten i Prop.
56 S (2020–2021). Komiteen foreslår
å rette dette og fremmer derfor følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2020 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5605
|
|
Renter
av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
|
|
|
89
|
(NY)
Garantiprovisjon, bevilges med
|
68 000 000»
|
3.3.22 Kap. 5800 Statens pensjonsfond utland
Post 50 Overføring fra fondet
Sammendrag
På kap. 5800 post
50 ble det i saldert budsjett 2020 bevilget 241 084 mill. kroner
som overføring fra Statens pensjonsfond utland til å dekke det oljekorrigerte
underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert
underskudd på 416 922 mill. kroner. Det foreslås at det overføres
midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett
2020. Overføringen fra Statens pensjonsfond utland foreslås derfor
økt med 175 838 mill. kroner, til 416 922 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til sitt forlik om nysalderingen den 15. desember 2020 og
sine forslag under kap. 1320 post 73, kap. 571 post 60 og kap. 5605
post 89. I tillegg vises det til behandlingen av næringskomiteens innstilling
Innst. 155 S (2020–2021), jf. Prop. 45 S (2020–2021). Samlet innebærer
disse forslagene behov for økt overføring fra Statens pensjonsfond
utland på 504 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2020 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, forhøyes med
|
176 342 052 000
|
|
|
fra
kr 241 084 213 000 til kr 417 426 265 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til egne forslag om bevilgningsendringer
i statsbudsjettet for 2020, og fremmer derfor følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2020 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, forhøyes med
|
178 828 742 000
|
|
|
fra
kr 241 084 213 000 til 419 912 955 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til egne forslag om bevilgningsendringer
i statsbudsjettet for 2020 og fremmer derfor følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2020 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, forhøyes med
|
179 578 742 000
|
|
|
fra
kr 241 084 213 000 til 420 662 955 000»
|
|
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
bevilgningsforslag i forbindelse med behandlingen av Prop. 42 S
(2020–2021) i henholdsvis helse- og omsorgskomiteen og kommunal-
og forvaltningskomiteen, samt til Dokument 8:76 S (2020–2021). Disse
forslagene innebærer til sammen økte bevilgninger på 1 618 119 000
kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2020 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, forhøyes med
|
177 456 171 000
|
|
|
fra
kr 241 084 213 000 til kr 418 540 384 000»
|
|
3.3.23 Kap. 5999 Statslånemidler
Sammendrag
Bevilgningen knyttet
til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter
og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer
dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Siden nysaldert
budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på 66 214 mill.
kroner, foreslås bevilgningen på kap. 5999 post 90 økt med 56 101
mill. kroner, fra 10 113 mill. kroner til 66 214 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til Stortingets behandling av næringskomiteens Innst. 155
S (2020–2021) vedrørende kap. 2421 post 91, som innebærer en reduksjon
på 30 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2020 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5999
|
|
Statslånemidler:
|
|
|
90
|
Lån,
forhøyes med
|
56 071 159 000
|
|
|
fra
kr 10 112 857 000 til kr 66 184 016 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt slutter seg til regjeringens forslag.
3.3.24.1 Dokumentavgift ved hjemmelsoverføringer mellom sammenslåtte kommuner og aksjeselskap
Sammendrag
Det skal betales
dokumentavgift ved tinglysing av dokument som overfører hjemmel
til fast eiendom, jf. Stortingets vedtak om dokumentavgift § 1.
Etter inndelingslova
§ 14 skal det ikke betales dokumentavgift ved disposisjoner som
er en direkte følge av grenseendring etter loven. Bestemmelsen omfatter hjemmelsoverføringer
mellom kommuner i forbindelse med kommunesammenslåinger, men ikke
hjemmelsoverføringer fra de tidligere kommunenes aksjeselskap til
den sammenslåtte kommunen, eller hjemmelsoverføringer fra den sammenslåtte
kommunen til et aksjeselskap.
Etter Stortingets
vedtak om dokumentavgift § 2 bokstav k er hjemmelsoverføring i forbindelse
med omorganiseringer fritatt for dokumentavgift dersom omorganiseringen
kan gjennomføres med skattemessig kontinuitet etter skatteloven
§§ 11-2 til 11-5, § 11-11 og § 11-20. Omdanning av virksomhet som
er drevet av en kommune eller fylkeskommune, til aksjeselskap eller allmennaksjeselskap,
er et eksempel på en slik omorganisering, jf. skatteloven § 11-20
første ledd bokstav b. For hjemmelsoverføringer i forbindelse med
andre typer omorganiseringer må det betales dokumentavgift.
Etter dokumentavgiftsloven
§ 3 kan det i enkelttilfeller fritas for eller settes ned avgift
dersom særlige forhold taler for det. Bestemmelsen praktiseres strengt.
Etter forvaltningspraksis gis det kun dispensasjon når avgiften
i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning og det
oppstår tilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket
ble truffet. Det gis ikke dispensasjon i forbindelse med omorganisering
av selskaper.
Departementet viser
til at hjemmelsoverføringer i forbindelse med kommuneendringer står
i en særstilling. Det kan være grunn til å åpne for dispensasjon
i slike tilfeller. En forutsetning for å kunne gi dispensasjon er
at det ikke innebærer statsstøtte, jf. EØS-avtalen artikkel 61(1).
Før det innvilges dispensasjon i den enkelte sak, må det dermed
foretas en konkret vurdering av om den eiendommen som overføringen
gjelder, brukes i økonomisk aktivitet i konkurranse med andre private eller
offentlige aktører.
Søknad om dispensasjon
vil bli behandlet på ordinær måte i forvaltningen. Departementet
antar at antallet dispensasjoner vil være begrenset, og at endringen ikke
vil ha provenyvirkninger.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til
orientering.
3.3.24.2 Tydeliggjøring av innholdet i mellomværendet med statskassen
Sammendrag
I Gul bok 2020
orienterte Finansdepartementet om endringer i bestemmelsene om økonomistyring
i staten, herunder en tydeliggjøring av hva som skal inngå i mellomværendet
med statskassen. Mellomværendet representerer et unntak fra kontantprinsippet
og viser om en statlig virksomhet eller ordning har penger til gode eller
skylder penger til statskassen. Hva som inngår i mellomværendet,
fremgår av Finansdepartementets rundskriv R-101, herunder at ytterligere
unntak fra kontantprinsippet krever Stortingets uttrykkelige vedtak.
Regnskapsmessige effekter i
overgangsåret
Effekten av omlegging
til nye regler skal være tatt hensyn til i budsjettene til virksomhetene.
Det vil likevel kunne oppstå enkelte regnskapstekniske engangseffekter
i overgangsåret. Finansdepartementet har ikke utarbeidet spesifikke
retningslinjer for regnskapsføringen i forbindelse med overgangen,
men har lagt til grunn at nødvendige tilpasninger vurderes av den
enkelte virksomhet, eventuelt i samråd med Direktoratet for forvaltning
og økonomistyring (DFØ) som forvalter av det statlige økonomiregelverket.
DFØ er i enkelte saker blitt kontaktet av virksomheter for faglig
veiledning og avklaring av praktiske løsninger. Finansdepartementet
legger opp til at Stortinget vil bli orientert der det er gjort
slike regnskapstekniske avklaringer av engangseffekter, ved at det
i Meld. St. 3 (2020–2021) Statsrekneskapen 2020 gis noteopplysninger
på aktuelle poster.
Skatteetaten – fullmakt til
postering mot mellomværendet med statskassen
I statsbudsjettet
for 2020 ble det for Skatteetaten vedtatt to nye romertallsfullmakter
som hjemler unntak fra kontantprinsippet, i tråd med de nye bestemmelsene.
Fullmaktene ivaretar Skatteetatens praksis med bruk av mellomværendet
og omfatter statens andel av skatteinngangen og uplasserte innbetalinger
i merverdiavgiftsregnskapet.
Etter nærmere gjennomgang
av praksis for Skatteetatens bruk av mellomværendet mener departementet at
fullmakten som gjelder uplasserte innbetalinger, bør utvides til
å omfatte alle innkrevingsregnskapene, og ikke bare merverdiavgiftsregnskapet.
En ny og mer generell fullmakt om uplasserte innbetalinger foreslås derfor
for 2020, i tillegg til den eksisterende fullmakten. Skatteetaten
ivaretar også innkrevingsfunksjoner på vegne av andre aktører. I
de tilfeller slike midler videresendes, er praksis at disse føres
på mellomværendet. Det er derfor behov for en fullmakt som også
ivaretar regnskapsføringen av slike midler.
På denne bakgrunn
ber departementet om fullmakt som hjemler ytterligere to unntak
for Skatteetaten, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til
orientering og slutter seg til forslaget til romertallsvedtak, jf.
forslag til vedtak II under kapittel 5 Komiteens tilråding.