Søk

Innhold

2. Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter

2.1 Sammendrag

2.1.1 Anslagsendringer for skatter og avgifter

Skatter og avgifter fra Fastlands-Norge

Etter at Nasjonalbudsjettet 2021 og Gul bok 2021 ble ferdigstilt, har det kommet ny informasjon om skatte- og avgiftsinntektene i 2020. Den nye informasjonen tilsier at anslaget for faktiske skatter og avgifter til staten i 2020 settes opp med om lag 3,4 mrd. kroner sammenlignet med anslaget i Nasjonalbudsjettet 2021.

Avgiftene er oppjustert med om lag 5,2 mrd. kroner. Det er særlig en sterkere utvikling i merverdiavgiften og særavgiftene på alkohol og tobakk enn tidligere ventet som trekker avgiftene opp. Direkte skatter er nedjustert med om lag 1,9 mrd. kroner, noe som særlig skyldes at kostnaden ved midlertidig redusert arbeidsgiveravgiftssats for 3. termin er oppjustert fra 8 til 10,5 mrd. kroner. Noe bedre utsikter for personskatter trekker i motsatt retning.

Etter dette anslås statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge i 2020 til 1 028,0 mrd. kroner, en nominell vekst på -0,3 pst. fra 2019. Sammenlignet med Saldert budsjett 2020 er anslaget for statens samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge nedjustert med nærmere 56,8 mrd. kroner, jf. tabell 2.1.

Når en tar hensyn til den anslåtte virkningen av blant annet konjunkturutviklingen, er anslaget for strukturelle skatte- og avgiftsinntekter satt ned med 2,5 mrd. kroner sammenlignet med anslagene i Nasjonalbudsjettet 2021. Nedjusteringen skyldes i hovedsak høyere kostnader knyttet til midlertidig lavere sats i arbeidsgiveravgiften for 3. termin enn ventet. Dette motvirkes delvis av bedre utsikter i enkelte av de øvrige skattene og avgiftene mv., hvor noe vurderes å være av strukturell art.

Skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten

Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) fra petroleumsvirksomheten i 2020 anslås til 28,3 mrd. kroner. Anslaget er med det 104,1 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Nedjusteringen må ses i sammenheng med lavere anslag på petroleumsprisene og de særskilte lettelsene for petroleumssektoren vedtatt av Stortinget tidligere i år, jf. Prop. 113 L (2019–2020) Midlertidige endringer i petroleumsskatteloven, Innst. 351 L (2019–2020). Innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten anslås til 7,0 mrd. kroner i 2020, en nedjustering på 0,5 mrd. kroner fra anslaget i saldert budsjett.

Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

Tabell 2.1 Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter

Mill. kroner

Kap.

Post

Endringer før nysalderingen

Endringer i nysalderingen

Sum endringer

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Trinnskatt, formuesskatt mv.

-693

-2 777

-3 470

72

Fellesskatt mv.

-199

-1 321

-1 520

74

Selskapsskatter mv.

-350

2 130

1 780

5502

Finansskatt

70

Skatt på lønn

-5

-275

-280

71

Skatt på overskudd

-10

10

-

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift

-

55

55

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

-2 000

-21 000

-23 000

72

Særskatt på oljeinntekter

-36 000

-45 100

-81 100

74

Arealavgift mv.

-

-200

-200

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

70

CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen

-

-300

-300

5511

Tollinntekter

71

Auksjonsinntekter fra tollkvoter

-

-9

-9

5521

Merverdiavgift

70

Merverdiavgift

-2 145

-27 805

-29 950

5526

Avgift på alkohol

70

Avgift på alkohol

-11

2 911

2 900

5531

Avgift på tobakkvarer mv.

70

Avgift på tobakkvarer mv.

-

2 100

2 100

5536

Avgift på motorvogner mv.

71

Engangsavgift

-21

-2 579

-2 600

72

Trafikkforsikringsavgift

-

100

100

75

Omregistreringsavgift

-

100

100

5538

Veibruksavgift på drivstoff

70

Veibruksavgift på bensin

-4

-496

-500

71

Veibruksavgift på autodiesel

-7

-493

-500

72

Veibruksavgift på naturgass og LPG

-

-10

-10

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Avgift på elektrisk kraft

-10

-690

-700

5542

Avgift på mineralolje mv.

70

Grunnavgift på mineralolje mv.

-1

-199

-200

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift

-46

-354

-400

71

Svovelavgift

-

1

1

5548

Miljøavgift på visse klimagasser

70

Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK)

-

-95

-95

5551

Avgifter knyttet til mineralvirksomhet

70

Avgift knyttet til andre undersjøiske naturforekomster enn petroleum

-

0

0

71

Årsavgift knyttet til mineraler

-

-1

-1

5555

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.

70

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.

-

-15

-15

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

70

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

-367

267

-100

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje

-1

201

200

74

Miljøavgift på glass

-

-10

-10

5561

Flypassasjeravgift

70

Flypassasjeravgift

-1 645

-80

-1 725

5562

Totalisatoravgift

70

Totalisatoravgift

-100

-

-100

5565

Dokumentavgift

70

Dokumentavgift

-

100

100

5568

Sektoravgifter under Kulturdepartementet

75

Kino- og videogramavgift1

-

-12

-12

5570

Sektoravgifter under Kommunal- og moderniseringsdepartementet

70

Sektoravgifter Nasjonal kommunikasjonsmyndighet2

-

1

1

5571

Sektoravgifter under Arbeids- og sosialdepartementet

70

Petroleumstilsynet – sektoravgift3

-5

-

-5

5572

Sektoravgifter under Helse- og omsorgsdepartementet

74

Tilsynsavgift4

-

-4

-4

75

Sektoravgift tobakk4

-

-15

-15

5574

Sektoravgifter under Nærings- og fiskeridepartementet

71

Avgifter immaterielle rettigheter5

-10

-

-10

72

Kontroll- og tilsynsavgift akvakultur5

-

-2

-2

74

Fiskeriforskningsavgift5

53

-15

38

5576

Sektoravgifter under Landbruks- og matdepartementet

70

Forskningsavgift på landbruksprodukter6

-

5

5

72

Jeger- og fellingsavgifter6

-9

-7

-16

5577

Sektoravgifter under Samferdselsdepartementet

74

Sektoravgifter Kystverket7

-230

21

-209

5578

Sektoravgifter under Klima- og miljødepartementet

70

Sektoravgifter under Svalbards miljøvernfond8

-

-14

-14

72

Fiskeravgifter8

-2

-

-2

5580

Sektoravgifter under Finansdepartementet

70

Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene

-

4

4

5583

Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser

70

Avgift på frekvenser mv.

-

-3

-3

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift

-173

-1 527

-1 700

72

Arbeidsgiveravgift

-8 617

-11 343

-19 960

Sum

-52 609

-108 743

-161 351

Herav skatter og avgifter fra Fastlands-Norge

-14 609

-42 143

-56 751

1 Jf. Prop. 51 S (2020–2021) Endringer i statsbudsjettet 2020 under Kulturdepartementet.

2 Jf. Prop. 48 S (2020–2021) Endringer i statsbudsjettet 2020 under Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

3 Jf. Prop. 41 S (2020–2021) Endringar i statsbudsjettet 2020 under Arbeids- og sosialdepartementet.

4 Jf. Prop. 42 S (2020–2021) Endringer i statsbudsjettet 2020 under Helse- og omsorgsdepartementet.

5 Jf. Prop. 45 S (2020–2021) Endringar i statsbudsjettet 2020 under Nærings- og fiskeridepartementet.

6 Jf. Prop. 39 S (2020–2021) Endringar i statsbudsjettet 2020 under Landbruks- og matdepartementet.

7 Jf. Prop. 47 S (2020–2021) Endringar i statsbudsjettet 2020 under Samferdselsdepartementet.

8 Jf. Prop. 49 S (2020–2021) Endringer i statsbudsjettet 2020 under Klima- og miljødepartementet.

Kilde: Finansdepartementet

2.2 Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering og slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at anslaget på kap. 5507 post 71 har blitt nedjustert med 21 mrd. kroner sammenlignet med revidert nasjonalbudsjett 2020, og at anslaget på kap. 5507 post 72 har blitt nedjustert med 45,1 mrd. kroner sammenlignet med revidert nasjonalbudsjett 2020. Det betyr at inntektene fra petroleumsskatten i sum anslås å være 66,1 mrd. kroner lavere enn anslaget i revidert nasjonalbudsjett 2020. Dette medlem peker på at forklaringen på dette ovenfor er at det «blant annet må ses i sammenheng med midlertidige endringer i petroleumsskatteregimet og lavere oljepris». Dette medlem vil imidlertid understreke at midlertidige endringer i petroleumsskatteregimet og lavere oljepris også lå til grunn for beregningene i revidert nasjonalbudsjett, og at dette derfor ikke gir noen tilfredsstillende redegjørelse for en ytterligere justering av et slikt omfang det her er snakk om.

Dette medlem viser til at det i revidert nasjonalbudsjett ble lagt til grunn en oljepris rundt 30 dollar per fat, noe finansministeren også stadfester i svar på skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken 22. oktober 2020. Dette medlem viser til at oljeprisen i skrivende stund er nærmere 50 dollar fatet.

Dette medlem imøteser derfor en fullgod forklaring fra regjeringen på de ytterligere reduksjonene på disse postene.