2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Leif Erik Egaas, Liv Kari Eskeland,
Stefan Heggelund og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet,
Jon Georg Dale og Terje Halleland, fra Senterpartiet, Sandra Borch
og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes,
viser til Meld. St. 33 (2019–2020) Langskip – fangst og lagring
av CO2.
Komiteen viser til Parisavtalen
fra 2015 med mål om å holde den globale temperaturstigningen under
2 grader celsius sammenliknet med førindustrielt nivå og å arbeide
for å avgrense temperaturøkningen til 1,5 grader celsius målt mot
samme nivå. Skal målene nås, er det behov for omfattende reduksjon
av utslipp av CO2. På lang
sikt må det gjøres ved at det globale samfunnet begynner å bruke
mer fornybar energi.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, peker på at samfunnet fortsatt
er avhengig av energien fra fossile brensler, samt at prosessindustrien
trenger tid til å utvikle nye produksjonsmetoder.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti peker
på at samfunnet fortsatt er avhengig av fossile brensler, samt at
det med dagens kunnskap for noen typer prosessindustri ikke er mulig
å redusere utslipp av CO2 betydelig
uten CO2-håndtering.
Komiteen viser
til at karbonfangst og -lagring derfor er en avgjørende innsatsfaktor
for å begrense de menneskeskapte klimaendringene og nå målene i
Parisavtalen. Komiteen vil
understreke at industriell fangst og lagring av CO2 (CCS) er avgjørende i de
fleste scenarioer for å nå togradersmålet og i alle scenarioer for
å nå 1,5-gradersmålet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
lenge har vært et tverrpolitisk ønske om å realisere karbonfangst
og -lagring i Norge, dette fordi det knapt finnes klimamodeller som
med en rimelig sannsynlighet makter å nå internasjonale mål uten
dette.
Komiteen viser
videre til at det også er bred enighet mellom arbeidstakere, arbeidsgivere,
ulike næringsinteresser, forskermiljøer og miljøorganisasjoner om
at CCS er en stor teknologisk og industriell mulighet for Norge.
Det finnes i form av et betydelig miljø med relevant industriell
kompetanse, tilgang på større punktutslipp som er teknologisk mulige
å fange, samt gunstige naturgitte forhold gjennom lagringsmuligheter
i geologiske formasjoner på sokkelen.
I sum
mener komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
at dette gjør realisering av karbonfangst og -lagring til en lovende
mulighet i kampen mot klimaendringene.
Flertallet viser til at det
i global sammenheng er relativt få anlegg for håndtering av CO2 i dag, hvorav ingen som
fanger CO2 fra røykgass knyttet
til industriproduksjon. Flere prosjekt vil gi økt kompetanse, teknologisk
utvikling og stordriftsfordeler. Flertallet peker også på at
flere anlegg vil gi helt nødvendige kostnadsreduksjoner og effektivisering.
Komiteen viser
til at Klimakur 2030, som presenterer forslag til tiltak for utslippskutt
i ikke-kvotepliktig sektor, har vurdert CCS ved tre avfallsforbrenningsanlegg. Komiteen viser
til at tiltakskostnadene her er vurdert å ligge i kategorien for
middels kostnader, fra 500–1 500 kroner per tonn CO2e.
Komiteen merker seg at regjeringen
foreslår å gi støtte til gjennomføring av ett norsk demonstrasjonsprosjekt
for fullskala CO2-håndtering
som omfatter fangst, transport og lagring av CO2. Komiteen merker seg videre
at dette er et anlegg knyttet til industriell produksjon av sement
ved Norcems fabrikk i Brevik og deretter avfallsforbrenningsanlegget
til Fortum Oslo Varme på Klemetsrud. Det siste er under forutsetning
av at Fortum Oslo Varme kan skaffe til veie tilstrekkelig egenfinansiering
og finansiering fra EU eller andre kilder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
viktigheten av å realisere begge anleggene. Norcems anlegg i Brevik
står frem som representant for verdens sementindustri, som alene
står for mellom fire og fem pst. av CO2-utslippene globalt.
Anlegget i Brevik vil således være en pilot og modell for en industri
som ikke har alternative energikilder i sin produksjon.
Fortum Oslo Varmes
anlegg representerer på sin side den delen av avfallskjeden som
ikke er fornybar og ikke skal deponeres. Bare i Europa finnes om
lag 400 anlegg av denne typen.
Komiteen merker
seg at prosjektene som anbefales, Norcem og Northern Lights, får
statsstøtte i tråd med framforhandlede avtaler. For Fortum Oslo
Varme gjelder også framforhandlet avtale, men støtten avgrenses
til to mrd. kroner i investeringer og én mrd. kroner i driftsutgifter.
Totale kostnader for prosjektet er anslått til 25,1 mrd. kroner.
Den samlede styringsrammen er for staten satt til 16,8 mrd. kroner,
og komiteen merker
seg at dette tilsvarer rundt to tredeler av kostnadene i prosjektet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg videre
at Langskip skal demonstrere at CO2-håndtering
er trygt og mulig, samt legge til rette for læring og reduserte
kostnader for senere prosjekt. I tilknytning til prosjektet blir
det etablert ekstra kapasitet som andre prosjekt kan dra nytte av.
Terskelen for å etablere nye CO2-fangstprosjekt
blir dermed lavere. Flertallet merker
seg at Langskip også legger til rette for næringsutvikling gjennom
å bevare, omstille og skape ny industri og næringsvirksomhet i Norge.
Flertallet viser til at det
lenge har vært et uttalt tverrpolitisk ønske om å realisere karbonfangst
og -lagring i Norge, blant annet fordi det knapt finnes andre norske
klimaverktøy som i større grad enn dette kan bidra både til å nå
internasjonale utslippsmål og samtidig bidra til verdiskaping i
Norge. Flertallet viser
til at Norge nå leder an i utviklingen av fullskala løsninger for CCS.
Dette er, slik flertallet ser
det, viktig klimapolitikk, men også særdeles viktig industripolitikk. Flertallet viser
videre til at det er bred enighet mellom arbeidstakere, arbeidsgivere,
ulike næringsinteresser, forskermiljøer og miljøorganisasjoner om
at CCS er en stor teknologisk og industriell mulighet for Norge.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at for å lykkes med karbonfangst
og lagring er det etter dette flertallets mening viktig
at man har på plass løsninger for en hel verdikjede, blant annet
for å kunne gjennomføre industriens veikart for reduserte utslipp,
for leverandørsiden for fangstanlegg og for å bidra til at teknologien
utbredes internasjonalt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at en helhetlig verdikjede
også har stor betydning for å sikre norsk gassindustri fremover,
ved å legge til rette for betydelig produksjon av utslippsfritt
(blått) hydrogen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, vil understreke hvor viktig investeringsbeslutning
om fullskalaprosjektet for karbonfangst og -lagring er som grunnlag
for mange nye industriprosjekter i årene fremover. Ved Langskip
er grunnlaget for det første store CCS-verdikjedeprosjektet i Norge
lagt, men det er etter dette
flertallets mening avgjørende å komme et skritt videre allerede
nå.
Dette flertallet vil vise
til høring avholdt i energi- og miljøkomiteen 3. november 2020.
I høringen ble det uttrykt overveiende støtte til Langskip-prosjektet, men
også gitt helt tydelige signaler om betydningen av at også Fortum
Oslo Varme realiseres. Det ble etter dette flertallets oppfatning
sendt en klar henstilling om at Stortinget må sikre nødvendig finansiering
for å få realisert begge prosjekter. Det ble blant annet pekt på hvordan
realisering av to fangstprosjekt vil sikre større robusthet i hele
verdikjeden og også senke kostnadene per enhet lagret CO2. Dette flertallet merket seg
at flere påpekte den usikkerheten som ligger i at Fortum henvises
til å søke støtte gjennom EUs innovasjonsfond, i lys av EUs egne
ambisjoner på dette området og den betydelige konkurransen om midlene
i fondet. Dette flertallet mener
derfor at to fangstprosjekter er svært viktig for å redusere risiko
og styrke verdikjeden for utvikling av karbonfangst og -lagring.
Norcem Brevik og Fortum Oslo Varme representerer to sektorer som
står for store årlige utslipp, også globalt. Dette flertallet vil understreke
at både sementindustrien og avfallsindustrien mangler andre sannsynlige
eller raskt realiserbare løsninger og alternativer for å løse problemet.
Komiteen vil
videre vise til at Norge har mulighet til å hevde seg internasjonalt
og ta globale markedsandeler gjennom å satse på grønne fremtidsnæringer
som CCS. Ved å være tidlig ute tar vi aktivt teknologisk lederskap
og skaper forretningsmuligheter for norsk industri og næringsliv
internasjonalt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at et mål om realisering
av begge fangstprosjektene derfor ikke bare bidrar til å sikre robusthet
for en norsk verdikjede for CCS, men bidrar også til å sikre norsk
ledelse på teknologi- og kompetanseutvikling, som i seg selv kan
bli et viktig eksportprodukt for Norge i årene som kommer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet deler det syn som er
uttrykt knyttet til mulighetene i EUs innovasjonsfond, og mener
at det er riktig å bidra til å øke mulighetene for å få innvilget
støtte gjennom å øke statens betingede støtte fra 3 til 4,5 mrd.
kroner. Derved reduseres søknadsbeløpet tilsvarende med 1,5 mrd.
kroner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, vil påpeke at en søknadssum på
3 mrd. kroner, slik forslaget til regjeringen tilsier, utgjør 30
pst. av Innovasjonsfondets første utlysning. Flertallet deler den oppfatningen
som er uttrykt om at det er svært usikkert om EU vil bevilge et
så stort beløp til ett enkeltstående prosjekt, og at det mer sannsynlig
at man vil ønske å spre midlene både til forskjellige industrisektorer
og geografisk i hele eller store deler av Europa. Flertallet mener det er behov
for å legge bedre til rette for at også Fortum Oslo Varme får finansiert
realiseringen av et fullskalaanlegg, og at regjeringen ikke har
gjort nok ved å overlate en så stor del av finansieringsbehovet
til EUs Innovasjonsfond. Flertallet mener at sjansene
for at denne støtten gis, ville øke betydelig dersom regjeringen
hadde lagt til rette for det. Flertallet må derfor spørre
seg om det faktisk er vilje i regjeringen til å realisere begge
prosjektene.
Imidlertid vil flertallet foreslå
at Fortum Oslo Varme på sin side også oppfordres til å gjøre grep
for å bedre sine muligheter når det gjelder egenfinansiering. Dette
mener flertallet er
mulig ved å forsøke grep for å øke egenkapitalandelen opp mot 1
mrd. kroner, noe som, slik flertallet forstår det, sannsynligvis
vil bidra til å øke muligheten for støtten det er behov for gjennom
Innovasjonsfondet. Det er også viktig, slik flertallet ser det, at Fortums
prosjekt holder seg gående og ikke mister fremdrift eller viktig
kompetanse frem til finansieringsspørsmålet er avgjort. Flertallet viser
til at Fortum selv har meldt at behovet i den forbindelse ligger
på 30 mill. kroner, i påvente av svar på søknad.
I den forbindelse
finner flertallet det
riktig å understreke at statens støtte til finansiering i disse
prosjektene må føre til positive ringvirkninger for norsk næringsliv
og norske arbeidsplasser. Det er, slik flertallet ser det, viktig
at staten har et medeierskap til de eventuelle immaterielle rettighetene
som kommer ut av teknologiutviklingen i prosjektene, samtidig som flertallet støtter
industriens ønske om at visse deler av denne teknologien må gjøres
åpent tilgjengelig. Videre støtter flertallet det som er uttrykt
når det gjelder verdiskaping gjennom å bygge videre på teknologi- og
innovasjonskraften i maritim næring, og en klar målsetting om å
bidra til aktørmangfold og bruke mulighetene til å etablere en konkurransedyktig
norsk leverandørkjede også her.
Flertallet har merket seg
at det innenfor flere sektorer står aktører klare til å ta ansvar
for å sikre norsk verdiskaping i forbindelse med karbonfangst og
-lagring, og mener dette er et meget positivt utgangspunkt.
Flertallet vil understreke
at støtte til fremdrift og realisering av begge fangstanleggene
vil skape flere nye arbeidsplasser for fremtiden, i sektorer som
har stort behov for omstilling mot fornybarsamfunnet. Det vil etter flertallets syn
styrke både teknologisk og industriell kompetanse og demonstrere
norsk gjennomføringsevne til å bygge slike anlegg. Videre ser flertallet at
det anslås å generere over 3 500 arbeidsplasser dersom begge fangstanleggene
blir realisert, bare frem til 2024. Flertallet vil peke på at
dette er arbeidsplasser som favner over flere viktige sektorer,
så vel innenfor skipsfart og skipsindustri som i industri på land,
eksport- og leverandørindustrien. Flertallet viser til at dette
også vil legge til rette for nye kunnskapsarbeidsplasser og er viktig
for norske industri- og forskningsmiljøer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti fremhever at med budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet og enigheten om
Langskip er finansiering av det største klimaprosjektet i norsk
industri noensinne sikret.
Disse medlemmer viser til
at fangst og lagring av CO2 i
stort omfang er nødvendig om vi skal nå de globale klimamålene til
lavest mulig kostnad. Disse medlemmer mener
Langskip er en god måte for Norge å bidra i utviklingen av CO2-håndtering på, og disse medlemmer støtter
at Norge tar ledelsen innen CCS.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen siden 2013 har arbeidet målrettet med å realisere
fangst og lagring av CO2 i
Norge. Regjeringen har vært opptatt av å ha et best mulig beslutningsgrunnlag,
og disse medlemmer viser
til at CCS-prosjektet på Norcem kom best ut av en rangering av fangstprosjektene
i Norge basert på en grundig evaluering. Disse medlemmer understreker
at både den eksterne kvalitetssikreren og Gassnova vurderer Norcems
fangstprosjekt som det beste. Prosjektet bidrar til viktig teknologiutvikling, der
restvarmen fra sementproduksjon reduserer energibehovet i en industri
som står for om lag 7 pst. av de globale CO2-utslippene.
Disse medlemmer ønsker å fremheve
at Fortum Oslo Varme bidrar med svært viktige elementer til utvikling
av CO2-håndtering ved å demonstrere
fangst av CO2 på avfallshåndtering
og kan dermed demonstrere hvordan CO2-håndtering
kan gi negative utslipp. Erfaring fra Fortum Oslo Varme vil ha stor
overføringsverdi til andre forbrenningsanlegg både i Norge og i
utlandet. Disse
medlemmer vil også fremheve at prosjektet vil gi utslippsreduksjoner
i ikke-kvotepliktig sektor, der Norge har ambisiøse mål.
Disse medlemmer fremhever
at Norge gjennom vårt samarbeid med EU har mulighet for å søke støtte
til klimaprosjekter, og at det er viktig å benytte denne muligheten. Disse medlemmer mener
derfor det er fornuftig at Fortum Oslo Varme søker støtte fra EU
eller andre finansieringskilder. Disse medlemmer peker også
på at det ikke er urimelig at Oslo kommune selv bidrar til et prosjekt
som er så viktig for å nå byens gode klimaambisjoner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ønsker også å fremheve
Northern Lights-prosjektet, som omfatter transport, mottak og permanent
lagring av CO2. Flertallet viser
til samarbeidet Equinor har inngått med Microsoft knyttet til Northern
Lights-prosjektet, som vil koble Microsofts digitale kompetanse
til prosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
videre til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
og i denne forbindelsen enigheten om Langskip og de forslagene som fikk
flertall under Stortingets finansdebatt 3. desember 2020:
Vedtak 158:
«Stortinget ber
regjeringen ta initiativ til forhandlinger om å gå inn i transport-
og lagerpartnerskapet med statlig eierandeler ved en eventuell utvidelse
av infrastrukturen til mer enn 1,5 millioner tonn CO2 per år.»
Vedtak 159:
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget om hvordan staten kan ta
en del av inntektene fra fremtidige utnyttelsestillatelser for CO2-lagring. Vurderingen skal
inkludere skattlegging og alternativer for statlige eierskap herunder
SDØE-modell.»
Vedtak 160:
«Stortinget ber
regjeringen følge tett opp kostnads- og risikokontroll i Langskip,
på en slik måte at potensielle vesentlige negative avvik i prosjektene
identifiseres tidlig, og at regjeringen bruker avtalens handlingsrom til
å holde statens kostnader så lave som mulig.»
Vedtak 184:
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en redegjørelse for
hvordan Langskip er organisert, hvem som eier teknologien som blir
utviklet og demonstrert og hvordan det kan legges til rette for
at samfunnet får mest mulig igjen for at teknologien blir utviklet
og demonstrert gjennom statlig støtte.»
Vedtak 185:
«Stortinget ber
regjeringen legge til rette for at så mye som mulig av teknologien
som blir utviklet og demonstrert i Langskip og øvrig læring fra
prosjektet blir utnyttet i Norge.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
tilhenger av industriutviklingsprosjekter som både kan gi nye arbeidsplasser
i Norge, utvikle leverandørindustri og bidra til større verdiskaping
i norsk næringsliv.
På denne bakgrunn
har Fremskrittspartiet også støttet arbeidet med utvikling av prosjekter
for karbonfangst og -lagring.
Disse medlemmer peker på at
grunnlaget for dette har vært en måte å bygge ny industri på, samtidig som
prosjektet, dersom det lykkes, har grunnlag for reduserte nasjonale
klimagassutslipp.
Samtidig har det
etter disse medlemmers syn vært
avgjørende at man reduserer risikoen i prosjekter ved fangst og
lagring av CO2. Det er etter disse medlemmers syn
en helt sentral lærdom å hente fra regjeringen Stoltenbergs forsøk
på «en månelanding» på Mongstad, som etter disse medlemmers syn gav nesten
10 mrd. kroner i offentlige utgifter uten å realisere noe i nærheten
av den verdiskapingen man skisserte.
På denne bakgrunn
har disse medlemmer etter en
samlet vurdering ikke kunnet støtte regjeringens forslag i «Langskip,
fangst og lagring av CO2».
Det er fire sentrale
spørsmål ved innholdet i meldingen som verken meldingen, svarbrev
fra Olje- og energidepartementet eller høringen i komiteen bidrar til
noen klarhet i, og som bidrar til at disse medlemmer ikke kan støtte
forslaget slik det foreligger i Meld. St. 33 (2020–2021).
For det første gir
etter disse medlemmers syn verken
meldingen eller høringen noen svar som skulle indikere at man ved
å gjennomføre to prosjekter parallelt fremfor sekvensielt potensielt
får tilgang til noen ny teknologi som skulle veie opp for den økte
risikoen ved parallell fremdrift. Heller ikke den økte kostnaden
kan etter disse
medlemmers syn forsvares i lys av dette.
Disse medlemmer peker i den
sammenhengen på at man ved en sekvensiell fremdrift kunne både redusert
kostnadene for norske skattebetalere, ifølge Prop. 1 S (2020–2021)
med 2,6 mrd. kroner, samtidig som man ved en gjennomføring på et
senere tidspunkt kunne høstet lærdom av gjennomføringen av det første
prosjektet.
Disse medlemmer mener regjeringen
med sitt forslag til gjennomføring bidrar til unødig høy risiko
i prosjektet, høyere kostnader enn nødvendig og mindre muligheter
til å lære av feil i gjennomføringen enn man kunne fått.
For det andre mener disse medlemmer at
en for stor andel av finansieringen må tas av skattebetalerne over
statsbudsjettet. At skattebetalerne tar nærmere 70 pst. av kostnadene
ved et prosjekt med så høy risiko i gjennomføringen, bidrar etter disse medlemmers syn
i for liten grad til en sunn insentivstruktur i gjennomføringen
av prosjektene. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at selskapene burde tatt
en større del av utviklingskostnadene i prosjektet og slik overtatt
en større del av risikoen og finansieringen av «Langskip».
Disse medlemmer registrerer
også at med regjeringens forslag legger gjennomføringen av «Langskip»
beslag på en betydelig andel av det handlingsrommet man vil ha i
de kommende budsjettårene dersom økonomien finner tilbake til normalen
etter covid-19.
Disse medlemmer registrerer
at det fra regjeringens side heller ikke er lagt frem forslag til
andre måter å finansiere disse investeringene på som kunne bidratt
til å dempe både den store belastningen for skattebetalerne og samtidig
kunne bidratt til å sikre delvis offentlig kontroll over teknologien
som kan utvikles.
Disse medlemmer mener det
fins flere ulike modeller for en slik type finansiering som kunne
vært vurdert, herunder en modell som baserer seg på prinsippene
bak Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE) på norsk sokkel.
Gjennom Petoro sikres interessene i ulike utvinningstillatelser
både gjennom deleierskap av infrastruktur på sokkelen og gjennom
en kontantstrøm som holdes på utsiden av statsbudsjettet. Disse medlemmer peker
eksempelvis på at infrastruktur på sokkelen og investeringer i lagringssegmentet
gjennom Northern Lights i Langskip etter disse medlemmers syn har klare
likhetstrekk.
Dette henger også
sammen med det tredje sentrale poenget som begrunner disse medlemmers syn, nemlig
at mens skattebetalerne tar den største delen av regningen og risikoen,
så er det helt og holdent selskapene som sitter igjen som eiere
av teknologien dersom man lykkes.
Disse medlemmer er normalt
tilhengere av mest mulig privat eierskap, men det fordrer også i
stor grad at det er de private selskapene og aksjonærene som tar
størsteparten av risikoen ved ulike investeringer. I «Langskip»
er dette i for liten grad tilfelle. Disse medlemmer mener det
er usikkerheter forbundet med dette som verken meldingen eller høringen
gir noen som helst avklaringer rundt.
Disse medlemmer mener at det
ikke finnes noen holdepunkter som nå tilsier at ikke teknologien som
norske skattebetalere finansierer opp mot 17 mrd. kroner av, kan
kommersialiseres utenfor Norge og slik sett bidra til minimal verdiskaping
eller nye arbeidsplasser i Norge. Dette er etter disse medlemmers syn en klar
indikasjon på at risikoen og potensiell gevinst ikke er godt nok
fordelt i prosjektet.
Den siste, men ikke
mindre viktige, innvendingen er at man gjennom meldingen heller
ikke har sørget for at staten, som står for det alt vesentlige av
finansiering og risiko, ikke har mulighet til å stoppe prosjektet
eller trekke seg ut av det dersom man underveis ser at risikoen
for overskridelser er betydelig eller teknologien for umoden. Det
virker etter disse
medlemmers syn som at man, dersom en slik situasjon skulle
oppstå, har gjort seg helt avhengig av hvordan selskapene selv vurderer
denne situasjonen. Det setter etter disse medlemmers syn staten
og skattebetalerne i en uheldig situasjon.
Disse medlemmer viser til
at man i meldingen omtaler et tak for å håndtere en potensiell slik
situasjon, men slik disse
medlemmer forstår dette, risikerer man at man altså potensielt
har brukt opp mot 25,1 mrd. kroner samlet i prosjektene før en slik
klausul inntreffer.
Dette er etter disse medlemmers syn
ikke forsvarlig bruk av skattepenger, og understreker det problematiske
med finansierings- og risikoprofilen i «Langskip» slik det er foreslått
fra regjeringen.
På denne bakgrunn
kan disse medlemmer ikke støtte
regjeringens opprinnelige forslag. Disse medlemmer viser til
budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
om statsbudsjettet for 2021. Når Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett falt under behandlingen av finansinnstillingen, har Fremskrittspartiet
stemt subsidiært for budsjettavtalen. Som en del av denne budsjettavtalen
er det også lagt sentrale føringer for prosjektet. Disse føringene,
som flertallet i Stortinget står bak, gjengis derfor i sin helhet
i denne innstillingen og danner grunnlaget for gjennomføring av
CCS-prosjektet i Norge. Disse medlemmer understreker
at disse føringene imøtekommer flere av de sentrale innvendingene disse medlemmer opprinnelig
anførte mot regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil understreke
alvoret i klimasituasjonen. I rapporten Energy Transition Outlook
2020 fra DNV-GL av 8. september 2020 anslås det at verden vil passere
nivået som driver temperaturen over 1,5 grader allerede i 2028.
Dermed er vi i en svært alvorlig situasjon som gjør at vi ikke kan
ta de nødvendige utslippskuttene litt etter litt.
Disse medlemmer vil også peke
på at regjeringens mål om å kutte 50–55 pst. av utslippene sammenliknet
med 1990 og EUs mål om å kutte minst 55 pst. sammenliknet med 1990
ikke er tilstrekkelig til å nå Parisavtalens mål om å begrense temperaturøkningen
til 1,5 grader. Disse
medlemmer vil peke på at det er bred enighet om at fattige
land skal få øke sine utslipp, men at det må motsvares av desto
større kutt i rike land. Disse medlemmer vil peke på
at når verden som helhet skal halvere sine utslipp fram mot 2030,
så betyr det mer enn en halvering fra rike land.
Disse medlemmer stiller seg
kritisk til at regjeringen foreslår å utsette realiseringen av karbonfangst ved
Oslo Fortum Varme enda et år og sette sin lit til EUs Innovasjonsfond.
Det vil være hard konkurranse om midlene i EUs Innovasjonsfond.
Det er dermed ikke usannsynlig at andre prosjekter vil få bevilget
midler før Fortum Oslo Varme. I tillegg risikerer man å utkonkurrere
liknende CO2-fangstprosjekter
i Europa som kunne levert CO2 til
Northern Lights.
Disse medlemmer mener derfor
det er nødvendig å sikre fullfinansiering av karbonfangst ved Fortum Oslo
Varme. Det vil gi langt større robusthet og lavere kostnad per enhet
CO2 lagret. Disse medlemmer mener derfor
at statens betingede støtte må økes fra 3 til 6,8 mrd. kroner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, peker på at avfallsforbrenning
er en stor kilde til CO2-utslipp
i Norge og verden. Vi kan øke vår materialgjenvinning, men det vil
i lang tid være brennbart avfall vi ikke kan gjenvinne. Fangst av
CO2 fra norske forbrenningsanlegg
er derfor nødvendig for å nå målene om klimareduksjoner i 2030 og
2050.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at dersom Fortum Oslo Varme blir fullfinansiert, vil det bidra
til betydelige utslippskutt lokalt og nasjonalt og ikke minst til
teknologiutvikling som kan bidra til å løse klimautfordringen knyttet
til avfall globalt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, mener at det er svært viktig med
teknologiutvikling i ulike bransjer – samt volum – for å lykkes. Flertallet peker
på at læringseffekten og teknologiutviklingen ved realisering av
fangstprosjektet for Fortum Oslo Varme vil redusere kostnad og risiko
for CO2-fangst og -lagring ved
de 17 andre forbrenningsanleggene i Norge. Jo raskere Fortum Oslo
Varme realiserer CO2-rensing,
desto raskere vil resten av Norges energigjenvinningsanlegg kunne
kutte utslippene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
at dersom det ikke er flertall på Stortinget for å finansiere CCS-satsingen
hos Oslo Fortum Varme, så bør det være rom for å se på om det kan
finnes andre måter å tette finansieringsgapet på. Disse medlemmer vil derfor
vise til rapportene laget av Zero, «Nye forretningsmodeller for
karbonfangst og -lagring», og Multiconsult, «Hvordan gjøre CO2-fangst og -lagring lønnsomt
– hvordan nye virkemidler kan utvikle markeder for lavkarbonprodukter»
(bestilt av LO-NHO-familien), som ser på finansieringskilder.
Disse medlemmer vil derfor
fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede ulike måter å få sikret resterende finansiering
av Fortum Oslo Varmes karbonfangst på, gjennom bruk av innovative
finansieringsmekanismer, offentlig innkjøpspolitikk eller pålegg
om bruk av avfallshåndtering med energigjenvinning med karbonfangst,
og fremme forslag om slik finansiering i forslag til revidert nasjonalbudsjett
for 2021.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, vil peke på at kvoteprisen i EU
ikke er tilstrekkelig til å utløse bygging av nødvendige karbonfangstanlegg.
De to anleggene vi nå diskuterer, kan ikke være de eneste CCS-anleggene
Norge bygger. Derfor mener flertallet at regjeringen
må ha en modell for å drive frem karbonfangst på anlegg der dette
er hensiktsmessig. Per dags dato har aktører som vurderer CCS, ingen
informasjon om hvordan staten har tenkt å gi bidrag. Skal man utvikle
en CCS-næring i Norge, må det finnes en plan for videre utrulling
av CCS. En slik plan må regjeringen legge frem. Det gjelder både
støtteordninger og pålegg eller annet.
Flertallet fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avklare videre regime for støtte til norske bedrifter
som ønsker å ta i bruk karbonfangst, og fremme forslag om dette
i forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2021.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede ulike måter å sikre sterke nok incentiver
til å ta i bruk CCS i energigjenvinning av avfall på, med mål om
at all energigjenvinning av avfall skjer med karbonfangst.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvilke næringer som har prosessutslipp som
er vanskelig å erstatte, og foreslå virkemidler som er sterke nok
til å ta i bruk karbonfangst i disse næringene, og komme tilbake
med forslag om dette i forslag til statsbudsjett for 2022.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil peke
på at det ikke finnes noen bruk av demoprosjekt for DAC – direct
air capture. Disse
medlemmer mener dette kan bli viktig for å holde temperaturøkningen under
1,5 grader Celsius. Disse
medlemmer foreslår derfor at det tas initiativ til at det
gjennomføres en pilot som tar i bruk DAC i Norge, for at norsk karbonfangstnæring
skal kunne høste erfaringer også med denne teknologien. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette mål om utprøving av CO2-fangst fra luften i Norge
og sikre finansiering av slike testanlegg.»