1.7.3 Komiteens merknader
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Stortingets
tidligere behandling av spørsmålet om økning av botidskravet i folketrygden
og opphevelse av unntak fra vilkår om botid og trygdetid for flyktninger. Disse medlemmer viser
til Stortingets behandling 8. juni 2017 av Prop. 85 L (2016–2017), jf.
Innst. 368 L (2016–2017), der regjeringens forslag kun fikk støtte
fra Høyre og Fremskrittspartiet og ble nedstemt av Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Kristelig Folkeparti
og Miljøpartiet De Grønne.
Disse medlemmer viser til
at forslagene likevel ble vedtatt under Stortingets behandling 11. desember 2019
av Prop. 10 L (2019–2020), jf. Innst. 80 L (2019–2020), etter at
Venstre og Kristelig Folkeparti var gått inn i regjeringen Solberg.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at folketrygdloven har
hatt særskilte bestemmelser som førte til at flyktninger var unntatt
fra lovens ordinære vilkår om botid og trygdetid, men at dette er
vedtatt opphevet for å likestille flyktninger med andre som har
hatt kort botid og liten trygdeopptjening i Norge, som eksempelvis
nordmenn som har bodd lenge i utlandet eller personer som har fått
opphold i Norge gjennom såkalt kollektiv beskyttelse (som for eksempel
flyktninger som kom fra Bosnia-Hercegovina og Kosovo på 90-tallet).
I forbindelse med opphevingen av de særskilte bestemmelsene ble
ordningen med supplerende stønad utvidet til personer som har liten
eller ingen pensjon fra folketrygden på grunn av kort botid i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Arbeiderpartiets
og Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2020,
der disse medlemmer gikk
imot heving av botidskravet og avviklingen av unntaket fra krav
om botid og trygdetid for flyktninger. Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiets og Sosialistisk Venstrepartis forslag ble nedstemt,
og at innstrammingene i trygdeytelsene til flyktninger blir iverksatt
fra 1. januar 2021. Disse
medlemmer viser til at det er hensiktsmessig at inngangsvilkår
og tilknytning er sammenfallende for alle ytelser. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen forventer økte sosialhjelpsutgifter som følge av
innstrammingene.
Disse medlemmer viser til
sine merknader og forslag i forbindelse med Stortingets behandling
av Prop. 13 L (2020–2021), jf. Innst. 128 L (2020–2021), der disse medlemmer anbefaler
at etterlatteytelsene i folketrygden videreføres som i dag, med
unntak av visse forbedringer i ytelsene til etterlatte barn.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader
og forslag i Prop. 13 L (2020–2021), jf. Innst. 128 L (2020–2021),
der disse medlemmer anbefaler at
etterlatteytelsene i folketrygden videreføres som i dag, med unntak
av visse forbedringer i ytelsene til etterlatte barn og med en styrket
sosial profil på de aktuelle etterlatteytelsene.
Disse medlemmer er imot regjeringens
forslag om å avvikle folketrygdens særskilte bestemmelser for flyktninger
angående rett til trygdeytelser som foreslås opphevet, og mener
dette er et alvorlig kutt for personer med flyktningstatus.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader om
dette i Innst. 15 S (2020–2021) til statsbudsjettet for 2021.