Forslag
om endring i folketrygdloven kapittel 5
Ved en sammenslått
frikortordning vil det totale egenandelsbeløpet som betales, ikke
påvirkes av hvilke tjenester brukeren benytter. Dette vil gi en
mer rettferdig ordning for brukerne. Etter departementets vurdering
er dagens skille mellom to egenandelsordninger lite hensiktsmessig
og gir liten forutsigbarhet for brukerne. Brukere som benytter tjenester
fra begge egenandelstak, får høye utgifter. Det er ikke et naturlig
skille mellom tjenestene som forklarer hvorfor for eksempel legehjelp
skal inngå i én ordning, og fysioterapi i en annen. For mange brukere
vil behovet for tjenestene henge sammen og være knyttet til samme
sykdom eller skade, mens utgiftene i dag fordeler seg på to ulike
ordninger. Et sammenslått tak vil skjerme brukere med høyest egenandelsutgifter
bedre.
Departementet foreslår
på denne bakgrunn endringer i folketrygdloven § 5-3 som synliggjør
at de to ordningene med egenandelstak 1 og 2 slås sammen til ett
felles egenandelstak og én felles frikortordning. Forslaget til
lovendring innebærer i all hovedsak tekniske tilpasninger og medfører
i seg selv ingen endringer i gjeldende rett når det gjelder hvilke
helsetjenester og hvilke godkjente egenandeler som omfattes av det
nye felles utgiftstaket.
Å slå sammen egenandelstakene
til ett egenandelstak vil kunne påvirke brukernes utgifter til egenandeler.
Hva som eventuelt blir egenandelstaket etter sammenslåing av egenandelstak
1 og 2, er et budsjettspørsmål. På grunnlag av 2018-tall er det
beregnet at en budsjettnøytral sammenslåing av takordningene til
ett egenandelstak medfører at taket fastsettes til om lag 2 900
kroner i 2021. I Prop. 1 S (2020–2021) er egenandelstak satt til
3 183 kroner. I 2020 er egenandelstak 1 2 460 kroner, egenandelstak
2 er 2 176 kroner.
Brukervirkningene
med foreslått nivå på taket blir følgende (2018-tall):
-
Brukere som verken
hadde frikort tak 1 eller frikort tak 2 (2,3 millioner brukere):
Ingen endring.
-
Brukere som kun hadde
frikort tak 1 (1,1 millioner brukere): Flertallet vil få høyere
utgifter. Maksimal merutgift er 723 kroner for de med tak 1 og ingen tak
2-utgifter.
-
Brukere som kun hadde
tak 2 (100 000 brukere): Flertallet vil få lavere utgifter, siden
de fleste også har noen tak 1-egenandeler.
-
Brukere som hadde
både frikort tak 1 og frikort tak 2 (200 000 brukere): Disse sparer
1 453 kroner.
Departementet
vil gjøre nødvendige tilpasninger i forskrift. Forskrift om egenandelstak
1 og forskrift om egenandelstak 2 slås sammen til én forskrift.
Dette er også en teknisk tilpasning, og innholdet i de to forskriftene
videreføres i all hovedsak uendret. Beløpet som utgjør det nye egenandelstaket
og som fastsettes av Stortinget ved årlige budsjettvedtak, vil imidlertid
ikke fremgå av forskriften på samme måte som i dag. Ved en slik
løsning slipper man årlig endring av forskriften, og departementet
vurderer at brukernes behov for informasjon ivaretas via Helfo sine
nettsider.
Departementet vil
også foreta endringer i en rekke andre berørte forskrifter, som
i hovedsak er av teknisk karakter i form av endret begrepsbruk,
endrede henvisninger mv.