Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Gisle Meininger Saudland og lederen
Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til Prop. 15 L (2020–2021) Endringer
i folketrygdloven (utfasing av forsørgingstillegg til alderspensjon).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at forsørgingstillegget ble innført samtidig med folketrygden
i 1967, da kvinner i stor grad var hjemmeværende og husholdningen
basert på én inntekt. Den gang representerte slike tillegg en sosial
grunnsikring og var ved innføring uavhengig av individuell opptjening.
Den er nå et inntektsprøvd tillegg til alderspensjonen som ytes til
pensjonsmottakere som forsørger ektefelle og/eller barn under 18
år. Alderspensjonister må ha fylt 67 år og motta 100 pst. alderspensjon
for å få rett til forsørgingstillegg. Det er hovedsakelig eldre
menn som har barn med yngre kvinner i arbeidsfør alder, som får
tillegget.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at i dag er hovedregelen at husholdninger med
to voksne også har to med pensjonsgivende inntekt, og behovet for
forsørgingstillegg er derfor både betydelig redusert og utdatert.
Dette har gjort det lettere for familien å velge at kvinner i yrkesaktiv
alder blir hjemmeværende eller deltidsarbeidende, i stedet for å få
økonomisk selvstendighet gjennom eget arbeid og pensjonsgivende
inntekt. Når dette i tillegg er knyttet til mannens alderspensjon,
fører dette til at kvinner blir mer avhengig av mannens økonomi
og dermed blir mer økonomisk utsatt.
Komiteen viser
til at det ble innført levealdersjustering og fleksibelt uttak fra
fylte 62 år av alderspensjon fra folketrygden som en del av pensjonsreformen
i 2011. Regelverket for forsørgingstillegg er i all hovedsak videreført
etter de gamle reglene, og det er kun gjort en lovteknisk tilpasning
som sørger for at forsørgingstillegg til alderspensjon fortsatt
tidligst kan gis fra fylte 67 år og kun ved uttak av hel alderspensjon.
Komiteen viser til at alderspensjonister
som er født før 1963, får sin pensjon helt eller delvis beregnet etter
gamle opptjeningsregler, jf. folketrygdloven kapittel 19, og kan
dermed fra fylte 67 år ha rett til forsørgingstillegg til alderspensjonen
for barn og/eller ektefelle. Årskullene 1954–1962 får bare deler
av sin alderspensjon beregnet etter de gamle opptjeningsreglene,
men forsørgingstillegg gis etter dagens regler likevel fullt ut til
og med 1962-kullet. Årskull født i 1963 eller senere får alderspensjonen
fullt ut beregnet etter nye opptjeningsregler i folketrygden. Det
er ikke gitt regler om forsørgingstillegg til alderspensjon etter
nye opptjeningsregler. Uten lovendring vil derfor forsørgingstilleggene
fases ut med full virkning fra 1962-kullet til 1963-kullet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at de nye opptjeningsreglene gjør at de fleste på sikt
kommer bedre ut ved å forsørge seg selv gjennom lønnet arbeid og
dermed tjene opp til egen pensjon, fremfor å bli forsørget. For
å støtte opp under arbeidsinsentivene bør samlet alderspensjonen
i størst mulig grad være individbasert og ikke knyttet til forsørgeransvar.
Uten en raskere utfasing vil svakhetene i dagens ordning videreføres
i lang tid fremover og gi uhensiktsmessige store forskjeller i rettighetene
til 1962- og 1963-kullet. Det bør bygges videre på innrettingen
mot individbaserte ytelser som støtter opp under arbeidslinjen og
styrker bærekraften i velferdsordningene. En raskere utfasing av
forsørgingstilleggene vil også bidra til å forenkle alderspensjonen
i folketrygden etter gamle regler.
Flertallet merker seg at de
høringsinstansene som har valgt å kommentere forsørgingstillegg
i ny alderspensjon, eksplisitt støtter forslaget om at det ikke skal
innføres. Dette inkluderer Landsorganisasjonen (LO), NHO og Spekter.
Flertallet viser til at regjeringen
i proposisjonen skriver at de nye opptjeningsreglene gjør at de
fleste på sikt kommer bedre ut ved å forsørge seg selv gjennom lønnet
arbeid. Flertallet påpeker
også at dersom kvinner i yrkesaktiv alder blir hjemmeværende eller deltidsarbeidende,
får det uheldige virkninger for deres økonomiske muligheter på sikt. Flertallet mener derfor
at utfasingen kan skje raskere, også fordi det vil lønne seg mer
for den enkelte jo tidligere de går inn i pensjonsgivende arbeid.
Regjeringen foreslår og får støtte for å ikke videreføre barnetillegget,
som er en form for kontantstøtte. Flertallet støtter endringen, men
ønsker en noe raskere utfasing.
Flertallet viser til at ektefelletillegget
for alderspensjonister trappes gradvis ned i forslaget fra regjeringen,
men foreslår å øke progresjonen ved å gi ektefelletillegget fullt
ut til og med 2022 og så en gradvis nedtrapping over to år til det
er fullt utfaset fra og med 2025. Likeledes gis barnetillegg under
utbetaling fullt ut til og med 2022 og så en gradvis nedtrapping
til det er fullt utfaset fra og med 2025.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 28. februar
1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende endringer:
§ 3-24 skal lyde:
§ 3-24 Ektefelletillegg
Det ytes ektefelletillegg etter
paragrafen her til en person som
-
a) mottar avtalefestet pensjon som
det godskrives pensjonspoeng for, se § 3-19, eller
-
b) som har fylt 67 år og mottar
hel alderspensjon etter kapittel 19.
Det er et vilkår at
-
a) vedkommende er medlem i trygden
etter § 2-1, § 2-3 første ledd eller § 2-5 første ledd, og
-
b) ektefellen er bosatt og oppholder
seg lovlig i Norge, herunder Svalbard. Det gis likevel ektefelletillegg under
utenlandsopphold hvis oppholdet eller oppholdene til sammen ikke
varer mer enn 90 dager i løpet av en tolvmånedersperiode, eller
ektefellen er medlem i trygden etter § 2-5 andre ledd.
For rett til ektefelletillegg må
virkningstidspunktet ved fremsetting av krav være før 1. januar
2022. Til og med 31. desember 2022 utgjør fullt ektefelletillegg
25 prosent av minste pensjonsnivå med høy sats, se § 19-8. Dersom
grunnpensjonen er redusert på grunn av manglende trygdetid, reduseres
tillegget tilsvarende. Fra og med 1. januar 2023 fases ektefelletillegget
gradvis ut slik at fullt tillegg utgjør 67 prosent av tillegget
etter første punktum i 2023 og 33 prosent av tillegget etter første
punktum i 2024. Fra og med 1. januar 2025 bortfaller tillegget.
Det ytes ikke ektefelletillegg hvis
ektefellen
-
a) har inntekt, inkludert kapitalinntekt,
større enn grunnbeløpet,
-
b) mottar uføretrygd,
-
c) mottar alderspensjon eller har
rett til hel alderspensjon, eller
-
d) mottar avtalefestet pensjon som
det godskrives pensjonspoeng for, se § 3-19.
Ektefelletillegget reduseres på
grunn av inntekt etter bestemmelsene i § 3-26.
§ 3-25 første
og andre ledd skal lyde:
Til en person som har fylt 67 år
og mottar hel alderspensjon etter kapittel 19, ytes det et barnetillegg
for hvert barn vedkommende forsørger dersom
-
a) vedkommende er medlem i trygden
etter § 2-1, § 2-3 første ledd eller § 2-5 første ledd, og
-
b) barnet er bosatt og oppholder
seg lovlig i Norge, herunder Svalbard. Det gis likevel barnetillegg
under utenlandsopphold hvis oppholdet eller oppholdene til sammen
ikke varer mer enn 90 dager i løpet av en tolvmånedersperiode, eller
barnet er medlem i trygden etter § 2-5 andre ledd.
For rett til barnetillegg må virkningstidspunktet
ved fremsetting av krav være før 1. januar 2022. Til og med 31. desember
2022 utgjør fullt barnetillegg 20 prosent av minste pensjonsnivå
med høy sats, se § 19-8. Dersom grunnpensjonen er redusert på grunn
av manglende trygdetid, reduseres tilleggene tilsvarende. Fra og
med 1. januar 2023 fases barnetillegget gradvis ut slik at fullt tillegg
utgjør 67 prosent av tillegget etter andre punktum i 2024 og 33
prosent av tillegget etter andre punktum i 2024. Fra og med 1. januar
2025 bortfaller tillegget.
II
Loven trer i kraft fra den tiden Kongen bestemmer.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet støtter at ektefelletillegg fases ut med
innføring av ny folketrygd, også for pensjonister som mottar folketrygdberegnet
AFP for forsørget ektefelle over 60 år. Disse medlemmer viser til
at de fleste av de organisasjonene som har uttalt seg, støtter at
det ikke innføres ektefelletillegg til ny alderspensjon i folketrygden under
henvisning til arbeidslinja, men at de fleste organisasjonene mener
at det ikke bør innføres raskere utfasing enn det som følger av
gjeldende regler. Disse medlemmer støtter
dette, siden det kan ramme lavinntektsfamilier som har tilpasset
seg gjeldende regelverk. Disse medlemmer viser også
til at det ikke gis ektefelletillegg til ny uføretrygd fra 2015,
men at uføre med ektefelletillegg før dette, beholder tillegget
ut vedtaksperioden.
På denne bakgrunn
mener disse medlemmer at
ektefelletillegg til alderspensjonen bør fases ut i takt med innfasing
av ny folketrygd, og går derfor imot regjeringens forslag om å trappe
ektefelletillegget ned over en treårsperiode med utfasing i 2027.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at det fortsatt skal kunne gis behovsprøvd barnetillegg til alderspensjonen.
Det gjelder i dag kun 550 mottakere. Disse medlemmer viser til
at bekjempelse av barnefattigdom må ha høy prioritet, uansett foreldrenes
alder og sivile status.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med nødvendige lovforslag
som sikrer at dagens regler for barnetillegg videreføres i ny alderspensjon
fra folketrygden.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil vise til at regelverket med forsørgingstillegg
ble innført samtidig med folketrygden i 1967. Tidligere representerte
slike tillegg en sosial grunnsikring og var ved innføring uavhengig
av individuell opptjening. Regelverket ble senere noe justert; først
med inntektsprøving av barnetillegg fra 1. juli 1984, siden med
inntektsprøving av ektefelletillegg fra 1. mai 1991. Utmålingen
av ytelsen ble med det knyttet strengt opp til mottakerens og familiens
inntektsforhold og befestet at formålet med ytelsen var fordelingshensyn. Dette medlem vil
påpeke at årskull født i 1963 eller senere får alderspensjonen fullt
ut beregnet etter nye opptjeningsregler i folketrygden. Det er ikke
gitt regler om forsørgingstillegg til alderspensjon etter nye opptjeningsregler.
Uten lovendring vil derfor forsørgingstilleggene fases ut med full
virkning fra 1962-kullet til 1963-kullet. Dette medlem støtter at det
ikke gjøres en lovendring på dette punktet.
Dette medlem vil videre påpeke
at alderspensjonister som mottar alderspensjon opptjent etter gamle
regler, og som fyller vilkårene for mottak av forsørgingstillegg
for en ektefelle over 60 år, har rett til forhøyet minstepensjon.
Garantipensjonen, som ivaretar minstesikringen i ny alderspensjon
og som fases gradvis inn fra og med 1954-kullet, har ingen særskilt
sats for alderspensjonister som forsørger ektefelle. Minste pensjonsnivå
med særskilt sats for alderspensjonister som forsørger ektefelle
over 60 år, vil derfor fases gradvis ut med kullene 1954–1962.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket
seg at regjeringen går inn for en raskere utfasing av forsørgingstilleggene
enn dagens regelverk tilsier.
Disse medlemmer vil påpeke
at disse forsørgingstilleggene til alderspensjon er forankret i
meget sterke fordelingshensyn. Som følge av dette er det derfor sterk
stimulans for folk til å forsørge seg selv gjennom lønnet arbeid.
Barn av personer med alderspensjon har imidlertid ikke mulighet
til å forsørge seg selv. Dagens regelverk omfatter få personer,
og antallet har vært sterkt fallende. De totale bevilgningene er
relativt beskjedne, samtidig som ytelsene til den enkelte utgjør
et betydelig beløp for husstandens samlede, knappe økonomi.
Disse medlemmer går på denne
bakgrunn imot regjeringens forslag om å fase ut forsørgingstilleggene
til alderspensjon raskere enn med dagens regler.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det i forslaget
foreslås en raskere utfasing av forsørgingstilleggene enn hva som
ligger til grunn med dagens regelverk. Dette innebærer at det ikke
innføres ordninger i ny alderspensjon som gir høyere alderspensjon
til pensjonister som forsørger ektefelle eller barn, en raskere
utfasing av eksisterende ordninger for forsørgingstillegg i gammel
alderspensjon, og at forhøyet minstepensjon ved forsørgingstillegg
for ektefelle over 60 år fases ut etter gjeldende rett. Dette medlem viser
til høringsinnspill fra Pensjonistforbundet om at forsørgingstilleggene
er inntektsprøvd, og at ytelsen gis til husholdninger med lav inntekt.
Ytelsene etter minste pensjonsnivå for enslige er under EUs definerte
lavinntektsgrense i Norge, og situasjonen for personer med forsørgeransvar
for barn eller ektefelle vil forverres som følge av at forslag om raskere
utfasing vedtas. Dette
medlem mener forslaget vil ramme lavinntektsfamilier og kvinner
som har lav inntekt fra før, og som har fått innvilget forsørgingstillegg,
eller hvor det er nært forestående. Å belaste familier som allerede
er i en sårbar og krevende økonomisk situasjon, er etter dette medlems mening
feil måte å drive innsparing på.
Dette medlem viser til innspill
fra flere høringsinstanser om at barnetillegget ikke bør fases ut,
da dette rammer personer med viktige forsørgingsbehov. Norsk Revmatikerforbund
(NRF) påpeker at over 100 000 barn vokser opp i fattigdom, og at
forslaget vil medføre at det blir flere fattige barn. Dette medlem deler
bekymringen til NRF. Dette
medlem går imot regjeringens forslag til raskere utfasing
av forsørgingstilleggene til alderspensjon.