2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 29
L (2020–2021) Endringer i midlertidig lov om billettering på ferje
som følge av utbrudd av covid-19. Proposisjonen omhandler en videreføring
av elektronisk billettering på riksvei- og fylkesveiferjer uten
utveksling av betalingsmiddel og med etterskuddsvis fakturering.
Komiteen merker seg at midlertidig
forskrift ble fastsatt 3. april 2020 med hjemmel i koronaloven.
Samtidig med fastsettelsen av forskriften ble riksregulativet for
ferjetakster endret med AutoPASS-regulativ for ferjetakster der
det kun betales for kjøretøy.
Komiteen merker seg at for
at tiltaket med elektronisk billettering kunne fortsette ut over
27. mai 2020 fremmet Samferdselsdepartementet i Prop. 114 L (2019–2020)
forslag til en egen midlertidig lov om billettering på ferje som
følge av utbrudd av covid-19. Loven ble vedtatt av Stortinget 26. mai
2020 med opphevelse av loven den 1. januar 2021
Komiteen merker seg videre
at smittesituasjonen høsten 2020 har endret seg og blusset opp med
økt smitte i ulike deler av landet. Dette gjør det nødvendig å fortsette
tiltak og begrense smitte.
Komiteen merker seg at Statens
vegvesen har gitt departementet redegjørelse for erfaringene med
ordningen regulert av den midlertidige loven i to omganger. Hovedinntrykket
var at billetteringsordningen fungerte som forutsatt og at erfaringen
jevnt over var god, både for staten, fylkeskommunene og ferjerederienes del.
Etter Statens vegvesens vurdering tilsier erfaringene med ordningen
at full elektronisk billettering gjennom lesing av AutoPASS-brikke
eller kjøretøyets registreringsnummer er en tilnærmet smittefri
måte for billettering på ferjene.
Komiteen merker seg videre
at den midlertidige loven har vært ute på offentlig høring med frist 28. september
2020. Departementet skisserte i høringen to alternative løsninger
for forlengelse gjennom endring i den midlertidige loven § 8. Som
et alternativ 1 ble det foreslått at loven endres til å gjelde fram
til 1. januar 2022. Som et alternativ 2 ble det foreslått at det ikke
lenger fastsettes en opphevelsesdato i loven. Til alternativ 2 presiserte
departementet at det ikke anser en løsning der lovens opphevelsesdato
tas ut, som et forslag til at loven skal gjelde permanent, men et
alternativ der en ikke vet hvor lenge det er behov for tiltak mot spredning
av covid-19.
Komiteen merker seg at de fleste
høringsinstansene som har gitt høringsuttalelse, er positive til
at den midlertidige lovens varighet forlenges ut over 1. januar 2021.
Det foreligger etter departementets vurdering ikke uttalelser som
går imot at den midlertidige loven forlenges. Høringsinstansene
er delt når det gjelder hvilket alternativ til varighet som skal
gjelde, og flere instanser trekker frem at de ønsker ordningen som
en permanent ordning.
Komiteen merker seg videre
at departementet har, etter en ny vurdering av spørsmålet om varighet
basert på uttalelsene i høringen knyttet til hvor lenge det er sannsynlig
at det vil være behov for tiltak mot covid-19, og ut fra status
for arbeidet med å utrede forslag til permanente endringene i yrkestransportloven,
kommet til at alternativ 1 med en angitt opphevelsesdato er det
beste alternativet. Datoen settes til 1. januar 2022.
Komiteen merker seg videre
at forslag til lovendring omhandler tekniske endringer i lovens
bestemmelse om behandling av personopplysninger. Datatilsynet ser
utfordringer ved den midlertidige loven og ber departementet om
å vurdere endringer før en videreføring. De viser til at personvernforordningen
artikkel 6 nr. 1 bokstav C krever et supplerende rettsgrunnlag.
Departementet har derfor kommet frem til at det bør foreslås tekniske
endringer i den midlertidige loven §§ 5 og 6 samtidig med at loven
forlenges. Dette bør etter departementets vurdering gjøres ved at
det klargjøres hvilket rettslig grunnlag som gjelder de ulike aktørene
som er regulert i de to bestemmelsene. Nytt første ledd gir Statens
vegvesen og fylkeskommunen rettsgrunnlag for å behandle personopplysninger
til formål nevnt i § 5 når det er nødvendig for å utføre deres oppgaver
på ferjeområdet.