Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til de 9 enkeltforslagene
og forslagsstillernes begrunnelse for å fremme dem. Intensjonen
bak forslaget er både av økonomisk og praktisk karakter. Forenklingene
består av endringer i regler for registrering og godkjenning av
kjøretøy til campingformål, såkalte bobiler.
Komiteen viser til statsrådens
brev, der han uttaler at han er positiv til å vurdere rammevilkårene
for denne typen kjøretøy.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at de forslagene som omfatter
lettelser i avgifter, ikke er av forenklende karakter. De vil, dersom
de blir vedtatt, senke avgiftsnivået og føre til økt administrasjon
og dermed mindre inntekter og økte utgifter for staten, slik statsråden
har redegjort for i sitt brev til komiteen om saken. Slik sett mener dette medlem at
overskriften på representantforslaget er noe misvisende. Dette medlem viser
til at enkelte av forslagene, ifølge statsråden, ikke kan gjennomføres uten
å komme i strid med internasjonale regler.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre, er positive
til å vurdere rammevilkårene for bobiler i Norge, og viser til brevet
fra samferdselsministeren datert 5. oktober 2020 med statsrådens
vurdering av de forslagene som fremmes. Flertallet legger til grunn
at kjøretøyteknisk regelverk blir vurdert fortløpende, og at forenklinger
blir gjennomført når det ligger til rette for det. Det forutsettes
at konsekvenser for trafikksikkerhet og andre relevante forhold
er tilstrekkelig utredet.
Flertallet merker seg at forslagsstillerne
ønsker å gjøre endringer i ferjetakstene for bobiler. Flertallet er
av den oppfatning at eventuelle endringer i ferjetakstene må gjøres
ut fra en helhetlig vurdering der også de økonomiske konsekvensene
blir hensyntatt.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Venstre, er opptatt av at det legges godt
til rette for bobilturisme og at det er tilstrekkelig med tømmeanlegg
langs veiene, og viser i den forbindelse til at regjeringen har
bedt Statens vegvesen utarbeide en strategi for bygging av rasteplasser,
der denne type fasiliteter vil være en del av konseptet. Flertallet viser
også til at Statens vegvesen de senere årene har etablert flere
anlegg for tømming av toalett og spillvann fra bobiler og campingvogner
langs riksveiene i landet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det de senere årene
er gjort en rekke forenklinger i regelverket for bobiler, og ser
ikke behov for ytterligere forenklinger. Dette medlem mener at forslagene
vil virke mot nullvisjonen og de ambisiøse trafikksikkerhetsmålene
i Nasjonal transportplan.
Dette medlem mener at forslagene
knyttet til avgiftsendringer krever en faglig utredning. Det er
derfor uheldig at dette legges frem til politisk vurdering uten
først å ha vært behandlet av faglige myndigheter.
Dette medlem vil peke på at
dagens regelverk innebærer at kun bilfabrikanten kan si noe om hva
bilen tåler i forhold til egenvekt. At andre utenforstående instanser
eller produsenter skal kunne ta beslutninger om dette, er uheldig
og kan påvirke bilens tåleevne og dermed trafikksikkerheten. Produsenten
har kjennskap til helheten i kjøretøykonstruksjonen og kan si noe
om hva den skal tåle over lang tid, det vil si bilens levetid. Å tillate
økt totalvekt ved ettermontering av deler fra andre enn bilprodusenten
kan også bidra til å forpurre ansvarsforhold.
Dette medlem vil understreke
at dagens regelverk er knyttet til kompetansekravene hos fører som
er beskrevet i læreplanene for føreropplæringen i de ulike klasser.
Kjøretøyvekten har stor betydning for manøverdyktigheten. Økt vekt
stiller større krav til førerens forutseenhet og krever bedre planleggingsegenskaper. Dette
gjelder både forhold knyttet til bremselengde og egenskaper ved
kurvekjøring. Dette er også årsaken til at opplæringskravene er
høyere for tunge klasser sammenliknet med for eksempel førerkort
klasse B. Dette medlem ønsker
ikke å vanne ut dette regelverket. Grensen er satt et sted for å
kunne innfri kompetansekrav knyttet til kjøretøystørrelse/-vekt.
Dette medlem synes det er merkelig
om Norge skal bruke ressurser på å etablere en ordning som gir nordmenn
en særskilt hastighetsgodkjenning i Danmark. Ressursene hos Statens
vegvesen (trafikkstasjonene) er knappe og bør brukes på oppgaver
som gjennom forvaltningssystemet er ment å blant annet skulle bidra til
best mulig trafikksikkerhet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til forslag
nr. 9 om Tempo 100-ordningen, og mener at Statens vegvesen eventuelt
må settes i stand til å kunne ta oppgaven med å godkjenne bobiler
for denne ordningen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at godkjenning av norske
kjøretøy i den danske Tempo 100-ordningen i hovedsak handler om
at administrative forhold avklares mellom danske og norske myndigheter.
Godkjenning av kjøretøy trenger imidlertid ingen ekstraordinære
tiltak ut over det som allerede er etablert for periodisk kjøretøykontroll, (EU-kontroll),
som kan gjennomføres både hos SVV og godkjente verksted.
Komiteen viser
til anmodningsvedtak 785, som Stortinget fattet i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett 2020:
«Stortinget ber regjeringen
legge frem endringer i regelverk for campingbiler som åpner for
at antall sitteplasser kan overstige antall sengeplasser. De øvrige
kriteriene justeres ved behov. Stortinget ber regjeringen komme
tilbake med forslag til endringer snarest mulig og senest i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2021.»
Komiteen mener en slik endring
av regelverk ikke nødvendigvis bør endre avgiftsberegningen, men kan
opprettholdes slik den er. Det er etter komiteens syn viktigere å få
ryddet opp i et uklart regelverk. For forbruker fremstår det uforståelig
at det ikke er lov å sitte i originale fastmonterte seter med setebelter
fra bobilprodusent når den kommer til Norge, dette bare fordi det
etter norske forskrifter tas utgangspunkt i at det må være like
mange sengeplasser som det er seter i bobilen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen Solbergs underfinansiering av fylker med stort
ansvar for båt- og fergetilbud har presset økonomien knyttet til
båt- og fergetilbudet. De statlige bevilgningene til fylkeskommunene
har ikke stått i forhold til de kostnadene båt- og fergefylkene
har hatt i årene etter 2013. Dette har ført til at prisene på ferge
og båt er urimelig høye.
Disse medlemmer frykter at
dersom ferjeprisene blir satt ned for bobiler, må regningen for
det tas av fastboende som bruker bil og er avhengig av ferje i det daglige
for å komme seg på jobb, skole og fritidsaktiviteter. Disse medlemmer mener
mange allerede i dag må betale for mye for ferjebillettene, og kan
ikke støtte forslag som bidrar til enda høyere priser. Dagens regjering
har sammen med Fremskrittspartiet gjort den økonomiske situasjonen
for ferjefylkene vanskeligere, og det ser ikke ut til at de har
ønske om å endre på det i tiden framover.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til følgende forslag i Dokument 8:27
S (2020–2021) som komiteen har til behandling, og inviterer alle parti
som ønsker lavere ferjepriser, til å stemme for forslagene:
«Stortinget ber regjeringen
innrette kriteriene for finansieringen av båt- og fergedrift slik
at fylker som har ansvar for denne delen av infrastrukturen, kan
utvikle gode tilbud basert på rimelige billettpriser.
Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag til en finansieringsordning som
innebærer at staten fullt ut tar merkostnaden ved klimaomstilling
av fylkenes hurtigbåt- og fergetrafikk. Ordningen må fange opp både gjennomførte
og kommende tiltak.
Stortinget
ber regjeringen utrede en nasjonal maksimalpris for båt- og fergebilletter,
hvor staten fullt ut kompenserer fylkenes inntektstap ved innføring
av en slik ordning.
Stortinget
ber regjeringen sette ned forskuddsbeløpet for innbetaling til AutoPASS
for ferge til samme beløp som kostnad for depositum for AutoPASS-bombrikke.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er fylkeskommunene som vedtar ferjetakst og således har
ansvaret for ferjeprisene på fylkesveiferjesambandene. Fylkeskommunene
kan derfor selv sette ned prisene på sine ferjer, eksempelvis i
fylkeskommunene Vestland og Nordland, som Senterpartiet styrer.
Dette står de fritt til å gjøre dersom de ønsker å prioritere reduksjon
i ferjeprisene når de behandler sine budsjett. Endringen i dette
representantforslaget gjør på sin side at vanlige familier kan betale
ordinære ferjetakster, også når de er på ferie med bobil.
Disse medlemmer velger å ta
ferjeopprøret som har oppstått langs kysten, på alvor, og oppfordrer til
at også Senterpartiet med sine fylkesordførere gjør det samme ved
å prioritere reduksjon i ferjeprisene både på fylkes- og nasjonalplan.
Disse medlemmer viser til at
en bobil blir kjørt svært få kilometer i løpet av et år. Derfor
vil det ikke medføre noen vesentlige tapte inntekter for ferjesambandene
ved å endre riksregulativet for ferjetakster slik at fritidskjøretøy
som bobiler betaler takstgruppe B2.
Disse medlemmer er opptatt
av å legge til rette for at landets innbyggere og deres barnefamilier
også skal kunne ha økonomi til å feriere i Norge, slik sett vil dette
forslaget kunne legge til rette for mer norgesferie for vanlige
folk. Det er etter disse
medlemmers syn beklagelig at Senterpartiet ikke er opptatt
av det samme.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for flere tømmemuligheter for avløpsvann
fra bobiler og campingvogner langs veiene.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre forskrift om engangsavgift på motorvogner
§ 2-5. Ny hovedregel for definisjon av bobil for beregning av engangsavgift
skal være at alle kjøretøy som leveres som bobil fra fabrikk og
har typegodkjenning som bobil, skal ha slik avgiftsberegning. Det
etableres en egen regel for kjøretøy registrert i andre kjøretøyklasser
som senere bygges om til bobil. Her må det forutsettes standardkrav
og enkeltgodkjenning for å få slik omklassifisering.»
«Stortinget
ber regjeringen avvikle dagens regel om at alle bobiler skal enkeltgodkjennes
for registrering i Norge. Dersom det foreligger en typegodkjenning
for kjøretøyet, skal dette ansees som tilstrekkelig for å få kjøretøyet
registrert som bobil.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at bobiler kan øke tillatt totalvekt
ved ettermontering av deler utført av andre enn sluttprodusent.
Dokumentasjon fra utstyrsprodusent og uavhengig instans skal være
tilstrekkelig for å godkjenne økt tillatt totalvekt.»
«Stortinget
ber regjeringen arbeide for at det tillates å kjøre bobil på opptil
4,25 tonn med førerkort klasse B.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for en ordning slik at norskregistrerte bobiler
kan gjennomgå godkjenning for den danske Tempo 100-ordningen i Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre riksregulativet for ferjetakster slik at alle
fritidskjøretøy som bobiler betaler takstgruppe B2.»
«Stortinget
ber regjeringen endre AutoPass-regulativet for ferjetakster slik
at alle fritidskjøretøy som bobiler betaler takstgruppe AP1.»
«Stortinget
ber regjeringen gjøre nødvendige endringer slik at kjøretøygruppe
M1 inkluderes i forhåndsinnbetalingsklasse 1 for AutoPass-ferjekonto.»