Stortingets byggeprosjekt
Prinsens gate 26 mv. omfattet en total ombygging av Prinsens gate
26 (ofte kalt «P26»), bygging av nytt post- og varemottak under Wessels
plass/Nedre Vollgate (kalt «PVM») og en ny innkjøringstunnel fra
Rådhusgata til post- og varemottaket.
Arbeid med planer
for å rehabilitere Prinsens gate 26 startet opp i april 2011. Prosjektet
endret fra 2011 til 2013 karakter fra rehabilitering til total ombygging
av Prinsens gate 26 og ble utvidet til å omfatte nytt post- og varemottak
og ny innkjøringstunnel. Byggearbeidene startet opp sommeren 2014.
Siste del av byggeprosjektet var ferdig i september 2019.
Prosjektets sluttkostnad
er beregnet til 2,086 mrd. kroner. Det er da ikke trukket fra det
beløp som Stortinget mottok fra Multiconsult ASA (prosjekterende)
som følge av et forlik 20. juni 2019. Stortinget hadde saksøkt Multiconsult
med krav om erstatning for økonomisk tap som følge av prosjekteringsfeil
og forsinkelser. Forliket gikk ut på at Multiconsult dels betalte
erstatning til Stortinget, og dels ga et prisavslag på sitt honorar
i prosjektet. Samlet var beløpet på 55 mill. kroner.
Byggeprosjektets
kostnadsramme er økt ved flere anledninger. Opprinnelig total kostnadsramme
var 1,137 mrd. kroner (behandlet høsten 2014 i Stortinget). Da siste
økning ble gjort våren 2018, ble kostnadsrammen satt til 2,321 mrd.
kroner. I forbindelse med den siste kostnadsøkningen gikk både Stortingets
president og direktør fra sine stillinger.
Stortinget fattet
20. juni 2017 følgende vedtak relatert til byggeprosjektet:
«Stortinget ber presidentskapet
sørge for at det i etterkant av byggeprosjektet lages en evalueringsrapport
med læringspunkter Stortinget kan ta med seg inn i senere byggeprosjekter.»
Vedtaket kom i forbindelse
med Stortingets behandling av Riksrevisjonens rapport om byggeprosjektet.
Riksrevisjonen gjennomførte på grunnlag av et vedtak i Stortinget
20. desember 2016 en revisjon av byggeprosjektet, jf. Riksrevisjonens
rapport av 6. juni 2017, som er publisert i Dokument 3:12 (2016–2017).
Stortingets presidentskap
oppnevnte 15. juni 2017 en arbeidsgruppe som skulle følge opp Riksrevisjonens rapport
og Stortingets behandling av den. Arbeidsgruppens rapport av 17. januar
2018 er publisert i Dokument 18 (2017–2018) og anbefalte endringer
i relevant regelverk og retningslinjer osv. for å sikre god og effektiv gjennomføring
av Stortingets byggeprosjekter i fremtiden.
Med utgangspunkt
i arbeidsgruppens anbefalinger ble det gjort endringer i Stortingets
forretningsorden høsten 2018 som tydeliggjorde presidentskapets
ansvar for administrasjonen, og direktørens ansvar i forhold til presidentskapet.
Arbeidsgruppens rapport førte videre til at Stortinget 26. mars
2019 vedtok et reglement for sine bygge- og leiesaker, og at Statsbygg
i fremtiden skal være byggherre for Stortinget ved større byggeprosjekter.
Arbeidsgruppens rapport
og oppfølgningen av den oppfyller delvis formålet med en evaluering
som besluttet av Stortinget. Det ble også gjort en rekke tilpasninger i
byggeprosjektet og styringen av det som følge av Riksrevisjonens
rapport.
Som en videre oppfølgning
av Stortingets vedtak gjennomførte KPMG en ekstern evaluering av
byggeprosjektet første halvår 2020. KPMGs evalueringsrapport forelå
2. juli 2020 og er publisert i Dokument 18 (2020–2021).
Siden evalueringen
skjer som en oppfølgning av et vedtak i Stortinget, legger Stortingets
presidentskap rapporten frem for Stortinget, med informasjon om hvordan
rapporten er tenkt fulgt opp av Stortingets presidentskap og administrasjon.
Det legges i innstillingen også frem forslag til endringer i Stortingets
reglement for bygge- og leiesaker.