Proposisjonens
hovedinnhold
I proposisjonen bes
det om Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning
nr. 302/2019 av 13. desember 2019 om innlemmelse i EØS-avtalen av
forordning (EU) 2016/589 og syv gjennomføringsbeslutninger.
Det fremmes i proposisjonen
også forslag til endringer i lov om gjennomføring i norsk rett av
EØS-avtalen vedlegg V punkt 2 (forordning (EU) nr. 492/2011) om
fri rørsle av arbeidstakarar innanfor EØS-området (EØS-arbeidstakarlova).
Gjennomføringen av
forordningen og gjennomføringsbeslutningene i norsk rett vil kreve
lovendring og innebærer økonomiske konsekvenser. Stortingets samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutning er derfor nødvendig
etter Grunnloven § 26 annet ledd.
EØS-komiteens beslutning
og Europaparlamentets- og rådsforordning (EU) 2016/589 og de syv
gjennomføringsbeslutningene i uoffisiell norsk oversettelse følger
som trykte vedlegg til proposisjonen.
EØS-komiteens beslutning
nr. 302/2019 av 13. desember 2019 innebærer at EØS-avtalens vedlegg
V om fri bevegelighet av arbeidstakere endres.
Beslutningen inneholder
en fortale og fem artikler. Det vises til proposisjonens kapittel
7, der forordningen er nærmere redegjort for.
Forordning (EU) 2016/589
opphever tidligere Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 492/2011,
kapittel II om arbeidsformidling. Forordning (EU) 2016/589 trådte
i kraft i EU-medlemsstatene 12. mai 2016. Forordningen har som hovedformål
å fremme jobbmobilitet i EU/EØS-området og skal legge til rette
for fri bevegelighet av arbeidstakere gjennom et felles arbeidsnettverk
i medlemsstatene.
I denne innstillingen
behandles samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning
nr. 302/2019 av 13. desember 2019 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning
(EU) 2016/589 og syv gjennomføringsbeslutninger.
Når det gjelder de
nødvendige lovendringene, vises det til proposisjonen, samt egen
innstilling, jf. Innst. 108 L (2020–2021).
Forordningen medfører
økonomiske og administrative konsekvenser i leveringen og koordineringsarbeidet
for EURES-tjenesten. Det er kostnader knyttet til utviklingen av
IKT-løsninger, samt drifts- og vedlikeholdskostnader knyttet til
IKT. Det vil påløpe administrative kostnader i koordineringsarbeidet
tilknyttet det nasjonale EURES-nettverket av EURES-medlemmer og EURES-partnere.
Utgiftene vil strekke seg over tid og vil bli dekket innenfor gjeldende
budsjettramme under kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1
Driftsutgifter.