Nærmere
om rettsaktene
Gjennomføring av
direktivet og den delegerte kommisjonsforordningen i norsk rett
gjør det nødvendig med lovvedtak, jf. Grunnloven § 26 annet ledd.
Vedtakene i EØS-komiteen ble derfor truffet med forbehold om Stortingets
samtykke. I proposisjonen inviteres Stortinget til å gi sitt samtykke
til å godkjenne EØS-komiteens beslutninger.
Europaparlaments-
og rådsdirektiv 2014/17/EU av 4. februar 2014 om kredittavtaler
for forbrukere i forbindelse med fast eiendom til boligformål og
om endring av direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning (EU)
nr. 1093/2010 (boliglåndirektivet) er et direktiv som skal gi forbrukerne
bedre beskyttelse i forbindelse med boliglån gjennom robuste regler
om reklame, prekontraktuell informasjon, rådgivning, kredittvurdering,
avslagsplikt, verdivurdering og førtidig tilbakebetaling. Ved innføring
av et europeisk standardisert opplysningsskjema (ESIS) skal forbrukerne
gis bedre mulighet til å sammenligne boliglån fra ulike tilbydere.
Direktivet skal også skape et mer effektivt og konkurransedyktig
indre marked for boliglån ved å skape like konkurransevilkår for
alle aktører og gjøre grensekryssende virksomhet enklere.
I medhold av boliglåndirektivet
har EU-kommisjonen fastsatt delegert kommisjonsforordning (EU) nr. 1125/2014
av 19. september 2014 om utfylling av europaparlaments- og rådsdirektiv
2014/17/EU med hensyn til tekniske reguleringsstandarder for minstebeløpet som
kredittformidleres yrkesansvarsforsikring eller tilsvarende garanti
skal dekke.
Boliglåndirektivet
regulerer visse aspekter av regelverk knyttet til forbrukeravtaler
om kreditt med sikkerhet i fast eiendom (realkreditt) eller sikkerhet
i en tilsvarende rettighet knyttet til fast eiendom. Direktivet
gjelder med andre ord boliglån og vil i det norske kredittmarkedet
blant annet omfatte boliglån med pant i fast eiendom og sikkerhet
i adkomstdokumenter til borettslagsandeler mv.
Finanskrisen har
vist at uansvarlig kredittgivning kan undergrave finanssystemet,
føre til manglende tillit hos alle parter, særlig forbrukerne, og
få alvorlige sosiale og økonomiske konsekvenser. Mange forbrukere
har mistet tilliten til finanssektoren, og låntakere i flere land har
opplevd at lånene blir stadig vanskeligere å betjene, noe som har
ført til stadig flere mislighold og tvangssalg. Noen av de største
problemene under finanskrisen oppsto utenfor EØS-området, men forbrukere
i EØS har betydelig gjeld, og mye av den er knyttet til kreditter
i forbindelse med fast eiendom til boligformål. Boliglåndirektivet
har derfor som formål å sikre et solid regelverk som er forenlig
med internasjonale standarder. Det skal sikre at kredittytere på
en hensiktsmessig måte benytter minimumsstandarder for vurdering
av risiko ved utlån, som forholdet lån/verdi, lån/inntekt, gjeld/inntekt
eller lignende forhold, eller andre kompenserende tiltak for situasjoner
der den underliggende risikoen er høyere for forbrukerne, eller
som er nødvendige for å hindre at husholdninger påtar seg for store
gjeldsforpliktelser.
Boliglåndirektivet
har videre som formål å legge forholdene til rette for fremveksten
av et velfungerende indre marked med et høyt nivå av forbrukervern
når det gjelder kredittavtaler i forbindelse med fast eiendom, og det
skal sikre at forbrukere som ønsker å inngå slike avtaler, kan stole
på at de institusjonene som de inngår avtale med, opptrer profesjonelt
og ansvarlig. Direktivet skal bidra til at et mer gjennomsiktig,
effektivt og konkurransedyktig indre marked utvikles gjennom ensartede,
fleksible og rettferdige kredittavtaler i forbindelse med boliglån,
samtidig som at det skal fremme bærekraftig utlåns- og innlånsvirksomhet
og finansiell integrasjon og dermed sikre et høyt nivå av forbrukervern. Direktivet
harmoniserer blant annet regler om distribusjon og kredittgiving
gjennom kredittgivere og kredittformidlere og fremmer god praksis
i boliglånsbransjen. Fastsettelse av kvalitetsstandarder for tjenester
i forbindelse med kredittgivning krever også at det innføres visse
bestemmelser om godkjenning, tilsyn og tilsynskrav.
Boliglåndirektivet
er minimumsharmonisert, slik at på områder som ikke omfattes av
direktivet, kan medlemsstatene beholde eller innføre bestemmelser
i nasjonal rett.
Kommisjonen har fastsatt
den delegerte forordningen om tekniske reguleringsstandarder for
minstebeløpet som kredittformidleres yrkesansvarsforsikring eller tilsvarende
garanti skal dekke, på bakgrunn av Den europeiske bankmyndighets
(EBAs) forslag til reguleringstekniske standarder. Før EBA-forslaget
ble oversendt Europakommisjonen, var spørsmålene om ansvarsforsikring
ved formidling av boliglån – i form av et utkast – gjenstand for
offentlige høringer. På bakgrunn av høringen og innspill fra berørte
aktører i banksektoren analyserte EBA potensielle kostnader og fordeler
før et forslag ble oversendt Europakommisjonen. Den delegerte kommisjonsforordningen
angir et minimumsbeløp på 460 000 euro for hvert individuelle krav
og samtidig minimum 750 000 euro per kalenderår sammenlagt for alle
krav.