Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen
sette i gang en kartlegging av potensialet for mindre vindkraftutbygginger som
gårdsmøller, små anlegg nær eksisterende industri og annen infrastruktur,
og presentere en slik kartlegging senest i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett 2021.
Forslag fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med et konkret skatte- og avgiftsforslag
der man utreder naturressursskatt slik man har for vannkraft, miljøavgift
og grunnrente, og gir bransjen trygghet for at bedriftsøkonomisk
lønnsomme utbyggingsprosjekter også forblir lønnsomme etter en slik
eventuell skatt.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å endre plan- og bygningsloven § 12-1 tredje ledd
siste setning til:
«Krav til reguleringsplan
gjelder ikke for konsesjonspliktige anlegg for produksjon av energi
etter energiloven, vannressursloven eller vassdragsreguleringsloven,
dette unntaket gjelder ikke vindkraftanlegg på land.»
Forslag fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med et lovforslag om forbud mot nedbygging
av myr.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen
snarest utarbeide tydelige kunnskapsbaserte veiledere til plan-
og bygningsloven om metoder for vekting av tap av natur, leveområder
for viltarter og inngrep i viktige friluftsområder.
Forslag fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
sørge for at fylkeskommunene med ansvar for nærings- og samfunnsutvikling, klima,
natur og friluftsliv får en aktiv rolle i den regionale vurderingen
av vindkraftverkbehovet og lokalisering.
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen
sette ned en energikommisjon som utarbeider forslag til en helhetlig
energi- og klimaplan som ser næringslivets og samfunnets forventede
energibehov, energieffektivisering og behovet for ulike former for
ny energiproduksjon i sammenheng med norsk klimapolitikk. Planen
må tydeliggjøre behovet både på nasjonalt og regionalt nivå, og
skal resultere i en egen sak for Stortinget.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
sørge for at det ikke gis tillatelse til oppstart av anleggsvirksomhet
for kraftutbygginger før alle naturundersøkelser det er stilt krav om,
er blitt gjennomført og de nødvendige hensyn tatt gjennom krav som
stilles til arbeidet.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen
sørge for at innbyggere og interesseorganisasjoner blir varslet
når sonderinger mellom kommuner og utbyggere av vindkraft eller vannkraft
starter opp.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til en endring i energiloven
§ 2-1 om søknadsplikt, slik at denne kun omfatter vilkår for produksjon
og distribusjon av elektrisk energi. Forslaget må inneholde en presisering
av at behandling av konsesjonssøknaden ikke kan gjennomføres før
det foreligger arealavklaring i kommuneplan, og eventuelt reguleringsplan,
i tråd med bestemmelsene i plan- og bygningsloven.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med et forslag til endring i plan-
og bygningsloven § 12-1 som innebærer at konsesjonspliktige energianlegg
ikke lenger er unntatt fra reguleringsplikten.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen
stille krav om at konsesjonshaver fra første driftsår setter av
midler på sperret konto med årlige beløp, tilstrekkelig til å dekke
kostnader ved fjerning av vindturbiner og infrastruktur når konsesjonen
utløper.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen
utrede og komme tilbake til Stortinget med forslag om en hjemfallsordning
for vindkraft slik det er for vannkraft.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen
sørge for at urfolks tradisjonelle næringer får et sterkere vern
i prosessene rundt energiutbygging gjennom at representanter for
samisk tamreindrift blir konsultert i forkant når det blir foreslått
inngrep som kan påvirke driften deres.
Forslag fra Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag om å oppheve hjemmelen
i plan- og bygningsloven § 6-4, tredje ledd, som omhandler konsesjon
og statlig arealplan.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til endringer i konsesjonslovgivningen
for vindkraft, slik at det blir de samme krav til offentlig eierskap
for vindkraft som for vannkraft.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen
legge frem for Stortinget en sak om skattlegging av utenlandske
selskapers verdiskaping i Norge, herunder behovet for innstramming
av reglene for overskuddsflytting.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen
sørge for at det innføres sterke begrensninger for utenlandsk eierskap
ved utnyttelse av konsesjonsgitte naturressurser i Norge.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen
sørge for at det ikke gis konsesjoner til vind- eller vannkraftutbygging
i områder hvor kunnskapen om naturen ikke er god nok.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen
legge til grunn i fremtidige konsesjonsbehandlinger at utbygging
av vindkraft på land ikke skal føre til nedbygging av natur eller
svekkelse av urfolks rettigheter.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen
utarbeide en plan som viser potensialet for småskala vindkraftproduksjon
i havner, industriområder og andre steder der vindkraft kan bygges
ut uten å komme i konflikt med naturhensyn og urfolks rettigheter,
herunder vurdere justerte avstandskrav ved lavere turbiner i slike
områder, og komme tilbake til Stortinget senest innen utgangen av
2021.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag for Stortinget om at plan- og bygningsloven gjøres
gjeldende for alle energisaker igjen, slik det var tidligere, og
komme tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige lovendringer.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til strengere krav knyttet
til de konsekvensutredninger som gjøres i forkant av ulike utbygginger.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen
sørge for at konsekvensene for naturens egen karbonlagring inngår
i vurderingen av vind- og vannkraftanlegg.
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen
stille strengere krav til kartlegging av naturen i konsesjonsprosessen,
for å sikre at man unngår bygging i områder med viktige naturverdier
og rødlistede arter. Økt tilsyn i prosessen bør inkludere økt kontroll
av gjennomført kartlegging av natur.
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til lov som gjør at de
som ønsker å gjøre større inngrep i naturen, må søke om en egen
inngrepstillatelse fra miljøforvaltningen til dette.
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen
sørge for at utbyggere og forvaltning arbeider sammen med urfolkets
representanter for å unngå at eventuelle vindkraftplaner skader deres
næring, og at tiltak som skader deres næring, ikke settes i verk,
med mindre de næringsutøverne som blir skadelidende av utbyggingen,
gir sitt informerte samtykke.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen
utsette behandlingen av nye vindkraftanlegg i samiske områder inntil
rettssituasjonen rundt land og vann er bedre avklart, gjennom behandling
av Samerettsutvalget 2.
Forslag 30
Stortinget ber regjeringen
sørge for at det ikke gis tillatelse til nye vindkraftutbygginger
i landområde med sørsamisk reindrift.
Forslag 31
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til endring av energiloven
som sikrer at det kan stilles nye vilkår for utbyggingen eller driften, dersom
det kommer ny kunnskap om de negative miljøkonsekvensene av denne.
Forslag 32
Stortinget ber regjeringen
senke grensene for akseptabelt støynivå fra all virksomhet. Støynivået
som aksepteres skal ikke måles som årlige gjennomsnitt, men i kortere
tidsintervall. Støymålinger må gjøres med jevne mellomrom i virksomhetens
levetid.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen
våren 2021 legge frem forslag for Stortinget om innføring av en
miljøavgift på mellom 1,5 og 2 øre per kWh produsert kraft, som
tilfaller vertskommunen for vindkraftverket, hjemlet i energiloven,
som en del av vindkraftverkets konsesjonsvilkår.