Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget
om at forpliktelser knyttet til godstransport og lokal passasjertrafikk
med kystruten omgående opprettholdes med minimum 50 pst. av kapasiteten.
Videre vises det til samferdselsministerens svar datert 20. oktober
2020.
Komiteen viser også til at
det i statsbudsjettet for 2020 ble bevilget 856,1 mill. kroner til
kjøp av sjøtransporttjenester via kystruten. Kystruten består av
34 havner på strekningen Bergen–Kirkenes. For 2021 er det inngått
avtaler med Hurtigruten Cruise AS og Havila Kystruten AS om kjøp
av sjøtransporttjenester på strekningen Bergen–Kirkenes, og det
er i Prop. 1 S (2020–2021) foreslått bevilget 926,7 mill. kroner
til formålet.
Komiteen merker seg at Samferdselsdepartementet
18. september 2020 ga Hurtigruten tillatelse til å redusere seilingene
til kun to skip, med begrunnelse i covid-19-situasjonen, mot elleve
skip normalt. Siden begynnelsen av oktober har rederiet derfor seilt
med kun to skip på strekningen Bergen–Kirkenes–Bergen. Den 12. oktober
2020 ba departementet Hurtigruten om å endre planlagt seilingsmønster
for de to skipene i drift på kystruten, slik at de fra henholdsvis
24. og 27. oktober bare betjener strekningen Bodø–Kirkenes–Bodø.
Ordningen gjelder til noe annet er bestemt, noe som betyr at 13
av 34 anløpssteder kuttes, og at de resterende anløpsstedene kun
anløpes hver tredje dag.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at dette betyr at
godsstrekningen blir kuttet både nord og sør for Bodø. Dette er
negativt for anløpsstedene sør for Bodø, og for anløpsstedene lengst
nord, fordi de er avhengige av at gods kan fraktes hele veien.
Flertallet viser til at anslagsvis
140 personer er permittert på hvert av de ni hurtigruteskipene som
ikke seiler langs kystruten. Det betyr at om lag 1 260 hurtigruteansatte
godtgjøres gjennom Nav i stedet for å være i arbeid og yte de tjenester
som kysten trenger. Det fremstår som uklokt med tanke på miljø og
trafikksikkerhet at opp mot 100 000 tonn gods nå tvinges over fra
sjø til vei. Det er også i strid med Stortingets målsettinger om
å få mer gods fra vei over til sjø og bane.
Flertallet forstår at Hurtigruten
er i en vanskelig økonomisk situasjon på grunn av covid-19, men
forventer at det stilles krav til Hurtigruten om at tilbudet må opprettholdes
på et forsvarlig minimumsnivå. En reduksjon på mer enn 80 pst. av
tilbudet samtidig som Hurtigruten beholder hele beløpet for statlig
tjenestekjøp, er både uforsvarlig og urimelig, også sett i lys av
at Hurtigrutens kontraktsparter ikke kompenseres for sterkt redusert
aktivitet. Belastningene som påføres lokalsamfunn, næringslivsaktører
og havnestrukturen langs kysten, er store. Dialogen med berørte
aktører om konsekvensene av redusert seilingsfrekvens og seilingsstrekning
har tilsynelatende vært fraværende i forkant av departementets tillatelse
til sterkt reduserte seilinger langs den begrensede strekningen
Bodø–Kirkenes–Bodø.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at denne problemstillingen allerede er behandlet i Stortinget,
jf. Innst. 54 S (2020–2021), og at det der ble gjort vedtak om å
sette inn inntil tre ekstra skip mellom Trondheim og Kirkenes. Flertallet vil
påpeke at en utvidelse av tilbudet i tråd med det som fremgår av
vedtaket, vil ha en økonomisk konsekvens og må løses i arbeidet
med statsbudsjettet for 2021. Flertallet registrerer med undring
at representantene fra Arbeiderpartiet nå fremmer et nytt forslag
om å øke tilbudet på hele strekningen Bergen–Kirkenes, og at det
gjøres uten at partiet har satt av penger til dette formålet i sitt
alternative budsjett for 2021. Flertallet deler intensjonen
om at antall skip i kystruteanbudet blir utvidet så snart situasjonen
tillater det, og at opptrapping til normal drift skjer så raskt
som mulig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
gå i dialog med operatørene, havnene og skipsekspedisjonene for
å sikre anløp og gods- og passasjertilbud i alle kystrutens 34 havner.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet understreker at forutsigbar og effektiv
transport er viktig for både bosetting og næringsliv langs kysten
i Nord-Norge. Kystruten opp til Kirkenes er en viktig livline både
for passasjertrafikk og godstransport. Disse medlemmer viser til forslag
fremmet av Fremskrittspartiet i Stortingets behandling av Innst.
54 S (2020–2021):
«Stortinget ber regjeringen
avsette midler til kystruten som tiltak i forbindelse med covid-19-utbruddet. Det
settes inn inntil 3 ekstra skip mellom Trondheim og Kirkenes, for
å sikre anløp annenhver dag.»
Disse medlemmer er opptatt
av at det viktige transporttilbudet som kystruten er, blir opprettholdt
til det beste for kystområdene våre, og er derfor glade for at et
flertall i Stortinget stemte for Fremskrittspartiets forslag om
å sikre ekstra skip i den tøffe perioden landet er inne i med covid-19-utbruddet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets forslag i Innst.
54 S (2020–2021) til Dokument 8:119 S (2019–2020):
«Stortinget ber regjeringen
sørge for at kystruten opprettholdes med seks skip og anløp i alle
havner mellom Bergen og Kirkenes.»