I
Retningslinjer for
bruk av tilskudd til stortingsgruppene og uavhengige representanter
§ 1 Formål
Stortinget gir stortingsgruppene
tilskudd for at gruppene skal kunne drive sin virksomhet slik at
stortingsrepresentantene kan utøve sitt stortingsverv.
§ 2 Virkeområde og definisjoner
Disse reglene gjelder
all bruk av tilskudd fra Stortinget til stortingsgrupper og uavhengige
representanter.
Med virksomhet i
§ 1 menes drift av et politisk og administrativt støtteapparat for
stortingsgruppene, samt anskaffelse av varer og tjenester som gruppene finner
nødvendig for å ivareta sine funksjoner i Stortinget.
§ 3 Rettslig stilling
Partienes stortingsgrupper
og uavhengige representanter er å betrakte som egne juridiske enheter med
ansvar for eget personell og egen økonomi.
Stortingsgruppene
vedtar selv regler for sin økonomistyring.
Det er gruppenes
ansvar å påse at tilskuddet blir brukt som forutsatt i retningslinjene.
Er man i tvil, forelegges saken for presidentskapet.
§ 4 Tilskuddets størrelse
Gruppetilskuddets
størrelse beregnes ut fra et grunntilskudd og et tilskudd per representant.
Grupper som er i opposisjon, det vil si grupper som ikke er med
i regjering, og har to representanter eller flere, får i tillegg
et opposisjonstilskudd. Grupper i opposisjon med én representant
får ikke tillegg.
Ved regjeringsskifte
vil opposisjonstillegget falle bort for partier som går inn i regjering,
og komme i tillegg for partier som går over i opposisjon, fra den
1. i måneden etter at regjeringsskiftet har funnet sted.
Representanter som
trer ut av sin stortingsgruppe og blir uavhengige, mottar 50 prosent
av det til enhver tid gjeldende representantbaserte tilskuddet. Representanter
som går over fra én gruppe til en annen, tar med seg 50 prosent
av det representantbaserte tilskuddet. Tilskuddet til den stortingsgruppen
de har trådt ut av reduseres med 100 prosent av det representantbaserte
tilskuddet.
Grupper som reduseres
etter et stortingsvalg, opprettholder sitt grunn- og representantbaserte
tilskudd ut året. Deretter korrigeres tilskuddet i henhold til det
nye antall representanter.
Grupper som faller
helt ut av Stortinget etter et stortingsvalg, opprettholder sitt
grunn- og representantbaserte tilskudd ut året. Deretter stoppes
tilskuddet. Grupper som faller helt ut, skal tilbakebetale til Stortinget
de tilskuddsmidlene som står ubrukt etter at alle avviklingskostnader
er dekket.
§ 5 Egenkapital
Stortingsgruppene
har adgang til å opparbeide seg egenkapital fra gruppetilskuddet,
men beholdningen kan per 1. juli året etter et stortingsvalg ikke overstige
halvannet års tilskudd, beregnet ut fra siste års tilskudd. Overskytende
beløp skal tilbakebetales til Stortinget.
§ 6 Forhold til egen
partiorganisasjon
Det skal være et
klart skille mellom den offentlige støtten som går til partiorganisasjonene,
og det tilskuddet som bevilges over Stortingets budsjett til stortingsgruppene.
Ingen midler skal
overføres til partiorganisasjonen sentralt. Gruppene kan likevel
kjøpe følgende tjenester fra eget parti:
Honoraret for kjøp
av slike tjenester skal kun dekke kostnadene partiet har ved å yte
gruppen slike tjenester. Honorarets størrelse skal presiseres i
egen note i regnskapsrapporten til presidentskapet.
Ansatte i stortingsgruppene
skal i hovedsak ha sitt arbeidsforhold i Stortinget, og ikke i partiorganisasjonen
sentralt eller ved partikontorer lokalt i distriktene. Det er likevel
anledning til å disponere personell noe friere fra 1. mai i valgår.
§ 7 Reiser og arrangementer
Representantenes
utgifter til reiser og arrangementer dekkes over Stortingets driftsbudsjett
i samsvar med bestemmelser om stortingsrepresentantenes godtgjørelser.
§ 8 Godtgjørelser og
naturalytelser til representanter
Bortsett fra eventuell
tilleggsgodtgjørelse til parlamentarisk leder og inntil to nestledere
skal tilskuddsmidler ikke utbetales som godtgjørelse eller benyttes
til naturalytelser til stortingsrepresentanter. Innberetningspliktige
ytelser skal spesifiseres i egen note i regnskapsrapporten, slik
at det framgår hva hver enkelt har mottatt. Det legges til grunn
at de ytelser det her er snakk om må ha karakter av faste ordninger
som kan ses som en form for godtgjørelse til vedkommende representant,
og at situasjonsbestemte ytelser, som for eksempel åremålsgaver/tilstelninger
og lignende, faller utenfor.
Gruppene kan likevel
tilby representantene forsikringsordninger. Forsikringsordningens
kostnader skal presiseres i egen note i regnskapsrapporten til presidentskapet.
§ 9 Politisk reklame
Gruppetilskuddet
skal ikke brukes til kjøp av politisk reklame. Gruppetilskuddet
kan likevel brukes til kjøp av stillingsannonser og lignende.
§ 10 Regnskapsføring
og revisjon
Stortingsgrupper
og uavhengige representanter skal føre regnskap. Årlig regnskapsrapport
sendes til presidentskapet innen 15. mai påfølgende år. Antall ansatte
i stortingsgruppen skal framgå av regnskapsrapporten. Regnskapsrapporten
skal følge kontantprinsippet og vise påløpte utgifter. Presidentskapet gir
nærmere bestemmelser om regnskapsrapportens utforming, slik at rapportering
kan skje etter en ensartet mal.
Regnskapene til
stortingsgruppene og uavhengige representanter skal årlig revideres
av en statsautorisert revisor oppnevnt av Stortingets presidentskap. Revisjonsberetningen
for hvert grupperegnskap framlegges for presidentskapet sammen med
regnskapsrapportene.
Revisor skal kunne
bistå stortingsgruppene med nødvendige avklaringer.
Revisor fakturerer
hver enkelt gruppe direkte for sine tjenester.
Regnskapsrapporten
og revisjonsberetningen gjøres offentlig tilgjengelige når de fremmes
for presidentskapet.
§ 11 Innsyn
Alle kan kreve innsyn
i stortingsgruppens bilag og regnskaper, med følgende begrensninger:
-
a) Opplysninger
om noens personlige forhold er unntatt fra innsyn. Det samme gjelder
andre opplysninger av personvernmessig karakter samt opplysninger
som er underlagt lovbestemt taushetsplikt.
-
b) Opplysninger
av konkurransemessige karakter, herunder politiske og strategiske
disposisjoner, kan unntas fra innsyn.
-
c) Opplysninger
om sikkerhetsmessige forhold og om tilsettings- og personalsaker
kan unntas fra innsyn.
Stortingsgruppen
kan også gjøre unntak fra innsyn i andre opplysninger som det av
tungtveiende hensyn er viktig å bevare fortrolighet om.
Innsynsretten i
opplysninger på bilagsnivå gjelder avsluttede og revisorgodkjente
regnskap.
§ 12 Tildeling
Hver enkelt gruppe
mottar et tilskuddsbrev en gang i året der beregningen av tilskuddet
framkommer.
Tilskuddet utbetales
månedlig, med ca. 1/12 av det totale årsbeløpet.
§ 13 Regulering
Gruppetilskuddet
reguleres årlig, hvorav 80 prosent følger årslønnsveksten i staten
slik den framgår fra Det tekniske beregningsutvalget, og 20 prosent
reguleres med konsumprisindeksen slik den framgår av Statistisk
sentralbyrås beregninger. Gruppetilskuddet rundes av til nærmeste
hele tusen kroner.
§ 14 Arealdisponering
Tildeling av kontorareal
i Stortingets bygningsmasse skal skje etter samme modell som beregning
av gruppetilskuddet i § 4 første ledd. Tildeling av kontorplasser
for stortingsgrupper med kun ett mandat begrenses i utgangspunktet
oppad til 6 kontorplasser.