2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at
årets hovedtariffoppgjør ble utsatt på grunn av koronautbruddet,
og at gjeldende avtale ble videreført til og med 15. september 2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det er fremforhandlet to tariffavtaler i det statlige
tariffområdet når det gjelder lønnsregulering, og at hovedtariffavtalene
ikke lenger er organisasjonsnøytrale.
Komiteen viser
til at dette medfører to ulike profiler på oppgjøret innenfor samme
ramme.
Den økonomiske profilen
på oppgjøret med LO stat, YS, Unio og YS stat har fordelt hele den
økonomiske rammen sentralt. Den økonomiske profilen på oppgjøret
med Akademikerne har lagt hele den økonomiske rammen til lokale
forhandlinger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til merknader i Innst. 406 S (2018–2019). Flertallet viser til at det
heller ikke denne gangen er gjort noen utredning av de langsiktige konsekvensene
av dette. Flertallet vil
som eksempel påpeke at det er uklart hvilke konsekvenser dette kan ha
for streikeretten når mer og mer av lønnsdannelsen blir flyttet
fra sentral- til lokalplanet.
En helt sentral del
av det norske trepartssamarbeidet er å etablere systemer som ikke
undergraver mulighetene for organisasjonene til å streike. Dagens
situasjon kan undergrave streikeretten, noe som er uakseptabelt.
Flertallet viser til at staten
som arbeidsgiverpart er i en særstilling fordi tariffoppgjørene
i staten er en del av regjeringens inntektspolitikk. Gjennom inntektspolitikken
har regjeringen et overordnet nasjonalt ansvar for lønnsutviklingen
og sysselsettingen.
Flertallet viser til at et
bærende prinsipp i norsk lønnsdannelse har vært lik lønn for likt
arbeid – også innenfor det statlige tariffområdet. Dette prinsippet
har Stortinget slått fast i likestillings- og diskrimineringsloven
§ 34. Et system med to ulike tariffavtaler svekker dette prinsippet.
Flertallet peker på at statens
lønns- og forhandlingssystem har vært nøytralt og uavhengig av virksomhet
og organisasjonstilknytning. Disse endringene som nå videreføres,
kan vanskelig forstås på annen måte enn at regjeringen aksepterer
et lønns- og forhandlingssystem som innebærer større lønnsforskjeller
i staten enn det som har vært førende tidligere.
Flertallet merker seg at forbundsvise
lokale forhandlinger i den enkelte virksomhet ikke sikrer likelønn
på tvers av statens virksomheter. Flertallet mener dette er
uheldig, og det er nødvendig at det etableres systemer for statistikkføring
og for å sikre likelønn.
Flertallet viser til at likelønn
og lavtlønnede må ivaretas i alle lønnsforhandlinger, ved fordeling
av generelle tillegg, ved justeringer av stillinger og ved sentrale føringer
ved lokale forhandlinger. Dersom skjevheter mellom grupper og kjønn
allikevel skulle oppstå ved lokale forhandlinger, kan dette rettes
opp ved påfølgende sentrale forhandlinger. Men det forutsetter at
regjeringen fremlegger sikker og lett tilgjengelig statistikk for alle
statlige virksomheter, og at Kommunal- og moderniseringsdepartementet
følger forhandlingsordningen i tjenestetvistloven, som forutsetter
en sterk sentral oppgjørsform.
Flertallet viser til sine
merknader og forslag i tilsvarende sak i tidligere år. På denne
bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ved neste revisjon av hovedtariffavtalen i 2022
gjennomføre lønnsoppgjøret i staten slik at det blir én hovedtariffavtale
gjeldende for alle arbeidstakere i det statlige tariffområdet uavhengig av
organisasjonstilknytning.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at embetsmenn og statsansatte
i stillinger som er tatt ut av tariffavtalene, får lønn og arbeidsvilkår
fastsatt administrativt i kontrakt. Dette medlem viser til merknader
og forslag i Innst. 177 S (2019–2020) om lønnsmoderasjon for høytlønte
ledere i staten og at regjeringen må ta dette på større alvor enn det
dagens regjering gjør.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser også til
Representantforslag 66 S (2017–2018), jf. Innst. 166 S (2017–2018),
om at regjeringen må fremme en egen sak for Stortinget om retningslinjer
for lederlønninger og andre typer godtgjøring for ledere i staten.
Dette er minst like aktuelt i dag. Disse medlemmer viser til at
framtidens arbeidsliv er høykompetent, og at ledere er helt avhengige
av dette hvis de skal lykkes som ledere. Dette gjør seg særlig gjeldende
i staten. Det er ødeleggende for tilliten og den norske modellen
hvis ledere og ansatte lever i to helt ulike økonomiske verdener.
Alle disse høykompetente medarbeiderne staten er avhengig av, skal
gjøre en jobb til en vanlig anstendig lønn som samfunnet kan finansiere.
Økte lønnsforskjeller mellom ansatte og ledere bidrar ikke til å
sikre tillit og stabilitet i et moderne, høykompetent arbeidsliv
som er helt avhengig av lojalitet og stå-på-vilje hos alle de tusener
av arbeidstakere og mellomledere som samfunnet og offentlig sektor
trenger.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en egen sak for Stortinget om nye retningslinjer
for lederlønninger og andre typer godtgjøring for ledere i staten,
som bidrar til reduserte lønnsforskjeller.»
Disse medlemmer mener
forskjellsutviklingen undergraver tilliten og samholdet som vår
samfunnsmodell hviler på. Lederlønnsutviklingen har en særlig negativ
effekt og skaper inntrykk av at en elite på toppen stikker fra,
mens andre regler gjelder for vanlige folk. Lederlønnsgaloppen må
derfor stanses. Det krever sterkere virkemidler enn i dag. Disse
partier vil nedsette en lederlønnskommisjon med deltakelse av partene. Den
skal se lønn og bonuser i statseide selskaper og selskaper der staten
er majoritetseier, lederlønnsutviklingen i staten samt politikerlønn,
etterlønnsordninger og andre godtgjørelser på nasjonalt og lokalt
nivå i sammenheng. Den skal grundig vurdere hvorfor lønnsutviklingen
på toppnivå har fått fortsette på tross av vedtatte retningslinjer,
hva som er reelle samfunnshensyn i lønnsfastsettelsen, og hva som
ikke kan begrunnes med dette. Disse medlemmer varsler at
disse partier vil følge opp konklusjonene fra en slik kommisjon med
politiske grep for å redusere lønnsforskjellene i Norge.
På bakgrunn av dette
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen nedsette en lederlønnskommisjon for statlige lederlønninger,
lederlønninger i statseide selskaper og selskaper der staten er
majoritetseier, samt lønnen til politikere på nasjonalt og lokalt nivå
og etterlønnsordninger. Kommisjonen skal se de statlige lederlønningene,
bonusordningene og godtgjørelsene i sammenheng og analysere hvorfor
lønnsutviklingen på toppnivå har fått fortsette, på tross av blant annet
tidligere vedtatte retningslinjer. Kommisjonen skal videre foreta
en grundig vurdering av hva som er reelle samfunnshensyn i lønnsfastsettelsen,
og hva som ikke kan begrunnes med dette. Kommisjonen skal ha sterk
representasjon fra partene. Godtgjørelsen til statsminister, statsråder
og stortingsrepresentanter stilles nominelt i bero til lederlønnskommisjonen
har lagt fram sine konklusjoner.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at ansvarlig statsråd årlig rapporterer
til Stortinget om lederlønnsutviklingen innenfor sitt ansvarsområde.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Representantforslag 31 S (2019–2020)
fra representanter fra Senterpartiet om lønnsmoderasjon for høytlønte
ledere i staten og til merknader i Innst. 177 S (2019–2020).