Bakgrunn
Det meste av om lag
35 mrd. kroner som ytes i stønad til helsetjenester etter kapittel
5 i folketrygdloven, håndteres gjennom direkte oppgjør. Bruker slipper
da å legge ut for behandling for deretter å kreve refusjon av Helfo
i ettertid. Tjenesteyter overtar kravet fra bruker, og innvilgede
oppgjør går direkte til tjenesteyter.
Det kommer imidlertid
fortsatt et betydelig antall individuelle refusjonskrav fra brukere.
Dette krever omfattende manuell behandling og forvaltning av ulike
regler, skjemaer og IKT-systemer for ulike behandlings- og tjenestetyper
samt et vesentlig merarbeid knyttet til dagens posthåndtering, opplasting
og punching av data. Arbeidet knyttet til manuelle refusjonskrav
er tidkrevende både for bruker og for forvaltningen. Egenandelene
som rapporteres i takstoppgjør på papir ,forsinker automatisk utstedelse
av frikort til brukerne.
Dagens ordning, som
i all hovedsak er basert på en frivillig avtaleordning om direkte
oppgjør mellom tjenesteyter og Helfo, medfører at tjenesteytere
som ikke ønsker å fremme kravene sine elektronisk over linje, kan
la være å inngå avtale om direkte oppgjør. Brukere som benytter
helsetjenester fra tjenesteytere som ikke har direkte oppgjør, kan
fortsatt søke om stønad, men må fremme kravet selv.
En forutsetning for
en mer effektiv forvaltning og ytterligere digitalisering av arbeidsprosesser
er elektronisk innsending av krav. Mange tjenesteytere med avtale
om direkte oppgjør sender oppgjørene elektronisk over linje. Innsending
av oppgjør elektronisk over linje innebærer å sende kryptert, standardisert
melding med oppgjørskrav og egenandelsopplysninger over sikkert nett
i henhold til Norm for informasjonssikkerhet og personvern (Normen).
Alle tjenesteytere forutsettes å følge Normen, som er et omforent
sett av krav til informasjonssikkerhet. Det sikrer at brukerens
personvern er ivaretatt og oppfyller de forpliktelser overfor den
registrerte som følger av personvernforordningen (GDPR) og ny personopplysningslov
fra 2018. Med sikkert nett menes Norsk Helsenett eller eventuelle
andre leverandører som kan dokumentere tilsvarende sikkerhet, slik det
til enhver tid er beskrevet i Normen.
Det skaper utfordringer
at det er frivillig for noen tjenesteytergrupper som yter folketrygdfinansierte
tjenester, å inngå avtale om direkteoppgjør, og at det finnes overgangsbestemmelser
som gjør unntak fra plikt til å sende oppgjørskrav elektronisk over
linje. Det er en stor andel av tjenesteyterne som med hjemmel i
unntaksbestemmelser sender oppgjøret manuelt i postgang på minnepenn,
CD-rom og papir. Takstoppgjørene inneholder pasientsensitiv informasjon
om de takstene som tjenesteyteren krever, knyttet til pasienten
som har fått behandling, noe som innebærer at personer kan identifiseres
dersom informasjonen kommer på avveier. Innsendingsformen utgjør
derfor en sikkerhetsrisiko for pasientene, tjenesteytere og forvaltningen.