Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Høyre, Marianne
Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Nina Sandberg
og Torstein Tvedt Solberg, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen
og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit
Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås,
og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til
representantforslagene. Kunnskaps- og integreringsminister Guri
Melby har uttalt seg om Dokument 8:123 S (2019–2020) i brev av 13. august 2020,
og om Dokument 8:31 S (2020–2021) i brev av 23. oktober 2020. Brevene
følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen avholdt åpen høring
om Dokument 8:123 S (2019–2020) onsdag 30. september 2020.
Det er et mål for komiteen at
alle barn gis tilbud om gode og trygge barnehager.
Komiteen støtter at offentlige
tjenester finansiert av skattebetalerne, skal gå til viktige velferdsgoder,
og at barnehage utgjør en sentral tjeneste i denne forstand.
Komiteen viser til at private
barnehager har vært viktige for å sikre den tverrpolitiske målsettingen
om full barnehagedekning. Private barnehager utgjør om lag halvparten
av landets 275 000 barnehageplasser og vil fortsatt være viktige
for å sikre full barnehagedekning.
Komiteen vil fremheve at noe
av det viktigste et samfunn kan gjøre, er å bidra til at alle barn
får en god start i livet. Barn som skal utforske og veiledes i lek
og læring, og som skal vokse og utvikle seg sammen med andre, trenger
å ha stabile voksne rundt seg som har kompetanse om barn og forståelse
for barns behov. At alle barn blir sett hver dag, og at de får omsorg
og oppmuntring, er viktige kriterier for kvalitet i en barnehage. Komiteen anerkjenner
derfor behovet for at barnehager har gode og forutsigbare rammevilkår,
slik at man kan utvikle høy kvalitet i tilbudet og sikre langsiktige
investeringer i kompetanse, bygg og infrastruktur.
Komiteen peker på at sektoren
har utviklet seg mye de senere årene og gitt oss noen utfordringer
som dagens regelverk ikke tar høyde for. Komiteen registrerer at regjeringen
jobber med en ytterligere revidering av barnehageloven, og ser frem
til at regjeringen legger frem nye forslag for Stortinget snarlig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil samtidig
bemerke at det i arbeidet med en bedre regulert sektor er nødvendig
å sørge for at de private barnehagene har en bærekraftig og forutsigbar
økonomisk situasjon. Dette tilsier at den enkelte barnehage må ha
mulighet til å ha tilstrekkelig overskudd for å sikre stabil og
forutsigbar drift, samt muligheter for å gjøre investeringer i barnehagen. Flertallet mener
dette er en forutsetning hvis det skal være private aktører i barnehagesektoren
som bidrar til et mangfoldig tilbud og en reell valgfrihet for foreldre
og barn.
Flertallet mener private barnehager
utgjør en viktig del av barnehagetilbudet i Norge. Flertallet viser til brukerundersøkelser
og kartlegging som viser at private barnehager gir barn et tilbud
av høy kvalitet, gir ansatte gode lønns- og arbeidsvilkår og forvalter
sine tilskudd på en god måte til det beste for sine barnehagebarn. Flertallet mener
private barnehager også vil være en viktig del av barnehagetilbudet
i fremtiden da de i tillegg til kapasitet bidrar med mangfold gjennom ulike
pedagogiske tilnærminger, temabarnehager og inkludering av flere
fagmiljøer.
Flertallet vil også fremheve
at barnehagenes mulighet for å ta utbytte er regulert av den alminnelige
selskapslovgivningen og barnehageloven.
Flertallet viser til statsrådens
uttalelse om Representantforslag 31 S (2020–2021). Flertallet støtter at barnehagesektoren
må gis mulighet for en utvikling som gir rom for ulike eiere og
aktører, slik at både små og store ideelle og kommersielle, samt
små og store kommunale barnehager er en del av tilbudet rundt om
i landet. På denne måten legges det best til rette for et barnehagetilbud
tilpasset ulike familiers ønsker og behov.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, viser til de nylige endringene
i barnehageloven og opprettelsen av et nasjonalt tilsyn som skal
sikre at offentlige tilskudd og foreldrebetaling skal komme barn
i barnehagen til gode. Dette
flertallet registrerer at det nå innføres et nasjonalt tilsyn
underlagt Utdanningsdirektoratet, som er under oppbygging og som
får i oppgave å føre økonomisk tilsyn med alle private barnehager. Dette flertallet ser
frem til den videre implementeringen, som følges opp fra departementet.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at brukerundersøkelser over lengre tid har gitt oss et
tydelig bilde av at foreldre jevnt over er mer tilfreds med tilbudet
levert av de private barnehagene. Dette flertallet mener de private
barnehagene bidrar til et positivt mangfold i sektoren som skaper økt
vilje og evne til innovasjon og kreativitet i hele barnehagesektoren.
Ulike satsingsområder, profiler og løsninger har gitt oss en rekke
tematiske barnehager, alt fra friluftslivbarnehager til realfagsbarnehager.
Det har også fra flere aktører vært en målrettet satsing på pedagogtetthet,
kompetanseheving og utvikling av lekeapparater som bedre understøtter
læring gjennom lek. Mye tyder på at aktørene i sektoren har inspirert
hverandre i dette arbeidet og i sum har dette løftet kvaliteten i
alle barnehager i Norge. Barnehageforliket bidro til en stor dugnadsånd
hvor private investerte kapital og tid for å nå målsettingen om
full barnehagedekning på rekordtid. Selv om denne dugnaden medførte
at enkelte kom i posisjon til å tjene gode penger, er dagens rammeverk
og finansiering langt fra tilsvarende lukrativ.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, er stolt over at disse partiene
inngikk et barnehageforlik i 2003, og deretter sørget for at dette
ble gjennomført fullt ut i løpet av den rød-grønne regjeringsperioden. Dette flertallet vil
vise til at det ble etablert tusenvis av nye kommunale og private
barnehageplasser gjennom store statlige tilskudd. Å gi alle barn
lovfestet rett til barnehageplass og sikre full barnehagedekning
må sies å være den største velferds- og utdanningsreformen i nyere
tid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
stille høye kvalitetskrav til alle barnehager, fordi et godt barnehagetilbud
er viktig for å gi barn en god start på livet. Disse medlemmer er opptatt
av at barn i barnehage skal få et best mulig tilbud, og mener det
er viktig at pengene private barnehager mottar i foreldrebetaling
og fra fellesskapets midler, brukes til barns beste. Om lag halvparten
av barn i barnehage går i en privat barnehage, og stadig flere av
disse går i en kommersielt drevet barnehage. Denne utviklingen understreker
behovet for et tydelig regelverk for gevinstuttak fra barnehagedrift,
utenlandsk oppkjøp av norske barnehager og ved kjøp og salg av barnehager.
Disse medlemmer viser til at
flere av forslagene i representantforslaget er behandlet av Stortinget
i inneværende stortingsperiode, og viser til merknadene i disse
sakene.
Disse medlemmer vil også peke
på at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
har fremmet flere forslag i stortingsperioden med formål om å unngå
kommersialisering av barnehagesektoren og sikre at foreldrebetaling
og offentlige tilskudd kommer barna til gode, samt flere forslag
for å sikre kvalitet for barnehagebarna uavhengig av eierform i
barnehagen. I behandlingen av representantforslag om profittfri barnehage
(jf. Innst. 114 S (2017–2018)), lovforslaget om innføring av bemanningsnorm
(jf. Innst. 319 L (2017–2018)) og representantforslag om en mangfoldig
barnehagesektor der pengene går til barnas beste (jf. Innst. 51 S
(2018–2019)) har Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti fremmet en rekke forslag for å begrense profitten i
barnehagedrift, styrke offentlige og ideelle aktører i barnehagesektoren,
sikre lønns- og arbeidsvilkår for alle ansatte, foreta en gjennomgang
av finansieringssystemet, sikre at kommunene får anledning til å
stille samme krav til private som kommunale barnehager, og sørge
for en bedre oversikt over pengestrømmene i velferden og et lovmessig
skille mellom ideelle og kommersielle barnehager.
Disse medlemmer vil gjenta
vårt mål om å hindre at kommersielle selskaper tar ut uakseptable
gevinster fra barnehagedrift, og ønsker et strengere regelverk. De
siste årene har antallet barnehager i kommersielle barnehagekjeder
økt, mens ideelle og små barnehageeiere har blitt satt under press
og ofte kjøpt opp. Disse medlemmer vil
minne om at en viktig årsak til presset på ideelle og små private
barnehager er at regjeringen ikke har vært villig til å finansiere
bemanningsnormen i barnehager, og at private barnehager peker på dette
som en direkte årsak til at flere barnehager har en utfordrende
økonomi.