Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Dokument 8:105
S (2019–2020) med forslag om å innføre rullerende MTB i oppdrettsnæringen
snarest mulig.
Komiteen viser til at det er
bred enighet om å legge til rette for en forutsigbar og miljøvennlig
bærekraftig vekst i havbruksnæringen. Komiteen viser videre til at
det i henhold til dagens regelverk ikke er tillatt å ha en stående
biomasse (antall kilo levende fisk) som overstiger den totale MTB
på selskapsnivå på noe tidspunkt
Komiteen merker seg at bakgrunnen
for forslaget om å innføre såkalt fleksibel eller rullerende fleksibel MTB
er å gi fiskeoppdretterne mulighet til i større grad å kunne tilpasse
seg blant annet markedet og lokale miljø- eller produksjonsbetingelser,
gjennom å åpne for større fleksibilitet. Komiteen merker seg videre
at forslaget innebærer at det legges til rette for en gjennomsnittsberegning
av MTB-grensen for de siste tolv månedene, og at øvrige rammebetingelser,
blant annet når det gjelder krav til rømming, lus, miljø og fiskevelferd, fortsatt
skal gjelde.
Komiteen viser til at det under
komiteens åpne høring i saken ble uttrykt støtte til forslaget fra
næringens side, og at det i den forbindelse blant annet ble vektlagt
at en rullerende MTB vil kunne sikre bedre konkurransevilkår mellom
store og små aktører, og at det også vil kunne stimulere til økt
videreforedling. Komiteen viser
til at det på høringen også ble uttrykt bekymring for at innføring
av en slik ordning kan føre til negative miljøkonsekvenser og en
stor produksjonsøkning over en kort periode av året.
Komiteen merker seg videre
at det under høringen ble vist til at regjeringen i perioden 1. januar
2017–31. desember 2019 gjennomførte en prøveordning med variabel
tillatt biomasse (VTB) for produksjon av laks og regnbueørret, med
det formål å gi økt fleksibilitet for bedre å utnytte eksisterende
produksjonskapasitet.
Komiteen er av den oppfatning
at det også bør prøves ut en ordning med rullerende maksimalt tillatt biomasse
(MTB).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti, merker seg
at både forslagsstillerne og samtlige deltakere i komitéhøringen
påpeker at de minste havbruksselskapene ikke i samme grad som de
store aktørene har mulighet til å utnytte tildelt biomasse med produksjon
jevnt fordelt gjennom året. Det skyldes flere forhold, som for eksempel
at større selskap har flere lokaliteter som også er spredt geografisk,
og som dermed gir mer fleksibilitet i driften.
Flertallet merker seg videre
at innspillene i komitéhøringen entydig peker i retning av at eventuell innføring
av en ordning med rullerende MTB basert på en gjennomsnittsberegning
av MTB-grensen for de siste tolv månedene, vil føre til at selskapene
øker biomassen ut over MTB-grensen på ettersommeren og tidlig på høsten.
Grunnen til dette er at høy sjøtemperatur gir god tilvekst, og at
selskapene vil få mer utgående biomasse i vintermånedene, og dermed
jevnere produksjon gjennom året. Flertallet vil påpeke at også
påslag av lakselus er størst ved høy sjøtemperatur, og at innføring
av rullerende MTB uten et tilhørende regelverk for hvilke måneder
som kan ha opptrekk ut over tildelt MTB, dermed vil kunne føre til
at det samlede lusepåslaget gjennom året øker. Flertallet støtter derfor forslagsstillerne
når de understreker at eventuell innføring av en ordning med rullerende
MTB må skje innenfor gjeldende rammebetingelser knyttet til blant annet
miljø og dyrevelferd.
Flertallet viser også til høringsinnspill
fra Wilsgård Fiskeoppdrett AS, der selskapet skriver følgende:
«For kontrollfunksjonene
og administrering av ordningen er det vår oppfatning at ordningen
må være styrt, dvs det må være et system på hvilke måneder som kan
ha opptrekk ut over tildelt mtb og hvilke måneder som skal ha nedtrekk
under tildelt mtb. Dette gir ikke ‘egenstyrt/fullstendig’ rullerende
mtb, er mer i retning variabel mtb. Vi tror det er viktig at ordninger
som innføres er praktiske å administrere for at de skal være bærekraftige.»
Flertallet støtter dette innspillet
og mener at eventuell innføring av en ordning med en form for variabel
MTB må utredes grundig med tanke på eventuelle negative miljøkonsekvenser.
Det vil ikke være i tråd med en omforent målsetting om bærekraftig
vekst i havbruksnæringen hvis innføring av variabel MTB vil medføre
økt miljøbelastning og redusert dyrevelferd. Dersom en prøveordning
skal innføres, mener flertallet at
det må være en forutsetning at det foreligger et tydelig regelverk
som ut fra miljøkriterier definerer hvor ordningen skal gjelde geografisk,
hvilke måneder det kan gjøres opptrekk ut over tildelt MTB, og med
tak for opptrekk. Flertallet mener
videre at en prøveordning med påfølgende evaluering må gjennomføres
før det kan bli snakk om å innføre en permanent ordning med variabel
MTB.
Flertallet viser for øvrig
til fiskeri- og sjømatministerens svarbrev 19. mai 2020 til næringskomiteen, der
det refereres til en utredning av rullerende MTB i 2013. Etter en
omfattende høringsrunde valgte regjeringen i 2014 å ikke gå videre
med forslaget. I statsrådens brev vises det også til en prøveordning
med variabel MTB som ble gjennomført i årene 2016 til 2019, og som departementet
tar sikte på å evaluere. Flertallet merker seg at deltakerne
i prøveordningen var mindre selskaper som gjennomgående har gitt
gode tilbakemeldinger i etterkant. Ifølge høringsinnspill fra Sjømatbedriftene
i komitéhøringen rapporterte disse selskapene at prøveordningen
passet deres produksjonsprofil og sikret en større fleksibilitet
i produksjonen.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en ordning med rullerende MTB og legge fram
en sak for Stortinget innen utløpet av fristen for behandling i
vårsesjonen 2021, med sikte på å innføre en prøveordning som skal bidra
til økt bearbeiding og verdiskaping.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at fiskeri- og sjømatministeren
i sitt svarbrev 19. mai 2020 skriver at rullerende MTB ble utredet
i 2013, og at et høringsnotat om videreutvikling av MTB-systemet
ble sendt på alminnelig høring. I høringsrunden kom det frem at
næringsaktørene var splittet om hvorvidt rullerende MTB var ønskelig.
Flere større aktører var imot innføring av rullerende MTB, mens
flere mindre aktører støttet innføring av rullerende MTB med en
argumentasjon om at det gir større mulighet til å utjevne produksjonen.
Flere mindre aktører argumenterte også med at rullerende MTB gir
aktører med færre konsesjoner større mulighet til å oppnå full utnyttelse
av MTB. Disse medlemmer påpeker
at de større oppdrettsselskapene fordeler MTB-grensen mellom de
ulike anleggene (lokasjonene), og klarer således å maksimere produksjonspotensialet
sitt i større grad. Dette har de mindre aktørene ikke mulighet til.
Disse medlemmer påpeker videre
at rullerende MTB vil være et tiltak for å skape like konkurransevilkår for
de minste aktørene i næringen. Dagens system favoriserer de store
selskapene som har fleksibilitet gjennom interregionalt biomassetak
og muligheter innenfor konsernbiomasse.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen gjennomførte en prøveordning med variabel MTB i årene 2016
til 2019. Denne ordningen innebar at MTB-taket varierte, slik at
det var høyest på høsten og ut over vinteren, og lavest på våren/sommeren.
Formålet var blant annet å gi incentiver til å spre slaktingen av
fisk over en større periode av året. Disse medlemmer viser videre
til at det var seks selskaper som valgte å søke om å få være med
på ordningen. Alle seks selskaper uttrykte ved ordningens utløp
at den hadde passet deres produksjonsprofil på en god måte, og hadde
bidratt til større fleksibilitet hos de mindre selskapene. Selskapene
ga videre klare tilbakemeldinger om at de var godt fornøyd med ordningen.
De minste selskapene har ved å benytte ordningen kunnet utnytte
bølgedalen i modellen med å tilpasse produksjon når de har lav tilvekst.
Dette har etter deres oppfatning bidratt til større forutsigbarhet
i produksjonen, blant annet med en jevnere produksjon som samtidig
sikrer råstoff til slakterier. Det har også redusert risikoen for
permitteringer. Disse
medlemmer vil påpeke at prinsippene i denne ordningen er meget
nært beslektet med rullerende gjennomsnittlig beregning av MTB,
men ordningen med rullerende MTB vil være en bedre og mer forutsigbar
ordning.
Disse medlemmer viser til at
ordningene med interregionalt biomassetak og konsernbiomasse er vederlagsfrie,
mens prøveordningen med variabel MTB ble tildelt mot vederlag. Ordninger
for fleksibilitet og like konkurransevilkår må være likt tilknyttet
vederlag, og praksis for tildeling må være lik for disse ordningene.
Disse medlemmer viser til at
det under høringen i næringskomiteen ble uttrykt bred støtte til
representantforslaget fra næringens side. Det ble vektlagt at en
rullerende MTB vil kunne sikre bedre konkurransevilkår mellom store
og små aktører, og at det vil kunne stimulere til økt videreforedling.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en ordning med rullerende MTB i oppdrettsnæringen
snarest mulig, med bakgrunn i erfaringer fra prøveordningen med
variabel MTB. Ordningen evalueres etter fem år.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er positive til å utrede
alternative måter å regulere mengde fisk på, både på de enkelte
konsesjoner og på lokalitetsnivå. Målet skal være at ordningen gir
de mindre oppdretterne økt fleksibilitet og jevnere råstofftilgang.
Den skal ikke være et virkemiddel for samlet økt produksjon.