Sammendrag
Bakgrunn
Regjeringen fremmet den 3. april 2020 Prop. 65 L (2019–2020) Lov om e-helse (e-helseloven). Forslaget omhandlet tiltak for å styrke og legge til rette for digitaliseringen i helse- og omsorgssektoren for å bidra til gode og effektive helse- og omsorgstjenester. Dette omfattet også å legge til rette for bedre nasjonal samordning og samhandling mellom forvaltningsnivåene. Etter lovforslaget skulle aktørene i sektoren ta hensyn til nasjonal samordning og den nasjonale e-helseutviklingen. Loven skulle regulere Direktoratet for e-helses rolle i det nasjonale digitaliseringsarbeidet og en konsensusbasert styringsmodell som gjennom bred sektordeltagelse skulle bidra til å gi aktørene økt innflytelse på den nasjonale e-helseutviklingen. Videre var det foreslått å lovfeste nasjonal e-helseportefølje, slik at det på nasjonalt nivå kunne bli bedre oversikt over ikt-tiltak av nasjonal betydning. Det var også foreslått å pålegge Norsk Helsenett SF plikt til å levere bestemte nasjonale e-helseløsninger (e-resept, Nasjonal kjernejournal, helsenorge.no og helsenettet) og en hjemmel for at departementet i forskrift kunne bestemme at virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester, skal gjøre disse løsningene tilgjengelige i sin virksomhet og betale for forvaltning og drift. Dette er løsninger og infrastruktur som er viktige for hver enkelt pasient og for at virksomhetene skal kunne oppfylle det lovfestede ansvaret for å sørge for nødvendige helse- og omsorgstjenester. Forslaget forutsatte at pliktene reguleres nærmere i forskrift.
Departementets vurdering
Regjeringen har med lovforslaget søkt å få til gode, transparente og forutsigbare premisser for en samordnet og helhetlig nasjonal e-helseutvikling. Forutsigbare rammebetingelser forutsetter enkelte plikter for aktørene og en forutsetning om at alle aktørene trekker i samme retning. I debatten og høringen som har vært etter at saken ble fremmet for Stortinget 3. april 2020, er det kommet vesentlige innvendinger mot deler av lovforslaget. For å kunne ta hensyn til flere av disse er det behov for vesentlige endringer. Dette er endringer som best vil bli ivaretatt med et grundig forarbeid. Dette handler både om direktoratets oppgaver, dets kompetanse til å gi pålegg og regulering av plikten til private aktører. Flertallet i Stortinget har i tillegg gitt uttrykk offentlig for at den foreslåtte loven ikke vil bli vedtatt. Av hensyn til aktørene som er foreslått regulert, og andre berørte mener regjeringen etter en helhetsvurdering av situasjonen at den beste løsningen er at Prop. 65 L (2019–2020) Lov om e-helse (e-helseloven) trekkes tilbake.