Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Jan
Bøhler og Jenny Klinge, fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide, og
fra Venstre, Solveig Schytz, viser til Dokument 8:107 S (2019–2020)
Representantforslag om raskt å få bygget fagskolen for brann og
beredskap i Tjeldsund og departementets vurdering i brev av 2. juni
2020 (vedlagt).
Komiteen understreker at det
haster å få på plass en fagskole for brann og beredskap i Norge,
lokalisert i Tjeldsund i Troms og Finnmark. Komiteen viser til at regjeringen
i 2015 besluttet at det skulle opprettes en slik fagskole i Tjeldsund,
og dette ble presentert ved Norges brannskole den 13. februar 2015. Komiteen viser
videre til at det er bred politisk enighet om viktigheten av å sikre
en fagutdanning for de viktige mannskapene som bemanner vårt brannvesen
i alle landets kommuner. Komiteen understreker at i
dag består utdanningen av slikt personell kun av kortere kurs ved Norges
brannskole i Tjeldsund.
Komiteen viser til statsbudsjettet
for 2021, der det er foreslått å bevilge 139,1 mill. kroner til
etablering av ny fagskole for brann og redningspersonell ved Norges
brannskole i Tjeldsund. Komiteen viser
videre til at bevilgningen vil sikre at bygging av nødvendig ny
infrastruktur ved dagens brannskole kan starte opp i 2021. Komiteen ser
frem til at det toårige fagskoletilbudet, som etter planen skal
stå ferdig i 2023, vil gi brann- og redningsvesen et betydelig kompetanseløft,
og styrke brann- og redningsberedskapen i hele landet i fremtiden.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er glade for at det endelig ser ut til å komme midler på plass til
etablering av en fagskole for brann, redning og beredskap på Tjeldsund
i Nordland. Flertallet mener
dette har tatt utrolig lang tid, og mener sendrektigheten er kritikkverdig.
Flertallet mener det er svært
viktig at det blir satset på ledelsesutdanning i brann- og redningstjenesten og
en videreutvikling av dette. Flertallet får tilbakemeldinger
fra bl.a. Samfunnsbedriftene Brann og redning og Fagforbundet om
at det mangler kompetanse både på mellom- og toppledernivå. På toppledernivå har
det lenge vært etterspurt en masterbasert lederutdanning for brann
og redning. Situasjonen er enda mer prekær på mellomledernivå hvor
det, med de tilbud som foreligger regionalt og nasjonalt, varierer
i for stor grad på innhold og kvalitet. Dette er de tilbakemeldingene flertallet mottar.
Også deltidsutdanningen har store utfordringer, da kapasiteten ved
Norges brannskole er for lav til å få drevet praktisk opplæring
og utsjekk på kjernekompetanseområder som for eksempel røykdykking.
Det teoretiske grunnlaget ligger nå i en digital plattform, men
det praktiske var tenkt som en arbeidsdeling mellom større brannvesen
med kompetanse og øvingsfasiliteter og Norges brannskole. DSB har ennå
ikke sørget for at rammer og avtaler er på plass, og dette er noe
som må prioriteres da 2/3 av de 12 000 ansatte i brann og redning
i dag jobber deltid.
Flertallet viser til at brann-
og redningstjenesten er inne i en omstillingsprosess med en dreining
mot både mer varierte og mer komplekse oppgaver, og tjenesten utfører
stadig flere oppgaver på vegne av bl.a. politiet og ambulansetjenesten.
Samtidig er det en utfordring å få rekruttert kvinner, personer
med minoritetsbakgrunn og annen utdanning enn tradisjonelle håndverkerfag.
Selv om det er forventet at etableringen av fagskolen vil bidra
til å få inn kandidater med mer variert bakgrunn og fagkompetanse,
er det viktig å sette ledelsen i stand til å rekruttere, utvikle
og beholde mangfoldet i etaten.
Flertallet vil vise til at
brann- og redningstjenesten er et kommunalt ansvar hvor oppgavene
følger av brann- og eksplosjonsvernloven § 11. I den samme bestemmelsen
er kommunene gitt fullmakt til å pålegge brannvesenet andre oppgaver
så lenge dette ikke svekker de lovpålagte oppgavene. Flertallet vil
særlig understreke at det fremstår som en økende utfordring at det
er forventet at brann- og redningstjenesten går inn og bistår andre
statlige, fylkeskommunale og kommunale aktører, særlig der hvor
strukturendringer har medført mindre ressurser, lengre responstider
m.m. Flertallet vil
vise til at mangel på responstid hos politiet medfører at brann-
og redningstjenesten stadig oftere rykker ut til oppdrag som er
rene politioppdrag.
Flertallet vil ellers vise
til at flertallet flere ganger
har foreslått en egen stortingsmelding for brann- og redningstjenesten,
uten å få flertall for dette. Flertallet mener en slik melding
er på overtid. Flertallet vil
vise til at det nå er 12 år siden den siste stortingsmeldingen om
brann og redning (St.meld. nr. 35 (2008–2009) Brannsikkerhet – Forebygging
og brannvesenets redningsoppgaver). Siden 2008 er oppgaveporteføljen for
brann og redning svært endret og i stadig utvikling. Flertallet vil
peke på at samfunnssikkerhets- og beredskapsområdet har gjennomgått
store endringer, slik det er redegjort for i samfunnssikkerhetsmeldingen Meld.
St. 10 (2016–2017) Risiko i et trygt samfunn – Samfunnssikkerhet.
Totalforsvarskonseptet er revitalisert, noe som igjen kan ha betydning
for rollen brann- og redningstjenesten skal ha i større sikkerhetspolitiske kriser,
konflikt og krig. I påvente av en ny stortingsmelding om brann og
redning mener vi at de spørsmålene som vi har listet opp under,
bør drøftes i den varslede samfunnssikkerhetsmeldingen.
Flertallet mener at i og med
at mange brann- og redningsvesen har både et regionalt og nasjonalt
ansvar for ulike tjenester i tillegg til sine lokale forpliktelser,
er det behov for en prinsipiell gjennomgang av brannvesenets lokale,
regionale og nasjonale rolle. En slik gjennomgang bør blant annet
ta utgangspunkt i:
-
En prinsipiell avklaring
av oppgaver:
-
Hvordan skal nye
oppgaver finansieres?
-
Hvilken kompetanse
skal brann- og redningspersonell ha for å utføre nye oppgaver, og
hvem skal sørge for at de får det?
I tillegg
til dette kommer oppgaver innen forebygging og beredskap som er
regulert gjennom lov og forskrift.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram for Stortinget en finansiert framdriftsplan
for bygging av en fagskole for brann og beredskap i Tjeldsund.»