Sammendrag
Innledning
I proposisjonen fremmes forslag om forlengelse av et tidsbegrenset unntak fra avkortingsreglene for alderspensjon fra tre lovfestede tjenestepensjonsordninger som følge av covid-19.
Lovforslaget gjelder endringer i følgende lover:
-
lov 20. mars 2020 nr. 3 om endring i lov om Statens pensjonskasse
-
lov 20. mars 2020 nr. 4 om endring i lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv.
-
lov 20. mars 2020 nr. 5 om endring i lov om pensjonsordning for sykepleiere.
Det tidsbegrensede unntaket fra avkortingsreglene for løpende alderspensjon fra Statens pensjonskasse, Pensjonsordning for apotekvirksomhet og Pensjonsordning for sykepleiere gjelder i tilfeller ved beordret tjeneste i forbindelse med covid-19, jf. helseberedskapsloven § 1-3 første ledd bokstav a til c. Frivillig tjeneste i offentlig helsetjeneste som er nødvendig for å møte et ekstraordinært personellbehov i forbindelse med covid-19, er likestilt med beordret tjeneste.
Tidsbegrensningen gjelder frem til 1. november 2020. Utviklingen i pandemien tilsier at unntaket bør videreføres. Det er fortsatt aktuelt å hente inn kvalifisert og nødvendig personell ved behov. Det foreslås derfor at unntaket fra avkortingsreglene forlenges frem til 1. juli 2021.
Det vises til proposisjonens kapittel 2, der unntaket fra avkortingsreglene når det gjelder lov om Statens pensjonskasse, lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. og lov om pensjonsordning for sykepleiere er nærmere beskrevet. Unntakene gjelder frem til 1. november 2020.
Forslag om å forlenge det midlertidige unntaket fra avkortingsreglene for alderspensjon fra de tre lovfestede tjenestepensjonsordningene som følge av covid-19, frem til 1. juli 2021, ble sendt på høring 28. august 2020 med frist 11. september 2020. Den korte høringsfristen ble satt for at lovendringene skulle kunne vedtas av Stortinget innen de midlertidige lovene opphørte å gjelde. Det vises til proposisjonens kapittel 3, der det er nærmere redegjort for blant annet tilleggsmerknader til høringsforslaget.
Det vises til proposisjonens kapittel 4, der det er nærmere gjort greie for status for smittesituasjonen.
Merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget er beskrevet i proposisjonens kapittel 5.
Departementets vurdering og forslag
Utviklingen av koronapandemien gjør det fortsatt ønskelig å legge til rette for at kvalifisert og nødvendig personell ved behov kan mobiliseres til arbeid i offentlig helsesektor. Det foreslås derfor at dagens unntaksregel for avkorting av alderspensjon videreføres.
Mobiliseringen kan skje ved at det legges til rette for at personene frivillig melder seg til tjeneste. Avkortingsreglene medfører at pensjonen på nærmere vilkår kan avkortes eller falle bort, og det vil sannsynligvis være mindre interessant for pensjonister å frivillig melde seg til tjeneste. Det foreslås at inntekt fra frivillig arbeid i offentlig helsetjeneste eller hos private som i henhold til lov eller avtale tilbyr helsetjenester til befolkningen, ikke skal medføre avkorting eller bortfall av pensjon. Som et virkemiddel foreslås det at løpende alderspensjon ikke avkortes eller faller bort på grunn av arbeidsinntekt i forbindelse med utbruddet av covid-19 også i en tidsbegrenset periode fra 1. november 2020. Det foreslås at videreføringen av unntaket forlenges frem til 1. juli 2021.
Begrepet offentlig helsetjeneste skal forstås på samme måte som tilsvarende uttrykk i helseberedskapsloven § 1-3 første ledd bokstav a. Dette omfatter typisk virksomheter som går inn under lov om spesialisthelsetjenesten m.m., lov om helseforetak m.m. og helse- og omsorgstjenesteloven. Arbeid for private som i henhold til lov eller avtale med det offentlige tilbyr helsetjenester til befolkningen, jf. tilsvarende uttrykk i helseberedskapsloven § 1-3 første ledd bokstav b, likestilles. Også arbeid for private etter helseberedskapsloven § 1-3 første ledd bokstav c, likestilles.
I lys av formålet med endringsforslaget oppstilles for frivillig tjeneste et vilkår om at arbeidet må være nødvendig for å møte et ekstraordinært personellbehov i forbindelse med covid-19.
Dersom frivillig tjeneste viser seg ikke å være tilstrekkelig for å håndtere en pandemisituasjon, kan myndighetene med hjemmel i helseberedskapsloven § 4-1 første ledd beordre personell til tjeneste. Det er ikke grunnlag for å sette dem som beordres i en annen stilling enn de frivillige, når det gjelder avkorting eller bortfall av pensjon. Det foreslås derfor tilsvarende regler også for disse.
Også andre pensjonister kan ha behov for å omfattes av unntaket dersom koronapandemien fører til behov innen andre deler av det offentlige. Behovet for en utvidelse av unntaksgruppen vil derfor vurderes fortløpende i tilknytning til utviklingen av pandemien.
Når det er behov for å avklare hva «arbeid i forbindelse med covid-19» faktisk innebærer ut over henvisningen til lov om helsemessig og sosial beredskap bokstavene a, b og c må en slik avklaring skje i dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
Reglene for avkorting av alderspensjon i tjenestepensjonsordningene er knyttet opp til at pensjonisten igjen tar en medlemsberettiget stilling. Forslaget innebærer at inntekt i forbindelse med pandemien ikke avkorter pensjonen. Dersom inntekten medfører at vedkommende fyller vilkårene for en medlemsberettiget stilling, vil pensjonisten fortsatt kunne få rett til medlemskap og de rettigheter som følger medlemskapet. Det legges til grunn at ingen skal tape pensjonsmessig på den ekstra tjenesten som følge av reglene i tjenestepensjonslovene og samordningsloven, jf. Prop. 53 LS (2019–2020). Dette følges opp særskilt, og det er fremmet et eget høringsnotat om forholdet der det foreslås innført en egen forskrift med hjemmel i samordningsloven § 30.
Enkelte alderspensjonister kan ha pensjon fra kommunale tjenestepensjonsordninger som ikke omfattes av dette fremlegget. Disse ordningene følger i stor grad de samme regler som gjelder for Statens pensjonskasse. I den grad aktuelt personell får pensjon fra en slik tjenestepensjonsordning, forutsettes det at disse ordningene følger samme endring som foreslås her.
Ikrafttredelse og opphør. Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget antas ikke å ha budsjettmessige konsekvenser for tjenestepensjonsordningene. Det er vanskelig å anslå hva eventuelle innsparte pensjonsutgifter ville ha vært dersom unntaket ikke ble videreført. Dette avhenger av den enkeltes pensjonssituasjon. Det må antas at færre ville meldt seg til tjeneste dersom pensjonen blir avkortet for arbeidsinntekten.
En videreføring av unntaket gir enkelte administrative konsekvenser for de offentlige tjenestepensjonsleverandørene i forbindelse med inntektskontroll.
I underkant av 300 sykepleiere er omfattet av det midlertidige unntaket fra avkortingsreglene i Pensjonsordning for sykepleiere. For Statens pensjonskasse er det om lag 10 pensjonister som er omfattet.
Det foreslås at endringene trer i kraft straks. Det tidsbegrensede unntaket fra avkortingsreglene opphører å gjelde 1. juli 2021.