Departementets
vurdering og forslag
Utviklingen av koronapandemien
gjør det fortsatt ønskelig å legge til rette for at kvalifisert
og nødvendig personell ved behov kan mobiliseres til arbeid i offentlig
helsesektor. Det foreslås derfor at dagens unntaksregel for avkorting
av alderspensjon videreføres.
Mobiliseringen kan
skje ved at det legges til rette for at personene frivillig melder
seg til tjeneste. Avkortingsreglene medfører at pensjonen på nærmere
vilkår kan avkortes eller falle bort, og det vil sannsynligvis være mindre
interessant for pensjonister å frivillig melde seg til tjeneste.
Det foreslås at inntekt fra frivillig arbeid i offentlig helsetjeneste
eller hos private som i henhold til lov eller avtale tilbyr helsetjenester
til befolkningen, ikke skal medføre avkorting eller bortfall av
pensjon. Som et virkemiddel foreslås det at løpende alderspensjon
ikke avkortes eller faller bort på grunn av arbeidsinntekt i forbindelse
med utbruddet av covid-19 også i en tidsbegrenset periode fra 1. november
2020. Det foreslås at videreføringen av unntaket forlenges frem
til 1. juli 2021.
Begrepet offentlig
helsetjeneste skal forstås på samme måte som tilsvarende uttrykk
i helseberedskapsloven § 1-3 første ledd bokstav a. Dette omfatter
typisk virksomheter som går inn under lov om spesialisthelsetjenesten
m.m., lov om helseforetak m.m. og helse- og omsorgstjenesteloven.
Arbeid for private som i henhold til lov eller avtale med det offentlige
tilbyr helsetjenester til befolkningen, jf. tilsvarende uttrykk
i helseberedskapsloven § 1-3 første ledd bokstav b, likestilles. Også
arbeid for private etter helseberedskapsloven § 1-3 første ledd
bokstav c, likestilles.
I lys av formålet
med endringsforslaget oppstilles for frivillig tjeneste et vilkår
om at arbeidet må være nødvendig for å møte et ekstraordinært personellbehov i
forbindelse med covid-19.
Dersom frivillig
tjeneste viser seg ikke å være tilstrekkelig for å håndtere en pandemisituasjon,
kan myndighetene med hjemmel i helseberedskapsloven § 4-1 første
ledd beordre personell til tjeneste. Det er ikke grunnlag for å
sette dem som beordres i en annen stilling enn de frivillige, når
det gjelder avkorting eller bortfall av pensjon. Det foreslås derfor
tilsvarende regler også for disse.
Også andre pensjonister
kan ha behov for å omfattes av unntaket dersom koronapandemien fører
til behov innen andre deler av det offentlige. Behovet for en utvidelse
av unntaksgruppen vil derfor vurderes fortløpende i tilknytning
til utviklingen av pandemien.
Når det er behov
for å avklare hva «arbeid i forbindelse med covid-19» faktisk innebærer
ut over henvisningen til lov om helsemessig og sosial beredskap
bokstavene a, b og c må en slik avklaring skje i dialog mellom arbeidsgiver
og arbeidstaker.
Reglene for avkorting
av alderspensjon i tjenestepensjonsordningene er knyttet opp til
at pensjonisten igjen tar en medlemsberettiget stilling. Forslaget
innebærer at inntekt i forbindelse med pandemien ikke avkorter pensjonen.
Dersom inntekten medfører at vedkommende fyller vilkårene for en
medlemsberettiget stilling, vil pensjonisten fortsatt kunne få rett
til medlemskap og de rettigheter som følger medlemskapet. Det legges
til grunn at ingen skal tape pensjonsmessig på den ekstra tjenesten
som følge av reglene i tjenestepensjonslovene og samordningsloven,
jf. Prop. 53 LS (2019–2020). Dette følges opp særskilt, og det er
fremmet et eget høringsnotat om forholdet der det foreslås innført
en egen forskrift med hjemmel i samordningsloven § 30.
Enkelte alderspensjonister
kan ha pensjon fra kommunale tjenestepensjonsordninger som ikke
omfattes av dette fremlegget. Disse ordningene følger i stor grad de
samme regler som gjelder for Statens pensjonskasse. I den grad aktuelt
personell får pensjon fra en slik tjenestepensjonsordning, forutsettes
det at disse ordningene følger samme endring som foreslås her.