Søk

Sammendrag

Forslag til midlertidig lov om tilpasninger i regelverket for barnevernet og fylkesnemnda for å avhjelpe konsekvenser av utbruddet av covid-19 ble vedtatt av Stortinget 26. mai 2020 og trådte i kraft fra 27. mai 2020. Barne- og familiedepartementet foreslår i proposisjonen å forlenge varigheten til den midlertidige loven.

Den midlertidige loven har til formål å tilrettelegge for ivaretakelse av barns rett til omsorg og beskyttelse etter barnevernloven og en forsvarlig og rettssikker virksomhet i fylkesnemndene ved å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19. Den midlertidige loven inneholder bestemmelser om:

  • utvidet mulighet for fjernmøte og fjernavhør i fylkesnemnda

  • utvidet mulighet for kombinasjon av muntlig og skriftlig behandling i fylkesnemnda

  • rådslagning og avstemming ved fjernmøte i fylkesnemnda

  • hjemmel for Bufetat til midlertidig å flytte et barn fra en barnevernsinstitusjon til en annen

  • adgang til å erstatte tilsyns- og oppfølgingsbesøk med andre kommunikasjonsformer.

Det henvises til Prop. 112 L (2019–2020) for nærmere beskrivelse av de enkelte bestemmelsenes innhold.

Reglene i den midlertidige loven har sørget for at barnevernet og fylkesnemnda har vært i stand til å ivareta sin samfunnsfunksjon på en forsvarlig måte og samtidig overholde smitteverntiltak, anbefalinger og påbud. I proposisjonen er det nærmere redegjort for erfaringer med loven.

Det følger av loven § 7 at den midlertidige loven oppheves 22. oktober 2020. Stortinget har i vedtak 595 19. mai bedt regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å forlenge virketiden for hele eller deler av loven dersom regjeringen vurderer dette som nødvendig for å sikre at barnevernet kan løse sine oppgaver.

I lys av smittesituasjonen og utsiktene til å sikre immunitet i befolkningen mener departementet det er nødvendig å forlenge loven. Departementet begrunner forslaget med at covid-19 innebærer en trussel mot folkehelsen fram til en tilstrekkelig andel av befolkningen er immune ved vaksinasjon. Smitteverntiltakene opprettholdes fordi de er avgjørende for å beholde pandemien under kontroll. Denne situasjonen innebærer at det er et fortsatt behov, også fram i tid, for midlertidige regler om tilpasninger i regelverket for barnevernet og fylkesnemnda, slik at barn i fosterhjem og institusjon kan ivaretas og saker i fylkesnemnda kan avvikles på en rettssikker og forsvarlig måte.

Departementet sendte forslag om forlenging av den midlertidige loven på høring 2.–8. september 2020 til en rekke instanser. Syv av de åtte høringsinstansene som har uttalt seg, uttaler eksplisitt at de støtter forslaget om å forlenge loven til 1. juni 2021. Det gjelder Fylkesnemndene, Domstoladministrasjonen (DA), Folkehelseinstituttet (FHI), KS, Fellesorganisasjonen (FO), Fylkesmannen i Vestland og SOS-barnebyer. Høringsinstansene presiserer at de støtter departementets vurdering av at den usikre smittesituasjonen fremover gjør det nødvendig å forlenge den midlertidige loven.

Domstoladministrasjonen mener departementet bør vurdere ytterligere forlengelse. Landsforeningen for barnevernsbarn (LFB) er den eneste instansen som ber departementet vurderer en kortere forlengelse og mener en midlertidig lov må opp til jevnlig vurdering. LFB er opptatt av at vi ikke må komme i en situasjon hvor rettighetene til barn og unge i barnevernet blir satt på vent for lenge. Departementet har forståelse for denne innvendingen, men foreslår likevel å opprettholde forslaget om forlengelse til 1. juni 2021.

Loven inneholder regler som lemper på enkelte saksbehandlingskrav, og loven bør i utgangspunktet ikke ha lengre varighet enn det som er strengt nødvendig. Det er samtidig viktig å unngå å komme i en situasjon der loven ikke gjelder og barnevernet og fylkesnemnda, på grunn av smittesituasjonen, ikke kan ivareta sin viktige samfunnsfunksjon på en god måte. Selv om loven inneholder midlertidige regler som fraviker lovens utgangspunkt, mener departementet at reglene er forsvarlige og ivaretar private parters rettssikkerhet på betryggende måte. Videre tilsier fylkesnemndene, fylkesmennene og Bufetats erfaringer med loven at de midlertidige reglene fungerer etter sitt formål og bidrar til å ivareta partenes rettssikkerhet samtidig som smitteverntiltak overholdes.

For fylkesnemnda er det viktig med forutsigbarhet når det gjelder planlegging og beramming av saker. I tilfelle av forlengelse av den midlertidige loven er det et behov for at den ikke gis for kort varighet, fordi det kan føre til praktiske og administrative utfordringer. Departementet viser til at også Justis- og beredskapsdepartementet i høringsnotat av 8. september foreslår å forlenge midlertidig lov om tilpasninger i prosessregelverket som følge av utbruddet av covid-19 mv., som blant annet gjelder for domstolene, til 1. juni 2021. Det må også ses hen til at forlengelsen må være tilstrekkelig lang til at det er tid til å gjennomføre en lovbehandling av en eventuell ytterligere forlengelse.

Departementet understreker at både barnevernet og fylkesnemnda skal anvende barnevernlovens ordinære regler dersom det er mulig. Den midlertidige loven kan kun anvendes når det er nødvendig på grunn av covid-19, og når lovens øvrige strenge krav er oppfylt. Etter departementets syn gjør dette det mindre rettssikkerhetsmessig betenkelig å gi loven lengre varighet. Dersom konsekvensene av utbruddet av covid-19 endres, og det ikke lenger er behov for loven, vil Stortinget kunne oppheve loven på et tidligere tidspunkt enn 1. juni 2021. Departementet vil følge utviklingen nøye og vurdere behovet for å gjøre endringer i loven på et tidligere tidspunkt.

For å sikre at loven trer i kraft umiddelbart og før den midlertidige loven oppheves 22. oktober 2020, foreslår departementet at endringsloven trer i kraft straks.