Videre
prioriteringer
Meldingen fremhever
at tiltak for anerkjennelse, ivaretakelse og oppfølging hele tiden
må tilpasses utviklingen. Det er behov for økt forskning om hvordan
tjeneste i internasjonale operasjoner påvirker familielivet, herunder
hvordan familien opplever utenlandstjenesten, og hvordan de opplever
utvikling og livsmestring over tid.
Framtidens veteranpolitikk
skal favne mangfoldet i veteranpopulasjonen. Regjeringen beskriver
i del III av meldingen dens anbefaling om framtidens veteranpolitikk.
I kapittel 8 redegjøres det for at regjeringen særlig vil vektlegge
tiltak knyttet til veteraners barn og familie, videreutvikling av
kompetanse og samhandling i sivil sektor samt forskning. Kapittel
9 redegjør for de administrative og økonomiske konsekvensene av
meldingen.
Deltakelse i internasjonale
operasjoner påvirker hele familien. Regjeringen ønsker å støtte
opp om arbeidet som allerede skjer i Forsvaret når det gjelder å
ivareta veteranenes familier, og vil legge til rette for at det
kan utvikles enda bedre ordninger for familier med barn til personell
som deltar i internasjonale operasjoner.
Meldingen peker på
at det har vært en omfattende satsing på kompetanseheving i det
sivile hjelpeapparatet den siste tiårsperioden. Det er utviklet
et bedre opplæringstilbud for helsepersonell som møter personell som
har psykiske utfordringer som konsekvens av tjeneste i internasjonale
operasjoner, særlig gjennom de regionale kompetansesentrene om vold
og traumatisk stress (RVTSene) og de regionale fagnettverkenes innsats.
Riksrevisjonens påpekte
likevel i 2018 at det fortsatt er vanskelig å overføre kompetanse
om veteraner til alle deler av det sivile hjelpeapparatet. Det framgår
også av den eksterne evalueringen av oppfølgingsplanen at tilbudet
innenfor det sivile hjelpeapparatet kan oppleves som fragmentert
og uoversiktlig. Det skal bli lettere å få oversikt over hvilke
støtteordninger som finnes, og hvor en kan henvende seg for å få
hjelp.
Sikkerhetsnettet
for dem som har fått fysiske eller psykiske skader som følge av
tjenesten, er styrket. Dette arbeidet skal fortsette for å bidra
til å bygge ned stigmaene rundt psykisk sykdom, i Forsvaret som
i samfunnet for øvrig. Større åpenhet omkring psykisk helse, og
økt fokus på kultur og holdninger i Forsvaret, vil også kunne bidra
til at framtidens veteraner vil få bedre forutsetninger for å møte
og håndtere de utfordringene de vil bli stilt overfor, både individuelt
og i fellesskap.
Regjeringen mener
det er riktig at tyngden i det tverrsektorielle samarbeidet ligger
på det regionale og kommunale nivået. Det politiske fokuset på nasjonalt nivå
er likevel viktig. Det etablerte samarbeidet på departementsnivå
skal derfor videreføres.
Regjeringen oppfordrer
kommunene til å fortsette det gode arbeidet med å utvikle egne veteranplaner.
Fylkesmannens rolle i å legge til rette for kommunene i denne prosessen
skal videreføres. Samarbeidet med veteranorganisasjonene vil fortsatt
være viktig lokalt, regionalt og nasjonalt.
Regjeringen vil oppfordre
flere kommuner til å etablere, utvikle og anvende kommunale veteranplaner. Fylkesmannen
har en viktig rolle her. Regjeringen vil legge til rette for at
veteraners behov blir synliggjort, slik at de får de tilbudene de
har krav på fra det offentlige hjelpeapparatet. Forsvarets veteransenter
på Bæreia skal videreføres som et rekreasjonssted for veteraner
og deres familier. Regjeringen vil videreføre Forsvarets «Åpen dør»
som kontaktpunkt for veteraner og deres familier. Informasjon om
relevante støtteordninger kan for veteranene fortsatt oppleves som
fragmentert og uoversiktlig. Dette kan avhjelpes ved å etablere
et system der brukerne kan finne relevant informasjon. En slik løsning
kan være et virkemiddel som kompenserer for at enkelte kommuner
har begrenset erfaring og kapasitet.
Regjeringen vil følge
anbefalingen fra arbeidsgruppen som har gjennomgått erstatnings-
og kompensasjonsordningene, om å innføre betegnelsen intopserstatning
på erstatning som tilkommer veteraner som har deltatt i internasjonale
operasjoner. Dette er en mer positiv og intuitivt forståelig betegnelse
enn «den særskilte kompensasjonsordningen» og kan oppleves som et
uttrykk for en større anerkjennelse fra samfunnets side. Regjeringen
støtter også forslaget om at klagesakene etter forsvarsloven § 55
legges sammen med kompensasjons- og billighetserstatningssakene
til en permanent klagenemnd med samme sammensetning og kompetanse
som dagens klagenemnd. Regjeringen viser til at dette imøtekommer
Stortingets anmodningsvedtak om utredning av ny modell for klageordningen.
Sekretariatsfunksjonen for saksbehandling av klagesaker flyttes
fra Forsvarsdepartementet til Statens sivilrettsforvaltning.
Regjeringen vil sørge
for at det igangsettes ny forskning på veteranrelaterte spørsmål
i årene som kommer. Det er blant annet behov for mer kunnskap om
psykisk helse blant ulike veterangrupper, om personellets levekår
og om hvordan parforhold og familier påvirkes av tjeneste i internasjonale
operasjoner. Det vil være særlig relevant å se på hvordan familier
påvirkes ulikt som følge av hvem som reiser ut, og hvem som er hjemme.
Det finnes noe forskning på barns reaksjoner, men det vil også være
av betydning å se på kjønn, alder og andre faktorer som utslagsgivende
for denne gruppens reaksjoner og behov knyttet til oppfølging og
ivaretakelse. Videre vil det være viktig å relatere forskning til
innføring av allmenn verneplikt og politiske målsettinger om økt
kvinneandel i Forsvaret, da det er sannsynlig at dette vil føre
til at flere kvinner deltar i internasjonale operasjoner, og til
flere to-karrierefamilier.
Det er behov for
forskning om skadde veteraner og hvilke utfordringer familiene opplever.
Også her bør fokus ligge på tverrfaglig kompetanse for å møte familiene i
de utfordringene de har. Det er videre behov for økt kunnskap om
ulike veterangruppers psykiske helse, særlig blant utsatte grupper,
og å få oppdatert kunnskap om personellets levekår.
Et godt kunnskapsgrunnlag
er avgjørende for å kunne utvikle treffsikre tiltak. Regjeringen
mener at samarbeid mellom Forsvarets forskningsinstitusjoner og
sivile forskningsinstitusjoner vil gi positiv effekt.