Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber
regjeringen tilpasse avgiftsstrukturen for å stimulere til etterspørsel
etter nullutslippsfly og starte arbeidet med å tilpasse infrastrukturen
på Avinors flyplasser til nullutslippsfly.
Forslag 2
Stortinget ber
regjeringen utrede muligheter for å kreve norske lønns- og arbeidsbetingelser
på ruter mellom norske flyplasser.
Forslag 3
Stortinget ber
regjeringen sørge for at selskaper som flyr ruter på anbud, såkalte
FOT-ruter, forplikter seg til å tilby gjennomgående billetter.
Forslag 4
Stortinget ber
regjeringen utvide ordningen med FOT-ruter til også å gjelde ruter
til/fra Florø lufthavn og Stokmarknes lufthavn, i tillegg til økt
rutetilbud til/fra Ørsta-Volda lufthavn.
Forslag 5
Stortinget ber
regjeringen sørge for at det er et tilstrekkelig flytilbud også
til Stord lufthavn og Ørland lufthavn.
Forslag 6
Stortinget ber
regjeringen i framtidige budsjetter bedre synliggjøre hvor mange
kilometer nye gang- og sykkelveier, herunder gjennom byvekstavtaler,
budsjettforslaget innebærer.
Forslag 7
Stortinget ber
regjeringen stoppe arbeidet med konkurranseutsetting og privatisering
av drift og vedlikehold av jernbanens infrastruktur.
Forslag 8
Stortinget ber
regjeringen stoppe planlagte økninger i baneavgifter for godstransport
på jernbane.
Forslag 9
Stortinget ber
regjeringen utarbeide en målrettet plan for bruk av hydrogen innen
transportsektoren, og som samtidig viser potensialet for verdiskaping.
Forslag 10
Stortinget ber
regjeringen utarbeide en finansieringsplan for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet
på jernbanen innen 2030.
Forslag 11
Stortinget ber
regjeringen sørge for at det igangsettes planprosess for flerbruksterminal
på Sørli i Stange.
Forslag 12
Stortinget ber
regjeringen utarbeide en plan for universell utforming av alle norske
jernbanestasjoner innen 2025.
Forslag 13
Stortinget ber
regjeringen videreføre tilskuddsordningene til landets museumsjernbaner.
Forslag 14
Stortinget ber
regjeringen opprettholde stillingene innen beredskap og miljø ved
Kystverkets lokasjoner i Bergen, Kabelvåg og Ålesund.
Forslag 15
Stortinget ber
regjeringen ta initiativ til at Kystverkets lokasjoner innen beredskap
og miljø får en større funksjon innen marin forsøpling i nært samarbeid med
Senter for oljevern og marint miljø, og komme tilbake til Stortinget
med en sak om dette.
Forslag fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 16
Stortinget ber
regjeringen utrede mulige kompensasjonsordninger for flypassasjeravgift
på flyvninger på kortbanenettet, og komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.
Forslag 17
Stortinget ber
regjeringen etablere en TT-ordning i Nav som bygger på de prinsippene
som gjelder for den statlige støtten til TT i fylkene med 200 turer
per bruker per år.
Forslag 18
Stortinget ber
om at ubrukte midler i den statlige TT-ordningen i 2020 i sin helhet
blir brukt for at nye fylker kan komme med i ordningen fra 1. juli
2021.
Forslag fra Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 20
Stortinget ber
regjeringen stoppe planleggingen av en tredje rullebane på Gardermoen.
Forslag 21
Stortinget ber
regjeringen medvirke til å innføre geografisk inndelte kontrakter
uavhengig av om det er Nye Veier, Statens vegvesen eller fylkeskommunene som
har det overordnede ansvaret, slik at driftskostnadene blir så lave
som mulig.
Forslag 22
Stortinget ber
regjeringen iverksette arbeid for å få på plass et nattogtilbud
til København og Tyskland.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 23
Stortinget ber
regjeringen innføre krav om elfly i fremtidige anbudsutlysninger,
lettelser i Avinor-avgifter, fritak for merverdiavgift og tilrettelegging
av infrastruktur på lufthavnene slik at Norge kan være ledende på
overgang til utslippsfri luftfart.
Forslag 24
Stortinget ber
regjeringen bidra til at de store byene oppretter nullutslippssoner.
Forslag 25
Stortinget ber
regjeringen utrede andre finansieringsmodeller for store jernbaneinvesteringer
enn ordinært, f.eks. gjennom innretningen av infrastrukturfondet
med formål også å finansiere større jernbaneprosjekter, direkte
låneopptak eller annet. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget
med en sak, seinest i revidert nasjonalbudsjett for 2021.
Forslag 26
Stortinget ber
regjeringen få på plass en ny høyhastighetsutredning utarbeidet
av eksternt fagmiljø med premiss om at høyhastighetsbaner skal være
et flerbrukskonsept for gods- og persontransport, og som vurderer
et variert stoppmønster.