Merknad
5. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding A fremmes av komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet.
Komiteens tilråding B fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og råder Stortinget til å gjøre følgende
På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
45 |
|
Norges institusjon for menneskerettigheter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
26 100 000 |
|
61 |
|
Høyesterett |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 410, post 1 |
121 095 000 |
|
400 |
|
Justis- og beredskapsdepartementet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
480 646 000 |
|
|
23 |
Spesielle driftsutgifter, forskning, evaluering og kunnskapsinnhenting, kan overføres |
38 486 000 |
|
|
50 |
Norges forskningsråd |
55 413 000 |
|
|
70 |
Overføringer til private |
12 651 000 |
|
|
71 |
Tilskudd til internasjonale organisasjoner |
15 365 000 |
|
410 |
|
Domstolene |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 61, post 1 |
2 803 257 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
86 309 000 |
|
|
22 |
Vernesaker/sideutgifter, jordskiftedomstoler, kan overføres |
2 721 000 |
|
414 |
|
Forliksråd og andre domsutgifter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
248 202 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
38 554 000 |
|
430 |
|
Kriminalomsorgen |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
4 907 278 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under kap. 430, post 1 |
96 292 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
37 808 000 |
|
|
60 |
Refusjoner til kommunene, forvaringsdømte mv., kan overføres |
86 200 000 |
|
|
70 |
Tilskudd |
37 234 000 |
|
432 |
|
Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
179 781 000 |
|
433 |
|
Konfliktråd |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
138 454 000 |
|
|
60 |
Tilskudd til kommuner, kan overføres |
13 611 000 |
|
|
70 |
Tilskudd |
22 622 000 |
|
440 |
|
Politiet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
19 784 313 000 |
|
|
22 |
Søk etter omkomne på havet, i innsjøer og vassdrag, kan overføres |
9 680 000 |
|
|
23 |
Sideutgifter i forbindelse med sivile gjøremål |
33 212 000 |
|
|
25 |
Variable utgifter ved ankomst, mottak og retur i politiets utlendingsforvaltning |
130 159 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
224 549 000 |
|
|
48 |
Tildeling fra EUs indre sikkerhetsfond (ISF), kan overføres |
48 894 000 |
|
|
70 |
Tilskudd |
66 156 000 |
|
|
71 |
Tilskudd Norsk rettsmuseum |
7 215 000 |
|
|
73 |
Tilskudd til EUs grense- og visumfond |
315 729 000 |
|
442 |
|
Politihøgskolen |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
633 144 000 |
|
444 |
|
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
1 022 405 000 |
|
445 |
|
Den høyere påtalemyndighet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
301 892 000 |
|
446 |
|
Den militære påtalemyndighet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
9 099 000 |
|
448 |
|
Grensekommissæren |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
5 775 000 |
|
451 |
|
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
951 465 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
23 802 000 |
|
|
22 |
Spesielle driftsutgifter – Nødnett, kan overføres |
499 659 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
114 552 000 |
|
|
60 |
Refusjoner til kommunene |
120 000 000 |
|
|
70 |
Overføringer til private |
6 898 000 |
|
452 |
|
Sentral krisehåndtering |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
26 982 000 |
|
453 |
|
Sivil klareringsmyndighet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
47 212 000 |
|
454 |
|
Redningshelikoptertjenesten |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
682 222 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
1 977 470 000 |
|
455 |
|
Redningstjenesten |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
113 707 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
29 707 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
6 244 000 |
|
|
71 |
Tilskudd til frivillige organisasjoner i redningstjenesten |
59 361 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til nød- og sikkerhetstjenester |
121 106 000 |
|
|
73 |
Tilskudd til Redningsselskapet |
126 798 000 |
|
457 |
|
Nasjonal sikkerhetsmyndighet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
344 590 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
20 000 000 |
|
460 |
|
Spesialenheten for politisaker |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
54 454 000 |
|
466 |
|
Særskilte straffesaksutgifter m.m. |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
1 223 786 000 |
|
467 |
|
Norsk Lovtidend |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
4 488 000 |
|
468 |
|
Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
17 540 000 |
|
469 |
|
Vergemålsordningen |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
260 556 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
114 966 000 |
|
470 |
|
Fri rettshjelp |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
607 942 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til spesielle rettshjelptiltak |
59 810 000 |
|
471 |
|
Statens erstatningsansvar og Stortingets rettferdsvederlagsordning |
|
|
|
71 |
Erstatningsansvar m.m., overslagsbevilgning |
116 762 000 |
|
|
72 |
Erstatning i anledning av straffeforfølging, overslagsbevilgning |
65 428 000 |
|
|
73 |
Stortingets rettferdsvederlagsordning |
23 704 000 |
|
473 |
|
Statens sivilrettsforvaltning |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
79 158 000 |
|
|
70 |
Erstatning til voldsofre, overslagsbevilgning |
324 562 000 |
|
475 |
|
Bobehandling |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
149 918 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
8 027 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
40 423 177 000 |
Inntekter |
||||
3400 |
|
Justis- og beredskapsdepartementet |
|
|
|
1 |
Diverse inntekter |
5 776 000 |
|
|
2 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter |
1 026 000 |
|
3410 |
|
Domstolene |
|
|
|
1 |
Rettsgebyr |
329 990 000 |
|
|
2 |
Saks- og gebyrinntekter jordskiftedomstolene |
25 021 000 |
|
|
3 |
Diverse refusjoner |
1 959 000 |
|
|
4 |
Vernesaker jordskiftedomstolene |
2 438 000 |
|
3430 |
|
Kriminalomsorgen |
|
|
|
2 |
Arbeidsdriftens inntekter |
96 175 000 |
|
|
3 |
Andre inntekter |
21 687 000 |
|
|
4 |
Tilskudd |
2 518 000 |
|
3432 |
|
Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter |
|
|
|
3 |
Andre inntekter |
1 116 000 |
|
3433 |
|
Konfliktråd |
|
|
|
2 |
Refusjoner |
746 000 |
|
3440 |
|
Politiet |
|
|
|
1 |
Gebyr – pass og våpen |
630 499 000 |
|
|
2 |
Refusjoner mv. |
278 210 000 |
|
|
3 |
Salgsinntekter |
79 223 000 |
|
|
4 |
Gebyr – vaktselskap |
4 350 000 |
|
|
6 |
Gebyr – utlendingssaker |
284 882 000 |
|
|
7 |
Gebyr – sivile gjøremål |
1 075 285 000 |
|
|
8 |
Refusjoner fra EUs grense- og visumfond |
65 000 000 |
|
3442 |
|
Politihøgskolen |
|
|
|
2 |
Diverse inntekter |
17 532 000 |
|
|
3 |
Inntekter fra Justissektorens kurs- og øvingssenter |
19 494 000 |
|
3444 |
|
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) |
|
|
|
2 |
Refusjoner |
18 204 000 |
|
3445 |
|
Den høyere påtalemyndighet |
|
|
|
2 |
Refusjoner |
2 142 000 |
|
3451 |
|
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap |
|
|
|
1 |
Gebyr |
127 503 000 |
|
|
2 |
Refusjoner driftsutgifter Nødnett |
34 041 000 |
|
|
3 |
Diverse inntekter |
28 179 000 |
|
|
4 |
Refusjoner større utstyrsanskaffelser og vedlikehold Nødnett |
75 045 000 |
|
|
5 |
Abonnementsinntekter og refusjoner Nødnett |
469 556 000 |
|
|
6 |
Refusjoner |
7 026 000 |
|
3454 |
|
Redningshelikoptertjenesten |
|
|
|
1 |
Refusjoner |
28 358 000 |
|
3457 |
|
Nasjonal sikkerhetsmyndighet |
|
|
|
1 |
Inntekter |
29 689 000 |
|
3469 |
|
Vergemålsordningen |
|
|
|
1 |
Vergemåls-/representantordning, ODA-godkjente utgifter |
4 407 000 |
|
3470 |
|
Fri rettshjelp |
|
|
|
1 |
Tilkjente saksomkostninger m.m. |
4 326 000 |
|
|
2 |
Fri rettshjelp, ODA-godkjente utgifter |
5 391 000 |
|
3473 |
|
Statens sivilrettsforvaltning |
|
|
|
1 |
Diverse inntekter |
5 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
3 776 799 000 |
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan:
-
1.
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 61 post 1
kap. 3061 post 3
kap. 400 post 1
kap. 3400 post 1
kap. 410 post 1
kap. 3410 postene 2 og 3
kap. 410 post 22
kap. 3410 post 4
kap. 430 post 1
kap. 3430 postene 3 og 4
kap. 430 post 21
kap. 3430 post 2
kap. 432 post 1
kap. 3432 post 3
kap. 433 post 1
kap. 3433 post 2
kap. 440 post 1
kap. 3440 postene 2, 3 og 4
kap. 442 post 1
kap. 3442 post 2 og 3
kap. 444 post 1
kap. 3444 post 2
kap. 451 post 1
kap. 3451 post 2, 3 og 6
kap. 451 post 22
kap. 3451 post 5
kap. 451 post 45
kap. 3451 post 4
kap. 454 post 1
kap. 3454 post 1
kap. 455 post 1
kap. 3455 post 1
kap. 457 post 1
kap. 3457 post 1
kap. 473 post 1
kap. 3473 post 1
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
-
2. Overskride bevilgningen under kap. 451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 1 Driftsutgifter med inntil 75 pst. av inntekter ved salg av sivilforsvarsanlegg og fast eiendom. Inntekter inntektsføres under kap. 3451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 40 Salg av eiendom mv.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan overskride bevilgningen under kap. 451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 21 Spesielle driftsutgifter med inntil 34 mill. kroner dersom det oppstår en situasjon med ekstraordinær stor skogbrannfare og/eller mange skogbranner, og det i den forbindelse er nødvendig med innsats for slokking og beredskap ut over det som må påregnes i et normalår. Fullmakten gjelder uten opphold og før Kongen kan gi slikt samtykke.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan bestille varer ut over den gitte bevilgning, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
440 |
|
Politiet |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
150,0 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan gi tilsagn som pådrar staten forpliktelser ut over budsjettåret for å gjennomføre forsøk med velferdsobligasjoner innenfor en samlet ramme på inntil 10 mill. kroner inkludert tidligere gitte tilsagn under kap. 430 Kriminalomsorgen, post 70 Tilskudd.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 under kap. 430 Kriminalomsorgen, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan pådra staten forpliktelser ut over budsjettåret for å anskaffe brukerutstyr til rehabiliteringsprosjektet ved Ila fengsel og forvaringsanstalt. Samlede forpliktelser og utbetalinger kan ikke overskride kostnadsrammen for brukerutstyr på 40 mill. kroner.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan bestemme at det under ordningen med utgifter til fortsatt bobehandling pådras forpliktelser ut over gitt bevilgning under kap. 475 Bobehandling, post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres, med inntil 10 mill. kroner, men slik at totalrammen for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 33 mill. kroner.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan:
-
1. trekke politiets direkte utgifter til oppbevaring, tilsyn og salg av beslag fra salgsinntekten, før det overskytende inntektsføres under kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse.
-
2. trekke salgsomkostninger ved salg av faste eiendommer fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 3451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 40 Salg av eiendom mv.
-
3. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 473 Statens sivilrettsforvaltning, post 1 Driftsutgifter, inntektene ved avholdelse av kurs og konferanser i regi av Konkursrådet, samt inntekter fra rådets øvrige virksomhet.
-
4. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 475 Bobehandling, post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres, tilbakebetalte inntekter under ordningen med utgifter til bobehandling.
Stortingets utvalg for rettsferdsvederlag får i 2021 fullmakt til å tilstå rettferdsvederlag av statskassen med inntil 250 000 kroner for hver enkelt søknad, men slik at grensen er 500 000 kroner for HIV-ofre og 300 000 kroner for tidligere barn i barnehjem, offentlige fosterhjem og spesialskoler. Søknader der utvalget anbefaler å innvilge erstatning som er høyere enn nevnte beløp, fremmes for Stortinget til avgjørelse. Det samme gjelder søknader som etter utvalgets vurdering reiser spørsmål av særlig prinsipiell art.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan overdra sivilforsvarsanlegg til en verdi av inntil 500 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan inngå avtaler med varighet ut over 2021 om midlertidig drift av innkvartering for utlendinger som søker beskyttelse i Norge. Dersom behovet for innkvartering av asylsøkere og flyktninger blir større enn forutsatt i statsbudsjettet for 2021 eller det oppstår behov for å gjennomføre tiltak for forsvarlig innkvartering ut over det som der er lagt til grunn, samtykker Stortinget i at Justis- og beredskapsdepartementet kan øke innkvarteringskapasiteten eller iverksette nødvendige tiltak, selv om dette medfører et bevilgningsmessig merbehov over kap. 490 Utlendingsdirektoratet, post 21 Spesielle driftsutgifter, asylmottak, post 60 Tilskudd til vertskommuner for asylmottak eller post 70 Stønader til beboere i asylmottak. Summen av overskridelser på postene kan ikke overstige 900 mill. kroner i 2021, og forpliktelsene ut over 2021 skal ikke overstige en samlet ramme på 1 mrd. kroner.
Stortinget samtykker i at Domstoladministrasjonen i 2021 kan postere sideutgifter som forskutteres i henhold til rettsgebyrloven, mot mellomværendet med statskassen.
Vedtak nr. 529, 8. mars 2018 oppheves.
Stortinget ber regjeringen sikre at prosesslovgivningen og forvaltningsloven er i tråd med FNs barnekonvensjons grunnleggende rettigheter til å få uttale seg fritt, informasjon, privatliv og at beslutninger tas til barnets beste.
Stortinget ber regjeringen gjennomgå hvordan potensialet som ligger i tvistelovens regler om mekling, bedre kan utnyttes, og hvilke tiltak som kan settes inn for å gjøre ordningen med utenrettslig mekling kjent og mer brukt.
Stortinget ber regjeringen sørge for at sikkerhetsskannere implementeres ved landets fengsler for å imøtekomme dom av Gulating lagmannsrett vedrørende kroppsvisitasjon, og ber regjeringen komme tilbake med dette i revidert nasjonalbudsjett for 2021.
Stortinget ber regjeringen avvikle all praksis med at barn under 18 år soner i ordinære fengsler, og at det opprettes en overgangsavdeling fra barn til voksen i fengsel.
Stortinget ber regjeringen gå gjennom erfaringene fra forsøk med exit-programmer for gjengkriminelle i Norge og andre land, og bygge opp et exit-program i samarbeid med frivillige, som starter under soningen og blir en vei ut av gjengmiljøene etter endt soning.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en helhetlig plan for å utvide tilbudet om overgangsboliger i kriminalomsorgen, og samtidig gå videre i prosessen for å videreutvikle arbeidet som allerede er lagt ned knyttet til Notodden-modellen.
Stortinget ber regjeringen om at det utarbeides en ny NOU for kriminalomsorgen. Utvalget skal foreslå en konkret og helhetlig plan for videreutvikling av alle sider av kriminalomsorgen og friomsorgen, og vurdere det fremtidige behovet for ulike former for straffegjennomføring, herunder plasser på både lavere og høyere sikkerhetsnivå, friomsorgen og alternative soningsformer som omfatter elektronisk kontroll. Kvinner som soner, skal vises særskilt oppmerksomhet i utvalgets arbeid. Utvalget skal også vurdere behovet for å styrke innholdet i soningen for at straffen skal virke, og tiltak som reduserer bruk av isolasjon og avvikler all ulovlig isolasjon. NOU-en skal utarbeides i et tett samarbeid med de ansattes organisasjoner, kriminalomsorgen og aktuelle frivillige organisasjoner tilknyttet etaten.
Stortinget ber regjeringen sikre at mest mulig av de budsjettmidlene som Stortinget bevilger til politiet, blir tilført driftsrammene til politidistriktene, og at pengebruken i Politidirektoratet begrenses.
Stortinget ber regjeringen nedsette et utvalg som skal gjennomføre en grundig analyse av politiets bemannings- og ressursbehov ut ifra oppgaveutviklingen i de senere år og politiets forventede framtidige oppgaver. Analysen bør munne ut i en anbefaling om bemanningsbehov for sivile stillinger og mål for politidekningen i Norge i tiårene framover.
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til ny bestemmelse i straffeloven som omhandler de ulike formene for lønnstyveri. Strafferammen for den nye bestemmelsen må harmoniseres med straffeloven §§ 324 og 325 (underslag og grovt underslag).
Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en gjennomgang av antall anmeldelser og straffereaksjoner knyttet til saker som kan anses som lønnstyveri de siste fem årene.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et lovforslag tilsvarende den svenske ‘Lag (2016:774) om uppgiftsskyldighet vid samverkan mot viss organiserad brottslighet’, som sørger for at regler for deling av ellers taushetsbelagt informasjon blir tilsidesatt eller innskrenket når forskjellige etater/myndigheter jobber sammen med kontroll og etterforskning av spesielle kriminalitetsområder.
Stortinget ber regjeringen sørge for å klargjøre behov og kostnader for hvordan de nye SAR Queen-redningshelikoptrene kan lande ved de samme sykehusene som Sea King gjør i dag, og at en plan for utbedring er klar senest innen 1. mars, og i god tid før innfasing av helikoptrene i de ulike regionene.
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan de økonomiske rammevilkårene kan bedres for de frivillige organisasjonene i redningstjenesten, herunder hvordan tilskuddene er innrettet, hvordan håndtere økte kostnader som følge av nye krav og reguleringer, samt hvordan sikre forutsigbarhet over flere år.
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til ulike modeller for årlige drøftinger eller forhandlinger mellom staten og Advokatforeningen ved fastsettelsen av den offentlige salærsatsen.