Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innhold
5. Komiteens tilråding

5. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding A fremmes av komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet.

Komiteens tilråding B fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
A.
Rammeområde 5
(Justis)
I

På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

45

Norges institusjon for menneskerettigheter

1

Driftsutgifter

26 100 000

61

Høyesterett

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 410, post 1

121 095 000

400

Justis- og beredskapsdepartementet

1

Driftsutgifter

480 646 000

23

Spesielle driftsutgifter, forskning, evaluering og kunnskapsinnhenting, kan overføres

38 486 000

50

Norges forskningsråd

55 413 000

70

Overføringer til private

12 651 000

71

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

15 365 000

410

Domstolene

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 61, post 1

2 803 257 000

21

Spesielle driftsutgifter

86 309 000

22

Vernesaker/sideutgifter, jordskiftedomstoler, kan overføres

2 721 000

414

Forliksråd og andre domsutgifter

1

Driftsutgifter

248 202 000

21

Spesielle driftsutgifter

38 554 000

430

Kriminalomsorgen

1

Driftsutgifter

4 907 278 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under kap. 430, post 1

96 292 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

37 808 000

60

Refusjoner til kommunene, forvaringsdømte mv., kan overføres

86 200 000

70

Tilskudd

37 234 000

432

Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter

1

Driftsutgifter

179 781 000

433

Konfliktråd

1

Driftsutgifter

138 454 000

60

Tilskudd til kommuner, kan overføres

13 611 000

70

Tilskudd

22 622 000

440

Politiet

1

Driftsutgifter

19 784 313 000

22

Søk etter omkomne på havet, i innsjøer og vassdrag, kan overføres

9 680 000

23

Sideutgifter i forbindelse med sivile gjøremål

33 212 000

25

Variable utgifter ved ankomst, mottak og retur i politiets utlendingsforvaltning

130 159 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

224 549 000

48

Tildeling fra EUs indre sikkerhetsfond (ISF), kan overføres

48 894 000

70

Tilskudd

66 156 000

71

Tilskudd Norsk rettsmuseum

7 215 000

73

Tilskudd til EUs grense- og visumfond

315 729 000

442

Politihøgskolen

1

Driftsutgifter

633 144 000

444

Politiets sikkerhetstjeneste (PST)

1

Driftsutgifter

1 022 405 000

445

Den høyere påtalemyndighet

1

Driftsutgifter

301 892 000

446

Den militære påtalemyndighet

1

Driftsutgifter

9 099 000

448

Grensekommissæren

1

Driftsutgifter

5 775 000

451

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

1

Driftsutgifter

951 465 000

21

Spesielle driftsutgifter

23 802 000

22

Spesielle driftsutgifter – Nødnett, kan overføres

499 659 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

114 552 000

60

Refusjoner til kommunene

120 000 000

70

Overføringer til private

6 898 000

452

Sentral krisehåndtering

1

Driftsutgifter

26 982 000

453

Sivil klareringsmyndighet

1

Driftsutgifter

47 212 000

454

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsutgifter

682 222 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 977 470 000

455

Redningstjenesten

1

Driftsutgifter

113 707 000

21

Spesielle driftsutgifter

29 707 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 244 000

71

Tilskudd til frivillige organisasjoner i redningstjenesten

59 361 000

72

Tilskudd til nød- og sikkerhetstjenester

121 106 000

73

Tilskudd til Redningsselskapet

126 798 000

457

Nasjonal sikkerhetsmyndighet

1

Driftsutgifter

344 590 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

20 000 000

460

Spesialenheten for politisaker

1

Driftsutgifter

54 454 000

466

Særskilte straffesaksutgifter m.m.

1

Driftsutgifter

1 223 786 000

467

Norsk Lovtidend

1

Driftsutgifter

4 488 000

468

Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker

1

Driftsutgifter

17 540 000

469

Vergemålsordningen

1

Driftsutgifter

260 556 000

21

Spesielle driftsutgifter

114 966 000

470

Fri rettshjelp

1

Driftsutgifter

607 942 000

72

Tilskudd til spesielle rettshjelptiltak

59 810 000

471

Statens erstatningsansvar og Stortingets rettferdsvederlagsordning

71

Erstatningsansvar m.m., overslagsbevilgning

116 762 000

72

Erstatning i anledning av straffeforfølging, overslagsbevilgning

65 428 000

73

Stortingets rettferdsvederlagsordning

23 704 000

473

Statens sivilrettsforvaltning

1

Driftsutgifter

79 158 000

70

Erstatning til voldsofre, overslagsbevilgning

324 562 000

475

Bobehandling

1

Driftsutgifter

149 918 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

8 027 000

Totale utgifter

40 423 177 000

Inntekter

3400

Justis- og beredskapsdepartementet

1

Diverse inntekter

5 776 000

2

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

1 026 000

3410

Domstolene

1

Rettsgebyr

329 990 000

2

Saks- og gebyrinntekter jordskiftedomstolene

25 021 000

3

Diverse refusjoner

1 959 000

4

Vernesaker jordskiftedomstolene

2 438 000

3430

Kriminalomsorgen

2

Arbeidsdriftens inntekter

96 175 000

3

Andre inntekter

21 687 000

4

Tilskudd

2 518 000

3432

Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter

3

Andre inntekter

1 116 000

3433

Konfliktråd

2

Refusjoner

746 000

3440

Politiet

1

Gebyr – pass og våpen

630 499 000

2

Refusjoner mv.

278 210 000

3

Salgsinntekter

79 223 000

4

Gebyr – vaktselskap

4 350 000

6

Gebyr – utlendingssaker

284 882 000

7

Gebyr – sivile gjøremål

1 075 285 000

8

Refusjoner fra EUs grense- og visumfond

65 000 000

3442

Politihøgskolen

2

Diverse inntekter

17 532 000

3

Inntekter fra Justissektorens kurs- og øvingssenter

19 494 000

3444

Politiets sikkerhetstjeneste (PST)

2

Refusjoner

18 204 000

3445

Den høyere påtalemyndighet

2

Refusjoner

2 142 000

3451

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

1

Gebyr

127 503 000

2

Refusjoner driftsutgifter Nødnett

34 041 000

3

Diverse inntekter

28 179 000

4

Refusjoner større utstyrsanskaffelser og vedlikehold Nødnett

75 045 000

5

Abonnementsinntekter og refusjoner Nødnett

469 556 000

6

Refusjoner

7 026 000

3454

Redningshelikoptertjenesten

1

Refusjoner

28 358 000

3457

Nasjonal sikkerhetsmyndighet

1

Inntekter

29 689 000

3469

Vergemålsordningen

1

Vergemåls-/representantordning, ODA-godkjente utgifter

4 407 000

3470

Fri rettshjelp

1

Tilkjente saksomkostninger m.m.

4 326 000

2

Fri rettshjelp, ODA-godkjente utgifter

5 391 000

3473

Statens sivilrettsforvaltning

1

Diverse inntekter

5 000

Totale inntekter

3 776 799 000

II
Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan:

  • 1.

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 61 post 1

    kap. 3061 post 3

    kap. 400 post 1

    kap. 3400 post 1

    kap. 410 post 1

    kap. 3410 postene 2 og 3

    kap. 410 post 22

    kap. 3410 post 4

    kap. 430 post 1

    kap. 3430 postene 3 og 4

    kap. 430 post 21

    kap. 3430 post 2

    kap. 432 post 1

    kap. 3432 post 3

    kap. 433 post 1

    kap. 3433 post 2

    kap. 440 post 1

    kap. 3440 postene 2, 3 og 4

    kap. 442 post 1

    kap. 3442 post 2 og 3

    kap. 444 post 1

    kap. 3444 post 2

    kap. 451 post 1

    kap. 3451 post 2, 3 og 6

    kap. 451 post 22

    kap. 3451 post 5

    kap. 451 post 45

    kap. 3451 post 4

    kap. 454 post 1

    kap. 3454 post 1

    kap. 455 post 1

    kap. 3455 post 1

    kap. 457 post 1

    kap. 3457 post 1

    kap. 473 post 1

    kap. 3473 post 1

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • 2. Overskride bevilgningen under kap. 451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 1 Driftsutgifter med inntil 75 pst. av inntekter ved salg av sivilforsvarsanlegg og fast eiendom. Inntekter inntektsføres under kap. 3451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 40 Salg av eiendom mv.

III
Fullmakt til overskridelse

Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan overskride bevilgningen under kap. 451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 21 Spesielle driftsutgifter med inntil 34 mill. kroner dersom det oppstår en situasjon med ekstraordinær stor skogbrannfare og/eller mange skogbranner, og det i den forbindelse er nødvendig med innsats for slokking og beredskap ut over det som må påregnes i et normalår. Fullmakten gjelder uten opphold og før Kongen kan gi slikt samtykke.

IV
Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan bestille varer ut over den gitte bevilgning, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

440

Politiet

1

Driftsutgifter

150,0 mill. kroner

V
Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan gi tilsagn som pådrar staten forpliktelser ut over budsjettåret for å gjennomføre forsøk med velferdsobligasjoner innenfor en samlet ramme på inntil 10 mill. kroner inkludert tidligere gitte tilsagn under kap. 430 Kriminalomsorgen, post 70 Tilskudd.

VI
Fullmakt til å pådra staten forpliktelser i investeringsprosjekter

Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 under kap. 430 Kriminalomsorgen, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan pådra staten forpliktelser ut over budsjettåret for å anskaffe brukerutstyr til rehabiliteringsprosjektet ved Ila fengsel og forvaringsanstalt. Samlede forpliktelser og utbetalinger kan ikke overskride kostnadsrammen for brukerutstyr på 40 mill. kroner.

Andre fullmakter
VII
Videreføring av bobehandling

Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan bestemme at det under ordningen med utgifter til fortsatt bobehandling pådras forpliktelser ut over gitt bevilgning under kap. 475 Bobehandling, post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres, med inntil 10 mill. kroner, men slik at totalrammen for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 33 mill. kroner.

VIII
Nettobudsjetteringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan:

  • 1. trekke politiets direkte utgifter til oppbevaring, tilsyn og salg av beslag fra salgsinntekten, før det overskytende inntektsføres under kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse.

  • 2. trekke salgsomkostninger ved salg av faste eiendommer fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 3451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 40 Salg av eiendom mv.

  • 3. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 473 Statens sivilrettsforvaltning, post 1 Driftsutgifter, inntektene ved avholdelse av kurs og konferanser i regi av Konkursrådet, samt inntekter fra rådets øvrige virksomhet.

  • 4. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 475 Bobehandling, post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres, tilbakebetalte inntekter under ordningen med utgifter til bobehandling.

IX
Stortingets rettferdsvederlagsordning

Stortingets utvalg for rettsferdsvederlag får i 2021 fullmakt til å tilstå rettferdsvederlag av statskassen med inntil 250 000 kroner for hver enkelt søknad, men slik at grensen er 500 000 kroner for HIV-ofre og 300 000 kroner for tidligere barn i barnehjem, offentlige fosterhjem og spesialskoler. Søknader der utvalget anbefaler å innvilge erstatning som er høyere enn nevnte beløp, fremmes for Stortinget til avgjørelse. Det samme gjelder søknader som etter utvalgets vurdering reiser spørsmål av særlig prinsipiell art.

X
Avhending av sivilforsvarsanlegg

Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan overdra sivilforsvarsanlegg til en verdi av inntil 500 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.

XI
Innkvartering av utlendinger som søker beskyttelse

Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan inngå avtaler med varighet ut over 2021 om midlertidig drift av innkvartering for utlendinger som søker beskyttelse i Norge. Dersom behovet for innkvartering av asylsøkere og flyktninger blir større enn forutsatt i statsbudsjettet for 2021 eller det oppstår behov for å gjennomføre tiltak for forsvarlig innkvartering ut over det som der er lagt til grunn, samtykker Stortinget i at Justis- og beredskapsdepartementet kan øke innkvarteringskapasiteten eller iverksette nødvendige tiltak, selv om dette medfører et bevilgningsmessig merbehov over kap. 490 Utlendingsdirektoratet, post 21 Spesielle driftsutgifter, asylmottak, post 60 Tilskudd til vertskommuner for asylmottak eller post 70 Stønader til beboere i asylmottak. Summen av overskridelser på postene kan ikke overstige 900 mill. kroner i 2021, og forpliktelsene ut over 2021 skal ikke overstige en samlet ramme på 1 mrd. kroner.

XII
Fullmakt til postering mot mellomværendet med statskassen

Stortinget samtykker i at Domstoladministrasjonen i 2021 kan postere sideutgifter som forskutteres i henhold til rettsgebyrloven, mot mellomværendet med statskassen.

Andre vedtak
XIII
Oppheving av anmodningsvedtak

Vedtak nr. 529, 8. mars 2018 oppheves.

B.
Rammeuavhengige vedtak
I

Stortinget ber regjeringen sikre at prosesslovgivningen og forvaltningsloven er i tråd med FNs barnekonvensjons grunnleggende rettigheter til å få uttale seg fritt, informasjon, privatliv og at beslutninger tas til barnets beste.

II

Stortinget ber regjeringen gjennomgå hvordan potensialet som ligger i tvistelovens regler om mekling, bedre kan utnyttes, og hvilke tiltak som kan settes inn for å gjøre ordningen med utenrettslig mekling kjent og mer brukt.

III

Stortinget ber regjeringen sørge for at sikkerhetsskannere implementeres ved landets fengsler for å imøtekomme dom av Gulating lagmannsrett vedrørende kroppsvisitasjon, og ber regjeringen komme tilbake med dette i revidert nasjonalbudsjett for 2021.

IV

Stortinget ber regjeringen avvikle all praksis med at barn under 18 år soner i ordinære fengsler, og at det opprettes en overgangsavdeling fra barn til voksen i fengsel.

V

Stortinget ber regjeringen gå gjennom erfaringene fra forsøk med exit-programmer for gjengkriminelle i Norge og andre land, og bygge opp et exit-program i samarbeid med frivillige, som starter under soningen og blir en vei ut av gjengmiljøene etter endt soning.

VI

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en helhetlig plan for å utvide tilbudet om overgangsboliger i kriminalomsorgen, og samtidig gå videre i prosessen for å videreutvikle arbeidet som allerede er lagt ned knyttet til Notodden-modellen.

VII

Stortinget ber regjeringen om at det utarbeides en ny NOU for kriminalomsorgen. Utvalget skal foreslå en konkret og helhetlig plan for videreutvikling av alle sider av kriminalomsorgen og friomsorgen, og vurdere det fremtidige behovet for ulike former for straffegjennomføring, herunder plasser på både lavere og høyere sikkerhetsnivå, friomsorgen og alternative soningsformer som omfatter elektronisk kontroll. Kvinner som soner, skal vises særskilt oppmerksomhet i utvalgets arbeid. Utvalget skal også vurdere behovet for å styrke innholdet i soningen for at straffen skal virke, og tiltak som reduserer bruk av isolasjon og avvikler all ulovlig isolasjon. NOU-en skal utarbeides i et tett samarbeid med de ansattes organisasjoner, kriminalomsorgen og aktuelle frivillige organisasjoner tilknyttet etaten.

VIII

Stortinget ber regjeringen sikre at mest mulig av de budsjettmidlene som Stortinget bevilger til politiet, blir tilført driftsrammene til politidistriktene, og at pengebruken i Politidirektoratet begrenses.

IX

Stortinget ber regjeringen nedsette et utvalg som skal gjennomføre en grundig analyse av politiets bemannings- og ressursbehov ut ifra oppgaveutviklingen i de senere år og politiets forventede framtidige oppgaver. Analysen bør munne ut i en anbefaling om bemanningsbehov for sivile stillinger og mål for politidekningen i Norge i tiårene framover.

X

Stortinget ber regjeringen fremme forslag til ny bestemmelse i straffeloven som omhandler de ulike formene for lønnstyveri. Strafferammen for den nye bestemmelsen må harmoniseres med straffeloven §§ 324 og 325 (underslag og grovt underslag).

XI

Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en gjennomgang av antall anmeldelser og straffereaksjoner knyttet til saker som kan anses som lønnstyveri de siste fem årene.

XII

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et lovforslag tilsvarende den svenske ‘Lag (2016:774) om uppgiftsskyldighet vid samverkan mot viss organiserad brottslighet’, som sørger for at regler for deling av ellers taushetsbelagt informasjon blir tilsidesatt eller innskrenket når forskjellige etater/myndigheter jobber sammen med kontroll og etterforskning av spesielle kriminalitetsområder.

XIII

Stortinget ber regjeringen sørge for å klargjøre behov og kostnader for hvordan de nye SAR Queen-redningshelikoptrene kan lande ved de samme sykehusene som Sea King gjør i dag, og at en plan for utbedring er klar senest innen 1. mars, og i god tid før innfasing av helikoptrene i de ulike regionene.

XIV

Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan de økonomiske rammevilkårene kan bedres for de frivillige organisasjonene i redningstjenesten, herunder hvordan tilskuddene er innrettet, hvordan håndtere økte kostnader som følge av nye krav og reguleringer, samt hvordan sikre forutsigbarhet over flere år.

XV

Stortinget ber regjeringen fremme forslag til ulike modeller for årlige drøftinger eller forhandlinger mellom staten og Advokatforeningen ved fastsettelsen av den offentlige salærsatsen.