Departementets
vurderinger og forslag
Utbruddet av covid-19
og anbefalingen om begrenset kontakt i befolkningen for å redusere
smittefaren begrenser trolig partienes og forslagsstillernes mulighet
til å innhente de nødvendige underskriftene for å stille liste.
Det er usikkert hvordan smittesituasjonen vil utvikle seg i tiden
fram mot stortingsvalget i 2021. Av hensyn til forutsigbarhet for
disse forslagsstillerne mener departementet derfor det er god grunn
til å etablere en digital løsning for innsamling av underskrifter.
En slik løsning vil kunne brukes av både registrerte partier og uregistrerte
grupper som skal stille liste etter valgloven § 6-3 andre ledd bokstav
a.
Departementet har
forståelse for at partier opplever at smitteverntiltakene legger
begrensninger på muligheten for samlinger som stander o.l., og at
dette gjør det vanskeligere å komme i kontakt med personer til å
underskrive på listeforslagene. Departement mener imidlertid at
bruk av digitale underskrifter kan gjøre det enklere å nå ut til
et større antall potensielle velgere på kortere tid. Forslaget er
ikke ment å være en fullgod erstatning for alle måter partiene tidligere
har møtt sine velgere på, men en effektiv og enkel løsning for å
gi partiene en ekstra mulighet til å samle inn underskrifter.
Departementet foreslår
derfor en bestemmelse som gir departementet hjemmel til å vedta
i forskrift at det skal være adgang til å benytte elektronisk signatur
for å underskrive listeforslag etter valgloven § 6-3 andre ledd bokstav
a.
Selv om elektronisk
innsamling vil utgjøre en viss endring i premissene, foreslår departementet
at kravet til antall underskrifter som skal samles inn elektronisk, opprettholdes.
Formålet med kravet til 500 underskrifter er å «sikre at de lister
som opptrer ved valget har en viss tilslutning fra velgernes side»,
jf. Ot.prp. nr. 45 (2001–2002) pkt. 11.2.3 s. 160. Hvor mange underskrifter
som bør kreves i en eventuell permanent løsning for elektroniske
underskrifter, vil bli vurdert i oppfølgingen av valglovutvalgets
utredning. Departementet viser til at valglovutvalget i sin utredning
har foreslått flere endringer i regelverket for listeforslag, både
når det gjelder krav til antall underskrifter og bruk av elektroniske underskrifter.
Departementet vil følge opp utredningen og vurdere om det skal foreslås
å innføre elektroniske underskrifter som en permanent ordning.
Valgdirektoratet
vil på denne bakgrunn få i oppdrag å utvikle en løsning for innsamling
av elektroniske underskrifter. Løsningen skal være klar til bruk
innen 1. oktober 2020 og skal fortrinnsvis benytte seg av nasjonale
felleskomponenter som ID-porten. Departementet mener dette gir partiene
tilstrekkelig tid til å samle inn underskrifter innen fristen 31. mars
2021. Digital sikkerhet er en grunnleggende forutsetning for å opprettholde
tilliten til offentlig sektors digitale løsninger. Valgdirektoratets
løsning skal derfor ivareta krav til sikkerhet og til den enkeltes
personvern på en god måte. Departementet understreker at partiene
og gruppene fremdeles også kan samle inn underskrifter på papir.
Departementet understreker også at den digitale løsningen ikke påvirker
fylkesvalgstyrets behandling av listeforslagene. Fylkesvalgstyret
må på samme måte som tidligere kontrollere listeforslagene og underskriftene
på listeforslagene, jf. valgloven § 6-6.
Departementet viser
til at det har mottatt henvendelser og høringssvar fra to uregistrerte
partier angående muligheten for innsamling av digitale underskrifter for
partiregistrering. Selv om utbruddet av covid-19 også vanskeliggjør
innsamling av underskrifter for registrering av partinavn i Partiregisteret
etter partiloven § 3, foreslår departementet ingen tilsvarende midlertidig
endring i partiloven. Formålet med løsningen er å avhjelpe konsekvensene
av utbruddet av covid-19 ved stortingsvalget i 2021, slik at partier
og uregistrerte grupper kan stille liste på en hensiktsmessig måte,
og vil kun få virkning ved dette valget. Registreringen av partinavnet
i Partiregisteret får virkning utover dette. Registrerte politiske
partier vil blant annet være berettiget til statsstøtte gjennom
grunnstøtte og stemmestøtte. Denne støtten vil gjelde for hele den
neste stortingsperioden etter valget (fire år). Registreringen innebærer
også at partier får enerett til å stille valglister under det registrerte
navnet. Virkningen av registreringen opphører når partiet ikke har
stilt liste i noe valgdistrikt ved to påfølgende stortingsvalg,
jf. partiloven § 5. Det vil bli gjort en vurdering av antall underskrifter
for registrering i Partiregisteret og eventuelle krav til formen
på disse i oppfølgingen av valglovutvalgets utredning.
Løsningen vil heller
ikke være tilgjengelig før 1. oktober. For å få virkning for valget
i 2021 må registreringen av partinavn i Partiregisteret skje innen
2. januar i valgåret.
Departementet understreker
at uregistrerte grupper kan benytte løsningen som utvikles av Valgdirektoratet til
å samle inn underskrifter på listeforslag, slik at de kan stille
liste ved stortingsvalget i 2021. Det er etter departementets oppfatning
størst behov for å avhjelpe konsekvensene av utbruddet av covid-19
som begrenser muligheten til å stille liste. Departementets forslag
legger til rette for at partier og uregistrerte grupper kan stille
liste ved stortingsvalget i 2021 på en hensiktsmessig måte.