2.1 Generelle merknader
Komiteen gjennomførte høring
i saken 19. mai 2020. Komiteen viser
til at forutsetningene for kommuneøkonomien har endret seg mye på
kort tid som følge av utbruddet av covid-19.
Komiteen merker seg at det
er stor usikkerhet knyttet til de økonomiske konsekvensene av covid-19 for
kommunesektoren både i 2020 og 2021.
Komiteen har merket seg fleksibiliteten
og handlekraften ansatte i norske kommuner har utvist i håndteringen
av koronasituasjonen, og er imponert over hvordan utfordringene
har blitt håndtert.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at i Prop. 105 S (2019–2020)
Kommuneproposisjonen 2021 signaliserer regjeringen at den legger
opp til en realvekst i frie inntekter for kommunesektoren på mellom
2 og 2,4 mrd. kroner i 2021. Regjeringen legger opp til at inntektsveksten
i henhold til vanlig praksis skal regnes fra anslått inntektsnivå
i 2020 i revidert nasjonalbudsjett, men skal i tillegg korrigeres
for virkningene av virusutbruddet. Videre står det at denne korrigeringen
gjøres ved at veksten i 2021 regnes med utgangspunkt i skattenivået
i 2020, slik det ble anslått i saldert budsjett for 2020. Ekstraordinære
bevilgninger knyttet til virusutbruddet holdes utenom beregningsgrunnlaget
når veksten skal beregnes, slik ekstraordinære bevilgninger vanligvis
behandles.
Flertallet viser til at det
som avviker fra den normale praksisen, altså er at regjeringen legger
til grunn at det i år skal gis et særskilt tillegg som sikrer at
kommunesektoren kompenseres for den reelle skattesvikten. Det er
altså en reell skattesvikt sammenlignet med det som ble lagt til
grunn i forbindelse med saldert budsjett. Regjeringen viser til
at hensikten er å unngå at utgangspunktet for beregningen av realvekst
i frie inntekter for 2021 blir lavere på grunn av noe som antas
å være en midlertidig effekt på inntektsnivået i 2020. Dette tillegget
anslås til 1 875 mill. kroner av Finansdepartementet per 2. juni
2020. I praksis betyr dette at regjeringen legger til grunn at kommunesektoren
i 2021 tilføres knapt 1,9 mrd. kroner ut over den signaliserte veksten
på 2 til 2,4 mrd. kroner.
Flertallet viser til at inntektsnivået
som realveksten i frie inntekter skal regnes ut fra, følgelig er
anslått RNB-nivå beregnet på vanlig måte med et særskilt tillegg
på 1 875 mill. kroner. Flertallet legger
i likhet med regjeringen til grunn at ekstraordinære bevilgninger
knyttet til virusutbruddet holdes utenom beregningsgrunnlaget når
veksten skal beregnes, slik ekstraordinære bevilgninger vanligvis
behandles. Dette gir et nominelt inntektsnivå for 2020 som skal
ligge til grunn for fastsettelsen av inntektsnivået for 2021.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er enig i at inntektsnivået som realveksten i frie inntekter i 2021
skal regnes ut fra, må inneholde en kompensasjon for den reelle
skattesvikten som har oppstått etter opprinnelig anslag i Nasjonalbudsjettet
2020. Dette flertallet mener imidlertid
at størrelsen på dette tillegget bør fastslås når statsbudsjettet
2021 legges fram, basert på oppdaterte anslag for skattesvikt og
lønns- og prisvekst i 2020.
Dette flertallet viser til
at regjeringen legger opp til en realvekst i frie inntekter til
kommunene på mellom 1,6 og 2 mrd. kroner i 2021. Til fylkene legges det
opp til en realvekst i frie inntekter på 400 mill. kroner. Dette flertallet viser
til Det tekniske beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal
økonomi (TBU), som har foretatt beregninger som viser at kommunesektoren
kan få merutgifter i 2021 på om lag 2 mrd. kroner knyttet til den
demografiske utviklingen.
I tillegg anslår
regjeringen en vekst i pensjonskostnader, ut over anslått lønnsvekst,
på 300 mill. kroner. Dette anslaget er beheftet med betydelig usikkerhet.
En betydelig andel av veksten i frie inntekter vil dermed gå til
økte demografi- og pensjonskostnader.
Dette flertallet mener en
helt klar forutsetning for kommuneøkonomien i 2021 er at Stortinget
i 2020 sørger for at kommunene og fylkeskommunene kompenseres fullt
ut for de samlede virkningene av skattesvikt, inntektsbortfall og
merutgifter i forbindelse med koronautbruddet.
Dette flertallet viser til
kommuneloven § 14-5 om at hvis utviklingen tilsier vesentlige avvik
i budsjettet, skal kommunedirektøren foreslå endringer i årsbudsjettet.
Det må unngås. Dette
flertallet har forståelse for at ikke alle tall er klare nå,
men mener det må komme en delkompensasjon til både kommuner og fylkeskommuner
i forbindelse med behandling av revidert nasjonalbudsjett 2020,
samt en tydelig forsikring om at alle utgifter vil bli kompensert.
Videre må det komme en ny sak til Stortinget senest i forbindelse
med statsbudsjettet for 2021, en runde til i nysalderingen for de
tall som ikke er klare i oktober, og så en siste sak om endelig
kompensasjon innen revidert nasjonalbudsjett 2021.
Dette flertallet viser til
de respektive partiers forslag til revidert nasjonalbudsjett knyttet
til kommuneøkonomi og tiltakspakke 3, se Innst. 360 S (2019–2020).
De respektive partiers forslag vil bidra til å fjerne usikkerhetene
i kommunesektoren.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Kommunal- og moderniseringsdepartementets
svarbrev av 2. juni 2020 om beregningsgrunnlaget for realveksten
i frie inntekter. Disse
medlemmer er innforstått med at realveksten i frie inntekter
denne gangen skal regnes ut fra et korrigert revidert nasjonalbudsjett-nivå
med et særskilt tillegg. Tillegget skal være lik forskjellen mellom anslått
reduksjon i skatteinntekter og reduksjonen i lønns- og prisveksten
for 2020. Det betyr tilføring av tilsvarende økt handlingsrom for
2021, og kommer derfor oppå den varslede realveksten i frie inntekter
i kommuneproposisjonen.
Regjeringen bes
om å oppdatere og fastsette tillegget endelig når kommuneopplegget
i statsbudsjettet for 2021 legges fram, det vil si etter at både
lønnsveksten og skatteinntektene i år kan anslås på et vesentlig
mer robust grunnlag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det er uklart i
kommuneproposisjonen hvilket inntektsnivå i 2020 som realveksten
skal beregnes av. Det er derfor stort behov for å få klarlagt hvilket
inntektsnivå i 2020 som faktisk legges til grunn i regjeringens
kommuneopplegg for 2021 varslet i kommuneproposisjonen.
Dette medlem forutsetter også
at redusert lønns- og prisvekst fra 2020 ikke skal påvirke inntektsrammen
for 2021.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det kompenseres fullt ut for tapte
inntekter og økte utgifter knyttet til koronasituasjonen i kommuner
og fylkeskommuner.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kommunene og fylkeskommunene kompenseres
for virkningen av skattesvikt, inntektsbortfall, herunder kompensasjon
for bortfall av foreldrebetaling, og merutgifter i forbindelse med
koronapandemien.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at redusert lønns- og prisvekst fra 2020 ikke
skal påvirke inntektsrammen for 2021.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det kompenseres fullt ut på kommune-
og fylkeskommunenivå for tap av forventet skatteinngang i statsbudsjettet
i 2020.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet vil bygge samfunnet
nedenfra og derfor vil spre makt, bosetting, arbeidsplasser, kapital
og kompetanse. Målet er at alle skal ha mulighet til å bosette seg
der de ønsker. Utviklingen av kommunesektoren er viktig for å nå
målene om å opprettholde spredt bosetting og et variert næringsliv
i hele landet.
Disse medlemmer mener det
lokale selvstyret og folkestyret må styrkes slik at flere får ta
del i utviklingen av sine lokalsamfunn. Det er derfor behov for
å opprettholde en variert kommune- og fylkesstruktur. Kommunesektoren
skal gis en finansiering som gjør dette mulig. Disse medlemmer viser til
at Senterpartiet er imot regjeringens kommune- og regionreform fordi Senterpartiet
mener kommune- og fylkessammenslåinger skal være basert på frivillighet
og på lokale initiativ hvor innbyggerne får si sin mening gjennom
lokale folkeavstemninger. Disse medlemmer deler ikke
regjeringens oppfatning av at større regioner vil føre til bedre
tjenester til innbyggerne. Det er ingenting som tyder på at sammenslåing
vil gi muligheter for bedre tjenester, det vil derimot gi mer tungdrevne
og byråkratiske tjenester. Disse medlemmer er bekymret
for om de nye regionene vil klare å levere like gode tjenester etter
fylkessammenslåinger, da store geografiske enheter kan bety svekket
lokalkunnskap. Disse
medlemmer er uenig med regjeringen, som sier at kommuner med
under 5 000 innbyggere er for små til å tilby gode tjenester til
sine innbyggere og derfor må sammenslås. Geografi og spredt bosetting
tilsier at en variert kommunestruktur er best tilpasset hvordan
folk bor og arbeider i Norge. Regjeringens idé om at et gitt innbyggertall
skal svare ut de utfordringene og forskjellene man finner i Kommune-Norge,
harmonerer ikke med kartet.
Disse medlemmer er opptatt
av å utvikle et godt offentlig tjenestetilbud i hele Norge. Helse,
skole og velferd skal være utbygd i alle deler av landet og sikre folk
et likeverdig tjenestetilbud, uavhengig av hvor man bor. Skal man
videreutvikle hele landet og sørge for verdiskaping og bosetting
i både by og distrikt, er man avhengig av lokalt tilpassede løsninger,
sosial og geografisk utjevning og et sterkt lokaldemokrati.
Disse medlemmer mener regjeringens
opplegg for kommunesektoren tyder på at regjeringen ikke ønsker
å opprettholde levende lokalsamfunn med spredt bosetting og aktivitet
i hele landet. Hva vi skal leve av i Norge i framtiden, er en større
debatt som Senterpartiet ønsker velkommen. Norges rikdom er bygget
på naturressursene våre. Spredt bosetting har vært avgjørende for
den velferdsutviklingen Norge har hatt. Det er ikke noe som tyder
på at behovet for å ta i bruk naturressursene vil reduseres i fremtiden.
Næringsressurser er spredt i hele landet, da mener disse medlemmer at Norge er
avhengig av at folk bor i hele landet, folk som ser muligheter og
tar disse i bruk for verdiskaping. Ved å innføre begrep som «frivillig
og ufrivillig små» kommuner og knytte dette til at områder med lavt
folketall og store avstander får lavere inntekter dersom de sier
nei til sammenslåing, bruker man inntektssystemet til kommunesammenslåing
heller enn å være opptatt av å ivareta tjenestetilbudet også i distriktene.
Disse medlemmer viser til
at fordelingsvirkningene av omleggingen for fylkeskommunene i 2015 ga
Oslo en vekst på 950 kroner per innbygger over fem år, mens Sogn
og Fjordane og Nordland tapte henholdsvis 2 427 og 1 043 kroner
per innbygger. Endringene som ble gjennomført i inntektssystemet
for kommunene i 2017, førte til at blant kommuner med mellom 2 000
og 25 000 innbyggere tapte 239 kommuner på omleggingen, mens 51
kom i pluss. Alle kommuner over 25 000 innbyggere kom i pluss.
Disse medlemmer viser til
at fylker og kommuner har stort ansvar på transportområdet, men
de statlige overføringene står ikke i forhold til oppgavene som skal
løses. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet går inn for å styrke disse bevilgningene kraftig,
slik at særlig fylkesveinettet kan få et økt vedlikehold. Disse medlemmer er
kritiske til den rammen regjeringen foreslår for fylkeskommunen,
innsparingsmulighetene i videregående skole er begrensede, og utgiftsbehovet
til særlig samferdselsområdet er enormt. Regjeringens forslag gir
ingen mulighet til satsing innenfor kollektivtrafikk, vedlikehold
av fylkesveiene, gang- og sykkelveier eller andre områder som fylkeskommunen har
ansvar for. Det vises til at et samlet storting er enig om at det
er behov for en særskilt innsats for å redusere vedlikeholdsetterslepet
på fylkesveiene.
Disse medlemmer mener rammestyring
av kommunesektoren bidrar til effektiv bruk av offentlige ressurser
og til at innbyggerne får et best mulig tilbud innenfor de gitte
økonomiske rammene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til de
særlige begrunnelsene for Nord-Norge-tilskuddet og at dette er viktig
for å sørge for et inntektsnivå for de nordnorske fylkene som setter
dem i stand til å ivareta de særlige utfordringer og muligheter
landsdelen har. Videre er skjønnstilskuddet et viktig virkemiddel
for å fange opp elementer som ikke inntektssystemet fanger opp.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at situasjonen er
langt mer akutt i mange kommuner enn det regjeringen sier, og at
det er stort behov for å sikre kommunesektoren en større bevilgning
raskt, slik at all usikkerhet kan legges til side nå i en krisetid
og at kommunene også kan bidra til å holde hjulene i gang i privat
næringsliv.
Regjeringen har
vist manglende handlekraft ved at den kun har tatt initiativet til
en økning av skjønnsmidlene på 250 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
det er flertallet på Stortinget som hittil har presset fram og bevilget
omtrent 6 mrd. kroner ekstra til kommunesektoren, men det er på langt
nær nok. Bare i Oslo kommune melder kommunen om at den på tross
av dette mangler over 1 mrd. kroner.
Dette medlem viser til Representantforslag
103 S (2019–2020) om en straks-bevilgning til kommunesektoren, og
at dette forslaget vil bli tatt opp i forbindelse med behandlingen
av revidert nasjonalbudsjett for 2020.
Dette medlem mener kommunesektoren
er rammet hardt, både fordi de har fått store ekstrautgifter og
belastninger knyttet til smittebekjempelse og pasientbehandling.
Dette har tært hardt på ressurser til andre helt prekære behov innen
helse, sårbare barn, skolehelsetjenesten, demensomsorg, psykiatri
osv. Dette har gått ut over sårbare barn og mange andre tjenester,
noe som nå må rettes opp.
Dette medlem viser til at
når krisen rammet, var det mangler i offentlig sektor – både stat
og kommune – på beredskapsplaner og kapasitet i sykehus, og omsorg og
pleie var for dårlig dimensjonert til å håndtere en krise uten at
det massivt har gått ut over andre som trenger behandling, omsorg
og pleie. Dette har også rammet pårørende hardt. Det er derfor all
grunn til å unngå nå at krisen brukes til å redusere offentlig sektor,
men tvert imot sikre bedre samsvar mellom ansvar og oppgaver både
til daglig drift og til beredskap.
Dette medlem viser til at
kommunesektoren også har tapt inntekter på stengte barnehager, SFO
og kollektivtrafikk på sparebluss. Det største problemet er imidlertid
sviktende skatteinntekter, og inntektstapet er som de økte utgiftene
ikke jevnt fordelt.
Eldreomsorg, skole
og barnehage kan ikke effektiviseres som en produksjonsbedrift,
slik kommunalministeren antydet i et oppslag i Klassekampen 6. mai 2020.
Nå med strenge krav til smittevern blir driften mye dyrere.
I tillegg trenger
kommunene trygghet for å kunne gjennomføre planlagt vedlikehold
o.l. for å holde næringslivet med oppdrag nå. Med store minus i
regnskapet må alle slike ting settes på vent.
Dette medlem viser til kommuneloven
§ 14-5 om at hvis utviklingen tilsier vesentlige avvik i budsjettet,
skal kommunedirektøren foreslå endringer i årsbudsjettet. Det må
unngås. Det er derfor nødvendig at Stortinget raskt bevilger minimum
10 mrd. kroner, slik at kommunene ikke må gå inn i sparemodus nå.
Dette medlem viser til at
det må det komme en ny runde tidlig i høst for å justere opplegget.
Dette medlem forutsetter at
kommunene og fylkeskommunene kompenseres fullt ut for tap av inntekter
og ekstrautgifter som følge av koronakrisen både i 2020 og 2021.
Dette medlem mener det er
helt nødvendig å få bedre balanse mellom oppgaver og inntekter i
kommunesektoren. Videre er det behov for å sikre at grunnskolen
blir mer mangfoldig og variert, og at kvaliteten i barnehage og
skole styrkes med flere og ikke minst godt kvalifiserte ansatte.
Dette medlem mener det er
stort behov for å ruste opp i eldreomsorg, psykisk helse og i rehabilitering,
både i kvantitet og kvalitativt.
Dette medlem understreker
at kommunesektoren skal bidra til å nå bærekraftmålene både på sosial utjamning
og klima/miljø. Kommunene er helt avgjørende for å skape samfunn
som reduserer økonomiske forskjeller mellom folk, og skape fellesskap
på tvers av ulikheter.
Dette medlem viser til at
kommunesektoren også har en viktig rolle i å redusere farlige klimagassutslipp,
i egen virksomhet, gjennom arealbruk og planløsninger, innkjøp osv.
Her mangler kompetanse i mange kommuner, noe som studien EVAPLAN
viste. Det er også helt avgjørende for å redusere tap av biologisk mangfold
og sikre vern av naturgrunnlaget som er sterkt truet mange steder.
Dette medlem understreker
at kommunesektoren er en helt avgjørende medspiller for næringslivet,
og må på bedre måte enn de nå har rom til, kunne bidra til nødvendig
tilrettelegging og bistand, og ikke minst kunne sikre gode lokalsamfunn
som gjør at det er mulig å rekruttere og beholde arbeidskraft.