Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Ingrid Heggø, Siv Henriette Jacobsen, Eigil
Knutsen og Hadia Tajik, frå Høgre, Elin Rodum Agdestein, leiaren
Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad, Vetle Wang Soleim og Aleksander
Stokkebø, frå Framstegspartiet, Sivert Bjørnstad, Hans Andreas Limi
og Sylvi Listhaug, frå Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve
Slagsvold Vedum, frå Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
frå Venstre, Ola Elvestuen, frå Kristeleg Folkeparti, Tore Storehaug,
frå Miljøpartiet Dei Grøne, Une Bastholm, og frå Raudt, Bjørnar
Moxnes, viser til at regjeringas vurderingar og forslag er
nærmare omtalte i proposisjonen.
Komiteen viser til Prop 131
L (2019–2020) og at regjeringa har fremma forslag til lov om tilskudd
ved avbrutt permittering (økonomiske tiltak i møte med virusutbruddet). Komiteen viser
vidare til at formålet med lova er skiping av ei ordning der arbeidsgivarar
får støtte til å ta eigne permitterte tilbake i jobb og gjennom
dette redusere talet på personar som er permitterte på grunn av
virusutbrotet.
Komiteen viser til at ordninga
bygger på forslaga til LO, NHO og ekspertgruppa leia av professor
Steinar Holden, samt på erfaringane til regjeringa med kompensasjonsordninga
for næringslivet. Ordninga skal vare over to månadar og inkludere
juli og august. Arbeidsgivarar kan søke om støtte for begge desse
månadane eller berre for august. Komiteen sluttar seg til regjeringa
si vurdering om at ordninga skal vere kortvarig, og at det over
tid ikkje er berekraftig at det offentlege subsidierer løna til
arbeidstakarar med normal produktivitet.
Komiteen viser til at ein kan
gje tilskot til enkeltpersonføretak og selskap. Også stiftingar,
foreiningar og organisasjonar som ikkje har næringsverksemd som formål,
og som blir omfatta av skattelova § 2-32, kan få tilskot. Sistnemnde
gruppe vil mellom anna omfatte idrettsforeiningar, humanitære organisasjonar,
trussamfunn og ideelle organisasjonar som driv velgjerande arbeid.
Slike foreiningar kan søke om tilskot uavhengig av om dei driv skattepliktig
verksemd eller ikkje, og komiteen støttar dette.
Komiteen viser til at ordninga
skal gjelde for arbeidsgivarar som tar tilbake eigne tilsette som
var permitterte (heilt eller delvis) per 28. mai 2020, før ordninga
vart annonsert ved utløpet av arbeidsdagen. Ein gjev ikkje støtte
til permittering som blir gjennomført etter lanseringa, fordi ordninga
ikkje skal gje verksemder insentiv til å gjennomføre nye permitteringar. Komiteen meiner
det er viktig at arbeidsgivarar som får støtte, ikkje bør kunne
bruke tilsette som har rett til stønad, for å erstatte tilsette
som ikkje utløyser støtte.
Komiteen viser til at regjeringa
foreslår at støtte til føretak som driv næringsverksemd, blir utmålt
etter kor mange permitterte som er tatt tilbake ved inngangen av
månaden, og omsetningssvikta i støttemånaden. Dette vil seie at
omsetningssvikta i støttemånaden blir rekna ut med utgangspunkt
i omsetninga for same månad i fjor. For å nytte mest mogleg oppdatert
informasjon i utrekninga av omsetningsfallet, vil omsetningsnivået
i same månad i fjor bli justert for veksten i omsetninga frå januar
og februar 2019 til januar og februar 2020, med avgrensingar både
for kor høg og kor låg denne «justeringsfaktoren» kan vere. Utrekninga
vil bli tilsvarande som i kompensasjonsordninga under lov om midlertidig
tilskuddsordning for føretak med stort omsetningsfall, jf. Prop.
70 LS (2019–2020). Bedrifter som ikkje hadde omsetning i støttemånaden
i fjor, kan nytte januar og februar 2020 som utgangspunkt for utrekning
av omsetningsfallet. Komiteen støtter
denne tilnærminga.
Komiteen viser til at regjeringa
foreslår at terskelverdien for redusert omsetning skal setjast til
10 pst. I kompensasjonsordninga er tilsvarande terskel 30 pst. omsetningsfall.
Enkeltpersonføretak og selskap som har hatt eit omsetningsfall på
30 pst. eller meir, får støtte med eit fast beløp på 15 000 kroner
per månad per fulltidstilsette som blir henta tilbake frå permittering. Komiteen viser
vidare til at for enkeltpersonføretak og selskap som har hatt eit
omsetningsfall på mindre enn 30 pst., blir støttebeløpet gradert
per månadsverk etter storleiken på omsetningsfallet etter følgjande
formel: Støttebeløp i kroner per månadsverk = (omsetningsfall i pst.
– 10)/100 * 75 000.
Enkeltpersonføretak
og selskap med eit omsetningsfall på 10 pst. eller mindre vil ikkje
få støtte. Komiteen meiner
dette er ei god innramming av ordninga og støttar dette.
Komiteen viser til at regjeringa
foreslår at institusjonar eller organisasjonar som blir omfatta
av skattelova § 2-32, og som ikkje driv skattepliktig verksemd,
får støtte på 10 000 kroner per månadsverk som blir tatt tilbake
frå permittering, og støttar dette. For desse institusjonane og
organisasjonane vil ein ikkje sette krav om omsetningsfall, sidan
det ikkje finst eit relevant talgrunnlag å berekne eit omsetningsfall
ut frå. Institusjonar eller organisasjonar som blir omfatta av skattelova § 2-32,
og som driv skattepliktig verksemd, kan velje om støtta dei får,
skal reknast etter regelen for enkeltpersonføretak og selskap med
omsetningsfall eller reglane for institusjonar eller organisasjonar
som ikkje driv skattepliktig verksemd.
Komiteen viser til at også
mange lærlingar har vorte permitterte i samband med virusutbrotet,
og støttar at òg lærlingar blir omfatta av lønsstøtteordninga. Komiteen viser
til at lærlingeløna normalt svarer til byrjarløna til ein fagarbeidar
fordelt over to år, med størstedelen av løna mot slutten av læretida.
Eit tilskot på 15 000 kroner per månad vil dermed kunne overstige løna
til lærlingane. Komiteen sluttar
seg til eit tak på støttebeløpet på 10 000 kroner per månad for
lærlingar.
Komiteen viser til at tilskot
etter lova blir gjeve etter søknad. Søknaden skal innehalde opplysningar
som kan ha innverknad på fastsetjing av tilskotet, derunder opplysningar
om omsetning på ulike tidspunkt og informasjon om dei tilsette det
blir søkt støtte for. Søknadar som det er grunn til at tilskotsstyresmakta
ser nærare på, vil tas ut til manuell behandling før det blir fatta
vedtak. Tilskotsstyresmakta kan be om ytterlegare opplysningar
og dokumentasjon frå søkaren og innhente nødvendige opplysningar
frå andre offentlege styresmakter. Komiteen viser til at Skatteetaten
skal vere tilskotsstyresmakt, med ansvaret for forvaltning av den mellombelse
lønsstøtteordninga. Ansvaret til Skatteetaten omfattar mellom anna
rettleiing, behandling av søknadar om tilskot, vedtak, registrering
av vedtak, utbetaling og tilbakebetaling av tilskot, oppfølging
og kontroll. Skattedirektoratet vil vere klageinstans. Skatteetaten
skal òg sørge for utvikling og drift av digitale tenester som er
nødvendige for å forvalte tilskotsordninga. Komiteen støttar at Skatteetaten
blir tilskotsstyresmakt for ordninga, og understrekar viktigheita
av at det blir etablert gode mekanismer for kontroll og tiltak mot
misbruk og utnytting av ordninga.
Komiteen meiner det er viktig
at innsyn i bruken av ordninga er open og tilgjengeleg. Komiteen støttar at
opplysningar knytte til tildeling skal vere offentlege på tilsvarande
måte som i ordninga under lov om midlertidig tilskuddsordning for
føretak med stort omsetningsfall, jf. Prop. 70 LS (2019–2020).
Komiteen sluttar seg til regjeringens
lovforslag.
Fleirtalet i komiteen,
medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Kristeleg Folkeparti,
viser til at regjeringa foreslår at søkarar som får støtte, ikkje
skal kunne gjennomføre nye permitteringar eller seie opp eller redusere
arbeidstida til andre tilsette i samanliknbare stillingar frå lanseringstidspunktet
av ordninga 28. mai til 1. september 2020, og fleirtalet støttar dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt ønsker å legge begrensninger på utbetalinger
av bonuser til ledende ansatte og økning i lederlønn og styrehonorar
for bedrifter som mottar lønnstilskudd.
Disse medlemmer mener også
at krisetiltakene må rammes inn slik at pengene ikke går til skatteparadiser.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at mottakere av tilskudd ved avbrutt permittering
ikke kan utbetale bonus for ledende ansatte i det resterende av
2020 og i 2021.»
Disse medlemmer viser
til tidligere økonomiske kriser hvor useriøse aktører har styrket
sin posisjon i deler av arbeidslivet. Disse medlemmer ønsker at krisepolitikken
skal bygge opp under et seriøst arbeidsliv med hele og faste stillinger,
og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at mottakere av tilskudd ved avbrutt permittering
ikke skal ha endelige vedtak/rettskraftige dommer mot seg knyttet
til arbeidslivskriminalitet, sosial dumping, skatte-/avgiftsunndragelse
eller brudd på utlendingslovgivningen.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at tilskudd ved avbrutt permittering ikke
utbetales i tilfeller hvor den ansatte skal leies ut, med unntak
av tilfeller der utleie er begrunnet i arbeidsmiljøloven § 14-13
(innleie mellom produksjonsbedrifter).»
Disse medlemmer mener
en lønnstilskuddsordning må følges av klare krav: Dersom man mottar slik
støtte fra fellesskapet, skal man akseptere begrensninger på utbytte
og bonusutbetalinger. Norge skiller seg negativt ut med våre manglende
utbytte- og bonusbegrensninger i forbindelse med krisetiltakene.
Den nederlandske lønnstilskuddsordningen legger f.eks. klare begrensninger
på bonuser og utbytte. Det er helt rimelig at fellesskapets støtte
går til å redde arbeidsplasser – ikke utbytter og bonuser.
Disse medlemmer viser til at
dette er av ekstra betydning i en slik ordning, ettersom fellesskapet
kan ende opp med å betale lønnskostnadene for permitterte som uansett
ville blitt hentet tilbake i jobb. En slik kostnad er akseptabel,
da det viktigste er å unngå at ledigheten biter seg fast, men det
gjør det desto viktigere å sikre at man stiller rettferdige krav.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at mottakere av tilskudd ved avbrutt permittering
forplikter seg til ikke å øke lederlønn eller styrehonorar ut over
gjennomsnittlig lønnsvekst i det resterende av 2020 og i 2021.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at mottakere av tilskudd ved avbrutt permittering
ikke kan ha morselskap i tredjelandsjurisdiksjoner som er på EUs
svarteliste over ikke-samarbeidende jurisdiksjoner.»
Disse medlemmer viser
til at det ikke er et øvre tak for mottak av lønnstilskudd for større
bedrifter som nå tar tilbake permitterte arbeidstakere. Disse medlemmer mener
det påhviler de større bedriftene som mottar tilskudd, et særskilt
ansvar for å investere i sine ansattes kompetanse, og mener disse
bør inngå avtaler med tillitsvalgte om å bevare jobber og å investere
i de ansattes kompetanse. Disse medlemmer viser bl.a. til
den nederlandske lønnsstøtteordningen, som har lignende krav.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stille som krav at større virksomheter som mottar
tilskudd ved avbrutt permittering, inngår avtaler med tillitsvalgte
om å bevare jobber og investere i de ansattes kompetanse.»
Disse medlemmer viser
til at ordningen er foreslått å gjelde for juli og august. Disse medlemmer mener
det er påkrevd at regjeringen gjør grundige vurderinger av utviklingen
på arbeidsmarkedet og fremmer ytterligere tiltak fra august. Det
vil være nødvendig med langt kraftigere tiltak enn hva regjeringen
så langt har presentert for å sikre arbeid til alle.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne etterlyser en grundigere vurdering
for valget av en ordning som gir støtte til ansatte som tas tilbake
fra permittering, og ikke til å støtte lønnskostnader for virksomheter
med omsetningsnedgang som sådan. Regjeringen burde gjort en grundigere
vurdering knyttet til hvilken påvirkning dette har på insentivene
for permittering og rimeligheten mellom de som valgte å holde ansatte
i jobb i en usikker tid, sammenlignet med de som valgte å permittere
raskt. Disse medlemmer deler
likevel oppfatningen av at hensynet til å unngå at ledigheten biter
seg fast, veier tyngst.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at mottakere av tilskudd ved avbrutt permittering
ikke kan betale ut utbytte eller foreta aksjetilbakekjøp i det resterende
av 2020 og i 2021.»
Disse medlemmer mener
bedrifter som mottar lønnstilskudd, ikke skal kunne foreta aksjetilbakekjøp eller
utbetale utbytte (ut over det som benyttes til ordinær lønn eller
personskatt forbundet med eierskap i bedriften) i resten av 2020
og i 2021.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Lov om tilskudd
ved avbrutt permittering § 5 åttende ledd skal lyde:
(8) Departementet
kan gi forskrift til utfylling av denne paragrafen og fastsette
nærmere vilkår for tilskudd, herunder at mottakere av tilskudd ikke
kan utbetale utbytte eller foreta aksjetilbakekjøp i 2020 eller 2021,
at mottakere av tilskudd ikke kan utbetale bonus til ledende ansatte
i 2020 eller 2021, at mottakere av tilskudd forplikter seg til å
ikke øke lederlønn eller styrehonorar utover gjennomsnittlig lønnsvekst
i 2020 og 2021 og at mottakere av tilskudd ikke kan ha morselskap
i tredjelandsjurisdiksjoner som er på EUs svarteliste over ikke-samarbeidende
jurisdiksjoner. Departementet kan herunder gi regler som begrenser
arbeidsgivers adgang til å gjennomføre nye permitteringer, oppsigelser
eller arbeidstidsreduksjoner i perioden 28. mai til 1. januar 2021.»
Disse medlemmer viser
til at regjeringen foreslår at bedrifter ikke skal kunne si opp
eller permittere den ansatte de har fått lønnstilskudd for, innen 1. oktober. Disse medlemmer mener
bedrifter som mottar lønnstilskudd, skal forplikte seg til mer enn
å beholde ansatte én måned lenger enn de får tilskudd for, som regjeringens
forslag legger opp til. Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til at disse medlemmer vil forlenge
permitteringsordningen i første omgang ut året, og at regjeringen
bør komme tilbake til Stortinget til høsten med en vurdering av
behovet for ytterligere utvidelse av permitteringsperioden til 52
uker.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at bedrifter som mottar tilskudd ved avbrutt
permittering, ikke kan gå til oppsigelser av ansatte i 2020.»
«Lov om tilskudd
ved avbrutt permittering § 5 fjerde ledd skal lyde:
(4) Den ansatte
kan ikke være under oppsigelse eller sies opp før 1. januar 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne har etterlyst en ordning for lønnstilskudd for å få
folk raskt tilbake i jobb og for å vri fellesskapets innsats fra
å støtte passivitet til å støtte aktivitet under den ekstraordinære
situasjonen norsk økonomi befinner seg i. Disse medlemmer mener en slik
ordning burde vært på plass tidligere, men støtter hovedlinjene
i regjeringens forslag til lønnstilskudd.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil understreke at det viktigste virkemiddelet
for å få ledigheten ned og folk i arbeid, er at Norge har lønnsomme
bedrifter som har tilstrekkelig med oppdrag som man trenger arbeidsfolk
til å utføre, og at offentlig sektor også brukes aktivt for å øke
etterspørselen etter arbeidskraft. Disse medlemmer vil påpeke
at avtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om revidert
nasjonalbudsjett og tiltakspakken ikke i tilstrekkelig grad tar
inn over seg den alvorlige situasjonen som svært mange bedrifter
og bransjer opplever, der det er fare for flere permitteringer i
tiden fremover. Bygningsarbeideren, anleggsfirmaet, reiselivsbedriften
– alle trenger de oppdrag. Uten tilstrekkelig mengde oppdrag vil
det ikke være grunnlag for å ta permitterte tilbake i arbeid, selv
om man for en avgrenset periode mottar lønnstilskudd som dekker
deler av lønnskostnaden. Disse medlemmer viser til
merknader og forslag i Innst. 360 S (2019–2020), der Senterpartiet
foreslår en rekke kraftfulle tiltak for å bidra til økt aktivitet
i hele Norge.
Disse medlemmer ser likevel
at en ordning med lønnstilskudd ved avbrutt permittering vil kunne gjøre
det enklere for en del bedrifter å øke aktiviteten og ta permitterte
tilbake i jobb. Disse
medlemmer slutter seg til at det nå kommer en slik ordning
som kan bidra til å få permitterte tilbake i jobb.
Disse medlemmer vil samtidig
peke på at utformingen av lønnstilskuddet kan gi noen uheldige utslag. Selv
om mange bedrifter har permittert ansatte under koronapandemien,
er det også mange bedrifter som har strukket seg langt for å holde
de ansatte i jobb til tross for reduksjon i aktivitet og omsetning. Disse medlemmer påpeker
at disse bedriftene som har holdt ansatte i jobb på «egen regning»,
ikke får noen økonomisk støtte i denne ordningen.
Disse medlemmer mener det
er viktig å ivareta bedrifter som har holdt folk i arbeid og som
nå har behov for forsterkede tiltak for å unngå permitteringer og oppsigelser
i tiden fremover. Disse
medlemmer understreker at forslaget om lønnstilskudd ved avbrutt permittering
isolert sett er viktig for å få de som har vært permittert, tilbake
i jobb, men langt fra tilstrekkelig for å hindre at nye personer
blir enten permittert eller oppsagt.
Disse medlemmer påpeker at
lønnstilskuddet kan påvirke konkurransesituasjonen på uheldig vis
ved at de bedriftene som har permittert ansatte, nå kan få et tilskudd
som ikke er tilgjengelig for de bedriftene som ikke har gått til
det skritt å permittere ansatte. Etter disse medlemmers syn burde
regjeringen vurdert spesifikt om det er behov for ytterligere innramminger
av ordningen som kan forhindre slike konkurransevridende effekter.
Det vil være svært uheldig dersom bedrifter som har fått svekket
sin økonomi ved å holde ansatte i arbeid gjennom en krevende tid,
opplever å underbys i konkurranse med bedrifter som har fått lønnstilskudd fra
staten.
Disse medlemmer mener det
er viktig at ordningen også dekker permitterte som ikke har hatt
krav på dagpenger. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til svar på spørsmål 233
fra Senterpartiet, der det slås fast at «Den foreslåtte ordningen
gir arbeidsgivere lønnsstøtte for å ta egne permitterte tilbake
i jobb, uavhengig om de mottar dagpenger eller ikke».
Disse medlemmer viser til
at ordningen skal vare over to måneder og inkludere juli og august. Disse medlemmer mener
det er fornuftig at perioden én bedrift kan motta lønnstilskudd,
avgrenses til to måneder, men ser det som sannsynlig at mange bedrifter
vil oppleve kraftig omsetningsfall lenger enn i perioden frem til
1. september i år. Disse
medlemmer vil understreke at det ofte vil være forhold utenfor
den enkelte bedrifts kontroll som vil kunne være avgjørende for når
det er grunnlag for å ta permitterte tilbake i arbeid, for eksempel
omfang av smitteverntiltak, innreiserestriksjoner, tilgang på ulike
typer oppdrag og utviklingen i viktige eksportmarkeder for bedriftens
produkter.
Disse medlemmer mener det
vil kunne slå svært skjevt og urimelig ut når man etter regjeringens forslag
avgrenser ordningen til et kort tidsmessig «vindu» for når bedrifter
skal kunne nyte godt av lønnstilskudd ved avbrutt permittering. Disse medlemmer mener
det vil være fornuftig at bedrifter også skal kunne få lønnstilskudd
dersom de først ser mulighet for å ta tilbake permitterte ansatte
i løpet av høsten. Derfor mener disse medlemmer at det bør
settes en senere sluttdato for ordningen, men at støtte fortsatt
kun skal kunne gis for to måneder.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en justering av ordningen for
lønnstilskudd ved avbrutt permittering som forlenger varigheten
av ordningen, men at bedrifter fortsatt kun skal kunne motta lønnstilskudd
for to måneder.»
Disse medlemmer viser
til at da Stortinget behandlet kompensasjonsordningen for uunngåelige
utgifter i Innst. 232 L (2019–2020), ble regjeringen anmodet om
å komme tilbake med et forslag til hvordan en viss minimumsbemanning
kunne dekkes innenfor ordningen: «Komiteen er enig med regjeringen
i at mange bedrifter må ha en viss grunnbemanning selv om det har
vært et stort omsetningsbortfall, og er fornøyd med at regjeringen
vil vurdere om eventuelt uunngåelige lønnskostnader kan ivaretas
i modellen for kompensasjonsordningen fra april.»
Disse medlemmer påpeker at
dette ikke er fulgt opp av regjeringen. Disse medlemmer mener det
er rimelig at en viss minimumsbemanning eller nøkkelpersonell anses
som uunngåelige faste kostnader, og dermed kan dekkes gjennom kompensasjonsordningen.
Dette vil også kunne bidra til å avhjelpe situasjonen for en rekke
virksomheter som etter beste evne har forsøkt å opprettholde aktivitet
og begrense bruk av permittering så langt som mulig. Disse medlemmer viser
til merknader og forslag fra Senterpartiet i Innst. 365 S (2019–2020)
om dette.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til at ordningen med
tilskudd ved avbrutt permittering er, etter regjeringens egne uttalelser,
ment å bidra til å kickstarte norsk økonomi. Disse medlemmer er bekymret
for om ordningen i så måte vil fungere etter hensikt. I mange bransjer
som fortsatt er hardt rammet, som hotell- og reiselivsbransjen,
vil ikke denne ordningen, som er begrenset til juli og august, ha noen
vesentlig betydning eller effekt. Flere bransjer vil ha omsetningssvikt
gjennom hele dette året, og kanskje lenger. Disse medlemmer viser til
at både arbeidsgiversiden i disse bransjene og en samlet fagbevegelse har
vært samstemt i behovet for å utvide permitteringsperioden til 52
uker, og at det er det viktigste grepet Stortinget kan gjøre. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at regjeringen vurderer andre og ytterligere tiltak
utover høsten for å trygge folks jobber og få folk tilbake i jobb.
Selv om Norge på mange områder går tilbake til normalen etter koronapandemien,
vil det være noen bransjer som vil slite lenge.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen foreslår at de som mottar støtte, ikke skal kunne
gjennomføre nye permitteringer eller si opp ansatte fra lanseringstidspunktet
for ordningen 28. mai og til 1. september 2020. Disse medlemmer viser til
at hverken stortingsflertallet eller regjeringen var villige til å
innføre tilsvarende vilkår i kompensasjonsordningen, og undrer seg
over det. Disse
medlemmer mener de ulike statlige støtteordningene er til
nettopp for å trygge folks jobber.
Disse medlemmer støtter regjeringens
forslag til tilskudd ved avbrutt permittering, men er bekymret for
at en gjennom innføringen av denne ordningen sender et uheldig signal
til de bedriftene som har valgt å ikke permittere, eller som har
tatt permitterte ansatte tilbake i mai måned. Disse medlemmer mener regjeringen
må vurdere ulike endringer i kompensasjonsordningen som blant annet
tar opp i seg utgifter til lønn.
Komiteens medlem
fra Rødt mener det bør stilles strengere krav til bedriftene
som mottar støtte gjennom tilskuddsordningen, enn det som foreslås
av regjeringen i proposisjonen. Dette medlem viser til at
Rødt i Innst. 232 L (2019–2020) stilte seg bak behovet for å få
på plass en ordning, som kunne kompensere seriøse bedrifter med
stort bortfall av omsetning for å hindre at bedrifter med livets
rett skulle gå konkurs, men at dette medlem samtidig foreslo
at man allerede ved opprettelsen av en slik ordning burde fått på plass
et langt sterkere rammeverk for å hindre misbruk og for å redusere
mulighetene for privat berikelse når fellesskapet stilte milliardbeløp
til rådighet. Dette medlem konstaterer
at flertallet ved behandlingen av tiltakspakkene mot koronakrisen
så langt har veket unna å stille håndfaste krav, men nøyd seg med
å formulere vage forventninger overfor mottakerne om å vise moderasjon.