2.15 Øvrige merknader
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Miljøpartiet De Grønne og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med de midlertidige endringene i petroleumsskatteloven
senke terskelen for når PUDer og PADer skal behandles i Stortinget,
fra 20 mrd. kroner til 10 mrd. kroner og komme tilbake til Stortinget
med denne senest innen utgangen av juni. Den reduserte terskelen
for innleveringer til Stortinget skal gjelde like lenge som de midlertidige endringene
i petroleumsskatteloven.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at petroleumsselskapene integrerer klimarisiko
i sin ordinære virksomhet og rapporterer om dette i tråd med TCFD-rammeverket,
slik det allerede gjøres for finansielle investeringer gjennom Norges
Bank og Folketrygdfondet, i løpet av 2021.»
«Stortinget
ber regjeringen kartlegge oljebrønner med ukjent posisjon og komme
tilbake til Stortinget med satsing på utvikling av ny teknologi
og kommersialisering for brønnplugging.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem et program for plugging av oljebrønner,
forvaltet av Norges forskningsråd. Det skal bevilges 200 mill. kroner
til formålet på statsbudsjettet per år de neste 5 årene.»
«Stortinget
ber regjeringen stille krav til offshore supply-skip om lavutslippsløsninger
fra 2025, nullutslipp fra 2030, samt at det første hydrogendrevne
skipet tas i bruk senest i 2022.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at petroleumsselskapene ikke betaler ut
utbytte så lenge en midlertidig endring av petroleumsskatten er
virksom.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at petroleumsselskapene ikke kjøper tilbake
egne aksjer så lenge en midlertidig endring av petroleumsskatten
er virksom.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fjerne friinntekten så lenge det gis anledning for
umiddelbar utgiftsføring.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede etablering av hydrogenproduksjon i Finnmark.»
Disse medlemmer viser
til at petroleumsselskapene har mulighet til fradrag både i selskapsskatten og
særskatten for alle utgifter de har pådratt seg for å erverve utvinningsinntekter. Disse medlemmer viser til
at de dermed også har 78 pst. fradrag for utgifter til kommunikasjonsarbeid,
altså langt mer enn de 22 pst. andre selskaper har adgang til. Disse medlemmer vil
peke på at dette gir petroleumsselskapene en betydelig og ubegrunnet
fordel vis-a-vis andre selskaper i å drive kommunikasjonsarbeid,
markedsføring og påvirkning, noe som i verste fall kan føre til
at folkevalgtes oppmerksomhet blir henledet i en annen retning enn den
ellers ville vært, og føre til at det foretas beslutninger med omfattende
konsekvenser og lang varighet på et ubalansert kunnskapsgrunnlag.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utforme et forslag til lovendring med sikte på å
fjerne fradragsberettigelse for kommunikasjonsarbeid i særskatten
for petroleum, og komme tilbake med dette i forbindelse med statsbudsjettet
for 2021.»
Disse medlemmer minner
om at oljeprisen nå er lav, og at dette kan vedvare. Vedvarende
lavere reiseaktivitet vil føre til lavere etterspørsel etter fossilt
drivstoff og derfor trolig lavere olje- og gasspriser i lang tid fremover.
Disse medlemmer viser til
at klimakrisen kommer til å ramme oss verre enn dagens koronakrise
og også ramme dem som har minst fra før, aller mest. I tillegg vil
mange av effektene av klimaendringene bli vanskeligere å reversere
jo lenger vi venter med å omstille oss bort fra fossil energi. Vi
må derfor benytte anledningen til å bli mindre avhengige av olja
og til å skape nye industrieventyr som havvind og karbonfangst og
-lagring, som dette århundret trenger. Norge kan også bli verdensledende
innen bygging av utslippsfrie skip og fartøy, det være seg fiskesjarker,
ferger eller havgående skip. Norske lav- og nullutslippsløsninger
som eksporteres til resten av verden vil være viktige bidrag for
å nå globale klimamål i tillegg til å gi trygge jobber her hjemme,
tilpasset den viktigste omstillingen i dette århundret.
Disse medlemmer viser til
at leverandørindustrien vil rammes hardt av lavere aktivitet i oljenæringen. Derfor
er det viktig at regjeringen nå starter en offensiv satsing på næringene
som kan ta over etter olja, for å skape betydelig økning i etterspørsel
etter leverandørindustriens tjenester og produkter. Dette kan gjøres både
gjennom direkte støtteordninger, lånegarantier, mer aktive offentlige
innkjøp, tydeligere politiske målsettinger for omstilling av enkeltnæringer
m.m.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslag om at de skattemessige insentivene som foreslås for petroleumsnæringen,
i stedet for gjøres gjeldende for havvind. Det forutsettes at skattefordelene
gjøres gjeldende uavhengig av om vindkraftinvesteringer omfattes
av petroleumsskatteloven eller ikke. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre muligheter for direkte utgiftsføring av
investeringer i havvind i 2020 og i fem år fremover.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre en mulighet til å få utbetalt skatteverdien
av eventuelle underskudd fra investeringer i havvind i 2020 og i
fem år fremover.»
Disse medlemmer viser
til behandlingen av Prop. 117 S (2019–2020) og Prop. 127 S (2019–2020). Disse medlemmer viser
til at EU har fastslått at 25 pst. av deres krisepakke skal brukes
på klimatiltak, og at bærekraftskriterier skal ligge til grunn for
alle tildelinger og kriselån fra EU. Disse medlemmer viser til
at de norske krisepakkene ikke er i nærheten av en slik målsetting. Disse medlemmer vil
derfor i innstillingen til disse to proposisjonene fremme ytterligere
forslag knyttet til det grønne skiftet, deriblant ytterligere tiltak
for å forbedre situasjonen og skape aktivitet for maritim sektor
og leverandørnæringen til oljesektoren.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at rettighetshaverne i lys av det bedrede
skatteregimet for investeringer og aktivitet velger kontraktsstrategier
som vektlegger leveringssikkerhet, nærhet, norske HMS-standarder, samt
bruk av fagarbeidere og lærlinger.»
Disse medlemmer er
bekymret for at endringene av petroleumsskatten vil medføre økt
betaling av utbytte og/eller tilbakekjøp av aksjer sammenlignet med
dagens skatteregime. Disse
medlemmer mener de fordelene midlertidige endringer i petroleumsskatten
medfører for selskapene, må motsvares av krav om at selskapene viser
moderasjon i lederlønn og bonuser og holder tilbake utbytte. Disse medlemmer viser
til at en midlertidig endring av aksjeloven og allmennaksjeloven
er en naturlig måte å sikre dette på i praksis.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at bakgrunnen for
å foreslå «midlertidige» endringer i petroleumsskatten var å styrke petroleumsselskapenes
likviditet i en situasjon der kombinasjonen av lav oljepris og koronakrise
rammet næringen betydelig. Dette medlem mener at de endringene
i skatteregimet flertallet nå tar til orde for, både i omfang og
varighet, går langt ut over å være en midlertidig ordning for å
sikre likviditet, og peker på at endringene vil ha varighet til
slutten av 2020-tallet. Dette medlem mener det vil
være en historisk dårlig og hastig beslutning å endre petroleumskatteregimet mange
år frem i tid på bakgrunn av en akutt og muligens forbigående problemstilling,
uten noen form for utredning og med så kort saksbehandling. På bare
få uker har Stortinget satt til side et skatteregime og en oljepolitikk som
har vært møysommelig bygget opp over tid, uten i det hele tatt å
vurdere hvorvidt disse endringene er i tråd med våre klimamålsettinger
eller konsekvensene med tanke på oljeavhengigheten i norsk økonomi. Dette medlem viser
til at oljeprisen i skrivende stund har doblet seg siden bunnpunktet
i april, noe som understreker hvor overilt det vil være å gjøre
varige endringer på grunnlag av et øyeblikksbilde.
Dette medlem mener de midlertidige
endringene i petroleumsskatteregimet vil gi alvorlige feilinsentiver
for investeringer i petroleumssektoren vis-a-vis investeringer i
grønne næringer og fastlandsindustri. Dette medlem peker på at det
er det siste vi må satse på for å oppnå grønn omstilling og nå våre
klimamålsettinger, og at det haster. Dette medlem registrerer at flertallet
av partiene på Stortinget med disse skatteendringene vil bidra til
å låse kapital i fossile investeringer i lang tid fremover, vel
vitende om at dette ikke er bærekraftig, og at de resulterende endringene
handler om å forsøke å sikre lønnsomhet i prosjektene heller enn
likviditet, som i utgangspunktet skulle være formålet.
Dette medlem mener endringene
innebærer at petroleumsselskapene med all sannsynlighet vil investere
i prosjekter som vil være ulønnsomme for samfunnet, og hvor staten
taper penger. Dette
medlem peker på at det er svært stor usikkerhet knyttet til
både etterspørselen etter og prisen på petroleum på både kort og
lang sikt, og at regjeringens forslag kan bidra til at det foretas
store feilinvesteringer i både et økonomisk perspektiv og et klima-
og miljøperspektiv.
Dette medlem viser til at
Prop. 113 L (2019–2020) stadfester at petroleumsskatten ikke er
nøytralt utformet, og at selskapene selv med regjeringens opprinnelige
forslag vil betale en betydelig mindre del av investeringskostnaden
etter skatt enn en nøytral skatt ville tilsi, og at andelen er enda
mindre gitt flertallets forslag. Dette medlem viser til at
petroleumsskatten er utformet for å ta hensyn til både oppgangs-
og nedgangstider og har ligget stabilt i lang tid. Dette medlem forstår ikke
hvordan partier som er imot å øke petroleumsskatten når det går
godt i næringen, med henvisning til stabile rammebetingelser, er
for å redusere skatten når det ikke går godt i næringen, og dette medlem vil
på bakgrunn av denne endringen varsle at petroleumsskatten vil bli
gjenstand for mange forhandlinger og endringer i årene som kommer.
Dette medlem vil videre peke
på at skatteendringene kan medføre en reversering av den normale kontantstrømmen
fra oljeselskapene til fondet, slik at penger i stedet vil tilføres
oljeselskapene fra fondet, og at dette vil være et stort paradoks
gitt den fastlagte tradisjonen i forvaltningen av landets oljeformue.
Dette medlem viser til at
flertallet er enige om å innføre en nyvinning i petroleumsskatteregimet,
såkalt negativ terminskatt. Dette medlem vil understreke at
dette er en nyvinning som mangler begrunnelse og logikk i skattesystemet,
som Finansdepartementet advarer sterkt imot, og som vil være lett
å misbruke. Dette
medlem er bekymret for at ordningen er rettet mot mindre selskaper
som ikke er i skatteposisjon på sokkelen, selskaper som kanskje
manglet finansiering og hadde økonomiske utfordringer, og som nå
reddes av staten gjennom kontantutbetalinger.
Dette medlem peker på at likviditetsutfordringen
kunne vært løst slik man vanligvis løser likviditetsutfordringer,
nemlig gjennom lån. I krisepakkene Stortinget har vedtatt våren
2020, har det blitt opprettet flere typer låneordninger og garantier,
og dette medlem ser ingen grunn til
ikke å bruke samme virkemiddel for petroleumsselskapene.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at petroleumsselskapene kan bli tilført
likviditet gjennom en av de eksisterende låneordningene som har
blitt opprettet våren 2020, eller på annen måte yte lån til markedsmessige
betingelser. Staten skal vurdere klimarisikoen forbundet med dette.»
Dette medlem viser
til at forslaget om umiddelbar utgiftsføring i særskatten innebærer
en midlertidig endring i retning av en kontantstrømskatt på petroleumsvirksomheten.
Ved en kontantstrømskatt faller begrunnelsen for friinntekten bort,
siden denne er å regne som en kompensasjon for at avskrivningen
tas over tid. Dette
medlem anerkjenner derfor regjeringens opprinnelige forslag
om å redusere friinntekten som et grep i riktig retning, men mener
at friinntekten bør settes til null for å unngå feilinvesteringer.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede om petroleumsskatteregimet skal gjøres om
til en ren kontantstrømbeskatning på permanent basis.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre strengere kontrollvirksomhet for å unngå
skandaleprosjekter, og særlig at det ikke velges for risikable løsninger
som fellesskapet må ta regningen for, og komme tilbake til Stortinget
med denne senest innen statsbudsjettet for 2021.»
Dette medlem viser
til at de foreslåtte skatteendringene ikke tar hensyn til klimarisiko
eller inneholder vurderinger av hvordan skatteregimet kan bidra til
å fremme klima- og miljøvennlige investeringer på sokkelen. Dette medlem mener
at dersom investeringer skal fremskyndes på sokkelen, må de være
målrettet mot klimavennlige tiltak. Elektrifisering av sokkelen
kan fremskyndes.
Dette medlem mener direkte
utgiftsføring av elektrifisering og andre klimarettede investeringer
kan være et fornuftig grep i så måte. Videre bør man iverksette
plugging av oljebrønner. Dette medlem mener derfor
operatører bør gis skatteinsentiver for kostnader forbundet med
brønnplugging. Norge bør satse på plugging av brønner som en vekstindustri.
Videre kan vedlikehold av plattformer fremskyndes. Dette medlem peker på at det
er avgjørende at det stilles krav til norske lønns- og arbeidsvilkår
og klima- og miljøstandard for å sikre at prosjektene tilfaller
norsk leverandørindustri og bidrar til omstilling.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utforme forslag som innebærer en positiv differensiering
av klimavennlige investeringer i petroleumsskatten, f.eks. ved at
friinntekten kun gis til de prosjektene som innebærer reelle utslippsreduksjoner.
Det skal også vurderes om plugging av brønner kan dra nytte av samme
differensiering.»
«Stortinget
ber regjeringen i dialog med operatørene sørge for en forpliktende
avtale om at utslippene fra olje- og gassproduksjonen på norsk sokkel
reduseres med 50 pst. innen 2030 sammenlignet med 1990, og komme
tilbake til Stortinget med denne senest innen revidert nasjonalbudsjett
2021.»
«Stortinget
ber regjeringen gå i dialog med operatører på norsk sokkel å definere
et år som grense for når alle nye felt med PUD skal ha teknologi
med netto nullutslipp, og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.»
«Stortinget
ber regjeringen stille som krav om elektrifisering i vedtak av PUD.
Elektrifisering skal gjøres lønnsomt gjennom økt CO2-avgift. Det opprettes et CO2-fond som den økte CO2-avgiften betales inn til,
og som benyttes til å finansiere prosjekter for å kutte utslipp.»
Dette medlem vil
understreke behovet for målrettede tiltak for å sikre arbeidsplasser
i leverandørindustrien på kort sikt, og nye investeringer som vil
sikre arbeidsplassene fremover i tid. Dette medlem peker på at petroleumsnæringen
står overfor utfordringer av strukturell karakter, og viser til
at den beste responsen på strukturelle utfordringer er omstilling.
Dette medlem mener de foreslåtte
endringene i petroleumsskatten er lite treffsikre når det gjelder
å sikre aktivitet og arbeidsplasser i leverandørindustrien ved å
i stor grad stimulere den indirekte via oljeselskapene i stedet
for å direkte treffe leverandørindustrien. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis forslag i Innst. 360 S (2019–2020) for ytterligere
tiltak som vil sikre verfts- og leverandørindustrien, og landindustri
generelt, som ledd i en helhetlig politikk for grønn omstilling.
Dette medlem viser til at
forslaget til skatteendringer ikke inneholder noen garantier om
sysselsetting i Norge med norske lønns- og arbeidsvilkår. Dette medlem mener
forslaget flertallet er enige om for ringvirkninger i nord, ikke
gir noen garantier om ilandføring på Veidnes eller industriutvikling
i Finnmark.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en sak om ilandføring av oljen fra Johan
Castberg-feltet for Stortinget senest i forbindelse med statsbudsjettet
for 2021.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne støtter ikke regjeringens forslag
om forbedrede skattevilkår for petroleumsnæringen. Dette medlem er enig i behovet
for å bruke store ressurser for å dempe konsekvensene av koronakrisen.
Det er imidlertid uklokt å bruke sterke aktivitetsfremmende virkemidler
nå til å øke investeringene i utvinning av fossil energi, som verden
nå omstiller seg bort fra og vil etterspørre stadig mindre av. Statens
innsats for å holde på arbeidsplasser og få fart i økonomien nå,
må brukes på en måte som også bidrar til å løse klimakrisen og redusere
sårbarheten til norsk økonomi og norske lokalsamfunn.
Dette medlem viser til at
petroleumsnæringen i dag har en høy skattesats sammenlignet med
annen industri, samtidig som de har en skatteordning som gir insentiver
til mer investeringer enn hva som er samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Endringene foreslått av regjeringen vil ytterligere forsterke dette.
Dette medlem viser til at
regjeringens forslag til skatteendringer for petroleumsnæringen
er en gavepakke som ingen andre næringer i Norge nyter godt av.
Direkte utgiftsføring av alle investeringer og utbetaling av skatteverdien
av eventuelle underskudd er noe alle andre næringer kan drømme om.
Det gjør at petroleumsnæringen nå får enda flere politisk bestemte
fordeler som vrir konkurransen om både kapital og arbeidskraft bort
fra andre og mer bærekraftige næringer. Dessuten øker dette ytterligere
faren for investeringer som i utgangspunktet ikke var lønnsomme.
Komiteens medlem
fra Rødt mener vi nå er vitne til den markedsstyrte krasjen
Rødt har advart mot lenge, der oljepris og investeringer i fritt
fall truer arbeidsplasser og verdiskaping, uten at det er bygd opp
ny industri til å ta over. Norge har etter dette medlems mening tre tapte
tiår bak oss, der vi har visst at olje- og gassnæringa en gang vil
måtte omstilles i møte med klimakrisa, men ikke satt i gang aktiv
næringspolitikk for å få det til. Regjeringer av ulik farge har
etter dette medlems mening
vært bundet til en idé om næringsnøytralitet og markedsbaserte løsninger
og har gått bort fra den aktive industripolitikken som en gang bygde
opp den norske oljenæringa og leverandørindustrien. Dette medlem viser
til Rødts egne forslag om en mer aktiv industripolitikk i Representantforslag 103
S (2018–2019) om en ny industriell revolusjon – rettferdig og miljøvennlig.
Nettopp fordi slike virkemidler ikke skaper arbeidsplasser over
natta, burde Norge etter dette medlems syn begynt med
dette for lenge siden.
Dette medlem mener at koronakrisa
bør lede til investeringer som staker ut en ny vei for norsk økonomi etter
krisa, og at staten selv må ta styringa i den grønne omstillinga
av norsk økonomi. Slike investeringer kan gjennomføres på en måte
som kommer norske arbeidsfolk til gode, og som er bra for miljøet. Dette medlem mener
at staten bør ta tilbake full kontroll over Equinor og bruke selskapet
som et industrilokomotiv med samfunnsbygging, og ikke kostbare utenlandseventyr,
som mandat.
Dette medlem mener den akutte
situasjonen i leverandørindustrien kan medføre at flere tusen blir
arbeidsledige, at lokalsamfunn mister hjørnesteinsbedriftene sine,
og at landet mister kompetanse som er avgjørende for det grønne
skiftet. Dette
medlem viser til regjeringas tiltakspakke som ble lagt fram
29. mai 2020, og mener den ikke er svaret norsk leverandørindustri trengte.
Pakka burde etter dette
medlems mening hatt som mål å erstatte bortfallet av oljeinvesteringer med
konkrete oppdrag for leverandørindustrien og maritim næring langs
hele kysten de neste tre årene.
Dette medlem mener lista over
gryteklare prosjekter er lang og inneholder både nye forskningsskip, utbedring
av havner, plugging av oljebrønner, lavutslippsferger og prosjekter
for karbonfangst og -lagring. Det trengs en aktiv politikk for nasjonal
industriell selvberging. Tida vi er inne i, viser oss hvor viktig
det er å ha en industri som kan forsyne Norge med mest mulig av det
vi er avhengige av.
Dette medlem vil understreke
at det for Rødt ikke er et alternativ å la arbeidsfolk eller lokalsamfunn ta
kostnaden av verken koronakrisa eller klimakrisa. Derfor trenger
vi etter dette
medlems mening en akutt krisekur her og nå, som sikrer leverandørindustrien
langs hele kysten gjennom krisa. Det er etter dette medlems mening nødvendig
at staten må gå inn med milliardene og prosjektene som trengs for
å fylle ordrebøkene de neste årene og samtidig sette fart på de
grønne industrisatsingene med risikokapital og langsiktig eierskap.
Staten bør forplikte seg til investeringer som erstatter tapte oljeinvesteringer,
garantere jobb og inntekt for alle i oljerelaterte næringer og aktivt
ta i bruk det statlige eierskapet for å opprettholde og hente tilbake innenlands
industrivirksomhet i hele Norge. Bedriftene må etter dette medlems mening
på sin side forpliktes til utbyttestans for private investorer,
at miljøvennlige og langsiktige investeringer får forrang, og at
oppdrag går til norske underleverandører og følger norske og bransjevise
standarder for lønn og arbeidsvilkår.
Dette medlem vil understreke
viktigheten av at arbeidsfolk og lokalsamfunn ikke skal ta regninga
for krisa, og at leverandørindustrien sitter på viktig kompetanse
for framtidas miljøvennlige industri. Karbonfangst og -lagring,
hydrogen og flytende havvindteknologi er klimateknologi norsk industri
kan bidra med, men da må arbeidsplassene berges. Industriprosjekter som
sikrer økt videreforedling av råvarer vi produserer i Norge, fisk,
tre og kraft, kan skape arbeidsplasser i store deler av landet. Dette medlem mener
det haster å erstatte koronatapte oljeinvesteringer krone-for-krone med
samfunnsnyttige investeringer som står på vent.
Dette medlem viser til at
Rødt i sitt alternative reviderte nasjonalbudsjett foreslår et statlig
investeringsprogram rettet mot leverandørindustrien og maritim næring,
med offentlige prosjekter og styrking av tilskuddsordninger som
Enova og Miljøteknologifondet, med en ramme på 50 mrd. kroner for
årene 2020–2023: Gryteklare prosjekter som kan igangsettes i løpet
av året må få investeringsbeslutninger allerede i revidert nasjonalbudsjett
til en totalsum på 7 mrd. kroner. Rødt foreslår også å utvide permitteringslengden
til 52 uker for å ta vare på nødvendig kompetanse, både i industrien
og alle andre sektorer.
Dette medlem viser til at
Statens pensjonsfond utland skal forvaltes i et generasjonsperspektiv,
men det er ikke sikkert at aksjer i Facebook og handlegater i London
er den beste arven vi kan gi til våre barn. Heller enn en ensidig
strategi som global finansaktør mener dette medlem at deler av fondets
10 000 mrd. kroner bør brukes på investeringer i arbeidsplasser
og infrastruktur i Norge. Ved at staten går inn med risikokapital
og langsiktig eierskap på samme måte som man gjorde da Statoil og
oljenæringen ble bygd opp, kan Norge etter dette medlems mening få fart
i en rettferdig og planmessig omstilling.
Dette medlem støtter kampene
fagforeninger og lokale klubber står oppe i for å sikre oppdrag
og bevare arbeidsplasser og mulighet til å bygge framtidig miljøvennlig
industri. Dette
medlem viser til at Rødt har åpnet for å støtte endringer
i petroleumsskatteloven for investeringer som gjennomføres i 2020,
2021 og 2022, dersom det samtidig blir stilt krav til at oppdrag går
til norsk leverandørindustri, at utbytter og bonusutbetalinger stanses,
og at bevilgninger til grønn industri økes. Dette medlem kan imidlertid
ikke støtte endringer i petroleumsskatteloven slik de er foreslått
av komiteens flertall, i sin helhet, fordi det ikke stilles tydelige krav
og endringene er foreslått å gjelde i hele utbyggingsfasen for alle
prosjekter som leverer inn planer innen utgangen av 2023, ikke kun
for investeringer som gjennomføres de neste årene. At reglene skal
gjelde så lenge, vil gi incentiver til å øke investeringene og aktiviteten
ut over det som allerede er planlagt. Det er etter dette medlems syn svak industripolitikk
og uansvarlig klimapolitikk, fordi det vil bidra til å låse samfunnet
og industrien til en råvare som må gå ut på dato og øke utslippene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre tilbakekjøp av aksjer i Equinor med
mål om å oppnå fullt eierskap over selskapet, avvikle utenlandssatsingen
i olje- og gassprosjekter og bygge opp selskapet som et industrilokomotiv
for verdiskaping i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen gå sammen med industrien og fagbevegelsen om å undertegne
en felles samfunnskontrakt som skal ligge til grunn for kraftfulle krisetiltak
og offentlige bevilgninger. En slik samfunnskontrakt skal bygge
på følgende forutsetninger:
-
Staten forplikter
seg til investeringer som erstatter tapte oljeinvesteringer, jobbgaranti
og inntektssikring for alle i oljerelaterte næringer, og aktiv bruk
av statlig eierskap for å opprettholde og hente tilbake innenlands
industrivirksomhet i hele Norge.
-
Bedriftene forplikter
seg til utbyttestans for private investorer, at miljøvennlige og
langsiktige investeringer får forrang, og at oppdrag går til norske underleverandører
og følger norske og bransjevise standarder for lønns- og arbeidsvilkår.»
«Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag om å sette av 500 mrd. kroner
fra SPU som et nasjonalt grønt industrifond for langsiktige strategiske
investeringer i norsk industriproduksjon, med formål om å sikre
teknologisk utvikling, økt eksport av varer, flere industriarbeidsplasser,
økt verdiskaping og mer videreforedling i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen utvide permitteringslengden til 52 uker for å ta
vare på kompetanse i leverandørindustrien og andre sektorer.»