1.3.3 Utmåling og utbetaling av ytelsen
Intensjonen med ordningen
er at den skal kompensere for tap av inntekt som følge av krisen
og omfatte personer som er aktive næringsdrivende eller frilansere. Ytelsen
er ment å sikre privatpersoner midler til livsopphold og skal ikke
dekke kostnader eller tap knyttet til næringsvirksomheten eller
frilansvirksomheten. Ytelsen fastsettes derfor på grunnlag av den
næringsdrivendes/frilanserens personinntekt fra næring eller oppdrag.
Ved å legge opplysninger
om nylige inntekter til grunn vil man få riktig størrelse på ytelsen
og ivareta intensjonen med Stortingets vedtak.
I den midlertidige
forskriften er det lagt opp til at ytelsen ikke gis til virksomheter
som startet opp etter 1. mars 2020, eller som var registrert, men
var uten inntekter før denne datoen. Dette foreslås videreført i
loven.
Ved beregning av
kompensasjonsgrunnlaget for selvstendig næringsdrivende foreslås
det at det, på samme måte som i den midlertidige forskriften, tas
utgangspunkt i pensjonsgivende årsinntekt fra næring fra 2019. For
nyetablerte selskaper, med oppstart etter 1. januar 2020, kan inntekter
frem til 1. mars 2020 inngå i grunnlaget.
Ved beregning av
grunnlaget for frilansere tas det utgangspunkt i den gjennomsnittlige
inntekten som frilanseren har hatt i oppdrag, og som er rapportert
til a-ordningen de siste 12 månedene før mars 2020. For frilansere
som har startet opp mellom 1. mars 2019 og 1. mars 2020, legges
hele driftsperioden til grunn.
Det beregnede grunnlaget
sammenlignes med inntekten den næringsdrivende eller frilanseren
har i den aktuelle måneden det er søkt stønad for. Det er ikke tidspunktet
som oppdraget faller bort, men tidspunkt for utbetalingen, som har
betydning.
Det gis en kompensasjon
med 80 pst. av grunnlaget opp til et tak på 6 G omregnet til årlig
beløp. Taket på beregningsgrunnlaget reduseres med annen inntekt
fra arbeid, herunder arbeidsinntekten som ligger til grunn for ytelser
som erstatter arbeidsinntekt. For personer som er både selvstendig
næringsdrivende og frilanser og som søker støtte for den ene inntekten,
behandles den andre inntekten på samme måte som annen arbeidsinntekt
og trekkes fra taket. Arbeidsinntekt beregnes som et gjennomsnitt
over de siste 12 månedene. Inntekter som selvstendig næringsdrivende
hhv. frilanser (den inntektstypen man søker kompensasjon for) i
stønadsperioden (den aktuelle måneden) kommer til fradrag i ytelsen med
80 pst. På denne måten gis det insentiv til å drive virksomheten
i den grad det er mulig også i stønadsperioden.
Det er prinsipielt
uheldig at kompensasjonsgraden i denne ordningen er høyere enn i
dagpengeordningen. En selvstendig næringsdrivende kunne valgt å
organisere seg som et aksjeselskap og være arbeidstaker i egen bedrift
og ville da fått alle rettigheter og plikter som følger herunder
rett til dagpenger ved arbeidsløshet og plikt til å betale arbeidsgiveravgift.
Denne ytelsen vil premiere de som har valgt en organisasjonsform
som innebærer mer risiko, men med en lavere innbetaling til folketrygden.
Det foreslås derfor at departementet gis hjemmel i forskrift til
å sette kompensasjonsgraden lavere enn 80 pst. Regjeringen vil komme
tilbake med en vurdering av kompensasjonsgraden i forbindelse med tilleggsproposisjonen
29. mai 2020 i lys av Holden-utvalgets anbefalinger.
Den første mulige
dag for utbetaling av ytelsen vil være 30. mars 2020. Det må søkes
om ytelsen for en gitt kalendermåned, etterskuddsvis. Det kan av
forvaltningsmessige hensyn være hensiktsmessig å sette en søknadsfrist,
noe som er særlig viktig i en midlertidig ordning. Ytelsen beregnes
per dag, og den utbetales etterskuddsvis for den måneden det søkes
om. Det kan søkes om ytelse flere ganger. Venteperioden på 16 dager inntrer
bare fra første dato for inntektsbortfall. Dette gjelder selv om
det er opphold mellom periodene.
Etter skatteloven
§ 5-1 vil alle fordeler vunnet ved arbeid, virksomhet eller kapital
(alminnelig inntekt) være skattepliktige. For arbeidsinntekt (frilansere)
følger det av skatteloven § 5-10 bokstav c at dette også gjelder
«ytelser som trer i stedet for arbeidsinntekt». For virksomhetsinntekt
(næringsdrivende/enkeltpersonforetak) følger det samme av skatteloven
§ 5-30 tredje ledd, som viser tilbake til § 5-10. Kompensasjonsytelsen vil
dermed regnes som personinntekt både for frilansere og for næringsdrivende/enkeltpersonforetak,
jf. skatteloven §§ 12-2 bokstav a og 12-11 første ledd.
Etter dekningsloven
§ 2-7 andre ledd bokstav e kan det tas utlegg i en skyldners krav
på forfalt eller uforfalt pensjon eller annen ytelse etter lovgivningen
om offentlig trygd eller lignende. Kompensasjonsytelsen vil regnes
som en slik ytelse som kommer inn under reglene i dekningsloven
§ 2-7 andre ledd bokstav e.