I dokumentet fremmes
følgende forslag:
«A.
Vedtak til lov
om endringer i utlendingsloven
mv.
I
I lov 15. mai 2008
nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 9 første ledd
annet og nytt tredje punktum skal lyde:
En utlending som
er på norsk grense og som søker beskyttelse etter reglene i
kapittel 4, eller for øvrig gir opplysninger som tyder på at vernet
mot utsendelse etter § 73 vil komme til anvendelse, kan likevel gis tillatelse til innreise.
Avgjørelse om tillatelse til innreise treffes av politiet og anses
ikke som enkeltvedtak.
§ 9 sjuende ledd
oppheves.
§ 9 femte ledd
skal lyde:
Kongen kan gi nærmere
regler i forskrift, herunder om
asylsøkeres adgang til innreise uten visum, om hvem som er
unntatt fra visumplikt etter annet ledd og om tidsberegningen i
fjerde ledd.
§ 18 annet ledd
bokstav a skal lyde:
-
a) utlendingen oppgir
å være flyktning, jf. § 28, eller å ha rett til beskyttelse etter
§ 28 a, eller for øvrig gir opplysninger som tyder på at utlendingen
er vernet mot utsendelse etter § 73,
§ 28 første og
andre ledd skal lyde:
En utlending som
er i riket eller på norsk grense, skal etter søknad anerkjennes
som flyktning dersom utlendingen har en velbegrunnet frykt for forfølgelse
på grunn av etnisitet, avstamning, hudfarge, religion, nasjonalitet,
medlemskap i en spesiell sosial gruppe eller på grunn av politisk
oppfatning, og er ute av stand til, eller på grunn av slik frykt
er uvillig til, å påberope seg sitt hjemlands beskyttelse, jf. flyktningkonvensjonen
28. juli 1951 artikkel 1 A og protokoll 31. januar 1967.
En utlending som
anerkjennes som flyktning etter første ledd, har rett til oppholdstillatelse som flyktning.
§ 28 sjette og
sjuende ledd skal lyde:
På de vilkår som er fastsatt i loven
her og med de unntakene som er fastsatt av Kongen i forskrift,
har også ektefelle eller samboer til en utlending som gis oppholdstillatelse
som flyktning etter annet ledd, og flyktningens barn under 18 år
uten ektefelle eller samboer, rett til oppholdstillatelse som flyktning.
Dersom vilkårene
for oppholdstillatelse etter denne bestemmelsen ikke er oppfylt,
skal vedtaksmyndigheten av eget tiltak vurdere om bestemmelsene
i § 28 a skal
anvendes.
Ny § 28 a skal
lyde:
§ 28 a Oppholdstillatelse
for utlendinger som har rett til subsidiær beskyttelse
En utlending som
er i riket eller på norsk grense, og som uten å falle inn under
§ 28 likevel står i reell fare for å bli utsatt for dødsstraff,
tortur eller annen umenneskelig eller nedverdigende behandling eller
straff ved tilbakevending til hjemlandet, har rett til oppholdstillatelse av
beskyttelsesgrunner.
Ved vurderingen etter
første ledd skal det tas hensyn til om søkeren er barn.
Bestemmelsene i § 28
fjerde og femte ledd gjelder tilsvarende.
Når det er tvil om
utlendingens identitet, når behovet er midlertidig, eller når andre
særlige grunner tilsier det, kan det fastsettes at
-
a) tillatelsen ikke
skal kunne danne grunnlag for permanent oppholdstillatelse,
-
b) tillatelsen ikke
skal kunne danne grunnlag for oppholdstillatelse etter lovens kapittel
6 for utlendingens familiemedlemmer,
-
c) tillatelsen ikke
skal kunne fornyes, eller
-
d) tillatelsens varighet
skal være kortere enn ett år.
Dersom vilkårene
for oppholdstillatelse etter denne bestemmelsen ikke er oppfylt,
skal vedtaksmyndigheten av eget tiltak vurdere om bestemmelsene
i § 38 skal anvendes.
Kongen kan i forskrift
gi nærmere regler om anvendelsen av denne paragrafen.
Ny § 28 b skal
lyde:
§ 28 b Midlertidig og begrenset
oppholdstillatelse til enslige mindreårige asylsøkere som har beskyttelsesbehov fordi
de mangler forsvarlig omsorg ved retur
Der det er avgjørende
for vurderingen av beskyttelsesbehovet til en enslig mindreårig
asylsøker at vedkommende vil være uten forsvarlig omsorg ved retur, har
den enslige mindreårige bare rett til midlertidig og begrenset oppholdstillatelse
etter §§ 28 eller 28 a. Tillatelsen kan ikke fornyes etter fylte
18 år og danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse eller
oppholdstillatelse til familiemedlemmer etter lovens kapittel 6.
Kongen kan i forskrift
gi nærmere regler om anvendelsen av denne paragrafen.
§ 29 overskriften
og første ledd skal lyde:
§ 29 Nærmere om forfølgelse
etter § 28
For at handlinger
skal anses å utgjøre forfølgelse i henhold til § 28, må de enten
-
a) enkeltvis eller
på grunn av gjentakelse utgjøre en alvorlig krenkelse av grunnleggende
menneskerettigheter, særlig slike rettigheter som ikke kan fravikes
i medhold av artikkel 15 nr. 2 i den europeiske menneskerettskonvensjon
av 4. november 1950, eller
-
b) utgjøre flere
forskjellige tiltak, herunder krenkelser av menneskerettigheter,
som til sammen er så alvorlige at de berører et menneske på en måte
som kan sammenlignes med situasjonen beskrevet i bokstav a.
§ 30 skal lyde:
§ 30 Nærmere om grunnlaget
for forfølgelse etter § 28
Ved anvendelsen av § 28 skal følgende
legges til grunn ved vurderingen av grunnlaget for forfølgelsen:
-
a) Religion skal
særlig anses å omfatte
-
religiøse og andre
typer livssyn,
-
deltakelse i eller
tilsiktet fravær fra formell gudsdyrkelse, enten det skjer privat
eller offentlig, alene eller sammen med andre,
-
andre handlinger
eller meningsytringer knyttet til vedkommendes religion eller livssyn,
-
individuelle eller
kollektive handlemåter som er diktert av religiøs eller livssynsmessig
overbevisning,
-
frihet til å skifte
religion eller annet livssyn.
-
b) Nasjonalitet skal
foruten statsborgerskap eller mangel på statsborgerskap også omfatte
medlemskap i en gruppe som er definert ved sin kulturelle, etniske
eller språklige identitet, geografiske eller politiske opprinnelse
eller forbindelse med befolkningen i en annen stat.
-
c) En spesiell sosial
gruppe skal særlig anses å omfatte en gruppe mennesker som har et
felles kjennetegn ut over faren for å bli forfulgt, og som oppfattes
som en gruppe av samfunnet. Det felles kjennetegnet kan være iboende
eller av andre grunner uforanderlig, eller for øvrig utgjøres av
en væremåte eller en overbevisning som er så grunnleggende for identitet,
samvittighet eller utøvelse av menneskerettigheter at et menneske
ikke kan forventes å oppgi den. Tidligere ofre for menneskehandel
skal anses som medlemmer av en spesiell sosial gruppe.
-
d) Politisk oppfatning
skal særlig anses å omfatte oppfatninger om de aktuelle forfølgerne
eller deres politikk eller metoder, uansett om søkeren har handlet
i henhold til denne oppfatningen.
Ved vurderingen
av om det foreligger en velbegrunnet frykt for forfølgelse er det
uten betydning om søkeren har de kjennetegn eller den oppfatning
som fører til forfølgelsen, jf. § 28, såfremt forfølgeren
mener at søkeren har kjennetegnet eller oppfatningen.
§ 31 overskriften
og første til fjerde ledd skal lyde:
§ 31 Utelukkelse fra
rett til beskyttelse
Rett til beskyttelse etter
§§ 28 eller 28 a foreligger ikke dersom utlendingen faller
inn under flyktningkonvensjonen 28. juli 1951 artikkel 1D eller
E, eller dersom det er alvorlig grunn til å anta at utlendingen
-
a) har gjort seg
skyldig i en forbrytelse mot freden, en krigsforbrytelse eller en
forbrytelse mot menneskeheten, slik disse forbrytelsene er definert
i internasjonale avtaler som tar sikte på å gi bestemmelser om slike
forbrytelser,
-
b) har gjort seg
skyldig i en alvorlig ikke-politisk forbrytelse utenfor Norges grenser,
før han fikk adgang til Norge som flyktning, eller
-
c) har gjort seg
skyldig i handlinger som er i strid med FNs formål og prinsipper.
Rett til beskyttelse etter
§ 28 a foreligger heller ikke dersom utlendingen har fått
endelig dom for en særlig alvorlig forbrytelse og av den grunn utgjør
en fare for det norske samfunnet. Dersom det er grunnlag for utvisning
av en utlending av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser
etter § 126 annet ledd, gjelder § 126 femte ledd.
Rett til beskyttelse etter
§ 28 a foreligger heller ikke dersom utlendingen forlot hjemlandet
kun for å unngå straffereaksjoner for én eller flere straffbare
handlinger som kunne ha blitt straffet med fengsel dersom handlingene
var blitt begått i Norge.
Dersom en utlending
som faller inn under første ledd bokstav a eller c eller annet ledd,
allerede har fått oppholdstillatelse etter §§ 28 eller 28 a, kan
oppholdstillatelsen kalles tilbake.
§ 32 første ledd
skal lyde:
En søknad om beskyttelse, jf.
§§ 28 og 28 a, kan nektes realitetsbehandlet dersom søkeren
-
a) har fått asyl
eller annen form for beskyttelse i et annet land,
-
b) kan kreves mottatt
av et annet land som deltar i Dublin-samarbeidet, jf. fjerde ledd,
-
c) kan kreves mottatt
av en annen nordisk stat etter reglene i den nordiske passkontrolloverenskomsten,
-
d) har reist til
riket etter å ha hatt opphold i en stat eller et område hvor utlendingen
ikke var forfulgt.
§ 32 femte ledd
skal lyde:
Kongen i statsråd kan beslutte at
søknader om beskyttelse, jf. §§ 28 og 28 a, skal kunne nektes realitetsbehandlet
dersom søkeren ankommer direkte fra en nordisk stat. Kongen i statsråd
kan beslutte at myndighet til å nekte realitetsbehandling, og myndighet
til å bortvise i medhold av § 17 første ledd, i slike tilfeller
legges til polititjenestemann. Kongen i statsråd kan beslutte at
nektelse av realitetsbehandling, og bortvisning i medhold av § 17
første ledd, i slike tilfeller ikke anses som enkeltvedtak. Bestemmelsene
i første til tredje punktum gjelder uten hensyn til hva som ellers
ville fulgt av fjerde ledd. Det gjelder ikke plikt til forhåndsvarsling
etter forvaltningsloven § 37 før Kongen i statsråd fatter beslutninger
som nevnt i første til tredje punktum.
§ 33 første punktum
skal lyde:
Når det foreligger
konkrete omstendigheter som kan begrunne en forventning om snarlig
bedring i situasjonen i det området asylsøkere kommer fra, kan
departementet beslutte at behandlingen av søknadene fra personer
fra dette området skal stilles i bero i inntil seks måneder.
§ 34 tredje ledd
første punktum skal lyde:
En søknad om individuell beskyttelse,
jf. §§ 28 og 28 a, fra en utlending som nevnt i annet ledd
kan stilles i bero i inntil tre år fra det tidspunktet utlendingen
første gang fikk tillatelse.
§ 35 tredje og
fjerde ledd skal lyde:
En utlending som
har fått innreisetillatelse etter første ledd, får oppholdstillatelse
etter denne paragrafen inntil Utlendingsdirektoratet har avgjort
om utlendingen skal få oppholdstillatelse etter §§ 28, 28 a eller 38. Ved
vurderingen av en sak etter §§ 28, 28 a og 38 etter innreise
skal det legges tilbørlig vekt på om utlendingen hadde grunn til
å regne med å få
beskyttelse etter §§ 28 eller 28 a.
Forvaltningsloven
kapittel IV og V om saksforberedelse og vedtak gjelder bare vedtak
truffet etter innreise. Forvaltningsloven kapittel VI om klage og
omgjøring gjelder der det er truffet vedtak om oppholdstillatelse etter
§§ 28, 28 a eller
38.
§ 37 skal lyde:
§ 37 Opphør og tilbakekall
av tillatelser etter §§ 28, 28 a eller 34
Ved siden av tilbakekall
etter § 63 kan status som flyktning og oppholdstillatelse etter
§§ 28 og 34 eller oppholdstillatelse
etter § 28 a også tilbakekalles dersom utlendingen:
-
a) frivillig på
nytt har søkt beskyttelse fra det landet utlendingen er borger av,
-
b) etter å ha mistet
sitt statsborgerskap, frivillig har gjenervervet det,
-
c) har ervervet
nytt statsborgerskap og nyter beskyttelse av det landet utlendingen
er blitt borger av,
-
d) frivillig på
nytt har bosatt seg i det landet utlendingen forlot eller oppholdt
seg utenfor på grunn av frykt for forfølgelse eller behandling som nevnt i § 28 a,
-
e) ikke lenger kan
nekte å nyte godt av beskyttelse fra det landet utlendingen er borger
av, fordi de forholdene som førte til at utlendingen fikk beskyttelse etter
§§ 28, 28 a eller 34, ikke lenger er til stede, eller
-
f) ikke er borger
av noe land, og på grunn av at de forholdene som førte til at utlendingen fikk beskyttelse etter
§§ 28, 28 a eller 34, ikke lenger er til stede, er i stand
til å vende tilbake til det landet hvor utlendingen tidligere hadde
sin bopel.
Oppholdstillatelse
skal ikke tilbakekalles etter første ledd bokstav e eller f dersom
utlendingen kan påberope seg tvingende grunner i forbindelse med
tidligere forfølgelse eller
behandling som nevnt i § 28 a for å avvise beskyttelse fra
det landet utlendingen har statsborgerrett i, eller å nekte å vende
tilbake til det landet hvor utlendingen tidligere hadde sin vanlige
bopel.
Ny § 38 a skal
lyde:
§ 38 a Midlertidig og begrenset
oppholdstillatelse til enslige mindreårige asylsøkere som mangler
forsvarlig omsorg ved retur
En enslig mindreårig
asylsøker som ikke har annet grunnlag for oppholdstillatelse enn
at norske myndigheter anser at søkeren vil være uten forsvarlig
omsorg ved retur, har bare rett til midlertidig og begrenset oppholdstillatelse
etter lovens § 38 første ledd. Tillatelsen kan ikke fornyes etter
fylte 18 år og danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse
eller oppholdstillatelse til familiemedlemmer etter lovens kapittel
6.
Kongen kan i forskrift
gi nærmere regler om anvendelsen av denne paragrafen.
§ 40 a oppheves.
§ 41 annet ledd
siste punktum oppheves.
Ny § 41 b skal
lyde:
§ 41 b Krav til visse referansepersoner
om fire års arbeid eller utdanning i Norge for familieetablering
Det er et vilkår
for oppholdstillatelse etter §§ 40 (ektefeller) og 41 (samboere)
at referansepersonen har arbeidet eller tatt utdanning i Norge i
fire år, når referansepersonen har
-
a) oppholdstillatelse
som flyktning, jf. § 28,
-
b) oppholdstillatelse
for utlending som har rett til subsidiær beskyttelse, jf. § 28 a,
-
c) oppholdstillatelse
etter innreisetillatelse som overføringsflyktning, jf. § 35 tredje
ledd,
-
d) kollektiv beskyttelse
i en massefluktsituasjon, jf. § 34,
-
e) oppholdstillatelse
på grunn av sterke menneskelige hensyn eller særlig tilknytning
til riket, jf. § 38,
-
f) oppholdstillatelse
som familiemedlem, jf. §§ 40 til 53, eller
-
g) permanent oppholdstillatelse
på grunnlag av tillatelsene nevnt i bokstav a til f, jf. § 62.
Vilkåret i første
ledd gjelder ikke når
-
a) ekteskapet var
inngått eller samlivet var etablert før tidspunktet for referansepersonens
innreise i Norge, eller
-
b) partene har inngått
ekteskap eller levd i et etablert samliv mens begge har hatt oppholdstillatelse
i Norge.
Det kan gjøres unntak
fra vilkåret dersom særlige grunner, herunder hensynet til familiens
enhet, taler for det.
Kongen kan fastsette
nærmere regler i forskrift.
Ny § 41 c skal
lyde:
§ 41 c Krav til visse referansepersoner
om tre års arbeid eller utdanning i Norge for familiegjenforening
For søknader som
omfattes av unntaket i § 41 b annet ledd, er det et vilkår for oppholdstillatelse
etter §§ 40 (ektefeller) og 41 (samboere) at referansepersonen har
arbeidet eller tatt utdanning i Norge i tre år, når referansepersonen
har
-
a) oppholdstillatelse
som flyktning, jf. § 28,
-
b) oppholdstillatelse
for utlending som har rett til subsidiær beskyttelse, jf. § 28 a,
-
c) oppholdstillatelse
etter innreisetillatelse som overføringsflyktning, jf. § 35 tredje
ledd,
-
d) kollektiv beskyttelse
i en massefluktsituasjon, jf. § 34,
-
e) oppholdstillatelse
på grunn av sterke menneskelige hensyn eller særlig tilknytning
til riket, jf. § 38,
-
f) oppholdstillatelse
som familiemedlem, jf. §§ 40 til 53, eller
-
g) permanent oppholdstillatelse
på grunnlag av tillatelsene nevnt i bokstav a til f, jf. § 62.
Det kan gjøres unntak
fra vilkåret dersom særlige grunner, herunder hensynet til familiens
enhet, taler for det.
Kongen kan fastsette
nærmere regler i forskrift.
§ 43 overskriften
og første ledd første punktum skal lyde:
§ 43 Familiegjenforening
mellom barn med opphold etter §§ 28, 28 a eller 34 og barnets foreldre
og søsken
Søkere som er foreldre
til barn under 18 år med opphold i riket etter §§ 28, 28 a eller 34, har rett
til opphold.
§ 48 første ledd
skal lyde:
Oppholdstillatelse
med inntil seks måneders varighet kan gis til en søker som skal
inngå ekteskap etter innreisen med en referanseperson som nevnt
i § 40 første ledd. Det er et vilkår at begge parter er over 18 år. Bestemmelsene
i § 40 tredje, femte og sjuende ledd og §§ 41 a, 41 b og 41 c gjelder
tilsvarende. Kongen kan fastsette nærmere vilkår i forskrift.
§ 56 annet ledd
skal lyde:
Bestemmelsen i første
ledd innebærer ingen begrensning i retten til å søke beskyttelse, jf.
§§ 28 og 28 a, eller til å påberope et vern mot utsendelse,
jf. § 73.
§ 58 annet ledd
skal lyde:
Kravet til underhold
og bolig gjelder ikke for den som har rett til oppholdstillatelse
etter § 28 eller
§ 28 a, eller som fyller vilkårene for vern mot utsendelse
etter § 73.
§ 59 annet ledd
skal lyde:
Oppholdstillatelse
etter §§ 28 eller
28 a kan likevel ikke nektes med hjemmel i denne paragrafen.
§ 60 første ledd
første punktum skal lyde:
Førstegangs oppholdstillatelse
gis som midlertidig oppholdstillatelse for inntil fem år.
§ 61 annet ledd
første punktum skal lyde:
Med mindre det er
grunnlag for opphør eller tilbakekall etter §§ 37 eller 63, skal
en oppholdstillatelse etter §§ 28, 28 a og 34 fornyes.
§ 62 første ledd
innledningen og bokstav a skal lyde:
En utlending som
de siste fem årene
har oppholdt seg i riket med midlertidig oppholdstillatelse som
danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse, har etter søknad
rett til permanent oppholdstillatelse dersom
§ 64 annet ledd
første punktum skal lyde:
En utlending som
har eller gis oppholdstillatelse i riket på grunnlag av søknad om beskyttelse,
men uten å ha fått innvilget oppholdstillatelse som flyktning, skal gis
utlendingspass for reise utenfor Norge dersom utlendingens forhold
til hjemlandets myndigheter tilsier det, og det ikke er særlige
grunner som taler mot det.
§ 66 første ledd
bokstav e og bokstav f skal lyde:
-
e) når utlendingen
har overtrådt straffeloven kapittel 18, eller har gitt trygt tilholdssted
til noen som utlendingen kjenner til at har begått et slikt lovbrudd
-
f) når utlendingens
søknad om beskyttelse er nektet realitetsbehandlet i medhold av
§ 32 første ledd bokstav a eller d, og søknaden fremstår som et
misbruk av asylsystemet, eller
§ 73 første til
tredje ledd skal lyde:
En utlending kan
ikke sendes til et område der vedkommende ville være i en situasjon
som nevnt i § 28, med
mindre:
-
a) utlendingen er
utelukket fra beskyttelse etter § 31, eller
-
b) utlendingen med
rimelig grunn anses som en fare for rikets sikkerhet eller har fått
endelig dom for en særlig alvorlig forbrytelse og av den grunn utgjør
en fare for det norske samfunn.
En utlending kan
ikke sendes til et område der vedkommende ville være i en situasjon
som nevnt i § 28
a. Vernet etter denne bestemmelsen gjelder også ved situasjoner
som nevnt i første ledd bokstav a og b.
Vernet etter første
og annet ledd gjelder også utsendelse til et område der vedkommende
ikke ville være trygg mot å bli sendt videre til et slikt område
som nevnt i § 28 første ledd eller § 28 a første ledd.
§ 76 annet ledd
annet og tredje punktum oppheves.
§ 81 første ledd
første punktum skal lyde:
I saker etter §§ 28, 28 a og
73, samt i saker om bortvisning, utvisning, tilbakekall av gitt
tillatelse eller tilbakekall av oppholdsdokument, jf. § 120 annet
ledd, skal utlendingsmyndighetene sørge for at utlendingen får mulighet
til å fremlegge sine synspunkter på et språk utlendingen kan kommunisere
forsvarlig på.
§ 82 skal lyde:
I saker om bortvisning,
utvisning, tilbakekall av gitt tillatelse eller tilbakekall av oppholdsdokumenter,
jf. § 120, og når en utlending påberoper seg rett til beskyttelse, skal
politiet gi veiledning om at utlendingen har rett til fullmektig,
jf. forvaltningsloven § 12, og rettshjelp, jf. § 92, samt rett til
å sette seg i kontakt med sitt lands representasjon, en representant
for FNs høykommissær for flyktninger og en norsk flyktningorganisasjon.
§ 88 første ledd
første punktum skal lyde:
Dersom det i en
sak om beskyttelse eller
i en sak om oppholdstillatelse for et familiemedlem ikke er mulig
å fastslå med rimelig sikkerhet om utlendingen er over eller under
18 år, kan utlendingen anmodes om å la seg undersøke for å klargjøre
alderen.
§ 90 femte ledd
skal lyde:
Påberoper en utlending
seg rett til beskyttelse, jf. §§ 28 eller 28 a, eller for øvrig
gir opplysninger som tyder på at vernet mot utsendelse etter § 73
vil komme til anvendelse, kan et vedtak bare iverksettes før det
er endelig dersom
-
a) søknaden om opphold
er nektet realitetsbehandlet i medhold av § 32,
-
b) søkeren tidligere
har fått avslag på søknad om beskyttelse i annet land, eller
-
c) vilkårene for
opphold etter §§ 28,
28 a eller 73 åpenbart ikke er oppfylt
§ 90 ellevte
ledd skal lyde:
Dersom en utlending
påberoper seg omstendigheter som nevnt i §§ 28 eller 28 a på tidspunktet
for iverksetting av et vedtak som innebærer at utlendingen må forlate
riket, og det ikke fremgår at det allerede er tatt standpunkt til
de forholdene som påberopes, skal politiet forelegge spørsmålet
om utsatt iverksetting for den myndigheten som har truffet vedtaket.
§ 92 annet ledd
første punktum skal lyde:
En utlending som
søker beskyttelse etter §§ 28 eller 28 a, eller påberoper
seg vernet mot utsendelse etter § 73, har rett til fritt rettsråd
uten behovsprøving ved negativt vedtak fattet av Utlendingsdirektoratet.
Kapittel 11 del
II overskriften skal lyde:
II Særskilte regler for søknader
om beskyttelse
§ 93 første og
annet ledd skal lyde:
En søknad om beskyttelse,
jf. §§ 28 eller
28 a, skal fremsettes for politiet uten ugrunnet opphold.
Pass eller annet reisedokument utlendingen er i besittelse av, skal innleveres
sammen med søknaden.
Dersom omstendigheter
som nevnt i §§ 28 eller
28 a inntreffer først etter utlendingens innreise i riket,
skal søknad fremsettes uten ugrunnet opphold etter at utlendingen
ble klar over omstendighetene.
§ 94 a første
punktum skal lyde:
Dersom Utlendingsdirektoratet
ved behandlingen av en søknad om beskyttelse anser det som åpenbart
at vilkårene i §§ 28, 28
a og 73 ikke er oppfylt, er fristen for å klage én uke fra
det tidspunktet underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende
part.
§ 98 d første
og annet ledd skal lyde:
Representanten skal
ivareta den mindreåriges interesser i saken og ellers utføre de
oppgaver som tilkommer en verge i henhold til annen lovgivning.
I forbindelse med behandlingen av
søknaden om beskyttelse skal representanten blant annet
-
a) være til stede
ved de samtaler myndighetene har med den mindreårige,
-
b) bistå den mindreårige
ved undersøkelser om identitet, alder mv.,
-
c) bistå den mindreårige
i forbindelse med oppsporing av foreldre eller andre omsorgspersoner,
og
-
d) ha kontakt med
den mindreåriges advokat og holde seg underrettet om fremdriften
i saken.
§ 105 første
ledd bokstav c skal lyde:
-
c) utlendingen har søkt beskyttelse eller
har ulovlig opphold og er ilagt straff for et straffbart forhold eller
treffes på fersk gjerning ved utøvelse av et straffbart forhold,
som kan føre til høyere straff enn fengsel i seks måneder,
§ 108 fjerde
ledd bokstav b skal lyde:
§ 126 femte ledd
tredje punktum skal lyde:
Det gjelder ikke
en rett til beskyttelse
etter § 28 a dersom det er grunnlag for å utvise utlendingen
av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser.
§ 129 sjette
ledd skal lyde:
Påberoper en utlending
seg rett til beskyttelse,
jf. §§ 28 eller 28 a, eller for øvrig gir opplysninger som
tyder på at vernet mot utsendelse etter § 73 vil komme til anvendelse,
kan et vedtak bare iverksettes før det er endelig dersom
-
a) søknaden om opphold
er nektet realitetsbehandlet i medhold
av § 32,
-
b) søkeren tidligere
har fått avslag på søknad om beskyttelse i annet land,
eller
-
c) vilkårene for
opphold etter §§ 28 eller
28 a eller for vern mot utsendelse etter § 73 åpenbart ikke
er oppfylt.
II
I lov 4. juli 2003
nr. 80 om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere
(introduksjonsloven) gjøres følgende endring:
§ 2 første ledd
bokstav a skal lyde:
III
I lov 10. juni
2005 nr. 51 om norsk statsborgerskap (statsborgerloven) gjøres følgende
endringer:
§ 12 første ledd
skal lyde:
For søker som er
gift med en norsk statsborger og har felles bopel med ektefellen,
gjelder ikke vilkåret i § 7 første ledd bokstav e. Søkeren må likevel
til sammen ha minst fem års
opphold i riket i løpet av de siste ti årene med oppholdstillatelser
av minst ett års varighet. Opphold i en eller flere søknadsperioder
medregnes i femårsperioden.
Oppholdstiden i riket og tiden som gift med en norsk statsborger
med felles bopel, må dessuten til sammen utgjøre minst syv år. Oppholdstid
og tid som gift med norsk statsborger kan opptjenes samtidig.
§ 16 første og
nytt andre ledd skal lyde:
For søkere som er
statsløse gjelder ikke vilkårene i § 7 første ledd bokstav b, e
og h. Statsløs
søker må likevel ha oppholdt seg i riket de siste fem årene
med oppholdstillatelser av minst ett års varighet. Oppholdstid i en
eller flere søknadsperioder medregnes i femårsperioden.
For statsløs søker under 18 år som
er født i Norge, gjelder ikke vilkårene i § 7 første ledd. Statsløs
søker under 18 år som er født i Norge, må likevel
-
a) være bosatt i riket på søknadstidspunktet
og ha oppholdt seg i riket de siste fem årene med oppholdstillatelser
av minst ett års varighet, eller
-
b) være bosatt i riket på søknadstidspunktet
og ha en forelder som senest på vedtakstidspunktet innvilges permanent
oppholdstillatelse eller norsk statsborgerskap.
Gjeldende § 16
andre ledd blir nytt tredje ledd.
IV
Loven trer i kraft
straks.
B.
I
Stortinget ber regjeringen
sørge for at underholdskravet også omfatter flyktninger og asylsøkere
i tråd med føringene i Prop. 90 L (2015–2016).
II
Stortinget ber regjeringen
instruere Utlendingsdirektoratet om å avvise realitetsbehandling
av asylsøknader fra personer som har oppholdt seg i Tyrkia eller
et annet land hvor de ikke var forfulgt.
III
Stortinget ber regjeringen
iverksette styrket grensekontroll for å stanse asylsøkere som ikke
har rett til å få behandlet sin søknad.»
I dokumentet
redegjør forslagsstillerne for bakgrunnen for representantforslaget.
Følgende temaer gis en omtale i dokumentet:
-
Gjeninnføre skillet
mellom konvensjonsflyktninger og andre asylsøkere
-
Midlertidig oppholdstillatelse
for enslige mindreårige asylsøkere
-
Krav om fire års
arbeid eller utdanning i Norge for familiegjenforening
-
Regler om underholdskrav
må også omfatte asylsøkere og flyktninger
-
Tilknytningskrav
for familiegjenforening
-
Øke midlertidig
oppholdstillatelse fra tre til fem år
-
Ingen rett til innreise
-
Avvise asylsøkere
på grensen
-
Gjeninnføring av
instruksjonsmyndighet over Utlendingsnemnda
-
Stoppe realitetsbehandling
av asylsøknader fra Tyrkia eller annet trygt tredjeland
Det vises
til dokumentet for en nærmere beskrivelse av forslagene.
Avslutningsvis i
dokumentet viser forslagsstillerne til Prop. 90 L (2015–2016) Endringer
i utlendingsloven mv. (innstramninger II) og Prop. 149 L (2016–2017) Endringer
i utlendingsloven mv. (videreføring av innstramninger mv.), jf.
Prop. 16 L (2015–2016) Endringer i utlendingsloven (innstramninger),
og legger til grunn at representantforslaget skal tolkes i overensstemmelse med
disse lovforslagene. Forslagsstillerne peker på at alle proposisjonene
har gjennomgått utredning og kvalitetskontroll i regjeringen, og
at relevante høringsinstanser har kommet med innspill under behandlingen av
forslagene til lovbestemmelser. Det fremgår av dokumentet at forslagsstillerne
derfor registrerer at ytterligere utredning er unødvendig, og er
tilfreds med en direkte behandling av lovforslagene ettersom de
allerede er utredet på normal måte.