Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Kari Anne Bøkestad Andreassen og Heidi Greni, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til Representantforslag 106 S (2019–2020) om utsettelse av riving av Y-blokka til Oslo tingrett har behandlet saken.

Komiteen vil minne om terrorhandlingen den 22. juli 2011 som krevde flere menneskeliv. Dette er det tragiske bakteppet for at regjeringskvartalet må gjenoppbygges, og at det i ettertid har vært en bred debatt om sikkerhetsnivået i et nytt regjeringskvartal for å forhindre at noe lignende skal skje på nytt.

Komiteen viser til at det siden 2012 har vært ført så brede og åpne prosesser som mulig for planleggingen av et nytt regjeringskvartal. Komiteen viser også til at det av åpenbare grunner har vært deler av sikkerhetsvurderingene for nytt regjeringskvartal som ikke har blitt gjort offentlige.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser videre til at Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) i vedtak 10. februar 2017 har behandlet reguleringsplan for regjeringskvartalet og blant annet konkludert med at Y-blokka må rives. De fire mest skadde bygningene etter 22. juli-terroren, H-blokka, Y-blokka, R4 og S-blokka, var ikke operative i etterkant.

Flertallet vil påpeke at rivingsvedtaket om Y-blokka har sin hovedbegrunnelse i de sikkerhetsmessige vurderingene som er gjort av en rekke faginstanser, slik som Nasjonal sikkerhetsmyndighet, Politiets sikkerhetstjeneste, Politidirektoratet, Oslo politidistrikt og Forsvarsbygg v/Nasjonalt kompetansesenter for sikring av bygg.

Komiteen viser også til Innst. 382 S (2018–2019), jf. Meld. St. 21 (2018–2019), hvor en samlet komité uttrykte:

«Komiteen understreker at terroranslaget mot Norge den 22. juli 2011 gjorde det synlig at også Norge er utsatt for trusler og kan være et mål for terrorisme. Et trygt og sikkert regjeringskvartal må derfor være et hovedpremiss for utviklingen av kvartalet.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til svarbrev fra statsråden 25. mai 2020, som blant annet redegjør for de prosesser som er gjennomført i saken, og de sikkerhetsvurderingene som gjelder Y-blokka, spesielt hvor det i svarbrevet står:

«[…]er de sikkerhetsfaglige rådene tydelige på at det ikke er mulig å la Y- blokken stå og benytte den til departementsvirksomhet. Det er heller ikke mulig å la deler av Y-blokken stå, det såkalte C-alternativet.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet etterlyser et kostnadsestimat for nytt regjeringskvartal og mener dette må komme i god tid før byggestart dersom Stortinget skal ha mulighet til eventuelt å gjøre endringer i prosjektet.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til begrunnelsen i representantforslaget. Dette medlem mener at premisset om at alle departement med unntak av Forsvarsdepartementet skal samles, legger uheldige begrensinger på både arbeidsplasskonseptet, byplanmessige forhold, vern av kulturskatter og områdets særegne status. Dette medlem mener at sikkerhetskravene må følges, men at anslagene for antall ansatte i regjeringskvartalet er svært usikre, og at det er sannsynlig at en allikevel må leie lokaler for å dekke fremtidige behov. En trang tomt setter begrensninger som burde medføre at en også planla for at det vil bli behov for andre lokaliteter i tillegg til de som nå planlegges, og at sikkerhetskravene også ble planlagt i disse lokalene.

Dette medlem viser til at tidlig i planleggingen av et nytt regjeringskvartal ble Høyblokka og Y-blokka forutsatt revet. Symbolverdien til Høyblokka ble senere anerkjent, mens Y-blokka fortsatt ble definert ut av det nye regjeringskvartalet. Dette ble lagt til grunn for de utlyste parallelloppdragene og for den videre planprosessen. Protestene mot riving av Y-blokka har vært til dels store fra flere miljøer. Picasso-kunsten er ett av flere gjennomgående argumenter når det gjelder bevaring av Y-blokka.

Dette medlem påpeker at Stortinget enda ikke har fått noen sak om kostnader for prosjektet. Kostnadsøkningen fra KVU (2013) til nå er kanskje en tre- eller firedobling, og det ser ut til at det stilltiende aksepteres av regjeringen. KVU anslo 5,6 mrd. kroner, og de siste tall dette medlem er kjent med nå, er 21,7 mrd. kroner (i 2018).

Disse tallene må også sammenholdes med at arealtallet samtidig er vesentlig redusert. Dette medlem vil påpeke det faktum at hva et nytt regjeringskvartal vil koste, vil Stortinget først få vite like før byggestart. Ifølge regjeringens nettside er det tidligst i 2021.

Dette medlem viser til at det ikke er uvanlig at kostnader endres fra tidligfase og frem til den endelige kostnadsrammen fremlegges for godkjenning i Stortinget, men med slike økninger som en her kan stå overfor, er kostnadsestimatene for prosjekt nytt regjeringskvartal nå av en slik karakter at de kan rokke ved konseptvalget.

Dette medlem viser til at når KS2 blir lagt frem for godkjenning av Stortinget, vil det være for sent for å gå inn for en nedskalert løsning som prioriterer gjenbruk og muliggjør bevaring av Y-blokka. Dette medlem mener derfor at tallene må fremlegges for Stortinget før riving gjennomføres, og viser til forslag som blir fremmet under behandlingen av revidert nasjonalbudsjett 2020 om:

  • at regjeringen bes fremlegge oppdatert kostnadsramme for nytt regjeringskvartal (RKV), før videreutvikling og realisering av prosjektets deler, herunder at riving av Y-blokka settes på vent til Stortinget har gjort vedtak om ramme.

  • at regjeringen bes utarbeide et fullverdig innsparingsalternativ for nytt regjeringskvartal, med utbredt gjenbruk av eksisterende departementsbygninger, der areal- og sikkerhetsmessige behov er ivaretatt, og legge fram de to fullt utredede alternativene til beslutning.

Dette medlem viser til at et flertall i Oslo bystyre 22. april 2020 kom med en uttalelse til støtte for bevaring av Y-blokka. Dette medlem viser også til at både reguleringsplanen og rammetillatelsen har vært gjenstand for klageprosesser i forvaltningssystemet og i domstolen. Norske arkitekters landsforbund og Fortidsminneforeningen har stevnet Kommunal- og moderniseringsdepartementet for retten. De mener at reguleringsplanen for det nye regjeringskvartalet og rammetillatelsen for rivningen ikke er gyldig. Saken skal opp i Oslo tingrett i august.

Det bestrides ikke at Kommunal- og moderniseringsdepartementet har formell tillatelse til å iverksette videre planer om riving av Y-blokka. Likevel mener dette medlem at gjennomføringen av rivingen i forkant av domstolsbehandlingen i august skaper betydelige utfordringer. Man risikerer at Oslo tingrett behandler en sak om gyldighet av et rivingsvedtak på et tidspunkt etter at riving allerede er iverksatt.

Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen instruere Statsbygg om å stille rivingsvedtak om Y-blokka i bero til saken har blitt behandlet i Oslo tingrett.»