2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Kari Anne Bøkestad Andreassen
og Heidi Greni, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Per Sverre Kvinlaug, viser til
proposisjonen.
Komiteen viser til ny kommunelov,
jf. Prop. 46 L (2017–2018), Innst. 369 L (2017–2018) og Lovvedtak
81 (2017–2018), som inneholder en ny internkontrollbestemmelse. Komiteen viser
til at Stortinget ved vedtakelsen av denne la til grunn at særlovgivningens
internkontrollbestemmelser med kommuneplikter skal gjennomgås med
sikte på at disse skal oppheves, slik at kommunelovens krav i stedet
gjelder. Ny internkontrollbestemmelse i kommuneloven skal ikke erstatte bestemmelser
om internkontroll med aktørplikter.
Komiteen viser til at i Prop.
81 L (2019–2020) foreslås endringer i reglene om krav til at kommunene
og fylkeskommunene skal ha internkontroll på ulike sektorer. Kommunene
skal fortsatt ha et krav om internkontroll, men krav til internkontroll
med kommuneplikter skal i hovedsak være regulert samlet i kommuneloven
og ikke i særlovgivningen. I lovproposisjonen foretas det en gjennomgang
av lovbestemmelser om internkontroll med kommuneplikter på ulike
sektorer.
Komiteen viser til at en rekke
av disse bestemmelsene foreslås opphevet eller endret i tråd med
forutsetningen ved vedtakelsen av ny internkontrollbestemmelse i
ny kommunelov. Den nye internkontrollbestemmelsen i kommuneloven
og forutsetningene for særlovgjennomgangen som er fastslått i forarbeidene
til denne (Prop. 46 L (2017–2018)), ligger til grunn.
Komiteen viser til at Stortinget
har sluttet seg til at gjennomgangen av særlovgivningen skal ha
som resultat at internkontrollbestemmelser med kommuneplikter i
særlovgivningen i hovedsak skal oppheves. Videre har Stortinget
fastslått at forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse-
og omsorgstjenesten med tilhørende lovhjemler ikke skal inngå i
denne særlovgjennomgangen. Lovendringsforslagene i denne proposisjonen
gjelder de konkrete forslagene til hvordan endringene i særlovgivningen
skal gjennomføres.
Komiteen viser til at det
i Prop. 96 L (2019-2020) er foreslått en rekke endringer i lover
om utdanning. Det er blant annet foreslått flere endringer i barnehagelovens
bestemmelser om tilsyn. Blant annet vil innholdet i gjeldende barnehagelov
§ 9 første ledd flyttes til et nytt kapittel om tilsyn og bli ny
§ 54. I proposisjonen som behandles i innstillingen her, er det
foreslått at det settes inn en henvisning i gjeldende barnehagelov
§ 9 første ledd til kommunens plikt til internkontroll etter kommuneloven
§ 25-1. For å sikre at det endelige lovvedtaket blir korrekt vil
henvisningen til kommuneloven § 25-1 bli tatt inn i forslaget til
lovvedtak i innstillingen til Prop. 96 L (2019-2020). Dette innebærer
at lovforslaget som behandles i innstillingen her endres slik at lovforslagets
romertall IV tas ut og de øvrige romertallene endres tilsvarende.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, støtter at bestemmelser om internkontroll
i sosialtjenesteloven, barnevernloven, krisesenterloven, folkehelseloven,
introduksjonsloven og opplæringsloven oppheves eller endres slik
at internkontrollbestemmelsene i ny kommunelov gjelder i stedet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter de fleste lovendringene
og prinsippet om kommunal internkontroll.
Dette medlem mener imidlertid
at internkontrollbestemmelsene bør beholdes i sosialtjenesteloven § 5
som i dag, slik både Statens helsetilsyn, Arbeids- og velferdsdirektoratet
og Oslo kommune har bedt om.
Dette medlem vil derfor stemme
imot endringen i sosialtjenesteloven.
Dette medlem viser til egne
merknader i behandlingen av ny kommunelov, jf. Innst. 369 L (2017–2018).
Dette medlem understreker
at enkeltmenneskers rettigheter gitt i lov, må følges opp uavhengig
av hvilken kommune innbyggeren bor i, og at det ikke er en del av
lokalt sjølstyre å svekke eller prioritere vekk innbyggernes rettigheter. Dette medlem vil
påpeke at kommunene derfor trenger økte rammer, slik Sosialistisk
Venstreparti har foreslått i flere år. De rettighetene staten gir
innbyggeren, må også finansieres slik at kommunene kan innfri på
både volum og kvalitet. Kommunene har ansvar for å sikre at grunnleggende rettigheter
oppfylles, og disse rettighetene handler om trygghet, omsorg og
oppfølging av noen av samfunnets mest sårbare, som syke eldre, barn
som opplever omsorgssvikt og vold, ulike pasientgrupper, barn og
unge, utviklingshemmede og innbyggere med ulike former for funksjonsnedsettelser.
Dette er enkeltpersoner og grupper som selv har liten mulighet til
å stå opp for egne interesser og rettigheter i lokalpolitikken,
og mange har liten mulighet til selv å fremme formelle klager. Derfor er
både internkontroll og Fylkesmannens kontroll og tilsyn viktig.
Det er kommet mange rapporter som viser at det på enkelte områder
er så alvorlig svikt at det betegnes som menneskerettighetsbrudd. Dette medlem vil
som eksempel vise til at Norges institusjon for menneskerettigheter
16. desember 2014 la frem rapporten «Menneskerettigheter i norske
sykehjem». I rapporten konkluderes det med at behandlingen av beboere
ved norske sykehjem neppe er i overensstemmelse med Norges menneskerettslige
forpliktelser. Videre konkluderte rapporten med at det er behov
for en grundig kartlegging av menneskerettighetssituasjonen i norske
sykehjem, både når det gjelder beskyttelse mot mishandling og nedverdigende
behandling, inngrep i den personlige integriteten og å yte nødvendig
og forsvarlig helsehjelp.
I rapporten står
det følgende:
«De menneskerettslige
forpliktelsene som er særlig relevante for personer som bor på sykehjem
er beskyttelse mot mishandling og nedverdigende behandling, integritetsvernet
og retten til helse. I disse rettighetene ligger det en forpliktelse
for staten til å avstå fra ulovlige integritetskrenkelser som mishandling,
nedverdigende behandling og ulegitimert tvang. På samme tid er statene
forpliktet til aktivt å sikre at slike overgrep ikke blir begått,
blant annet gjennom å tilby gode og forsvarlige helsetjenester og
å føre kontroll med at praksisen skjer innenfor menneskerettslige
rammer.
Det norske lovverket
inneholder omfattende reguleringer som har som formål å hindre overgrep,
og sikre gode og forsvarlige helsetjenester. Et stort omfang forskning,
tilsyn og rapporter viser imidlertid at lovverket ikke blir fulgt
i praksis. Sykehjemsbeboere blir som følge av dette utsatt for ulovlig
tvang, mishandling og omsorgssvikt – m.a.o. grove krenkelser av
grunnleggende menneskerettigheter.»
Dette medlem understreker
at endringer i internkontroll må føre til at denne typen lovbrudd
blir avdekket, og at det ikke gis større rom for lokale tolkninger som
utsetter sårbare mennesker for slik svikt.
Dette medlem vil påpeke at
mer tillitsbaserte systemer i daglig drift er viktige for å bruke
kompetanse, tid og penger effektivt. Dette medlem vil vise til Stangehjelpen
og Oslohjelpen som gode eksempler på dette. Det forutsetter at ansatte
har tid nok og rammer til å følge opp innbyggernes behov og rettigheter.
Da er det ikke kun det formelle som må være i orden, men at innbyggeren
har fått god hjelp. Derfor er det viktig at kontroll i ettertid
ikke kun handler om formell korrekt saksgang, men også om kvalitet
på det faglige arbeidet som gjøres, og innbyggeres og brukeres synspunkter.
Det er også helt
avgjørende at ansatte og brukere har adgang til kanaler hvor de
kan varsle om kritikkverdige forhold og lovbrudd, og at dette gjøres
kjent også for lokalpolitikere. Nesten alle lokalpolitikere er fritidspolitikere,
og både de og innbyggerne er avhengige av at det er åpenhet om faktiske
forhold, kyndig internkontroll og uavhengig kontroll fra statlige
myndigheter.
Dette medlem viser også til
behovet for at kommunen skal ha rett til innsyn i alle relevante
regnskapsforhold knyttet til lovpålagte tjenester som settes ut
på anbud. Slik kan man hindre at forretningsmessige disposisjoner
som kan innebære at offentlige tilskudd som skal gå til eksempelvis
barnehagetilbud eller barnevern, tappes ut som profitt til eiere.
Dette medlem viser til egne
forslag om dette og vil komme tilbake til dette under behandlingen
av kommuneøkonomien for 2021.