Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til lov om infrastruktur for alternativt drivstoff. Lovforslaget gjennomfører et europaparlaments- og rådsdirektiv om utbygging av infrastruktur for alternativt drivstoff. Forslaget gir hjemmel til at departementet kan fastsette forskrift om bl.a. tekniske spesifikasjoner for offentlig tilgjengelig infrastruktur for alternativt drivstoff. Direktivet gjelder både for infrastruktur for kjøretøy og fartøy, men lovforslaget omfatter kun infrastruktur for kjøretøy. Hjemmel for departementet til å forskriftsfeste krav til infrastruktur for fartøy er allerede tatt inn i § 28 i ny lov om havner og farvann (havne- og farvannsloven), som trådte i kraft 1. januar 2020.

Loven gjelder kun for offentlig tilgjengelige ladepunkter for elektriske kjøretøy og fyllestasjoner for hydrogen og naturgass til kjøretøy. Alle andre slike anlegg faller utenfor virkeområdet til loven. I lovforslaget gis departementet hjemmel til å fastsette forskrifter om tekniske spesifikasjoner til anlegg for overføring av alternativt drivstoff til kjøretøy og krav til informasjon på slike anlegg og på kjøretøy. Departementet gis også hjemmel til å fastsette forskrift for å peke ut myndighet med ansvar for tilsyn og kontroll, samt overtredelsesgebyr.

Forvaltningsansvaret for loven foreslås lagt til Samferdselsdepartementet.

Det aktuelle direktivet ble med EØS-komiteens belsutning innlemmet i EØS-avtalen 9. februar 2018. Siden gjennomføring av EØS-komiteens beslutning i norsk rett krever lovendring, ble beslutningen tatt med forbehold om Stortingets samtykke, i henhold til Grunnloven § 26 annet ledd. Spørsmålet om samtykke behandles i Innst. 318 L (2019–2020).

I tillegg til lovendringen for å regulere krav til ladepunkter og fyllestasjoner som er offentlig tilgjengelig, skal hvert land også utarbeide en handlingsplan for utbygging av infrastruktur for alternativt drivstoff. Denne forpliktelsen er for Norges del fulgt opp gjennom en nasjonal plan for infrastruktur for alternativt drivstoff i transport. Planen ble lagt fram som en regjeringsstrategi sommeren 2019, og omfattes ikke av dette lovforslaget.

Lovforslaget har vært på høring, og det redegjøres i proposisjonen for høringssvarene og departementets vurdering av disse.

Videre gjør departementet i proposisjonens kap. 5 rede for de økonomisk-administrative konsekvensene av lovforslaget.