Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag til lov om infrastruktur for
alternativt drivstoff. Lovforslaget gjennomfører et europaparlaments- og
rådsdirektiv om utbygging av infrastruktur for alternativt drivstoff.
Forslaget gir hjemmel til at departementet kan fastsette forskrift
om bl.a. tekniske spesifikasjoner for offentlig tilgjengelig infrastruktur
for alternativt drivstoff. Direktivet gjelder både for infrastruktur for
kjøretøy og fartøy, men lovforslaget omfatter kun infrastruktur
for kjøretøy. Hjemmel for departementet til å forskriftsfeste krav
til infrastruktur for fartøy er allerede tatt inn i § 28 i ny lov
om havner og farvann (havne- og farvannsloven), som trådte i kraft
1. januar 2020.
Loven gjelder kun
for offentlig tilgjengelige ladepunkter for elektriske kjøretøy
og fyllestasjoner for hydrogen og naturgass til kjøretøy. Alle andre
slike anlegg faller utenfor virkeområdet til loven. I lovforslaget
gis departementet hjemmel til å fastsette forskrifter om tekniske
spesifikasjoner til anlegg for overføring av alternativt drivstoff
til kjøretøy og krav til informasjon på slike anlegg og på kjøretøy.
Departementet gis også hjemmel til å fastsette forskrift for å peke
ut myndighet med ansvar for tilsyn og kontroll, samt overtredelsesgebyr.
Forvaltningsansvaret
for loven foreslås lagt til Samferdselsdepartementet.
Det aktuelle direktivet
ble med EØS-komiteens belsutning innlemmet i EØS-avtalen 9. februar
2018. Siden gjennomføring av EØS-komiteens beslutning i norsk rett
krever lovendring, ble beslutningen tatt med forbehold om Stortingets
samtykke, i henhold til Grunnloven § 26 annet ledd. Spørsmålet om
samtykke behandles i Innst. 318 L (2019–2020).
I tillegg til lovendringen
for å regulere krav til ladepunkter og fyllestasjoner som er offentlig
tilgjengelig, skal hvert land også utarbeide en handlingsplan for
utbygging av infrastruktur for alternativt drivstoff. Denne forpliktelsen
er for Norges del fulgt opp gjennom en nasjonal plan for infrastruktur
for alternativt drivstoff i transport. Planen ble lagt fram som
en regjeringsstrategi sommeren 2019, og omfattes ikke av dette lovforslaget.
Lovforslaget har
vært på høring, og det redegjøres i proposisjonen for høringssvarene
og departementets vurdering av disse.
Videre gjør departementet
i proposisjonens kap. 5 rede for de økonomisk-administrative konsekvensene av
lovforslaget.