Arbeidstvistloven kapittel 4
Komiteen viser til at det
i proposisjonen foreslås å lovfeste gjeldende praksis hva angår
forholdet til tvisteloven og domstolloven. Videre foreslås det å
tydeliggjøre at en sak ikke kan bringes inn for Arbeidsretten uten
at partene først har forhandlet eller forsøkt å forhandle om tvisten.
Komiteen viser til at det
blir oppnevnt stedfortreder dersom en dommer under forhandlingene
får forfall som må antas å ville vare lenger enn en uke. I proposisjonen
foreslås det en presisering om at hovedforhandlingen skal starte
på nytt ved slikt forfall.
Komiteen viser til at gjeldende
arbeidstvistlov ikke gir åpning for en forsterket sammensetning
av retten. Komiteen merker
seg regjeringens forslag om at det i særskilte tilfeller kan åpnes
for at Arbeidsretten forsterkes med ekstra varadommere. Komiteen støtter
forslaget og mener endringen kan forhindre at enkelte saker må starte
på nytt dersom en av dommerne får langvarig forfall.
Komiteen viser til at det
foreslås å åpne for at retten kan settes med forenklet sammensetning. Komiteen merker
seg at forslaget ikke rokker ved hovedregelen om at retten skal
settes med sju dommere. Kriteriene for å åpne for forenklet sammensetning
vil være at partene må være enige, og at retten finner det ubetenkelig.
Komiteen viser videre til
at det foreslås at retten i særlige tilfeller kan tillate partshjelp
senere enn fire uker før hovedforhandlingen. I proposisjonen foreslås det
også å klargjøre ankereglene gjennom å oppheve bestemmelsen i § 58,
slik at Arbeidsretten følger reglene i tvisteloven så langt de passer.
Komiteen viser til at proposisjonen
inneholder en rekke mindre endringer. Det foreslås en frist for
retting av stevning, justering av fireukersfristen for domsavsigelse,
en mer pedagogisk oppbygning av § 58 og omredigering og flytting
av § 59 om sakskostnader. Det foreslås også en opprydding i de innledende
bestemmelsene om Arbeidsrettens sete, domsmyndighet og hvem som
har søksmålsrett i saker om tariffavtaler.
Komiteen slutter seg til de
forslagene som fremmes i proposisjonen under arbeidstvistloven kapittel
4.