Nasjonalt økonomitilsyn for
private barnehager
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener at opprettelse
av et nasjonalt tilsyn som skal kontrollere økonomiske forhold for
private barnehager også vil bidra til legitimitet og bedre innramming.
Her følges dette videre opp med en tydeliggjøring rundt dokumentasjon,
tilgang til opplysninger og reaksjoner.
Flertallet mener etableringen
av et nasjonalt tilsyn også vil ha betydning for forslaget i proposisjonens kapittel
9 om lovfesting av kommunens rolle som lokal barnehagemyndighet
og hvor dette medfører et krav til likebehandling av kommunale og
private barnehager. Videre at kommunen skal organisere sin virksomhet slik
at man ivaretar tillit til kommunens upartiske rolle som lokal myndighet.
Det har under koronakrisen med ekstrakostnader i kommunale barnehager
blitt ekstra tydelig at mange kommuner har prioritert egne barnehager.
Dersom en kommune bevilger midler til ekstraordinære kostnader i
egne kommunale barnehager, som eksempelvis under koronakrisen, vil
kommunen også være forpliktet til tilsvarende vurdering av behovet hos
de private barnehagene i kommunen. Kommunen har det overordnede
ansvaret for å tilby et godt barnehagetilbud til alle barna i kommunen,
uavhengig av eierskap.
Flertallet vil videre peke
på at tilskuddet til private barnehager varierer stort fra kommune
til kommune, noe som kan tyde på ulik praksis i beregning av tilskudd.
Når det nå opprettes et nasjonalt tilsyn for private barnehager,
vil dette medføre at det bygges opp en kompetanse på dette feltet
som også bør kunne benyttes til kontroll og oppfølging av tilskuddsgrunnlaget
i den enkelte kommune. Flertallet ber
derfor regjeringen vurdere dette i sitt videre arbeid, alternativt
se på andre ordninger som bidrar til å redusere urimelige utslag
i tilskuddsberegningen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til et
uavhengig tilsyn som sikrer kvalitet, god økonomistyring og likebehandling
av offentlige og private barnehager.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan
tilsyn med beregningen av offentlig tilskudd til barn i private
barnehager kan bygges opp gjennom det uavhengige tilsynet i Utdanningsdirektoratet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at det å forvalte fellesskapets penger er et stort ansvar. Disse medlemmer er
bekymret for den økende kommersialiseringen av barnehagesektoren,
som svekker mangfoldet og kan utfordre tilliten til at fellesskapets
penger blir brukt i tråd med formålet. Disse medlemmer viser til
at det finnes flere eksempler på at dagens lovverk gjør det vanskelig å
drive et effektivt tilsyn overfor de store kjedene som overskrider
kommune- og fylkesgrenser. Dette gjør det svært krevende for kommunene
å føre et effektivt og helhetlig økonomisk tilsyn.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener derfor
det er positivt at det nye tilsynet skal sjekke pengestrømmen til
de store kjedene. Disse
medlemmer er enige i regjeringens vurdering av at det er behov for
et spesialisert miljø, og at det kan være fordelaktig å benytte
seg av den ekspertisen som allerede finnes i Utdanningsdirektoratet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er uheldig
å frata kommunene, som er den lokale barnehagemyndighet, det økonomiske
tilsynsansvaret og dermed muligheten til å påse at kommunale tilskudd
og foreldrebetaling brukes i tråd med formålet i loven.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet støtter ikke forslaget om å splitte tilsynsansvaret
ved å overføre det økonomiske tilsynet til et nasjonalt tilsyn.
Disse medlemmer mener det
er rimelig at kommunene kan kontrollere hvordan tilskudd som kommunen
yter, blir benyttet i sektoren. Disse medlemmer mener et felles
nasjonalt tilsyn vil kunne virke mot sin hensikt og i praksis føre
til svakere kontroll, siden et nasjonalt tilsyn ikke vil ha samme
kapasitet og nærhet til den enkelte barnehage som det kommunene har
overfor barnehagene i sine respektive kommuner.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at departementet legger til grunn at tilsyn med private barnehager
skal skje like ofte som dagens tilsyn med friskoler. Departementet
tar i første rekke sikte på at det nasjonale tilsynet bygges opp
med omtrent 20 årsverk, noe disse medlemmer frykter ikke
vil være tilstrekkelig i møte med en barnehagesektor som blir stadig mer
kommersiell. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at stadig
flere av de private barnehagene blir kommersielle, og av disse er
det stadig flere som blir aksjeselskap. Tallene viser også at halvparten
av barna som går i private barnehager, går i barnehager eid av de fire
største selskapene innen barnehage. De viser også at barnehagene
blir stadig større, det vil si flere barn per barnehage. Alle de
fire store barnehageselskapene er med på Kapitals liste over Norges
500 største bedrifter. Noen har internasjonale oppkjøpsfond blant
eierne, fordi barnehager har blitt lønnsomme spekulasjonsobjekter. Disse medlemmer mener
at det er behov for flere og grundigere tilsyn i denne sektoren
enn det er i friskolesektoren, hvor regelverket er mer oversiktlig,
og hvor verdiuttak ikke er mulig. Disse medlemmer understreker
at opprettelsen av et nasjonalt tilsyn ikke betyr at man skal måtte
frata kommunene muligheten til å drive tilsyn hvis de ønsker det. Disse medlemmer er
imot forslaget om å frata kommunene muligheten til å drive økonomisk
tilsyn.
For å kunne ivareta
sin funksjon som overordnet barnehagemyndighet på en best mulig
måte, mener disse
medlemmer at kommunene som et minimum, i tillegg til at det
opprettes et nasjonalt tilsyn, bør beholde en adgang til innsyn
og dermed mulighet til tilsyn med det kommunale tilskuddet. Dette
vil også være i samsvar med den foreslåtte bestemmelsen om adgangen
til å gi uttalelse som er foreslått i ny § 56 femte ledd.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer forslag om å stryke unntaket for økonomisk tilsyn som
i proposisjonen er foreslått i ny § 53 første ledd, og fremmer følgende
forslag:
«I barnehageloven
skal § 53 første ledd lyde:
Kommunen fører tilsyn
med at barnehagene drives i samsvar med denne loven med forskrifter.»