Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og fungerende
leder Rigmor Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde
og Kristian Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Bjørnar Laabak
og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig
Folkeparti, Torill Selsvold Nyborg, viser til Prop. 71 L (2019–2020)
Endringer i lov om Statens pensjonskasse, samordningsloven og enkelte
andre lover (innfasing av nettoberegnet ektefellepensjon), som ble
lagt frem av regjeringen Solberg 3. april 2020.
Komiteen viser til at ektefellepensjon
ble lagt om for snart 20 år siden fra offentlig tjenestepensjon
til et vesentlig enklere regelverk der pensjonen beregnes uavhengig
av ytelser fra folketrygden. Men langvarige overgangsregler gjør
at det fortsatt er noen som mottar ektefellepensjon etter de gamle
reglene. Reglene for samordning av brutto ektefellepensjon fra offentlig
tjenestepensjon er noe av det mest kompliserte regelverket i pensjonssystemet.
Regelverket vil kompliseres ytterligere dersom samordningsreglene
også skal tilpasses innfasingen av ny alderspensjon fra folketrygden
fra og med 1954-kullet. For å unngå dette har regjeringen foreslått
en raskere innfasing av nettopensjonen enn det som ble foreslått
for 20 år siden.
Komiteen viser til at det
vil være vanskelig å utforme samordningsregler mot ny alderspensjon
fra folketrygden med de samme egenskapene som dagens samordningsregler.
Derfor vil personer som har rett på brutto ektefellepensjon og som
delvis tjener opp alderspensjon i folketrygden etter nye opptjeningsregler,
få andre pensjonsnivåer enn eldre årskull.
Komiteen viser til at det
foreslås at årskullene som er født i 1954 eller senere, fra fylte
67 år får innfaset nettoberegnet ektefellepensjon. Det foreslås
at innfasingen følger innfasingen av nye opptjeningsregler for alderspensjon
i folketrygden. Bruttoberegnede ektefellepensjoner kan enten være
såkalte ikke-behovsprøvde eller behovsprøvde ytelser. Selv om bruttonivået
er likt (39,6 pst. av avdødes pensjonsgrunnlag), er det store forskjeller
i utbetalt beløp etter samordning.
Det foreslås at
nettoytelsen for de som i dag har rett til ikke-behovsprøvd ektefellepensjon,
skal være tre ganger ordinær sats. Målgruppen for de ikke-behovsprøvde
ytelsene var kvinner uten egen inntekt og uten egen pensjon. Lovforslagene
vil omfatte om lag 1 200 personer. Litt under halvparten av disse
har etter gjeldende regler rett til ikke-behovsprøvd ektefellepensjon.
Komiteen viser til at det
vil være uheldig å ytterligere komplisere regelverket for å beregne
ektefellepensjoner med et nytt sett med kompliserte samordningsregler.
De fleste høringsinstansene har støttet departementets vurdering
i å erstatte bruttoytelsen med en nettoberegnet ytelse fra 67 år,
og begrunnet dette med hensynet til å lage forståelige regler, samt
hensynet til rettsikkerhet og forutberegnelighet for pensjonistene.
Komiteen viser til at høringsinstansene
i all hovedsak støtter overgang til nettoberegnet ektefellepensjon,
og viser til at dette er enklere enn å etablere nye samordningsregler.
Flere av høringsinstansene mener reglene for å beregne ektefellepensjon
fra offentlig tjenestepensjon, og fastsettelse av fradrag for folketrygden, allerede
er komplisert, og at en ytterligere komplisering av regelverket
er uheldig. LO, Unio og YS uttaler at de ser at samordning mot ny
alderspensjon fra folketrygden vil medføre komplikasjoner i et allerede
komplisert regelverk. De anerkjenner at samordning mot ny alderspensjon
også må ha andre egenskaper enn samordning mot alderspensjon etter
gamle regler. Organisasjonene er enige i at hensynet til å lage
forståelige regler, samt hensynet til rettsikkerhet og forutberegnelighet
for pensjonistene, tilsier at det innføres en nettoytelse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at kvinner er overrepresentert blant mottakere av ektefellepensjon,
men at departementet mener at forslaget likevel ikke har likestillingsmessige
konsekvenser. Disse
medlemmer viser til det felles høringssvaret fra LO Kommune,
LO Stat, Unio og YS, hvor organisasjonene understreker at de ikke
er enige i den vurderingen. Disse medlemmer er enig med
organisasjonene i dette.
Disse medlemmer viser til
at en overgang til netto ektefellepensjon for alle i de statlige
ordningene, har bred oppslutning, også fra arbeidstakerorganisasjonene,
av forenklingshensyn. Disse
medlemmer viser videre til Stortingets debatt 30. april 2020
om kultur- og likestillingsministerens redegjørelse om status i
arbeidet med å fremme likestilling og mangfold i alle sektorer,
der Arbeiderpartiet viste til regjeringen Solbergs manglende initiativ
når det gjelder likestilling mellom menn og kvinner, blant annet
i arbeidslivet. Disse medlemmer viser
til at slik manglende likestilling også får som konsekvens at kvinner
generelt har lavere opparbeidede rettigheter, både i folketrygden
og i ulike tjenestepensjonsordninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at komiteens enstemmige innstilling om
å innføre en nettoordning med to satser for ektefellepensjon i de
lovbestemte tjenestepensjonene i offentlig sektor gjør at lov om
samordning av pensjons- og trygdeytelser (samordningsloven) ikke
lenger er relevant for offentlig, lovbestemt ektefellepensjon, i
likhet med det som vil gjelde for ny offentlig tjenestepensjon for
personer født fra og med 1963.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at det i proposisjonen foreslås
lovendringer for hvordan brutto ektefellepensjon etter samordning
skal beregnes for personer som har alderspensjonen fra folketrygden
helt eller delvis opptjent med nye regler.
Dette medlem merker seg at
departementet mener at forslagene ikke har uheldige likestillingsmessige
konsekvenser. Dette
medlem har merket seg at LO Kommune, LO Stat, Unio og YS er
uenige i dette fordi kvinner er overrepresentert blant mottakere
av ektefellepensjon. Gjeldende regler gir veldig ulike ytelser til gjenlevende
på samme alder. Dette
medlem merker seg videre at lovforslagene vil innebære høyere
ektefellepensjon enn etter gjeldende regler for noen, og lavere ektefellepensjonen
enn etter gjeldende regler for andre, og kvinner er overrepresenterte
i begge gruppene.
Dette medlem ser ikke nå hvordan
en kunne ivareta de likestillingsmessige konsekvensene bedre, men
er åpen for endringer dersom erfaringen med den nye ordningen viser
at dette bør rettes opp.
Dette medlem merker seg at
overgang til nettoberegnet ektefellepensjon vil gi større grad av
likebehandling mellom ulike grupper gjenlevende med samme alder,
uansett kjønn. Dette
medlem er enig i de fremlagte lovforslagene og viser til proposisjonen
for nærmere redegjørelse av disse.