1.2.1 Bakgrunn
Det har i de senere
år, både blant myndigheter og arbeidslivets organisasjoner, vært
en økende bekymring for fremveksten av aktører som ikke ivaretar
elementære krav til arbeidsforhold og sikkerhet i veitransportsektoren,
og for at norske transportvirksomheter dermed utsettes for urettferdig
konkurranse.
Arbeidstilsynet har
siden våren 2015 hatt en nasjonal satsing i transportnæringen med
bakgrunn i at deler av næringen har alvorlige og sammensatte arbeidsmiljøutfordringer.
Arbeidstilsynets
tilsynstall fra perioden 2015–2018 viser stor forskjell mellom norske
og utenlandske virksomheter innen gods og turbil når det gjelder
utbetaling av allmenngjort lønn. Det vises her til rapporten «Arbeidstilsynets
aktivitet i transportnæringen i 2018».
Virksomhetenes og
arbeidstakernes mobilitet er et iboende trekk ved transportvirksomhet
som medfører særegne utfordringer for Arbeidstilsynets tilsyn med bransjen,
særlig gjelder dette for tilsyn med virksomheter som ikke er hjemmehørende
i Norge.
Det vises til proposisjonen
kapittel 2.3, der gjeldende rett og dagens organisering av tilsynet
med allmenngjøringsbestemmelsene er nærmere redegjort for, herunder:
I tillegg
er gjennomføring av tilsynsaktiviteter i dag nærmere beskrevet.
Ifølge Arbeidstilsynet utgjør brudd på allmenngjøringsregelverket,
sammen med utfordringer knyttet til høyt sykefravær og særlige risikofaktorer
som ensidig arbeid, vibrasjoner mv., arbeidsulykker, samt brudd
på arbeidstidsregler, alvorlige arbeidsmiljøutfordringer i deler
av næringen.
Når det gjelder utfordringer
for gods- og turbilbransjen, herunder internasjonal konkurranse
og lønnsforhold, er dette nærmere redegjort for i proposisjonens kapittel
2.4.