Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Astrid Margrethe Hilde, Kristian Torve og Anette Trettebergstuen,
fra Høyre, lederen Kristin Ørmen Johnsen, Anne Karin Olli og Tage
Pettersen, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati og Silje Hjemdal,
fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, merker seg
at departementet ønsker å videreføre i lov regler fastsatt i midlertidig
forskrift 3. april 2020 nr. 575 om forenklinger og tiltak i barnevernet
og fylkesnemnda for å avhjelpe konsekvenser av covid-19 frem til
1. januar 2021. Komiteen ser
at smitteverntiltak fortsatt vil kunne hindre ordinær drift i barnevernet
og saksavvikling i fylkesnemnda i en periode fremover, og at opphopning
av et stort antall saker og store restanser er uheldig. Lang saksbehandlingstid
vil kunne bryte med den enkeltes rett til en rettferdig rettergang
innen rimelig tid.
Komiteen merker seg og er
enig i departementets understrekning av at unntaksbestemmelsene
kun kan anvendes når det er nødvendig på grunn av konsekvenser av
covid-19, og at barnevernet og fylkesnemndene skal gjennomføre saker
på ordinær måte så langt det lar seg gjøre.
Komiteen viser til at regjeringen
12. mars innførte en rekke inngripende tiltak for å begrense smitten
av covid-19. Dette gjorde det nødvendig å iverksette raske tiltak
for at fylkesnemndene kunne behandle saker på en trygg og forsvarlig
måte. Midlertidige saksbehandlingsregler ble derfor fastsatt med
hjemmel i koronaloven. Høringsuttalelser ga bred støtte til dette.
Komiteen vil påpeke at barnevernets
hovedoppgave er å gi utsatte barn nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse
til rett tid. Barnevernet må således fungere i krisetider og i ekstraordinære
situasjoner.
Komiteen merker seg at departementets
forkortede offentlige høring gir bred støtte til midlertidig lov om
tilpasninger i regelverk for barnevernet og fylkesnemnda.
Komiteen merker seg at den
midlertidige loven vil gjelde:
-
muligheter for fjernmøter
og fjernavhør i fylkesnemnda,
-
kombinasjon av muntlig
og skriftlig behandling i fylkesnemnda,
-
avstemning og rådslagning
i fylkesnemnda,
-
midlertidig flytting
av barn fra barnevernsinstitusjon,
-
krav til tilsynsbesøk
og oppfølgingsbesøk.
Komiteen viser
til at saksbehandlingsreglene som foreslås for fylkesnemnda, vil
gjelde for barnevernssaker og behandling av saker i fylkesnemnda
etter smittevernloven og helse- og omsorgstjenesteloven.
Komiteen støtter at det gis
hjemler til bruk av fjernmøter og fjernavhør, slik det også foreslås
for domstolene i Prop. 94 L (2019–2020) om midlertidig lov og tilpasninger
i prosessregelverket som følge av utbruddet av covid-19 mv. Komiteen vil
bemerke at før det treffes beslutning om fjernmøte eller fjernavhør,
skal partene gis mulighet til å uttale seg om den beslutningen.
Et barn som har partsrettigheter, kan velge om det vil delta i fjernmøte
eller uttale seg på annen måte. Også barn uten partsrettigheter,
som er i stand til å danne seg egne synspunkter, skal gis anledning
til å uttale seg. Dette gjelder også ved beslutning om delvis skriftlig
behandling.
Landsforeningen
for barnevernsbarn har gitt tydelige innspill om barns medvirkning
og om dokumentasjon, noe komiteen støtter opp om. Komiteen er tilfreds
med at departementet har hensyntatt flere innspill fra høringsrunden,
og understreker at behandlingsformen må ivareta private parters
rettigheter på en betryggende måte. Møtevirksomhet og reising kan
vanskeliggjøre fysiske møter, og komiteen mener det er forsvarlig
at fylkesnemnda har rådslagning og avstemning i fjernmøteutveksling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at forslaget § 2 om fjernmøte og fjernavhør i fylkesnemnda og
§ 3 om kombinasjon av muntlig og skriftlig behandling i fylkesnemnda
fastsetter at nemndleder kan foreta en rekke beslutninger alene. Disse medlemmer viser
til at fylkesnemnda til vanlig består av tre personer: nemndleder,
fagperson og en lekperson. Disse medlemmer mener at spesielt fagpersonen
er viktig for at nemnda under slike omstendigheter skal fatte riktig
beslutning. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer at i §§ 2
og 3 skal «nemndleder» byttes ut med «fylkesnemnda».
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«§ 2 første ledd
første punktum skal lyde:
Fylkesnemnda kan
beslutte at forhandlingsmøtet eller møte i klagesak helt eller delvis
skal holdes som fjernmøte, og at avhør skal gjennomføres som fjernavhør,
når det er nødvendig og ubetenkelig.
§ 2 tredje ledd
skal lyde:
Fylkesnemnda kan
beslutte at tolking skal gjennomføres som fjerntolking når det er
forsvarlig.
§ 3 første ledd
første punktum skal lyde:
Fylkesnemnda kan
beslutte at forhandlingsmøtets omfang begrenses, og at vedtak treffes
på grunnlag av en kombinasjon av muntlig behandling i møte og sakens dokumenter,
når det er nødvendig og ubetenkelig.
§ 3 andre ledd
første punktum skal lyde:
Fylkesnemnda kan
beslutte at prosessfullmektigene kan inngi avsluttende innlegg skriftlig
når det er nødvendig og ubetenkelig.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til § 3 om en kombinasjon
av muntlig og skriftlig behandling i fylkesnemnda og vil i den forbindelse
presisere at foreldre og barn er den svake part mot det offentlige.
Da er det viktig at de finner et slikt behandlingsopplegg forsvarlig
av hensyn til deres rettsikkerhet.
Disse medlemmer mener at i
saker etter barnevernloven §§ 4-12 og 4-20 må parter samtykke til
en kombinasjon av muntlig og skriftlig behandling.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
Ǥ 3 tredje ledd
skal lyde:
Før det treffes
beslutning etter første og annet ledd skal partene gis anledning
til å uttale seg. Partenes mening bør tillegges betydelig vekt.
I saker etter barnevernloven §§ 4-12 og 4-20 må samtlige parter
samtykke til slik behandling. Et barn uten partsrettigheter, som
er i stand til å danne seg egne synspunkter, skal gis anledning
til å uttale seg før beslutning treffes. Beslutning om delvis skriftlig
behandling etter første og annet ledd skal begrunnes.»
Komiteen vil
påpeke at barn i institusjon har sammensatte behov og er sårbare.
Midlertidig flytting av barn fra barnevernsinstitusjon må bare skje
dersom utbrudd av covid-19 gjør det tvingende nødvendig. Det kan
være at institusjonene må stenges helt eller delvis på grunn av
smitte. Flytting skal begrunnes skriftlig og i samarbeid med kommunen.
Barnet skal involveres og barnets medvirkning dokumenteres.
Et grunnleggende
hensyn i vurderingen av om barnet skal flyttes, er at institusjonen
er barnets hjem, om enn kanskje bare for en periode, og dermed gjelder
bestemmelser om privatlivets fred.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at bestemmelsen foreslått i § 5 om midlertidig flytting av barn
fra en barnevernsinstitusjon, medfører en altfor stor svekkelse
av barn og unges rettssikkerhet. Vern av de mest sårbare og deres
rettssikkerhet blir enda viktigere i krisetider. Disse medlemmer viser til
at både Advokatforeningen og KS har innsigelser mot denne paragrafen.
Proposisjonen beskriver videre at det heller ikke har vært noe reelt
behov for en slik paragraf slik den fremkommer i gjeldende forskrift
3. april 2020 nr. 575. Det er ikke rapportert om noen tilfeller
hvor paragrafen har kommet til anvendelse. Det er videre vanskelig
å se at det praktiske behovet for denne paragrafen er så stort at
den trenger å videreføres, da de forhold som er beskrevet som grunnlag
for paragrafen, kan følges opp med lovregler som allerede foreligger,
enten som akuttplassering etter barnevernloven § 4-25 annet ledd
eller ordinære nødrettsbetraktninger. Disse medlemmer kan på denne
bakgrunn ikke støtte § 5.
Komiteen vil
understreke at gjennomføring av oppfølgingsbesøk via telefonsamtale
eller videooverføring bare skal skje dersom det er tvingende nødvendig, og
at dette ikke medfører endringer i andre krav til tilsyn eller oppfølgingssamtaler. Komiteen støtter
videre at det ikke skal foretas lempninger i kravene til antall besøk.
Komiteen har bedt om skriftlige
innspill med kort frist til sin behandling av proposisjonen. Komiteen merker
seg at Barneombudet ser behovet for at forskriftens bestemmelser
nå løftes opp i en midlertidig lov, og støtter departementets forslag.
Barneombudet skriver
i sin uttalelse til komiteen av 14. mai 2020:
«Det er fint at
departementet understreker at unntaksbestemmelsene kun kan anvendes
når det er helt nødvendig på grunn av konsekvenser av covid-19.
Av Midlertidig forskrift
om forenklinger og tiltak for barnevernet og fylkesnemnda for å
avhjelpe konsekvenser av utbrudd av Covid19 § 2 annet ledd tredje pkt.
fremgikk at ‘Barnets mening skal alltid innhentes før beslutning
treffes’. Vi er enige med departementet i at denne formuleringen
var uheldig. Barneombudet mener § 2, slik den er foreslått i den
midlertidige loven, er i samsvar med statens forpliktelser og barnets
rett til å bli hørt etter Grunnloven § 104 og Barnekonvensjonen
artikkel 12.»
Komiteen merker seg videre
at Advokatforeningen i sin uttalelse er positiv til at departementet
fremmer forslag til midlertidige bestemmelser for behandling av
saker i fylkesnemnda, men har kritiske anmerkninger til noen av
bestemmelsene i lovforslaget.
Komiteen merker seg også uttalelsen
fra Landsforeningen for barnevernsbarn:
«Vi forstår, til
en viss grad, at det kan være behov for noen av substituttene til
det ordinære regelverket for barnevernet og fylkesnemnda i en lang
periode fremover. Landsforeningen for barnevernsbarn vil likevel stille
spørsmålstegn ved hvorfor departementet vurderer at de midlertidige
endringene skal presiseres i en lov med så lang varighet, spesielt
i en tid hvor smitteverntiltakene som legges til grunn evalueres
fortløpende.»
Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre
og Kristelig Folkeparti støtter at bestemmelser fastsatt i
midlertidig forskrift 3. april 2020 nr. 575 om forenklinger og tiltak
i barnevernet og fylkesnemnda for å avhjelpe konsekvenser av covid-19
gis forlenget varighet og i hovedsak videreføres i midlertidig lov. Disse medlemmer mener
det er alvorlig dersom man får en opphopning av saker, store restanser
og lang saksbehandlingstid. Lang saksbehandlingstid vil kunne bryte med
den enkeltes rett til en rettferdig rettergang innen rimelig tid. Disse medlemmer mener
at virketiden bør settes noe kortere enn departementet foreslår.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til regjeringens forslag
om midlertidig lov og ser at det på nåværende tidspunkt fortsatt
kan være behov for unntaksregler i møte med smittevernhensyn. Flertallet understreker
imidlertid at det er svært alvorlige endringer som gjøres, og at
behovet for unntaksreglene må være sterkt og tydelig for å rettferdiggjøre
dem. I lys av at myndighetenes restriksjoner lettes, og at samfunnet gradvis
åpner opp, virker regjeringens foreslåtte varighet til 1. januar
2021 å være unødvendig lang. Flertallet mener derfor at
varigheten må reduseres til 22. oktober 2020 for at loven skal vare
kortest mulig, og i tillegg sikre at Stortinget kan rekke en forsvarlig
behandling av en eventuell forlengelse ved behov.
På denne
bakgrunn vil komiteen foreslå
følgende:
Ǥ 7 andre ledd
skal lyde:
Loven oppheves 22. oktober
2020.»
Dersom
regjeringen mener det er nødvendig, vil komiteen foreslå at regjeringen
kommer tilbake til Stortinget med forslag om å forlenge virketiden
for hele eller deler av loven.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å forlenge
virketiden for hele eller deler av midlertidig lov om tilpasninger
i regelverket for barnevernet og fylkesnemnda for å avhjelpe konsekvenser
av utbruddet av covid-19 ut over 22. oktober 2020 dersom regjeringen
vurderer dette som nødvendig for å sikre at barnevernet kan løse
sine oppgaver.»