Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at Representantforslag
21 S (2019–2020) fremmer fire forskjellige forslag som skal styrke
sikkerheten og ressurskontrollen innenfor turistfisket og sørge
for at turistfisket i større grad bidrar til lokal verdiskaping. Komiteen mener
at turistfiskenæringen kan ha potensial til å bidra ytterligere
til verdiskaping langs kysten, men ser også at det finnes enkelte
uheldige konsekvenser av økt turistfiske. Komiteen merker seg at regjeringen
i denne sammenheng har diskutert flere mulige tiltak med representanter
for turistfiskenæringen, og at forslag nummer to og tre delvis inngår
i regjeringens forslag til tiltak som vil være gjenstand for høring
på nyåret (jf. brev fra fiskeri- og sjømatministeren til komiteen
av 16. desember 2019). Komiteen merker
seg videre at fiskeri- og sjømatministeren mener at forslag nummer
én vil innebære en lovendring, og viser til behandlingen av Prop.
119 L (2016–2017) Endringar i havressurslova m.m. (regulering av
turistfiskenæringa m.m.). Komiteen registrerer at forslag
nummer fire, innføring av fiskekort for utenlandske turister, vil
kreve nærmere utredning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg at turistfisket har hatt vekst i flere år og bidrar til viktige
arbeidsplasser og verdiskaping langs kysten og har over tusen registrerte
aktører. For å styrke og sikre denne næringen er det viktig at aktiviteten
foregår på en sikker og bærekraftig måte.
Flertallet vil påpeke at det
fra 1. januar 2018 ble innført nye regler for turistfiskevirksomheter.
Tidligere fantes det i mindre grad oversikt over næringsvirksomheten
og ressursuttaket som fulgte med. De viktigste elementene i det
nye regelverket var: krav til registrering av turistfiskevirksomheter,
fangstrapporteringsordning for turistfiskevirksomheter, utførselskvoten
ble endret til 20 kg for gjester ved registrerte bedrifter og 10
kg utførselskvote for alle andre, ordningen med troféfisk ble fjernet
og utførselskvoten ble endret til å gjelde innenfor en periode på
7 kalenderdager. Dagens regler innebærer derfor at alle har lov
til å ta med seg 10 kg fiskefilet ut av landet, mens personer som
har fisket i regi av en registrert turistfiskebedrift, kan ta med
seg 20 kg.
Flertallet viser til at Nærings-
og fiskeridepartementet 6. januar 2020 sendte forslag til endring
av forskrift om turistfiske på høring med frist 17. februar 2020.
Flertallet viser til at dagens
regler innebærer at alle har lov til å ta med seg 10 kg fiskefilet
ut av landet, mens personer som har fisket i regi av en registrert
turistfiskebedrift, kan ta med seg 20 kg. Flertallet viser til at regjeringen
i høringsbrevet foreslår å endre gjeldende forskrift slik at man
kun har adgang til å ta med seg fisk ut av landet dersom man har
fisket hos og oppholdt seg på en registrert turistfiskevirksomhet.
En slik endring vil bidra til at det kan bli bedre oversikt over
uttaket av fisk fra havet som turistfisket fører med seg. Tiltaket
vil også bidra til en ytterligere profesjonalisering av og legitimitet
for turistfiskenæringen, og styrke konkurransesituasjonen for seriøse,
registrerte turistbedrifter sammenliknet med andre tilbydere som
ikke bidrar på samme måte til bl.a. verdiskapingen lokalt.
Flertallet viser videre til
at det fremkommer av høringsbrevet at det pågår et arbeid på myndighetsnivå om
praktisering og klargjøring av dokumentasjonskravet knyttet til
utførsel av fisk ved landegrensen.
Flertallet viser til at i dag
gjelder utførselskvoten innenfor en periode på syv kalenderdager.
Det innebærer at det må gå syv dager før en privatperson kan ta med
fisk ut av landet på nytt. Flertallet viser til at regjeringen
i høringsbrevet ønsker tilbakemelding fra høringsinstansene om hvorvidt
den tidsperioden bør endres til én gang årlig.
Flertallet viser til at dagens
regler innebærer at det er lov til å ta med seg utførselskvoten
i form av fiskefilet. At utførselskvoten gir anledning til å ta
med fisken ut av landet som filet, medfører at en del ressurser
kan gå til spille, og at dette igjen gir utfordringer med ressursutnyttelse.
Flertallet viser til at regjeringen
i høringsbrevet foreslår at utførselskvoten endres fra å tillate
utførsel av fiskefilet til å kun tillate å ta med hel fisk (sløyd
og hodekappet). Flertallet viser
til at regjeringen skriver at dette vil kunne bidra til å forhindre
ressurssløsing ved at det ikke blir kastet så mye restråstoff i
forbindelse med filetering. Samtidig vil det bidra til å sette reiselivsopplevelsen
i sentrum, fremfor å legge til rette for et mengdefiske.
Flertallet viser til at regjeringen
i høringsbrevet ber om tilbakemelding på hvorvidt det er et behov
for å forsterke rapporteringsreglene for å sikre en bedre oversikt
over ressursuttaket, og dermed klargjøre pliktene ytterligere knyttet
til det å være registrert turistfiskebedrift. Regjeringen ønsker
videre høringsinstansenes syn på om antall arter det skal rapporteres
om, bør utvides ut over artene torsk, kveite, sei, uer og steinbit.
Av hensyn til administrering av data fra fangstrapporteringen ønsker
regjeringen å foreslå at rapporteringen skal skje fortløpende. Regjeringen
ønsker også høringsinstansenes syn på hvorvidt en fremtidig tillatelsesordning
for turistfiskevirksomheter er ønskelig, og hvorvidt det bør gjøres
en lovendring for å kunne stille vilkår om tillatelse.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at høringsfristen var 17. februar 2020. Disse medlemmer mener at høringen
viser at regjeringen jobber aktivt med problemstillingen rundt turistfisket,
og mener det på denne bakgrunn vil være unaturlig å gjøre vedtak
i Stortinget mens regjeringen gjennomgår høringssvarene. Disse medlemmer vil derfor
ikke støtte forslagene på det nåværende tidspunkt, men vil avvente
regjeringens oppfølging av høringen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at både kysten og fisken er viktige reiselivsprodukter. Samtidig
gir også kysten og fjordene våre oss viktige arbeidsplasser. De
siste årene har vi sett at turistfisket langs kysten har økt betydelig,
og mange reiselivsbedrifter retter seg inn mot dette markedet. Det gir
muligheter, men også store utfordringer. Fiskeri og reiseliv er
to viktige framtidsnæringer for Norge, men det er også viktig at
vi stiller krav og sikrer at turistfisket skjer innenfor bærekraftige
rammer.
Disse medlemmer mener at vi
ikke har god nok kontroll på turistfisket, og vi ser at for mye
fisk blir tatt ut av landet av utenlandske turister.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti foreslo
å øke bøtesatsene for ulovlig utførsel av fisk da Stortinget våren
2019 behandlet et forslag fra Senterpartiet om økte bøtesatser,
jf. Dokument 8:96 S (2018–2019) og Innst. 268 S (2018–2019).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til Riksadvokatens
brev datert 25. april 2019 stilet til samtlige politimestere og
statsadvokatembeter, sjefen for Økokrim, Politidirektoratet, Nærings-
og fiskeridepartementet og NHO Reiseliv. I brevet gir Riksadvokaten instruks
om at de gjeldende bøtesatser med umiddelbar virkning skal dobles,
slik at minstesatsen fastsettes til en bot på 8 000 kroner og deretter
økes med 200 kroner per kilo fisk eller fiskevare. Disse medlemmer understreker
at denne kraftige skjerpingen av bøtesatsene ble besluttet uavhengig
av Representantforslag 96 S (2018–2019) fra Senterpartiet om økte
bøtesatser for ulovlig utførsel av fisk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at økte bøtesatser er et viktig tiltak, men det er også behov
for både å styrke kontrollen og øke hyppigheten av kontroller for
å få avdekket ulovlig utførsel av fisk. Disse medlemmer understreker
betydningen av at vi får tydelige regler, strengere håndhevelse
og bedre organisering av turistfisket, da det kan gi et godt tilskudd
til reiselivsnæringen, lokale arbeidsplasser og verdiskaping langs
kysten.
Disse medlemmer ser det som
uheldig at dagens utførselskvote, som innebærer at fisken kan tas ut
av landet som filet, gir en dårlig ressursutnyttelse. Når de som
deltar i turistfisket, kaster store deler av fisken på havet, er
det en sløsing med ressurser som ikke er akseptabel. Disse medlemmer viser
til at Stortinget flere ganger har gjort vedtak om at grensen for
hvor mye fisk man kan ta med ut av landet, skal regnes om til rund fisk.
Det er positivt at regjeringen nå har sendt på høring et forslag
om at utførselskvoten skal endres fra å tillate utførsel av fiskefilet
til å kun tillate å ta med hel fisk (sløyd og hodekappet).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det må skilles mellom
ulike former for turistfiske. Man har den seriøse delen av turistfiskenæringen,
der opplevelsen er det sentrale, og man har turistfisket som har
mer preg av å skaffe seg fisk. Videre har man det ulovlige yrkesfisket kamuflert
som turistfiske.
Disse medlemmer er opptatt
av å utvikle turistfiskenæringen og belønne de seriøse aktørene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en ordning der turistfiskere kan pålegges
å levere fisk til lokale fiskemottak.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en tiltaksplan for å hindre ulovlig turistfiske.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener turistfisket i Norge er
ute av kontroll. Det stilles ingen særskilte krav til turistfiskeoperatører, verken
til lokalkunnskap eller sikkerhet. Konsekvensen ser man blant annet
i form av at utenlandske fisketurister er overrepresentert i statistikkene
over ulykker og dødsfall til havs.
Dette medlem viser til at tollmyndighetene opplyser
om store mengder fisk som ulovlig føres ut av landet, som direkte
knyttes til turistfisket. Forslagsstillerne mener det er behov for
å styrke sikkerheten og ressurskontrollen innen turistfisket, og
at det må sørges for at turistfiske i større grad bidrar til lokal
verdiskaping.
Dette medlem viser videre til
høringsinnspill fra Naturviterne, som stadfester at dagens regler
for utførsel medfører et betydelig matsvinn, og at svinnet kan være så
høyt som 70 pst. Selv om tallene er usikre, tyder dette på at regelverket
ikke står i samsvar med arbeidet for FNs bærekraftmål. Dette medlem forventer
at regjeringen i sitt arbeid med å regulere turistfiske får kartlagt omfanget
av matsvinn og gjør sitt ytterste for å minimere dette.
Dette medlem viser til statsrådens
vurdering av representantforslaget og registrerer at han mener forslagene
om at utenlandske turister kun får ta med fisk ut av landet dersom
den er fisket i samarbeid med en registrert turistfiskebedrift,
og at selve utførselskvoten skal gjelde rund fisk, ikke filet, er
gode forslag. Dette
medlem imøteser regjeringens forslag til tiltak på disse punktene,
men er likevel ikke forsikret om at forslagenes intensjon vil ivaretas
av regjeringens tiltak.
Dette medlem viser til at det
blant annet er uklart hvordan et utførselskrav som krever at fisken
skal ha vært fisket i samarbeid med en registrert turistfiskebedrift,
kan bli effektivt nok når man ikke samtidig sørger for at alle turistfiskebedrifter
registreres.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at utenlandske turister kun får ta med
fisk ut av landet dersom den er fisket i samarbeid med en registrert
turistfiskebedrift, slik at man begrenser eksport som ikke gir verdiskaping i
lokalsamfunnene, og får sterkere kontroll med hvor mye fisk som
fiskes og utføres.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at utførselskravet skal gjelde rund fisk,
ikke filet.»
«Stortinget
ber regjeringen endre utførselskravet slik at grensen i kilo skal
gjelde per år, ikke per grensepassering.»
«Stortinget
ber regjeringen om, i det pågående arbeidet med turistfiske, å kartlegge
matsvinnet fra turistfisket og foreslå tiltak for å redusere matsvinnet
til et minimum.»
Dette medlem viser
til at statsråden påpeker at det kreves en lovendring for å vedta
forslaget om at alle turistfiskebedrifter må registreres og godkjennes
før de kan starte næringsvirksomhet.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreslå en endring i havressursloven slik at den
gir hjemmel for å kunne stille vilkår om tillatelse for etablering
av turistfiskevirksomheter, og komme tilbake til Stortinget med
et slikt lovforslag. Endringen skal sørge for at alle turistfiskebedrifter
må registreres og godkjennes før de kan starte næringsvirksomhet.
Det skal blant annet kunne stilles krav til sikkerhet, båt og utstyr,
lik kravene for profesjonelt fiske.»
Dette medlem viser
til at statsråden skriver at en innføring av fiskekort for utenlandske
turister krever utredning, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en innføring av fiskekort for utenlandske
turister, der inntektene skal brukes til kontroll med fisket, og
komme tilbake til Stortinget med en sak om dette.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til beskrivelsen
og forslagene til Sosialistisk Venstreparti. Disse medlemmer støtter langt
på vei intensjonen i merknadene og forslagene, og mener disse bør
utredes og vurderes i forbindelse med opptrappingsplanen mot ulovlig
turistfiske som disse medlemmer har foreslått.