Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Nina Sandberg og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Marianne Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen,
Turid Kristensen og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet,
lederen Roy Steffensen og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet,
Marit Arnstad og Aud Hove, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås,
og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til
proposisjonen.
Komiteen har imøtekommet oppfordringen
fra departementet om å hastebehandle Prop. 102 L (2019–2020) med
henvisning til koronautbruddet. Komiteen viser til at proposisjonen
inneholder et forslag om midlertidig lov om tilpasninger i barnehageloven,
opplæringslova og friskolelova for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd
av covid-19. Lovforslaget er en direkte oppfølging av de midlertidige
forskriftene med hjemmel i koronaloven om tilpasninger i lovgivningen
om barnehager og grunnopplæringen.
Komiteen mener det, med henvisning
til koronautbruddet, var nødvendig å innføre midlertidige forskrifter
når barnehager og skoler ble underlagt begrensninger av smittevernhensyn. Komiteen viser
videre til at de midlertidige forskriftene faller bort når koronaloven
oppheves 27. mai 2020.
Komiteen deler departementets
vurdering av at det vil være behov for tilpasningene av lovgivningen
om barnehager og skoler ut over varigheten av koronaloven. Komiteen mener
det er riktig å fastsette tilpasningene i en midlertidig lov. Komiteen viser
til at det er foreslått at loven oppheves 1. november 2020.
Komiteen understreker at formålet
med tilpasningene er at barn, unge og voksne i størst mulig grad skal
kunne få ivaretatt sine rettigheter, samtidig som det tas hensyn
til hva som er mulig å få til i perioden barnehager og skoler er
stengt eller er underlagt begrensninger av smittevernhensyn. Komiteen viser
til at den midlertidige loven vil tydeliggjøre hvilke regler som gjelder
for barnehagene og for skolene under utbruddet av koronavirus.
Komiteen merker seg at departementet
i den siste høringen av de midlertidige forskriftene gjorde oppmerksom
på at departementet på bakgrunn av høringen ville fremme en lovproposisjon
for Stortinget, slik at tilpasningene i de midlertidige forskriftene
kan fastsettes i lovs form og gjelde ut barnehage- og skoleåret 2019–2020.
Forslaget om midlertidig utvidelse av retten til påbygg har også
vært sendt på en begrenset, kort høring. Komiteen anser slik sett at
forslagene er tilstrekkelig belyst, slik at en hastebehandling i
Stortinget er forsvarlig. Komiteen understreker at denne
typen hastebehandling er unntaket, og at det skal være gode grunner
for å fravike normal lovbehandling i Stortinget. Komiteen vil følge nøye med
på regjeringens lovanvendelse i disse sakene.
Komiteen viser videre til komiteens
merknader under behandlingen av Prop. 96 L (2019–2020) kap. 5 og kap.
12, som med begrunnelse i koronavirusutbruddet er underlagt samme
hastebehandling, jf. Innst. 274 L (2019–2020).
Komiteen viser
til hjemmelsgrunnlag for behandling av personopplysninger. Komiteen bemerker
at det trolig ikke vil være behov for å bruke denne bestemmelsen
ettersom alle eleveksamener er avlyst, og privatisteksamener skal
gjennomføres som normalt. Komiteen vil samtidig peke
på at man likevel ikke kan utelukke at det kan bli behov for slik
behandling av personopplysninger som bestemmelsen gir grunnlag for,
dersom smittesituasjonen utvikler seg på en annen måte enn forutsatt.