I proposisjonen foreslås
endringer i varemerkeloven til gjennomføring av europaparlaments-
og rådsdirektiv (EU) 2015/2436 om tilnærming av medlemsstatenes
lovgivning om varemerker (omarbeiding). Direktivet erstatter varemerkedirektivet
2008 (2008/95/EF) og benevnes heretter som «det nye varemerkedirektivet».
Det foreslås videre endringer i panteloven for å åpne for slik særskilt
pant i registrerte varemerker som direktivet krever. I tillegg foreslås
enkelte andre endringer i varemerkeloven samt visse endringer i
foretaksnavneloven, designloven og patentloven. Det foreslås også
endringer i tolloven kapittel 15 og tvisteloven § 347 for å styrke
tollmyndighetenes kontroll med varer som gjør inngrep i immaterialrettigheter.
I proposisjonen bes
det i tillegg om Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 27/2020 om innlemmelse av det nye varemerkedirektivet
i EØS-avtalen. Videre bes det om Stortingets samtykke til tiltredelse
til Singaporetraktaten om varemerkerett, som er fremforhandlet i
regi av Verdens immaterialrettsorganisasjon (WIPO). Det vises til
Innst. 270 S (2019–2020) i samtykkesaken. Traktaten krever én mindre
endring i varemerkeloven § 80, som også behandles i punkt 4 i proposisjonen.
Som følge av det
nye varemerkedirektivet foreslås kravet etter varemerkeloven § 14
om at varemerket må kunne gjengis grafisk, til et krav om at merket
må kunne gjengis i varemerkeregisteret på en klar og tydelig måte, jf.
punkt 6.1 i proposisjonen. Samtidig foreslås en utvidelse av utelukkelsesgrunnen
i varemerkeloven § 2 for merker som består av en form som følger
av varens art, er nødvendig for å oppnå et teknisk resultat eller
tilfører varen en betydelig verdi. Etter den foreslåtte endringen vil
heller ikke merker som utelukkende består av en annen egenskap enn
varens form, kunne oppnå beskyttelse når en slik egenskap følger
av varens art, er nødvendig for å oppnå et teknisk resultat eller
tilfører varen en betydelig verdi. For eksempel vil lyden av en
motorsykkel være en egenskap som følger av varens art, og som følgelig
er utelukket fra vern som varemerke.
I varemerkeloven
§§ 15 og 16 foreslås nye registreringshindre for beskyttede geografiske
betegnelser og plantesortsbetegnelser, jf. punkt 6.2 og 6.3 i proposisjonen,
og egne registreringshindre for tilfeller der et varemerke er søkt
registrert i såkalt ond tro eller av en agent eller representant
for merkehaveren uten dennes samtykke, jf. punkt 6.4 og 6.5 i proposisjonen.
Direktivet medfører
en forskyvning av tidspunktet for vurderingen av varemerkets særpreg
i saker om etterfølgende oppheving av registreringen, kombinert med
bestemmelser om mellomliggende rettigheter som er oppstått før det
eldre merket kunne utgjøre registreringshinder for det yngre merket,
jf. punkt 7 i proposisjonen og forslaget om endringer i varemerkeloven §§ 29
og 35 samt ny § 35 b.
Bestemmelsene om
enerettens innhold og begrensninger i varemerkeloven §§ 4 og 5 foreslås
klargjort og endret på enkelte punkter, jf. punkt 8 og 9 i proposisjonen,
blant annet når det gjelder forholdet mellom varemerker og foretaksnavn
og bruk av varemerker i sammenlignende reklame. Det foreslås en
ny § 4 a i varemerkeloven om merkehaverens anledning til å gripe inn
mot forberedende handlinger knyttet til fremstilling og omsetning
av falske etiketter og andre midler et registrert varemerke kan
anbringes på, jf. punkt 10, om retten til å gripe inn mot varemerkeforfalskninger
i transitt, jf. punkt 20 i proposisjonen, og om rett til å forby
agenten eller representantens bruk av merket der denne har søkt
om registrering av merket i eget navn uten merkehaverens samtykke,
jf. punkt 6.5. Bestemmelsene i varemerkeloven § 11 om gjengivelse
av varemerker i oppslagsverk harmoniseres med direktivets bestemmelse
om dette, jf. punkt 11 i proposisjonen.
Direktivet innebærer
at håndhevingen av bruksplikten for registrerte varemerker effektiviseres,
ved at det foreslås nye bestemmelser i varemerkeloven § 29 a og
§ 57 om at en innsigelse eller inngrepssak ikke kan føre frem på
grunnlag av et eldre merke hvis kravene til bruk av merket ikke
er oppfylt, se punkt 12 i proposisjonen.
Etter direktivet
må statene åpne for særskilt pantsettelse og utlegg i registrerte
varemerker. Det foreslås i proposisjonen punkt 13 lignende regler
i panteloven om pant i registrerte varemerker som bestemmelsene som
allerede er innført om særskilt pantsettelse av patenter og planteforedlerrettigheter
fra 2015. I tillegg foreslås enkelte endringer i reglene i varemerkeloven om
overdragelser og lisenser for varemerker, bl.a. om lisenshaverens
søksmålsrett og om rettsvern.
Direktivets bestemmelser
om formelle krav til søknader om varemerkeregistrering og om saksbehandlingen
hos registreringsmyndighetene nødvendiggjør enkelte mindre endringer
i varemerkeloven, se punkt 14 i proposisjonen. Blant annet foreslås
en egen bestemmelse i varemerkeloven ny § 27 a om mulighet for utsettelse av
saksbehandlingen i innsigelsessaker der partene i fellesskap anmoder
om dette for å gjennomføre forliksforhandlinger. Den norske ordningen
med administrativ overprøving av gyldighet og sletting av varemerkeregistreringer,
som ble innført ved varemerkeloven 2010, oppfyller allerede direktivets
krav.
Som følge av direktivet
foreslås enkelte endringer i reglene om fellesmerker, se punkt 15
i proposisjonen. Blant annet innføres egne registreringshindre for
tilfeller der et slikt merke er villedende med hensyn til dets karakter
og betydning, eller der bestemmelsene for bruken av merket strider
mot offentlig orden eller moral. For fellesmerker som angir geografisk
opprinnelse, lovfestes et krav om at alle som produserer varer med
opprinnelse i det aktuelle området, og som ellers oppfyller kravene
i bestemmelsene for bruken av merket, har rett til å bli medlem
av sammenslutningen.
Det foreslås i punkt
16 i proposisjonen å klargjøre i varemerkeloven at grunnlagene påberopt
for oppheving av en varemerkeregistrering i en innsigelse eller
et krav om administrativ overprøving, er bindende for omfanget av
prøvingen også under klagebehandling.
I punkt 17 foreslås
enkelte endringer i foretaksnavneloven for å oppnå harmonisering
med endringene for varemerker etter gjennomføringen av det nye varemerkedirektivet.
Det foreslås lignende bestemmelser om betydningen av manglende bruk
for registrerte foretaksnavn som for varemerker, der navnet gjøres
gjeldende som grunnlag for innsigelse eller administrativ overprøving
av et annet varemerke eller foretaksnavn. Bestemmelsene om enerettens
innhold og begrensninger foreslås harmonisert bedre med reglene
for varemerker. Det foreslås adgang til administrativ overprøving
der et foretaksnavn er søkt registrert i såkalt ond tro, for å harmonisere
med den nye bestemmelsen om dette for varemerker. Samtidig foreslås
å utvide ordningen med administrativ overprøving av foretaksnavn til
å omfatte enkelte absolutte registreringshindre.
I designloven foreslås
å innføre et registreringshinder for tilfeller der designet strider
mot en annens rett til et navn eller portrett, tilsvarende som etter
varemerkeloven og foretaksnavneloven, jf. punkt 18 i proposisjonen.
I proposisjonen punkt
19 drøftes søksmålssituasjonen etter vedtak der en registrert industriell
rettighet er opphevet i forvaltningen etter innsigelse eller administrativ
overprøving. Da dette reiser en del forvaltnings- og prosessrettslige
spørsmål som krever nærmere utredning, foreslås ingen lovendringer
på dette punktet nå.
Endelig foreslås
i punkt 20 i proposisjonen endringer i reglene i tolloven kapittel
15 om tollmyndighetenes kontroll med varer som gjør inngrep i immaterialrettigheter.
Det foreslås at kompetansen som i dag ligger hos domstolene til
å beslutte tilbakehold av varer utover ti dager, også gis til tollmyndighetene.
Dette vil effektivisere systemet og bringe norsk regelverk mer på
linje med reglene i EU. Det foreslås å innføre forenklede fremgangsmåter
for ødeleggelse av varer basert på presumert samtykke fra mottakeren,
og egne regler om småforsendelser. Det legges også opp til at tollmyndighetene
skal kunne holde tilbake varer der bare avsenderen opptrer i næringsvirksomhet,
og der varemerkeforfalskninger er i transitt eller lignende tollsituasjoner.
Økonomiske og administrative
konsekvenser er omtalt i pkt. 21 i proposisjonen.