Forslag fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen
ta initiativet til å opprette et industrielt kompetansesenter på
Vestlandet for maritim nullutslippsteknologi og autonome maritime
transportsystemer, i nær kontakt med både forskningsmiljøene, aktuelle
næringer og klynger og Statens vegvesen.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Mortavika–Arsvågen)
som et alternativ til fergefri kryssing av Boknafjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Halhjem–Sandvikvåg)
som et alternativ til fergefri kryssing av Bjørnafjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Lavik–Oppedal)
som et alternativ til fergefri kryssing av Sognefjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Lote–Anda) som
et alternativ til fergefri kryssing av Nordfjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Festøya–Solavågen)
som et alternativ til fergefri kryssing av Vartdalsfjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39. Inntil
utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen i
bero.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Hareid–Sulasundet)
som et alternativ til fergefri kryssing av Sulafjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Molde–Vestnes)
som et alternativ til fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen
utrede en løsning med hyppige avganger med nullutslippsferger (Halsa–Kanestraum)
som et alternativ til fergefri kryssing av Halsafjorden. Utredningen
skal inneholde en vurdering av både kost/nytte og klima/miljø-effekter
av kryssing med nullutslippsferger sammenlignet med fergefri E39.
Inntil utredningen foreligger, stilles all planlegging av kryssingen
i bero.