Stortinget vedtok
i mars 2018 en ny sikkerhetslov – lov 1. juni 2018 nr. 24 om nasjonal
sikkerhet (sikkerhetsloven). Det følger av loven § 1-4 at loven
skal gjelde for Stortinget og organer for Stortinget i den utstrekning Stortinget
bestemmer det.
Ved førstegangsbehandling
av loven 27. februar 2018 traff Stortinget følgende vedtak:
Vedtak 477:
«Stortinget ber Stortingets
presidentskap om å legge frem en sak for Stortinget om i hvilken
grad sikkerhetsloven og bestemmelser gitt i medhold av sikkerhetsloven
skal gjelde for Stortinget. Det forutsettes at bestemmelser gitt
i og i medhold av kapittel 8 ikke skal gjelde for stortingsrepresentanter.»
Vedtak
478:
«Stortinget ber Stortingets
presidentskap om å legge frem en sak for Stortinget med forslag
til endringer i lover og instrukser for organer for Stortinget som
følge av vedtakelsen av ny sikkerhetslov og bestemmelser som vedtas
i medhold av denne.»
I Innst. 122 S (2018–2019)
foreslo Stortingets presidentskap bestemmelser om sikkerhetslovens
anvendelse for Stortingets administrasjon som oppfølging av vedtak
477. Disse ble vedtatt i Stortinget 19. desember 2018 og trådte
i kraft 1. januar 2020.
Gjennom behandlingen
av Innst. 165 S (2019–2020) ble bestemmelsene supplert med nye bestemmelser som
regulerer sikkerhetslovens forskrifters anvendelse for Stortingets
administrasjon, samt en ny bestemmelse om at det skal tas særlig
hensyn til åpenhet om Stortingets parlamentariske virksomhet i arbeidet
med forebyggende sikkerhet.
I denne innstillingen
fremmer presidentskapet forslag
til endringer i riksrevisjonsloven og EOS-kontrolloven. Presidentskapet vil
komme tilbake til spørsmålet om behovet for egne bestemmelser om sikkerhetslovens
anvendelse for Sivilombudsmannen, Ombudsmannsnemnda for Forsvaret
og Norges institusjon for menneskerettigheter. Forholdet til lovens
forskrifter er omtalt under pkt. 3.3.
Utkastet til innstilling
er forelagt kontroll- og konstitusjonskomiteen, som 25. februar
2020 ga sin tilslutning til utkastet.