2.1 Innledning
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre,
lederen Kristin Ørmen Johnsen, Anne Karin Olli og Tage Pettersen,
fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet,
Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André
Øvstegård, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti,
Jorunn Gleditsch Lossius, merker seg at lovverket med de foreslåtte endringene
blir en teknologinøytral særlov som tydeliggjør det journalistiske
og redaksjonelle ansvaret, samtidig som den redaksjonelle friheten
styrkes. Den digitale utviklingen har gjort at det er på høy tid
med en oppdatering av lovverket. Komiteen merker seg at det
redaksjonelle ansvaret for ytringer på nett også får en klar lovmessig
forankring. I en tid der ytringer og deltagelse i raskt tempo demokratiseres,
er det avgjørende at de redaktørstyrte mediene har et klart og tydelige
lovverk å forholde seg til, og at tilliten til redaktørstyrte medier
er høy.
Komiteen merker seg at blant
de organisasjoner som deltok på komiteens åpne høring i Stortinget 6. februar,
var det bred tilslutning til hovedinnretningen på medieansvarsloven.
Organisasjonene som deltok, var Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Mediebedriftenes
Landsforening og Norsk Presseforbund. Komiteen merker seg også at
organisasjonene i hovedsak var enige i innspill til forbedringer
i lovverket.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
glade for at regjeringen endelig har lagt fram en ny medieansvarslov,
slik Stortinget ba regjeringen om for tre år siden. Disse medlemmer viser
til at det var en enstemmig komité som stilte seg bak initiativet
fra representanter fra Arbeiderpartiet i Dokument 8:102 S (2015–2016),
og er kritiske til at regjeringen har brukt lang tid på å følge
opp anmodningsvedtaket.
Arbeiderpartiet
er opptatt av et sterkt redaktørinstitutt og godt kildevern. Bakgrunn
for forslaget var at gjeldende lovverk hadde store mangler og ufullstendigheter,
spesielt i en digital hverdag. Disse medlemmer mente det
derfor var viktig å modernisere og tilpasse lovgivningen, spesielt
siden stadig mer innhold publiseres på plattformer som faller utenfor
redaktøransvaret. Den teknologiske utviklingen med publisering på
nett døgnet rundt var også grunn til at det hastet med å bringe
lovverket i tråd med dagens publiseringsteknologi.
Mediene gjennomgår
betydelige utfordringer i overgangen til det digitale samfunn med
endrede finansieringsmodeller og medievaner. Disse medlemmer er bekymret
for at dette kan legge press på journalistikken og redusere mangfoldet.
Høyt tempo og økte krav til lønnsomhet kan også utfordre den gode
og grundige journalistikken, noe som i sin tur kan bidra til å svekke
tilliten til mediene. Disse
medlemmer mener det derfor er en viktig politisk oppgave å
sørge for at mediepolitikken møter disse utfordringene.
En tydelig medieansvarslov
er en viktig forutsetning for troverdige og gode medier. I en tid
med stor informasjonsflyt, falske nyheter og større skepsis til
institusjoner og medier er det viktig at leserne kan ha tillit til
det som publiseres. Redaktørstyrte og ansvarlige medier møter også
konkurranse fra plattformer som ikke følger de samme presseetiske
reglene, og befolkningens tillit til informasjonen de får, blir
mindre. Da er det viktig med klare regler for hvem som er ansvarlig
for det publiserte innholdet.