Kapittel 2. Åpning av rekonstruksjonsforhandling
§ 2 Vilkår for åpning av rekonstruksjonsforhandling.
Rekonstruksjonsforhandlingens formål
(1) En skyldner
som har eller i overskuelig fremtid vil få alvorlige økonomiske
problemer, kan begjære åpnet rekonstruksjonsforhandling etter reglene
i loven. En fordringshaver kan begjære åpnet rekonstruksjonsforhandling
dersom skyldneren ikke kan oppfylle sine forpliktelser etter hvert
som de forfaller.
(2) Formålet med
en rekonstruksjonsforhandling er en rekonstruksjon med frivillig
ordning av gjelden eller en tvangsakkord.
§ 3 Begjæring om åpning av rekonstruksjonsforhandling
(1) Begjæring om
åpning av rekonstruksjonsforhandling fremsettes skriftlig for tingretten.
(2) En skyldner
som begjærer rekonstruksjonsforhandling, skal gi tingretten
-
1. en kort redegjørelse
for de økonomiske problemene, deriblant om forpliktelsene kan oppfylles etter
hvert som de forfaller
-
2. en kort redegjørelse
for hvordan rekonstruksjonen skal gjennomføres
-
3. en skisse til
hvordan gjelden tenkes ordnet, samt for kontakten med fordringshaverne
om dette
-
4. en redegjørelse
for hvordan driften av virksomheten under rekonstruksjonsforhandlingen
skal finansieres
-
5. en oppgave over
sine eiendeler og sin gjeld, med angivelse av de sikkerheter som
hefter for gjelden. Har en fordringshaver panterett eller annen
tilsvarende sikkerhetsrett i skyldnerens eiendeler, må tidspunktet
for gjeldens og sikkerhetens stiftelse oppgis
-
6. en redegjørelse
for hvordan registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger
er innrettet.
(3) En fordringshaver
som begjærer rekonstruksjonsforhandling, skal
-
1. angi de omstendigheter
begjæringen grunnes på
-
2. sannsynliggjøre
at han eller hun har et krav mot skyldneren
-
3. sannsynliggjøre
at skyldneren ikke kan oppfylle sine forpliktelser etter hvert som
de forfaller
-
4. gi en kort redegjørelse
for hvordan rekonstruksjonen skal gjennomføres
-
5. gi en skisse
til hvordan gjelden tenkes ordnet
-
6. gi en redegjørelse
for hvordan driften av virksomheten under rekonstruksjonsforhandlingen
skal finansieres.
(4) Tingretten skal
gi begjæringen en påtegning om dagen og klokkeslettet da den kom
inn til retten. Begjæringen kan tilbakekalles eller endres så lenge
retten ikke har avsagt kjennelse om hvorvidt rekonstruksjonsforhandling
skal åpnes.
(5) Når en begjæring
fremsettes av en fordringshaver, skal den forelegges for skyldneren
med en kort frist for uttalelse. Retten kan innkalle til et rettsmøte
eller avgjøre begjæringen uten rettsmøte.
(6) Retten kan kreve
at skyldneren og fordringshaveren gir nærmere opplysninger om ethvert
forhold som retten mener er av betydning for spørsmålet om rekonstruksjonsforhandling
skal åpnes.
(7) Retten kan i
den utstrekning og på den måten den finner det hensiktsmessig, innhente
opplysninger fra skyldnerens fordringshavere og drøfte begjæringen med
dem.
§ 4 Ansvar for omkostningene ved rekonstruksjonsforhandlingen.
Forskudd og sikkerhet
(1) Retten kan kreve
at den som begjærer rekonstruksjonsforhandling åpnet, skal innbetale
et passende forskudd til dekning av omkostninger ved rekonstruksjonsforhandlingen
som ikke dekkes av gebyr etter rettsgebyrloven, eller at det blir
stilt sikkerhet for disse omkostningene. Dersom en fordringshaver
begjærer rekonstruksjonsforhandling åpnet, hefter fordringshaveren
bare for innbetalt forskudd eller sikkerhet i den utstrekning skyldnerens
midler ikke kan dekke omkostninger som er omfattet av forskuddet
eller sikkerhetsstillelsen.
(2) Rettsgebyrloven
§ 3 tredje og sjette ledd og § 5 annet ledd gjelder tilsvarende.
(3) Omkostninger
som skyldneren ikke kan betale, og som ikke dekkes av forskudd eller
sikkerhetsstillelse etter annet ledd, plikter staten å dekke.
§ 5 Tingrettens avgjørelse. Rettsmidler
(1) Tingretten skal
avslå begjæringen dersom
-
1. den ikke tilfredsstiller
kravene etter §§ 2 og 3, og manglene ikke blir rettet i tide
-
2. skyldneren unnlater
å skaffe de ytterligere opplysningene som tingretten krever
-
3. tingretten etter
de opplysningene som foreligger, finner det lite sannsynlig at skyldneren
vil kunne oppnå frivillig rekonstruksjon eller tvangsakkord
-
4. skyldneren motsetter
seg rekonstruksjonsforhandling når begjæringen er fremsatt av en
fordringshaver.
(2) Retten skal
treffe sin avgjørelse snarest mulig, normalt innen tre dager etter
at skyldnerens begjæring kom inn til retten, eller innen to uker
etter at en fordringshavers begjæring kom inn til retten.
(3) Retten treffer
sin avgjørelse ved kjennelse. En kjennelse som tar en begjæring
fra skyldneren til følge, kan ikke angripes ved anke. For øvrig
kan kjennelser ankes innen en uke fra avsigelsen.
(4) Blir begjæringen
tatt til følge, anses rekonstruksjonsforhandlingen for å være åpnet
fra det tidspunktet da begjæringen kom inn til retten.
§ 6 Melding ved åpning av rekonstruksjonsforhandling
(1) Blir en begjæring
om åpning av rekonstruksjonsforhandling tatt til følge, skal retten
gi skyldneren skriftlig melding om skyldnerens plikter etter §§ 15
og 20, og om følgen av å handle mot dem, jf. § 58 annet ledd.
(2) Retten skal
samtidig opplyse om tidspunkt og sted for fordringshavermøte, jf.
§ 22, med mindre retten bestemmer at slikt møte ikke skal holdes
eller utsetter beslutningen. Dersom retten beslutter at fordringshavermøtet
skal avholdes elektronisk uten fysisk møte, skal underretningen
inneholde nærmere opplysninger om avviklingen av møtet.
(3) Retten skal
straks underrette Norges Bank når den har avsagt kjennelse om åpning
av rekonstruksjonsforhandling i en institusjon som deltar i system som
nevnt i lov om betalingssystemer m.v. § 1-1 første ledd eller § 1-2.
§ 7 Kunngjøring, tinglysing og offentlighet
ved rekonstruksjonsforhandling
(1) Når forhandling
om rekonstruksjon er åpnet, skal retten uten opphold sørge for at
åpningen kunngjøres i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon.
Samtidig skal tidspunkt og sted for fordringshavermøte kunngjøres,
med mindre retten har besluttet at slikt møte ikke skal holdes eller
har utsatt beslutningen. Ved utsettelse kan tidspunkt og sted for
senere fordringshavermøte meddeles skyldneren og fordringshaverne
uten kunngjøring dersom det i stedet benyttes rekommandert brev
eller elektronisk kommunikasjon hvor det er benyttet en betryggende
metode for å sikre at underretningen er mottatt. Kongen kan i forskrift
gi nærmere bestemmelser om hva som kan anses for en betryggende
metode.
(2) Rettsmøter som
holdes under forhandling om rekonstruksjon, er offentlige med mindre
retten beslutter lukkede dører etter domstolloven §§ 125 flg.
(3) Melding om at
det er åpnet forhandling om rekonstruksjon, skal på begjæring av
rekonstruktøren tinglyses i
-
1. Løsøreregisteret
-
2. grunnboken og
lignende realregistre, for så vidt skyldneren eier fast eiendom
eller andre registrerte eiendeler
-
3. et verdipapirregister,
dersom det er registrert rettigheter der som rekonstruktøren mener
tilhører skyldneren
-
4. Foretaksregisteret,
dersom skyldneren er innført der.
Kapittel
3. Rekonstruktør, kreditorutvalg og borevisor
§ 8 Oppnevnelse av rekonstruktør og
kreditorutvalg
(1) Retten skal
straks etter at den har avsagt kjennelse om åpning av rekonstruksjonsforhandling,
oppnevne en rekonstruktør og et kreditorutvalg.
(2) Rekonstruktøren
og kreditorutvalget skal bistå skyldneren under forhandlingen om
rekonstruksjon i samsvar med denne loven, og skal samtidig ivareta
fordringshavernes felles interesser. Så langt det er forenlig med
disse interessene, skal de i samarbeid med offentlige myndigheter
medvirke til at hensynet til berørte arbeidstakere og særlige samfunnsinteresser
ivaretas under rekonstruksjonsforhandlingen.
(3) Rekonstruktøren
skal være en advokat med erfaring fra insolvensbehandling.
(4) Kreditorutvalget
skal bestå av fra ett til tre medlemmer, som fortrinnsvis skal representere
forskjellige grupper av fordringshavere. I den utstrekning det er
mulig, skal minst ett av medlemmene ha kyndighet i den næringen
skyldneren driver. I tilfeller som nevnt i § 9 skal det i tillegg
oppnevnes en representant for de ansatte som medlem av kreditorutvalget.
(5) Rekonstruktøren
og kreditorutvalget utgjør sammen rekonstruksjonsutvalget.
(6) Når boet er
lite, eller retten av andre grunner finner at rekonstruksjonsutvalgets
gjøremål kan utføres av rekonstruktøren alene, kan retten unnlate
å oppnevne kreditorutvalg. Kreditorutvalgets gjøremål utføres da
av rekonstruktøren.
§ 9 Representant for de ansatte som
medlem av kreditorutvalget
(1) Etter krav fra
et flertall av de ansatte i skyldnerens næringsvirksomhet skal retten
oppnevne en representant for de ansatte som medlem av kreditorutvalget. Det
samme gjelder når slikt krav fremsettes av en lokal fagforening
som organiserer et flertall av de ansatte i virksomheten, eller
av flere lokale fagforeninger som til sammen organiserer et flertall
av de ansatte.
(2) Når kjennelse
om åpning av rekonstruksjonsforhandling er avsagt, skal retten snarest
mulig underrette de ansatte i skyldnerens næringsvirksomhet om deres rettigheter
etter første ledd.
(3) Retten kan likevel
etter en vurdering av boets stilling, utsiktene for videre drift
og omstendighetene for øvrig unnlate å oppnevne slik representant.
Retten skal i så fall på forhånd innhente uttalelse fra de medlemmene
av kreditorutvalget som er oppnevnt på dette tidspunktet.
(4) Kongen kan ved
forskrift eller vedtak i det enkelte tilfellet gjøre unntak fra
denne paragrafen. Kongen kan også gi utfyllende forskrifter, blant
annet om reglenes anvendelse i konserner og konsernliknende forhold.
§ 10 Rekonstruksjonsutvalgets vedtak
m.m.
(1) Rekonstruksjonsutvalget
treffer vedtak ved stemmeflertall. Ved stemmelikhet gjelder det
som rekonstruktøren har stemt for.
(2) Rekonstruktøren
leder alle utenrettslige møter under rekonstruksjonsforhandlingen
og fører protokoll over møtene og de vedtak som blir gjort. Protokollen underskrives
for hvert møte av alle tilstedeværende medlemmer av rekonstruksjonsutvalget.
(3) Rekonstruksjonsutvalget
kan, i den utstrekning det finner det hensiktsmessig, overlate til
rekonstruktøren å ta avgjørelse i saker som ikke er av vesentlig
betydning. At rekonstruktøren har handlet utenfor sin kompetanse,
kan ikke påberopes overfor godtroende tredjeperson.
(4) Retten kan når
som helst kreve at rekonstruktøren og kreditorutvalgets medlemmer
gir fulle opplysninger om rekonstruksjonsforhandlingen.
§ 11 Overprøving av vedtak
(1) Retten kan etter
begjæring fra skyldneren, en fordringshaver, rekonstruktøren eller
et medlem av kreditorutvalget ved kjennelse oppheve eller omgjøre
vedtak som er gjort av rekonstruktøren eller rekonstruksjonsutvalget,
dersom vedtaket er
-
1. i strid med skyldnerens,
en fordringshavers eller en tredjepersons rett,
-
2. ulovlig i andre
henseender, eller
-
3. åpenbart urimelig.
(2) Begjæring etter
første ledd må fremsettes uten ugrunnet opphold. Den som har truffet
vedtaket, kan sette en frist for å bringe vedtaket inn for retten.
Retten kan gi oppfriskning på samme vilkår som om avgjørelsen var
tatt under rettergang.
§ 12 Oppnevnelse av borevisor
Retten skal etter
innstilling fra rekonstruksjonsutvalget oppnevne en borevisor til
å foreta revisjon av skyldnerens regnskaper og forretningsførsel,
hvis ikke retten finner det ubetenkelig å overlate revisjonen til
et av rekonstruksjonsutvalgets medlemmer.
§ 13 Habilitetsregler for rekonstruktøren,
medlemmene av kreditorutvalget og borevisor
(1) Til rekonstruktør,
medlem av kreditorutvalget eller borevisor må ikke oppnevnes den
som
-
1. er i slekt eller
svogerskap med skyldneren i oppstigende eller nedstigende linje,
eller i sidelinje så nær som søskenbarn,
-
2. er eller har
vært gift med skyldneren, bor eller har bodd sammen med skyldneren
i ekteskapsliknende forhold, er forlovet med skyldneren eller er
skyldnerens fosterfar, fostermor eller fosterbarn,
-
3. er verge for
skyldneren eller har vært det etter åpningen av rekonstruksjonsforhandlingen,
-
4. er i skyldnerens
tjeneste eller har vært det i de to siste årene før åpningen av
rekonstruksjonsforhandlingen, eller i det nevnte tidsrommet har
fungert som skyldnerens faste juridiske rådgiver eller revisor,
-
5. er medlem av
skyldnerens styre, representantskap eller bedriftsforsamling eller
har vært det i de to siste årene før åpningen av rekonstruksjonsforhandlingen,
dersom skyldneren er en sammenslutning eller en stiftelse,
-
6. selv søker rekonstruksjon,
eller hvis bo er tatt under konkursbehandling, eller
-
7. på grunn av andre
særlige omstendigheter ikke kan antas å være tilstrekkelig uhildet.
Første punktum
nr. 4 gjelder ikke ved valg av representant for de ansatte til medlem
av kreditorutvalget.
(2) Til rekonstruktør,
medlem av kreditorutvalget eller borevisor bør som regel ikke oppnevnes
noen som skyldneren i de siste to årene før åpningen av rekonstruksjonsforhandlingen
fortrinnsvis har benyttet som juridisk eller forretningsmessig rådgiver.
(3) Rekonstruktøren
og borevisor skal ha allmenn tillit i kreditorfellesskapet.
(4) Rekonstruktøren,
medlem av kreditorutvalget og borevisor må ikke delta i behandlingen
eller avgjørelsen av spørsmål som vedkommende har en fremtredende
personlig eller økonomisk særinteresse i.
§ 14 Tilbakekall av oppnevnelse
(1) Dersom rekonstruktøren,
et medlem av kreditorutvalget eller borevisor senere kommer i en
stilling som ville ha ført til at vedkommende ikke kunne ha blitt oppnevnt,
kan retten etter begjæring fra skyldneren eller en fordringshaver
eller av eget tiltak tilbakekalle oppnevnelsen og oppnevne en annen.
(2) Første ledd
gjelder tilsvarende når retten finner at den som er oppnevnt, ikke
har vist seg skikket eller av andre grunner ikke bør gjøre tjeneste.
(3) Vedkommende
skal gis anledning til å uttale seg før avgjørelsen blir tatt.
Kapittel
4. Virkningen av at rekonstruksjonsforhandling blir åpnet
§ 15 Rekonstruksjonsutvalgets tilsyn
med skyldneren
(1) Under rekonstruksjonsforhandlingen
beholder skyldneren rådigheten over sin virksomhet og sine formuesforhold
for øvrig, men er under rekonstruksjonsutvalgets tilsyn. Rekonstruktøren
og kreditorutvalget skal gis full adgang til å føre tilsyn med skyldnerens
virksomhet og økonomiske forhold, og skyldneren skal rette seg etter
de pålegg rekonstruktøren og kreditorutvalget gir i denne forbindelse.
(2) Skyldneren må
ikke uten kreditorutvalgets tillatelse stifte eller fornye gjeld,
foreta pantsettelse eller avhende eller leie bort sin faste eiendom,
sine forretningslokaler eller noen formuesgjenstand av vesentlig
betydning.
(3) Dersom skyldneren
er næringsdrivende og virksomheten skal drives videre under rekonstruksjonsforhandlingen,
skal skyldneren fremlegge et driftsbudsjett og en finansieringsplan
for rekonstruksjonsutvalget.
§ 16 Skyldnerens legitimasjon utad
(1) Gyldigheten
av skyldnerens disposisjoner er i forholdet til godtroende tredjeperson
ikke betinget av at de er foretatt med tillatelse av rekonstruksjonsutvalget.
(2) Hvis tredjeperson
ikke var i god tro, kan vedkommende ikke gjøre krav gjeldende mot
skyldneren eller ta imot dekning fra skyldneren før etter at rekonstruksjonsforhandlingen
er avsluttet, en rekonstruksjonsplan er stadfestet av retten og
en akkord er avviklet eller oppfylt.
§ 17 Begrensning av adgangen til å åpne
konkurs
(1) Dersom en konkursbegjæring
er fremsatt, men ikke tatt til følge på tidspunktet da skyldnerens
begjæring om åpning av rekonstruksjonsforhandling blir inngitt til
retten, skal behandlingen av konkursbegjæringen utsettes til begjæringen
om åpning av rekonstruksjonsforhandling er tilbakekalt eller rettskraftig
avslått, eller rekonstruksjonsforhandlingen er rettskraftig innstilt
eller avsluttet.
(2) Dersom en konkursbegjæring
blir fremsatt etter at skyldnerens begjæring om åpning av rekonstruksjonsforhandling
ble inngitt til retten, men før begjæringen om åpning av rekonstruksjonsforhandling
er tilbakekalt eller rettskraftig avgjort, skal behandlingen av konkursbegjæringen
utsettes til etter de sistnevnte tidspunktene. Dette gjelder likevel
ikke når konkursbegjæringen er fremsatt av en fordringshaver hvis
fordring skriver seg fra tiden etter at begjæringen om åpning av rekonstruksjonsforhandling
ble inngitt til retten, og som ikke grunner seg i avtale som er
inngått med rekonstruktørens samtykke.
(3) Dersom rekonstruksjonsforhandling
blir besluttet åpnet, kan skyldnerens bo ikke tas under konkursbehandling
etter begjæring av en fordringshaver hvis fordring skriver seg fra
tiden før rekonstruksjonsforhandlingen ble åpnet.
(4) En konkursbegjæring
som fremsettes av minst tre dividendeberettigede fordringshavere
hvis fordringer utgjør minst en halvdel av de kjente dividendeberettigede
fordringenes samlede beløp, kan fremmes uten hinder av første til
tredje ledd. Det samme gjelder en konkursbegjæring som fremsettes
etter at rekonstruksjonsforhandlingen er rettskraftig innstilt eller
avsluttet.
§ 18 Begrensning av adgangen til å ta
utlegg og gjennomføre tvangsdekning. Forholdet til panthaverne
(1) Om ikke annet
er bestemt, kan det ikke under rekonstruksjonsforhandlingen tas
utlegg i skyldnerens eiendeler for gjeld som skriver seg fra tiden
før rekonstruksjonsforhandlingen ble åpnet. § 17 første og annet ledd
gjelder tilsvarende. Behandlingen av en begjæring om utlegg skal
likevel ikke utsettes lenger enn til begjæringen om åpning av rekonstruksjonsforhandling
er rettskraftig avgjort.
(2) Etter at rekonstruksjonsforhandling
er åpnet og frem til den er avsluttet etter §§ 56 til 59, kan tvangsdekning
i skyldnerens eiendeler etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel
8 til 12 ikke gjennomføres uten rekonstruktørens samtykke.
(3) Eiendeler som
skyldneren erverver etter at rekonstruksjonsforhandling er åpnet,
omfattes ikke uten rekonstruktørens samtykke av panteretter stiftet
før åpningstidspunktet.
(4) Skyldneren kan
med rekonstruktørens samtykke avhende varer av pantsatt varelager
og driftstilbehør som nevnt i panteloven §§ 3-4, 3-8, 3-9, 3-10
og 3-11, dersom dette skjer innenfor rammen av skyldnerens vanlige
næringsvirksomhet og panthaverens sikkerhet ikke blir vesentlig
forringet. Retten kan etter begjæring fra en panthaver forby salg
som ikke oppfyller vilkårene i første punktum.
(5) Rekonstruktøren
skal utarbeide en plan for ivaretakelse av panthaverens interesser
og kan i den forbindelse bestemme at panthaveren skal motta en andel av
vederlaget ved salg som nevnt i fjerde ledd.
§ 19 Pant for lån til finansiering av
virksomheten under rekonstruksjonsforhandling
(1) For lån til
finansiering av drift av virksomheten under rekonstruksjonsforhandling,
og til finansiering av selve rekonstruksjonsforhandlingen, kan det
stiftes panterett i driftstilbehør, varelager og utestående fordringer etter
panteloven §§ 3-4, 3-8, 3-9, 3-10, 3-11 og 4-10 med prioritet foran
eksisterende panthavere. Slike lån har dessuten sikkerhet ved lovbestemt
pant med prioritet foran eksisterende panthavere etter panteloven
§ 6-5.
(2) Avtale om lån
med sikkerhet som nevnt i første ledd kan bare inngås med samtykke
fra rekonstruksjonsutvalget. Skyldneren skal før rekonstruksjonsutvalget
gir samtykke, fremlegge budsjett for driften som viser at det er
behov for slikt lån. Berørte panthavere kan fremsette begjæring
for retten om at rekonstruksjonsutvalgets samtykke skal omgjøres.
Slik begjæring må fremsettes innen én uke etter at rekonstruktøren
har underrettet panthaver. Dersom eksisterende panthaveres sikkerhet
blir vesentlig forringet, eller retten finner at det ikke er tilstrekkelig
behov for slikt lån, kan retten omgjøre rekonstruksjonsutvalgets
samtykke.
§ 20 Skyldnerens opplysningsplikt
(1) Skyldneren skal
bistå tingretten, rekonstruktøren, kreditorutvalget og borevisor
med å skaffe alle opplysninger av betydning for rekonstruksjonsforhandlingen,
herunder opplysninger om sin forretningsførsel, sine økonomiske
forhold og sine fremtidsutsikter.
(2) Retten kan,
der den finner det påkrevd, pålegge skyldneren å gi opplysninger
som nevnt i første ledd, selv om skyldneren derved må åpenbare en
forretnings- eller driftshemmelighet. Retten kan i så fall bestemme at
opplysningen bare skal gis til retten selv, til rekonstruktøren,
til borevisor eller til ett eller flere av kreditorutvalgets medlemmer.
Den som får opplysninger om forretnings- eller driftshemmelighet
etter bestemmelsen her, plikter å hindre at andre får adgang eller
kjennskap til disse opplysningene.
§ 21 Regnskapsførerens og revisorens
bistandsplikt
Skyldnerens regnskapsfører
og revisor plikter å utlevere regnskaper og regnskapsmateriale vedrørende skyldneren
til rekonstruktøren, kreditorutvalget og borevisor. Dette gjelder
selv om honorar for utført arbeid ikke er betalt. Rekonstruktørens,
kreditorutvalgets og borevisorens krav på utlevering er særlig tvangsgrunnlag
etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13. Regnskapsfører og revisor
plikter også vederlagsfritt å bistå rekonstruktøren, kreditorutvalget
og borevisoren med opplysninger om skyldnerens regnskaps- og forretningsførsel.
Bistandsplikten etter denne paragrafen kan oppfylles uten hinder
av eventuell taushetsplikt.
Kapittel
5. Utarbeidelse av forslag til rekonstruksjon
§ 22 Fordringshavermøte. Skyldnerens
utkast til rekonstruksjon
(1) Innen fire uker
fra rekonstruksjonsforhandlingen ble innledet skal retten avholde
fordringshavermøte. Retten kan beslutte at slikt møte ikke skal
holdes, dersom det ikke finnes hensiktsmessig, og kan også utsette
beslutningen til et senere tidspunkt under rekonstruksjonsforhandlingen.
Retten kan beslutte at møtet skal avholdes elektronisk uten fysisk
møte, for eksempel ved telefon- eller videomøte eller på annen betryggende måte.
(2) Skyldneren plikter
å være til stede på fordringshavermøter, hvis ikke skyldneren har
gyldig fravær eller har fått tillatelse av rekonstruktøren eller
retten til å være fraværende.
(3) På fordringshavermøtet
skal skyldneren fremlegge et utkast til rekonstruksjon av virksomheten
som fordringshaverne kan uttale seg om. Skyldneren kan endre utkastet
etter å ha hørt fordringshavernes uttalelser. Dersom retten beslutter
at det ikke skal holdes fordringshavermøte eller utsetter beslutningen,
skal rekonstruktøren sende skyldnerens utkast til rekonstruksjon
til fordringshaverne innen fire uker fra innledning av rekonstruksjonsforhandlingen.
(4) Med mindre et
flertall av fordringshaverne – regnet etter beløp – forkaster utkastet
fra skyldneren, skal rekonstruksjonsforhandlingen fortsette basert
på utkastet.
(5) Dersom skyldnerens
utkast til rekonstruksjon ikke får tilstrekkelig tilslutning, skal
rekonstruktøren i samarbeid med skyldneren undersøke om andre løsninger
kan få tilslutning fra et flertall av fordringshaverne.
(6) Fordringshavermøtet
kan også uttale seg om hvorvidt medlemmene av kreditorutvalget skal
fortsette, eller om retten bør oppnevne andre kreditorrepresentanter.
§ 23 Underretning til fordringshaverne
(1) Rekonstruktøren
skal uten opphold underrette hver enkelt av skyldnerens kjente fordringshavere
om at skyldneren har åpnet rekonstruksjonsforhandling, og om hvem
som er oppnevnt som rekonstruktør og medlemmer av kreditorutvalget.
Samtidig skal fordringshaverne oppfordres til innen tre uker å sende
til rekonstruktøren en spesifisert oppgave over sine fordringer
på skyldneren. Med oppgaven skal følge de dokumenter som tjener
som bevis for fordringene, og det skal opplyses om fordringens grunnlag,
om de sikkerheter i skyldnerens eller i tredjepersons eiendeler
som måtte hefte for dem, og om det er solidarisk medforpliktede.
(2) Rekonstruktøren
skal samtidig opplyse om tid og sted for fordringshavermøte, jf.
§ 6 annet ledd og § 22. Har retten bestemt at det ikke skal holdes
fordringshavermøte, eller utsatt beslutningen, skal det opplyses
om dette. Beslutter retten at fordringshavermøtet skal avholdes
elektronisk uten fysisk møte, skal det gis nærmere opplysninger
om avviklingen av møtet.
§ 24 Gjennomgåelse av regnskaper og forretningsførsel. Verdsettelse
av eiendelene
(1) Rekonstruktøren
skal i samarbeid med borevisor snarest mulig gjennomgå skyldnerens
regnskaper og forretningsførsel og søke å utarbeide en uttømmende
oversikt over skyldnerens eiendeler og forpliktelser. Omfatter skyldnerens
næringsvirksomhet salg til forbruker, skal det særlig påses at skyldnerens
oppgave over forpliktelser i forbindelse med reklamasjoner og garantier
for forbruksvarer er mest mulig uttømmende.
(2) Skyldnerens
eiendeler skal verdsettes. Så langt det er mulig, skal den verdien
angis som eiendelene antas å ville ha dersom skyldnerens virksomhet
fortsetter, og hva eiendelene, samlet eller delt, kan antas å ville innbringe
ved salg. Krever verdsettelsen særskilt sakkyndighet, eller vil
rekonstruktøren av andre grunner ikke selv utføre den, kan rekonstruktøren
tilkalle én eller flere sakkyndige medhjelpere. § 13 gjelder tilsvarende
for slike medhjelpere.
§ 25 Rekonstruktørens redegjørelse
(1) Når rekonstruksjonsutvalget
har skaffet seg nødvendig oversikt over skyldnerens forhold og finner
at det er utsikt til at skyldneren vil kunne oppnå rekonstruksjon,
skal rekonstruktøren utarbeide en redegjørelse, som blant annet
skal inneholde
-
1. en oversikt over
skyldnerens forretningsførsel med opplysning om hvordan registrering
og dokumentasjon av regnskapsopplysninger har vært, og om de forhold
som har ført til rekonstruksjonsforhandlingen
-
2. en oversikt over
boets stilling, med opplysning blant annet om skyldnerens kausjonsforpliktelser, de
heftelser som hviler på skyldnerens eiendeler, og hvordan eiendelene
er verdsatt
-
3. opplysning om
skyldnerens ekteskapelige formuesforhold
-
4. opplysning om
skyldneren antas å ha foretatt disposisjoner som kan omstøtes i
tilfelle av tvangsakkord eller konkurs, og om det er holdt tvangsforretninger
hos skyldneren som i så fall vil være uvirksomme
-
5. opplysning om
skyldneren tidligere har søkt rekonstruksjon eller frivillig gjeldsordning
eller vært under forhandling om tvangsakkord eller konkurs, i tilfelle
med angivelse av den dividenden fordringshaverne oppnådde
-
6. opplysning om
skyldneren tidligere har gjort seg skyldig i straffbare forhold
i forbindelse med økonomisk virksomhet, og om det nå må antas å
foreligge forhold som kan gi grunn til straffeforfølgning mot vedkommende
i forbindelse med slik virksomhet.
I oversikten etter
første punktum nr. 1 bør skyldnerens to siste årsregnskap og årsberetninger
(status, driftsregnskap) inntas, og dessuten oppgave over omsetningen.
Er skyldneren en sammenslutning eller en stiftelse, skal det i redegjørelsen
etter første punktum nr. 6 gis opplysning om det foreligger forhold
som nevnt når det gjelder forretningsfører eller styremedlem.
(2) Rekonstruktørens
gjennomgåelse etter første ledd nr. 1 til 6 skal avpasses til de
konkrete forhold for skyldneren. Dersom det er foretatt kun en forenklet gjennomgåelse,
skal det opplyses særskilt om dette i rekonstruktørens redegjørelse.
(3) Borevisorens
innberetning skal vedlegges dersom det er oppnevnt borevisor.
(4) Finner rekonstruktøren
at det kan være grunn til strafforfølgning for forhold som nevnt
i første ledd første punktum nr. 6, jf. tredje punktum, skal redegjørelsen sendes
til påtalemyndigheten. Rekonstruktøren bør i nødvendig utstrekning
gi påtalemyndigheten underretning om mulige straffbare forhold også
på et tidligere tidspunkt.
(5) Rekonstruktørens
redegjørelse forelegges først for kreditorutvalget, som avgir sin
uttalelse. Redegjørelsen med kreditorutvalgets uttalelse sendes
så til alle kjente fordringshavere.
§ 26 Rekonstruksjonsutvalgets og skyldnerens
utarbeidelse av forslag til rekonstruksjon
(1) Dersom rekonstruksjonsutvalget
på grunnlag av drøftelsene på fordringshavermøtet og de opplysninger som
er skaffet til veie, finner at det er utsikt til at skyldneren vil
kunne oppnå rekonstruksjon, skal rekonstruksjonsutvalget bistå skyldneren
med å utarbeide et forslag til rekonstruksjon. Dersom forslaget
forutsetter at skyldnerens næringsvirksomhet skal drives videre,
skal mulighetene for lønnsom drift i fremtiden utredes i nødvendig
utstrekning. Rekonstruksjonsutvalget kan sette som betingelse for
å anbefale forslaget at bestemte tiltak skal gjennomføres, og at
bestemmelser om dette innarbeides i forslaget.
(2) Dersom rekonstruksjonsutvalget
finner at det ikke er utsikt til at skyldneren vil kunne oppnå rekonstruksjon,
skal rekonstruksjonsutvalget gi innberetning til retten om forholdet,
jf. § 58 første ledd nr. 1. Tilsvarende gjelder dersom skyldneren
ikke innen rimelig tid har fremsatt forslag til rekonstruksjon.
Kapittel
6. Frivillig rekonstruksjon
§ 27 Forslagets innhold
(1) En frivillig
rekonstruksjon kan blant annet gå ut på
-
1. betalingsutsettelse
(frivillig moratorium)
-
2. prosentvis reduksjon
av gjelden (frivillig akkord)
-
3. at gjelden helt
eller delvis omgjøres til egenkapital (frivillig akkord ved konvertering)
-
4. overdragelse
av hele eller deler av skyldnerens virksomhet og eiendeler til ny
eier, uten at skyldnerens virksomhet blir likvidert (rekonstruksjonsoverdragelse)
-
5. overdragelse
og avvikling av hele eller deler av skyldnerens virksomhet og eiendeler
mot at skyldneren blir frigjort for den delen av gjelden som ikke dekkes
ved likvidasjonen (frivillig likvidasjonsakkord)
-
6. en kombinasjon
av disse ordninger, og eventuelt i kombinasjon med andre tiltak.
(2) § 35 om flertallskrav
når rekonstruksjonen krever beslutning i selskapets generalforsamling,
gjelder tilsvarende.
§ 28 Utsendelse av forslaget. Svarfrist
(1) Når skyldneren
har utarbeidet et forslag til rekonstruksjon, og rekonstruksjonsutvalget
finner at det bør fremmes, skal rekonstruktøren sende forslaget
til alle fordringshaverne med fordringer som er omfattet av forslaget.
Med forslaget skal følge
-
1. redegjørelsen
etter § 25
-
2. skyldnerens erklæring
om at alt skyldneren eier og skylder, er oppgitt
-
3. rekonstruksjonsutvalgets
uttalelse om hvorvidt det anbefaler at forslaget vedtas, om utsikten
til og sikkerheten for at forslaget vil bli oppfylt fra skyldnerens
side, om de betingelser som utvalget har satt for å anbefale forslaget,
og om hvordan boets stilling antas å ville bli i tilfelle av konkurs.
(2) Fordringshaverne
oppfordres samtidig til innen en frist, som ikke må settes kortere
enn to uker og ikke lengre enn tre uker, å underrette rekonstruktøren
skriftlig om de vedtar forslaget. I oppfordringen skal fordringshaverne
gjøres oppmerksom på bestemmelsen i § 29 annet ledd. Underretningen
skal sendes med rekommandert brev eller ved bruk av elektronisk
kommunikasjon hvor det er benyttet en betryggende metode for å sikre
at underretningen er mottatt. § 7 første ledd fjerde punktum gjelder
tilsvarende.
§ 29 Vedtakelse av forslaget
(1) Forslaget til
rekonstruksjon anses for vedtatt når det er godtatt av samtlige
fordringshavere med fordringer som omfattes av forslaget.
(2) Når svarfristen
etter § 28 annet ledd er utløpt uten at noen av fordringshaverne
har forkastet forslaget, anses dette for vedtatt dersom det er godtatt
av fordringshavere som til sammen representerer minst tre firedeler
av det samlede pålydende av de fordringer som forslaget omfatter.
§ 30 Nytt forslag
Dersom forslaget
til frivillig rekonstruksjon ikke blir vedtatt, og skyldneren utarbeider
et nytt forslag som rekonstruksjonsutvalget finner at det er god
utsikt til å få vedtatt, skal rekonstruktøren sende det til fordringshaverne
i samsvar med reglene i § 28, men uten vedleggene som er nevnt i
§ 28 første ledd nr. 1 og 2. Reglene i § 29 gjelder tilsvarende.
Ytterligere forslag om frivillig rekonstruksjon kan ikke fremsettes.
Det kan derimot fremsettes forslag om rekonstruksjon med tvangsakkord
etter kapittel 7.
§ 31 Underretning om vedtatt forslag
(1) Når et forslag
til frivillig rekonstruksjon er vedtatt, skal rekonstruktøren sende
melding om dette til samtlige fordringshavere som ikke er tilsagt
full dekning for krav som skriver seg fra tiden før rekonstruksjonsforhandlingen
ble åpnet.
(2) Rekonstruktøren
skal samtidig sende retten
-
1. det vedtatte
forslaget til rekonstruksjon, med påtegning om hvordan forslaget
er blitt vedtatt
-
2. vedleggene som
er nevnt i § 28 første ledd.
(3) Retten skal
notere når forslaget kom inn til retten.
§ 32 Ugyldig moratorium og akkord
(1) Dersom en frivillig
rekonstruksjon, jf. § 27, er kommet i stand ved at
-
1. skyldneren forsettlig
eller uaktsomt har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger
om sine eiendeler eller forpliktelser, eller
-
2. skyldneren eller
en tredjeperson med skyldnerens medvirkning i strid med rekonstruksjonen
og forutsetningene for den har gitt eller tilsagt én eller flere fordringshavere
særlige fordeler, taper skyldneren overfor alle de fordringshavere
som ikke har kjent til forholdet, den henstanden som ble innrømmet, og
skyldneren plikter å betale til disse fordringshaverne også de deler
av fordringene som ble ettergitt ved akkorden.
(2) En fordringshavers
rett etter første ledd foreldes ett år fra den dagen da fordringshaveren
fikk vite om det forholdet som ga adgang til å angripe rekonstruksjonen. Retten
kan ikke i noe tilfelle gjøres gjeldende om den ikke er erkjent
eller gjort gjeldende ved søksmål senest tre år etter at rekonstruksjonsforhandlingen
er opphørt.
§ 33 Misligholdt akkord
(1) Dersom en skyldner
har fått frivillig rekonstruksjon med akkord, men kommer under konkurs
før akkorden er oppfylt, skal en fordringshaver som ikke har fått
full dekning for sitt krav etter akkorden, gis konkursdividende
av fordringens hele opprinnelige beløp. Fordringshaveren kan likevel
ikke få utbetalt mer enn sitt restkrav etter akkorden. Fordringshaveren
kan ikke kreve utlegg i konkursboet før det er utbetalt til de øvrige
fordringshaverne like mange prosenter som de mottatte akkordavdragene
utgjør.
(2) Første ledd
første og tredje punktum gjelder tilsvarende for fordringshavere
som er ubundet av akkorden etter § 32.
Kapittel
7. Rekonstruksjon med tvangsakkord
§ 34 Hva en rekonstruksjon med tvangsakkord
kan gå ut på
(1) En rekonstruksjon
med tvangsakkord kan gå ut på
-
1. betalingsutsettelse
(tvungent moratorium)
-
2. prosentvis reduksjon
av gjelden (alminnelig tvangsakkord)
-
3. at gjelden helt
eller delvis omgjøres til egenkapital (tvangsakkord ved konvertering)
-
4. overdragelse
av hele eller deler av skyldnerens virksomhet og eiendeler til en
ny eier, uten at skyldnerens virksomhet blir likvidert (rekonstruksjonsoverdragelse)
-
5. overdragelse
og avvikling av hele eller deler av skyldnerens virksomhet og eiendeler
mot at skyldneren frigjøres for den delen av gjelden som ikke dekkes
ved likvidasjonen (tvungen likvidasjonsakkord)
-
6. en kombinasjon
av disse ordningene.
(2) En tvangsakkord
kan gå ut på at enhver fordringshavers samlede tilgodehavende skal
dekkes fullt ut opptil en viss sum. Reglene i første ledd gjelder
i så fall for den overskytende del av tilgodehavendene.
(3) En ordning med
omgjøring av gjeld til egenkapital etter første ledd nr. 3 kan bare
omfatte fordringshavere som samtykker til dette. Hvis tungtveiende
hensyn taler for det, kan retten ved kjennelse likevel beslutte
at ordningen skal omfatte samtlige fordringshavere når den eller
de av fordringshaverne som har nektet samtykke, åpenbart ikke har
rimelig grunn til dette.
§ 35 Flertallskrav når rekonstruksjonen
krever beslutning i et selskaps generalforsamling
(1) Dersom rekonstruksjonen
går ut på at gjeld helt eller delvis skal omgjøres til egenkapital
i et aksjeselskap eller allmennaksjeselskap etter § 34 første ledd
nr. 3, kan generalforsamlingsbeslutning om forhøyelse av aksjekapitalen
etter aksjeloven § 10-1 eller allmennaksjeloven § 10-1 treffes med
tilslutning fra minst halvparten så vel av de avgitte stemmer som
av den aksjekapitalen som er representert på generalforsamlingen.
Nødvendige vedtektsendringer som følge av beslutningen og beslutning
om fravikelse av fortrinnsretten etter aksjeloven § 10-5 og allmennaksjeloven
§ 10-5 kan treffes med flertall som nevnt i første punktum.
(2) Flertallskravene
etter første ledd gjelder tilsvarende for beslutninger etter aksjeloven
og allmennaksjeloven kapittel 11 dersom rekonstruksjon går ut på
at det skal utstedes finansielle instrumenter etter disse reglene.
Første ledd gjelder også tilsvarende for beslutning etter aksjeloven
§ 12-1 første ledd nr. 1 og allmennaksjeloven § 12-1 første ledd
nr. 1 dersom dette er en del av rekonstruksjonen.
§ 36 Bortfall av pantheftelser
(1) Ved rekonstruksjon
med tvangsakkord bortfaller pantheftelser som ligger utenfor pantets
antatte verdi.
(2) Rekonstruksjonsutvalget
foretar verdsettelsen av pantet. En panthaver med sikkerhet utenfor
pantets antatte verdi kan bringe verdsettelsen inn for retten med
begjæring om at det holdes skiftetakst. Kostnadene ved skiftetaksten
bæres av panthaveren dersom rekonstruksjonsutvalgets verdsettelse
opprettholdes eller endres med mindre enn ti prosent. For øvrig
gjelder skifteloven § 125 annet til femte ledd tilsvarende. I særlige
tilfeller kan retten fravike satsene for godtgjørelse av skjønnsmedlemmer
som ellers gjelder ved skiftetakst.
§ 37 Underretning ved bestridte fordringer
Dersom en anmeldt
fordring helt eller delvis blir bestridt, skal rekonstruktøren uten
opphold underrette fordringshaveren og samtidig gjøre vedkommende oppmerksom
på reglene i § 46 annet ledd. Underretningen skal sendes med rekommandert
brev eller ved bruk av elektronisk kommunikasjon hvor det er benyttet
en betryggende metode for å sikre at underretningen er mottatt.
§ 7 første ledd fjerde punktum gjelder tilsvarende.
§ 38 Omstøtelse
(1) Dersom skyldnerens
disposisjoner er omstøtelige etter dekningsloven kapittel 5, kan
omstøtelseskravet gjøres gjeldende av rekonstruksjonsutvalget.
(2) Det kan i rekonstruksjonsforslaget
settes som vilkår for tvangsakkorden at søksmål til omstøtelse av skyldnerens
disposisjoner skal anlegges eller fortsettes for skyldnerens regning
etter nærmere bestemmelse fra rekonstruktøren eller den som er ansvarlig
for tilsyn.
§ 39 Utsendelse av forslag til rekonstruksjon
med tvangsakkord. Avstemningen
(1) Rekonstruktøren
skal sende skyldnerens forslag til rekonstruksjon med tvangsakkord
til alle kjente fordringshavere med angivelse av en frist på minst
to uker for skriftlig svar til rekonstruktøren. Forslaget skal sendes
med rekommandert brev eller ved bruk av elektronisk kommunikasjon
hvor det er benyttet en betryggende metode for å sikre at forslaget
er mottatt. § 7 første ledd fjerde punktum gjelder tilsvarende.
Med forslaget skal følge
-
1. redegjørelsen
etter § 25
-
2. listen nevnt
i § 40
-
3. skyldnerens erklæring
om at alt skyldneren eier og skylder er oppgitt
-
4. rekonstruksjonsutvalgets
uttalelse om hvorvidt utvalget anbefaler at forslaget vedtas, om
utsikten til og sikkerheten for at forslaget vil bli oppfylt fra skyldnerens
side, om vilkår utvalget har satt for å anbefale forslaget og om
hvordan boets stilling antas å ville bli i tilfelle av konkurs.
(2) Retten kan etter
begjæring fra rekonstruktøren eller kreditorutvalget beslutte at
det skal avholdes et eget fordringshavermøte til drøftelse av forslaget
til rekonstruksjon med tvangsakkord. Avstemningen skjer ved fordringshavernes
skriftlige meldinger til rekonstruktøren.
§ 40 Fordringshaverliste
(1) Før avstemningen
skal rekonstruktøren utarbeide en liste over de anmeldte fordringene,
påført de opplysningene som trengs for å avgjøre om fordringene
skal medregnes ved avstemningen. Er en fordring helt eller delvis
bestridt, skal dette anmerkes på listen.
(2) For fordringer
som etter forslaget vil få full dekning, jf. § 34 annet ledd, er
det tilstrekkelig å angi fordringenes samlede beløp. Tilsvarende
gjelder for andre grupper av fordringer som åpenbart ikke vil være
av betydning for avstemningen.
(3) Dersom noen
i forbindelse med avstemningen bestrider en oppført fordring eller
mener at en fordring er ført opp med et for lite beløp eller med
urette er blitt utelatt, skal rekonstruktøren gjøre merknad om det
i listen.
§ 41 Fordringer som ikke gir stemmerett
(1) Ved avstemningen
over akkordforslaget skal alle kjente fordringer regnes med, selv
om de ikke er meldt til rekonstruktøren. Følgende fordringer skal
likevel settes ut av betraktning:
-
1. fordring som
akkorden etter § 54 ikke vil bli bindende for
-
2. fordring som
er avhengig av en betingelse som ennå ikke er inntrådt
-
3. fordring som
er overdratt til fordringshaveren etter at rekonstruksjonsforhandlingen
ble åpnet
-
4. fordring som
tilhører skyldnerens nærstående, jf. dekningsloven § 1-5
-
5. fordring eller
del av fordring som skal dekkes fullt ut etter akkordforslaget,
jf. § 34 annet ledd
-
6. etterprioritert
fordring som faller bort ved akkorden.
(2) Dersom en fordring
som nevnt i første ledd annet punktum nr. 1 er sikret ved panterett
eller annen sikkerhetsrett i skyldnerens eiendeler, kan fordringshaveren
utøve stemmerett for den delen av fordringen som sikkerheten antas
ikke å ville gi dekning for, eller – hvis fordringshaveren uttrykkelig
frafaller sin sikkerhetsrett for en større del av fordringen – for
denne delen. En fordring med lovbestemt fortrinnsrett gir stemmerett
i den utstrekning fortrinnsretten uttrykkelig frafalles.
(3) Fordring som
nevnt i første ledd annet punktum nr. 3 skal likevel ikke settes
ut av betraktning dersom fordringshaveren ved ervervelsen var uvitende
om at begjæring om åpning av rekonstruksjonsforhandling var innkommet
til retten, eller hvis fordringshaveren har overtatt fordringen
i samsvar med en tidligere forpliktelse.
§ 42 Vedtakelse av forslag om rekonstruksjon
med tvangsakkord
Et forslag om rekonstruksjon
med tvangsakkord anses vedtatt når fordringer som representerer
minst en halvdel av det samlede beløp som har stemmerett etter §§ 40
og 41, har stemt for forslaget, jf. likevel § 34 tredje ledd.
§ 43 Nytt forslag om rekonstruksjon med
tvangsakkord
(1) Har skyldnerens
rekonstruksjonsforslag ikke oppnådd det nødvendige flertallet ved
en skriftlig avstemning etter § 42, kan skyldneren fremme et nytt
rekonstruksjonsforslag bare dersom rekonstruksjonsutvalget finner
å kunne anbefale forslaget. Det nye forslaget skal snarest sendes
fordringshaverne, med rekonstruksjonsutvalgets anbefaling vedlagt
og med en ny avstemningsfrist. Den nye fristen må ikke utløpe senere enn
tre uker etter den opprinnelige avstemningsfristen. Forslaget sendes
med rekommandert brev eller ved elektronisk kommunikasjon hvor det
er benyttet en betryggende metode for å sikre at forslaget er mottatt.
§ 7 første ledd fjerde punktum gjelder tilsvarende.
(2) Skyldneren kan
ikke foreta endringer i rekonstruksjonsforslaget etter at det er
sendt fordringshaverne.
§ 44 Redegjørelse for avstemningen sendes
tingretten
Rekonstruktøren
skal innen en uke etter fristen for avstemningen sende tingretten
en redegjørelse for resultatet av avstemningen med uttalelse om
hvorvidt det antas å foreligge forhold som vil være til hinder for
stadfestelse av rekonstruksjonsforslaget med tvangsakkord. Med redegjørelsen
skal følge
-
1. bekreftelse av
at fordringshaverne har vært varslet om avstemningen i overensstemmelse
med lovens regler
-
2. protokoll fra
rekonstruksjonsutvalgets møter
-
3. listen over fordringshaverne
etter § 40, og, i den grad det foreligger omtvistede eller uklare
fordringer, kopi av fordringsanmeldelsene og de dokumenter som foreligger
om disse fordringene
-
4. skyldnerens endelige
forslag til rekonstruksjon med tvangsakkordforslag og fordringshavernes vedtakelser
-
5. andre dokumenter
som måtte være fremlagt i forbindelse med avstemningen, og de protester
som måtte være fremkommet mot stadfestelse av rekonstruksjonsforslaget
med tvangsakkord.
§ 45 Rettsmøte før stadfestelse
(1) Retten avgjør
om det skal kalles inn til rettsmøte til behandling av spørsmålet
om stadfestelse av rekonstruksjonsforslaget med tvangsakkord, eller
om stadfestelse avgjøres ved skriftlig behandling. Rettsmøtet skal
i tilfelle holdes innen tre uker etter at retten har mottatt rekonstruktørens
redegjørelse for resultatet av avstemningen.
(2) Til møtet innkalles
skyldneren, rekonstruktøren, kreditorutvalget og fordringshaverne.
Retten kan pålegge rekonstruktøren å sørge for innkallingen av fordringshaverne.
Skyldneren plikter å være til stede i møtet med mindre han eller
hun har gyldig fravær eller har fått rettens tillatelse til å være
fraværende.
(3) Viser det seg
nødvendig å innhente ytterligere opplysninger, kan retten utsette
behandlingen til et senere rettsmøte, som bør holdes innen to uker.
(4) Rettens avgjørelse
etter første, annet og tredje ledd er ikke gjenstand for anke.
(5) Rettens stadfestelse
skjer ved kjennelse, jf. § 51.
§ 46 Stemmerettstvister. Avsetning til
omtvistede fordringer
(1) Dersom det er
tvist eller uklarhet om hvorvidt eller for hvilket beløp en fordring
skal gi stemmerett, avgjør retten spørsmålet så langt det er nødvendig
for å fastslå utfallet av avstemningen. Før retten tar standpunkt
kan den beslutte å innhente ytterligere opplysninger. Avgjørelsen
tas i forbindelse med avgjørelsen av spørsmålet om stadfestelse
og kan bare ankes sammen med denne. Avgjørelsen har virkning bare
for spørsmålet om fordringshaverens stemmerett.
(2) Når fordringshaveren
krever det, kan retten bestemme at den dividenden som faller på
en omtvistet fordring, eller på den omtvistede delen av en fordring, skal
settes i bank på en separat konto som disponeres av rekonstruktøren.
Retten skal i så fall samtidig gi fordringshaveren en frist til
å reise søksmål. Blir søksmål ikke reist innen fristens utløp, skal
retten pålegge rekonstruktøren å frigi beløpet til skyldneren med
mindre noe annet fremgår av akkorden.
§ 47 Tilfeller hvor stadfestelse skal
nektes
Retten skal nekte
å stadfeste rekonstruksjonsforslaget
-
1. når reglene om
fremgangsmåten ved rekonstruksjonsforhandlingen ikke har vært overholdt
og retten finner det sannsynlig at feilen har hatt avgjørende betydning
for vedtakelsen av rekonstruksjonsforslaget,
-
2. når rekonstruksjonsforslaget
ikke er blitt vedtatt med nødvendig flertall, jf. §§ 34 og 42, eller
-
3. når det viser
seg at det foreligger omstendigheter som nevnt i § 49 nr. 1 eller
2 og som ikke er meddelt fordringshaverne før avstemningen, dersom
forholdet kan antas å ha hatt avgjørende innflytelse på utfallet
av denne.
§ 48 Tilfeller hvor stadfestelse kan
nektes
(1) Retten kan nekte
å stadfeste rekonstruksjonsforslaget
-
1. når det vil virke
støtende å stadfeste rekonstruksjonsforslaget skyldneren har fremsatt,
eller retten finner at rekonstruksjonsforslaget ikke er rimelig
og rettferdig overfor fordringshaverne,
-
2. når skyldneren
vegrer seg for å gi de opplysningene retten trenger ved avgjørelsen,
eller uten gyldig grunn uteblir fra rettsmøter i forbindelse med rekonstruksjonsbehandlingen,
eller
-
3. når retten finner
det godtgjort at skyldneren i de siste tre årene før åpningen av
rekonstruksjonsforhandlingen eller senere har gjort seg skyldig
i straffbare forhold i forbindelse med økonomisk virksomhet.
(2) Er skyldneren
en sammenslutning eller en stiftelse, kan stadfestelse nektes dersom
daglig leder eller styremedlem i de siste tre årene før åpningen
av rekonstruksjonsforhandlingen eller senere har gjort seg skyldig
i slike straffbare forhold som nevnt i første ledd nr. 3 til skyldnerens
fordel eller på skyldnerens vegne.
§ 49 Tilfeller hvor stadfestelse kan
nektes etter begjæring
Etter begjæring
av rekonstruktøren, kreditorutvalget eller av en fordringshaver
som i tilfelle vil bli bundet av akkorden, kan retten nekte stadfestelse
-
1. når det påvises
at akkorden er brakt i stand ved at en fordringshaver er blitt begunstiget
eller har fått løfte om begunstigelse, enten av skyldneren eller
av tredjeperson, eller
-
2. når det påvises
at rekonstruksjonsforslaget og akkorden ikke stemmer med fordringshavernes
felles interesser, blant annet fordi
-
a) dividenden som
er tilbudt, står i vesentlig misforhold til skyldnerens betalingsmuligheter
og særlig til hvilken dekning som kan forventes ved en konkurs,
-
b) fordringsbeløpene
som skal dekkes fullt etter akkordforslaget, jf. § 34 annet ledd,
er så betydelige at det innebærer en urimelig forfordeling av fordringshaverne,
eller
-
c) det ikke er rimelig
utsikt til at akkorden vil bli oppfylt.
§ 50 Tilsyn med oppfyllelsen av akkorden
(1) Dersom retten
finner grunn til det, kan den sette som vilkår for stadfestelse
at skyldneren underkaster seg tilsyn med oppfyllelse av rekonstruksjonsplanen med
tvangsakkord.
(2) Tilsyn utøves
av rekonstruktøren eller ett eller flere av kreditorutvalgets medlemmer
eller av én eller flere andre personer som oppnevnes av retten.
Tilsynet skal påse at skyldneren innretter sin forretningsførsel slik
at skyldneren i rett tid får til rådighet de midler som trengs til
å oppfylle rekonstruksjonsplanen med tvangsakkord, og at skyldneren
gjennomfører de tiltakene som rekonstruksjonsutvalget har satt som
vilkår for å anbefale rekonstruksjonsplanen. Tilsynet skal videre søke
å hindre at noen fordringshaver får dekning til skade for andre.
Skyldneren plikter å gi full adgang til tilsyn med sin forretningsførsel
og til å rette seg etter de påleggene tilsynet gir i denne forbindelse.
(3) Bestemmelsene
i §§ 11, 13 og 14 gjelder tilsvarende for tilsynet.
§ 51 Stadfestelseskjennelsen. Anke
(1) Retten avgjør
spørsmålet om stadfestelse ved kjennelse, som bør avsies innen en
uke etter stadfestelsesmøtet etter § 45 eller ved skriftlig behandling
innen tre uker etter at retten har mottatt rekonstruktørens redegjørelse
for resultatet av avstemningen. Dersom rekonstruksjonsplanen med
tvangsakkord innebærer at pantheftelser helt eller delvis bortfaller,
jf. § 36, skal stadfestelseskjennelsen inneholde en nøyaktig angivelse
av i hvilken utstrekning pantheftelsene bortfaller.
(2) En kjennelse
som stadfester rekonstruksjonsplanen med tvangsakkord, kan ankes
av skyldneren, av enhver fordringshaver som vil bli bundet av akkorden
og som har stemt mot forslaget, og av etterprioriterte fordringshavere
som er berørt av forslaget. Skyldneren fortsetter å stå under rekonstruksjonsutvalgets
tilsyn inntil kjennelsen er blitt rettskraftig.
(3) Dersom tingretten
eller ankeinstansen nekter stadfestelse, skal den samtidig treffe
de avgjørelser som er nevnt i §§ 57 og 58.
§ 52 Melding om og kunngjøring av den
stadfestede rekonstruksjonsplanen med tvangsakkord
(1) Dersom retten
stadfester rekonstruksjonsplanen med tvangsakkord, skal rekonstruktøren
straks sende melding om dette til alle kjente fordringshavere som
ikke er tilsagt full dekning.
(2) Når stadfestelseskjennelsen
er blitt rettskraftig, skal rekonstruktøren kunngjøre akkorden etter
reglene i § 7 første ledd. Rekonstruktøren skal også sørge for at melding
etter § 7 tredje ledd nr. 1, 2 og 3 blir slettet, og at melding
om avslutning av rekonstruksjonsforhandlingen blir registrert i
Foretaksregisteret dersom skyldneren er innført der.
(3) Dersom akkorden
innebærer at pantheftelser som er registrert i et rettsvernsregister
helt eller delvis bortfaller, skal rekonstruktøren straks stadfestelsen
er rettskraftig sørge for at kjennelsen registreres. Ved håndpant
eller ved pant i enkle krav skal melding om bortfallet gis til den
som besitter pantet, eller til skyldneren for kravet.
§ 53 Bestemmelse om tilsyn truffet etter
stadfestelsen
(1) Dersom det begjæres
av en fordringshaver, og retten finner særlig grunn til det, kan
retten også etter at akkorden er stadfestet, bestemme at skyldneren
skal undergis tilsyn inntil akkorden er oppfylt.
(2) Retten treffer
sin avgjørelse ved kjennelse etter at skyldneren har fått anledning
til å uttale seg. En kjennelse som tar begjæringen til følge, kan
ankes av skyldneren innen tre dager. En kjennelse som avslår begjæringen,
kan ikke ankes.
(3) § 50 annet og
tredje ledd gjelder tilsvarende.
§ 54 Hvem akkorden er bindende for
(1) Den stadfestede
akkorden er bindende for alle fordringshavere med fordringer som
skriver seg fra tiden før åpningen av rekonstruksjonsforhandlingen.
Akkorden er likevel ikke bindende for
-
1. fordringer som
har lovbestemt fortrinnsrett
-
2. fordringer som
er sikret ved panterett eller annen sikkerhetsrett i skyldnerens
eiendeler, i den utstrekning fordringen faller innenfor pantets
antatte verdi
-
3. fordringer som
kan kreves avgjort ved motregning i den utstrekning de dekkes av
motkravet.
(2) §§ 32 og 33
gjelder tilsvarende ved tvangsakkord.
§ 55 Tidligere mislighold
En kontraktsmotpart
kan ikke etter stadfestet rekonstruksjon påberope seg skyldnerens
mulige mislighold i tiden før rekonstruksjonsbehandling ble innledet.
Kapittel
8. Rekonstruksjonsforhandlingens avslutning
§ 56 Innstilling av rekonstruksjonsforhandlingen
med fordringshavernes samtykke
(1) Retten skal
innstille rekonstruksjonsforhandlingen ved kjennelse når dette etter
utløpet av fristen etter § 23 begjæres av skyldneren og det foreligger
skriftlig samtykke fra et flertall av de kjente fordringshavere, unntatt
fordringshavere med fordringer som er sikret eller tilbys sikkerhet
ved betryggende selvskyldnerkausjon, panterett eller annen tilsvarende
sikkerhetsrett.
(2) § 52 gjelder
tilsvarende.
§ 57 Innstilling med tilbakelevering
til skyldneren
Dersom skyldneren
overfor retten godtgjør å være solvent, jf. konkursloven § 61, skal
retten avslutte rekonstruksjonsforhandlingen uten at konkurs åpnes.
§ 58 Innstilling av mislykket rekonstruksjonsforhandling og
åpning av konkurs
(1) Retten skal
innstille rekonstruksjonsforhandlingen og åpne konkurs i skyldnerens
bo når
-
1. retten etter
innberetning fra rekonstruksjonsutvalget finner at det ikke er utsikt
til at skyldneren vil kunne oppnå frivillig rekonstruksjon eller
rekonstruksjon med tvangsakkord, eller at skyldneren ikke innen rimelig
tid har fremsatt forslag til frivillig rekonstruksjon eller tvangsakkord,
jf. § 26 annet ledd,
-
2. retten nekter
å stadfeste et rekonstruksjonsforslag med tvangsakkord, jf. § 51,
eller
-
3. rekonstruksjonsforhandlingen
ikke er avsluttet innen seks måneder fra åpningen eller innen en lengre
frist som retten har satt etter anmodning fra rekonstruksjonsutvalget.
(2) Retten kan etter
begjæring fra rekonstruksjonsutvalget innstille rekonstruksjonsforhandlingen
og åpne konkurs i skyldnerens bo når retten finner at skyldneren
grovt eller gjentatte ganger har handlet mot sine plikter etter
§§ 15 og 20.
(3) Retten treffer
sin avgjørelse ved kjennelse. Før kjennelse avsies skal retten forelegge
spørsmålet for skyldneren med en kort frist for uttalelse. Ved anke
over kjennelsen gjelder konkursloven § 72 annet ledd tilsvarende.
§ 59 Tidspunktet for rekonstruksjonsforhandlingens
avslutning
Rekonstruksjonsforhandlingen
anses for avsluttet når
-
1. retten mottar
melding om at skyldneren har fått frivillig rekonstruksjon, jf.
§ 31,
-
2. skyldneren har
fått rekonstruksjon med tvangsakkord som er stadfestet ved rettskraftig
kjennelse, jf. § 51.
-
3. det er avsagt
kjennelse om innstilling av rekonstruksjonsforhandlingen etter § 56
eller § 57, og kjennelsen er blitt rettskraftig, eller
-
4. det er avsagt
kjennelse om innstilling av rekonstruksjonsforhandlingen etter § 58
uten at konkurs er blitt åpnet, og kjennelsen er blitt rettskraftig.
§ 60 Følgene av at skyldneren dør under
rekonstruksjonsforhandlingen
Dersom skyldneren
dør før kjennelse om konkursåpning er avsagt i henhold til § 58,
eller før rekonstruksjonsforhandlingen anses for avsluttet, jf.
§ 59, skal rekonstruksjonsforhandlingen innstilles og skyldnerens
bo behandles i samsvar med skiftelovgivningen.
Kapittel 10. Ikrafttredelsesregler
og overgangsregler. Endringer i andre lover
§ 64 Ikrafttredelse og tidspunktet for
opphevelse av loven
(1) Loven gjelder
fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de ulike
bestemmelsene til forskjellig tid.
(2) Loven oppheves
1. januar 2022. Fra samme tid oppheves endringene i § 66.
§ 65 Overgangsregler
(1) En begjæring
om åpning av gjeldsforhandling etter konkurslovens første del som
er fremmet, men ikke avgjort av retten, når denne lov trer i kraft,
skal anses som en begjæring om forhandling om rekonstruksjon etter
denne loven.
(2) Er gjeldsforhandling
åpnet etter konkurslovens første del etter 1. mars 2020, kan saken
behandles etter reglene i denne loven hvis skyldneren begjærer det
og det ikke er tatt stilling til et forslag om frivillig gjeldsordning
eller stemt over et forslag til tvangsakkord. Kunngjøring etter
§ 7 i loven her kan i så fall unnlates dersom åpningen av gjeldsforhandling
allerede er kunngjort etter konkursloven §§ 6 eller 35, og retten
finner at ny kunngjøring derfor ikke er nødvendig.
(3) For forslag
til tvangsakkord som er fremsatt etter konkurslovens kapittel XIV,
gjelder konkurslovens første del når konkurs er åpnet før denne
loven trer i kraft. Dersom alle kjente fordringshavere samtykker
til det, kan skyldneren i stedet fremsette forslag om rekonstruksjon
med tvangsakkord etter kapittel 7 i denne loven. Dersom det åpnes
konkurs etter ikrafttredelsen av denne loven, gjelder reglene i
denne loven for forslaget til tvangsakkord. Henvisningene i konkursloven
kapittel XIV til bestemmelser i konkurslovens første del skal forstås
som henvisninger til de korresponderende bestemmelsene i denne loven
så langt de passer.
(4) Forskrifter
til konkursloven gjelder for denne loven så langt de passer.
(5) Departementet
kan gi overgangsregler. I overgangsreglene kan det gjøres unntak
fra reglene i denne paragrafen.
§ 66 Endringer i andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft gjøres følgende endringer i andre lover:
1. I lov 8. juni 1984 nr.
58 om gjeldsforhandling og konkurs skal § 1 lyde:
§ 1 Anvendelsen av lovens regler så
lenge rekonstruksjonsloven er i kraft
Når forhandlinger
med fordringshaverne skal gjennomføres etter reglene i midlertidig
lov om rekonstruksjon for å avhjelpe økonomiske problemer som følge
av utbrudd av covid-19, gjelder den nevnte lovens regler i stedet
for reglene i §§ 1 a til 59 i loven her. Så lenge midlertidig lov
om rekonstruksjon for å avhjelpe økonomiske problemer som følge
av utbrudd av covid-19 er i kraft, kan det ikke åpnes gjeldsforhandlinger
etter §§ 1 a til 59 i loven her, med unntak av tvangsakkord under
konkursbehandling når konkurs er åpnet før ikrafttredelsen av midlertidig
lov om rekonstruksjon for å avhjelpe økonomiske problemer som følge
av utbrudd av covid-19.
Nåværende § 1 blir ny § 1 a.
2. I lov 8. februar
1980 nr. 2 om pant gjøres følgende endringer:
Ny § 3-1 a skal lyde:
§ 3-1 a Pant for lån under rekonstruksjonsforhandling
Panterett etter
§ 3-4, §§ 3-8 til 3-10 og § 3-11 til sikring av lån til finansiering
under rekonstruksjonsforhandling etter § 19 i midlertidig lov om
rekonstruksjon for å avhjelpe økonomiske problemer som følge av
utbrudd av covid-19 går foran alle andre heftelser i formuesgodene
pantsettelsen omfatter. Panteretten kan bare benyttes til å dekke
slike lån.
§ 4-10 nytt fjerde ledd
skal lyde:
(4) § 3-1 a gjelder
tilsvarende for panterett etter denne paragrafen til sikring av
lån til finansiering under rekonstruksjonsforhandling etter § 19
i midlertidig lov om rekonstruksjon for å avhjelpe økonomiske problemer
som følge av utbrudd av covid-19.
Ny § 6-5 skal lyde:
§ 6-5 Lovbestemt pant for lån under rekonstruksjonsforhandling
(1) Den som yter
lån til finansiering under rekonstruksjonsforhandling etter § 19
i midlertidig lov om rekonstruksjon for å avhjelpe økonomiske problemer som
følge av utbrudd av covid-19, har lovbestemt pant i ethvert formuesgode
beheftet med pant som tilhører skyldneren på tidspunktet da rekonstruksjonsforhandling
ble åpnet, og som kan være gjenstand for utlegg eller konkursbeslag.
Panteretten utgjør fem prosent av formuesgodets beregnede verdi
eller av det et salg av formuesgodet innbringer, men maksimalt 700
ganger rettsgebyret i hvert realregistrerte panteobjekt. Panteretten
går foran annet lovbestemt pant og alle andre heftelser i formuesgodet.
Panteretten kan bare benyttes til å dekke lån som nevnt i første
punktum. Benyttes panteretten etter denne paragrafen, reduseres
boets panterett etter § 6-4 tilsvarende.
(2) Reglene i denne
paragrafen gjelder med de begrensningene som følger av overenskomst
med fremmed stat. § 6-4 annet til syvende ledd og niende ledd gjelder
tilsvarende.
3. I lov 8. juni 1984 nr.
59 om fordringshavernes dekningsrett skal § 9-4 nytt fjerde ledd
lyde:
For å avhjelpe negative
konsekvenser som følge av utbruddet av covid-19 kan departementet
i forskrift gjøre midlertidig unntak fra fortrinnsretten etter denne
paragrafen. Unntak kan gjøres helt eller delvis, herunder begrenses
til rekonstruksjon etter midlertidig lov om rekonstruksjon for å
avhjelpe økonomiske problemer som følge av utbrudd av covid-19.