2.3.2 Utvidelse av unntakshjemmelen i § 51 a i lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
Komiteen viser til sosialtjenesteloven
§ 51 a, tilføyd ved lov 27. mars 2020 nr. 10, som gir hjemmel til midlertidige
bestemmelser om økonomisk stønad til selvstendig næringsdrivende
og frilansere, uten hensyn til økonomisk behovsprøving etter § 18.
Komiteen viser til at regjeringen
i Prop. 72 L (2019–2020) foreslår at denne bestemmelsen utvides
til å kunne fastsette midlertidig forskrift om unntak fra aktivitetsplikt
for økonomisk stønad (lovens §§ 20 og 20 a) og bestemmelsene om
kvalifiseringsprogram og -stønad (§§ 29–40), herunder å kunne forlenge
perioden. Komiteen slutter
seg til regjeringens forslag og viser i den forbindelse til at forslaget
er en oppfølging av vedtak fattet i Stortinget 16. mars 2020.
Komiteen viser til andre grupper
som nå står uten inntekt, for eksempel personer som er i karantene etter
folketrygdloven § 11-31 om arbeidsavklaringspenger uten å være ferdig
avklart til arbeid eller trygd, personer som har søknad om ulike
folketrygdytelser/klager på avslag om ytelser i det ordinære Nav-systemet,
og som nå ifølge regjeringen (jf. proposisjonen side 7) må påregne
lang tid før søknaden/klagen kan behandles, og personer som nå ikke
får nødvendig oppfølging og behandling. Det vises i den forbindelse
til Skype-møte mellom Arbeids- og sosialdepartementet og Stortingets finanskomité
og arbeids- og sosialkomité torsdag 2. april 2020, der det ble informert
om at det foreløpig ikke er iverksatt tiltak for automatisk og rask
saksbehandling for andre grupper enn dem som søker dagpenger (under
permittering), og ekstraordinære tiltak for selvstendige og frilansere.
Et annet eksempel på personer som står uten dekning, er kadetter
som er satt i land på grunn av pandemien, og som står utenfor eksisterende
inntektssikringsordninger. Komiteen understreker i denne
forbindelse viktigheten av sosial rettferdighet i de ekstraordinære
og midlertidige bestemmelsene om inntektssikring.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev av 5. april 2020, der det vises til at forslaget om å gi
adgang til å forskriftsfeste automatisering av saksbehandlingen
etter folketrygdloven er særlig aktuelt for de ytelsene som er under
et stort press som følge av covid-19-pandemien, og hvor regelverket
er egnet for dette. Per i dag er det, ifølge statsrådens svarbrev,
i hovedsak krav om sykepenger og omsorgspenger og kompensasjonsordningene for
permitterte og selvstendig næringsdrivende som er aktuelle for slik
automatisert saksbehandling. Statsråden viser videre til at det
er utarbeidet en veileder for forenklet saksbehandling av søknader
om økonomisk stønad innenfor gjeldende regelverk. Veilederen antas
å både forenkle og effektivisere saksbehandlingen samt utvide det
skjønnsmessige handlingsrommet for tildeling av økonomisk stønad
i forbindelse med covid-19-pandemien.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til at statsråden i sitt svarbrev viser til at regelverk
med stor grad av skjønn ikke er særlig egnet for helautomatisering,
og at det derfor følger at økonomisk sosialhjelp ikke er egnet for
omfattende digitalisering. I tillegg viser statsråden til at det kreves
gode tekniske løsninger som muliggjør automatisering av saksbehandlingen,
noe mange kommuner foreløpig ikke har. Flertallet påpeker at stor
grad av adgang til å utvise skjønn også i større grad kan åpne for forenklet
saksbehandling.
Flertallet viser til at det
uansett kan være behov for å vurdere ekstraordinære tiltak for andre
personer som står helt uten inntekt, ut over dem som måtte falle inn
under reglene for sykepenger, omsorgspenger, permitterte og selvstendig
næringsdrivende. Flertallet merker
seg at det er igangsatt et arbeid for å digitalisere søknader om
sosialhjelp. Flertallet viser
videre til at selv om søknad om sosialhjelp normalt er underlagt stor
grad av skjønn, bør det likevel vurderes om de som står helt uten
inntekt, herunder i påvente av ytelser fra folketrygden, likevel
kan tilstås sosialhjelp etter forenklet saksbehandling.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så snart som mulig og på egnet måte komme tilbake
til Stortinget med en vurdering av behovet for å utvide sosialtjenesteloven
§ 51 a til å omfatte alle som nå står helt uten inntekt, uten hensyn
til økonomisk behovsprøving etter § 18.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere om det er behov for fullmakt til forenklet
saksbehandling etter sosialtjenesteloven etter hvert som kommunene
tar i bruk digitale løsninger for søknad om sosialhjelp.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser videre til tilbakemeldinger
gjennom media fra Frelsesarmeen og andre som til vanlig organiserer
matutdeling, om økt pågang, samtidig som tendenser til hamstring
gjør at butikkene har mindre mat til overs til slike formål. Disse medlemmer mener
derfor at det i dagens situasjon er viktig at sosialhjelp, unntaksvis,
etter en forenklet behandling også kan gis i form av rekvisisjoner
for å sikre innkjøp av blant annet mat og medisiner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at Stortinget ved behandling av Prop. 53 LS (2019–2020), jf.
Innst. 198 L (2019–2020) vedtok å innføre et unntak fra behovsprøving
av økonomisk stønad for frilansere og selvstendig næringsdrivende
i sosialtjenesteloven § 51 a. Unntaket var begrunnet med at frilansere
og selvstendig næringsdrivende skulle ha rett til kompensasjon fra
en ny ordning i folketrygden, jf. Stortingets vedtak nr. 395 i forbindelse
med Prop. 53 LS (2019–2020). Det var ventet at den nye ordningen
i folketrygden ville ta noe tid å etablere. Ut over dette hadde en
rekke frilansere og selvstendig næringsdrivende allerede før vedtaket
opplevd vesentlig inntektsbortfall. Gruppen har heller ikke krav
på kompensasjon før 17. dag etter inntektsbortfallet.
På grunn av de nevnte
forholdene ble frilansere og selvstendig næringsdrivende gitt et
særskilt unntak fra behovsprøvingen i sosialtjenesteloven § 18 for
mottak av økonomisk stønad. Intensjonen var ikke å fjerne kravet
om behovsprøving for økonomisk stønad for alle grupper. Disse medlemmer mener
derfor at det i utgangspunktet ikke er grunnlag for å unnta flere
grupper fra ordinær saksbehandling av økonomisk stønad. Disse medlemmer legger
til grunn at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet
måte dersom det er behov for å utvide unntaket fra behovsprøving
i sosialtjenesteloven § 51 a til flere grupper.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen i alle tilfeller skal se helhetlig på ytterligere
forbedringer i inntektssikringsordningene, senest i revidert nasjonalbudsjett
2020, jf. Stortingets vedtak nr. 452 (2019–2020).
Disse medlemmer viser videre
til statsrådens svarbrev til Arbeiderpartiet av 5. april 2020 (vedlagt).
Disse medlemmer understreker
at det ikke er faglig grunnlag for å gjennomføre en omfattende helautomatisering
av søknader om økonomisk sosialhjelp, lik søknader for ytelser etter
folketrygdloven. Dette skyldes delvis at regelverket knyttet til
økonomisk sosialhjelp inneholder stor grad av skjønnsutøvelse fra
forvaltningens side. I tillegg er det nødvendig med tekniske løsninger
som gjør det mulig med forenklet og automatisert saksbehandling.
Ettersom disse kriteriene vanskelig kan sies å være oppfylt, mener disse medlemmer det
ikke er naturlig å be om vurdering av forenklet behandling av søknader
om økonomisk sosialhjelp nå.
Disse medlemmer vil påpeke
at det vil kunne ta forholdsvis lang tid å få på plass forenklet
behandling og automatisering av søknader om økonomisk sosialhjelp. Det
er ønskelig at regjeringen og statsforvaltningen heller prioriterer
tiltak som kan gi rask effekt og hjelpe flest mulig, raskest mulig.
Disse medlemmer viser til
at det nå jobbes iherdig i KS og Arbeids- og velferdsdirektoratet
med å få etablert muligheter for å søke om økonomisk sosialhjelp
på nett i alle kommuner. Denne muligheten vil heve kvaliteten på
søknadene og åpne for å hente inn informasjon fra andre offentlige
registre. Disse
medlemmer legger til grunn at denne effektiviseringen av saksbehandlingen
vil redusere saksbehandlingstiden og gjøre søknadsprosessen mer
brukervennlig. Det er derfor god grunn til å forvente at tiltaket
vil avhjelpe utfordringen med lang saksbehandlingstid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at utfordringene Nav står overfor, er massive og krever ekstraordinære
tiltak.
Disse medlemmer mener det
er viktig og riktig med effektiv og rask saksbehandling av søknader
i Nav fremover. En del ytelser vil det være riktig å behandle på bakgrunn
av standardisert informasjon om den enkelte søker. Men andre ytelser
og ordninger vil vanskelig kunne behandles godt nok uten at en saksbehandling
vurderer den enkeltes sak konkret i dialog med den som søker om
ytelsen. Sosialhjelp er en ytelse som i stor grad krever skjønn. Disse medlemmer mener
likevel omstendighetene krever at det gis fullmakt til forenklet saksbehandling
også av sosialhjelp. Til tross for den krevende tiden Nav står overfor,
er det viktig at de som søker om ytelser ,får sin søknad behandlet
på en tilstrekkelig god og individuell måte. En helautomatisert
beregning av sosialhjelp vil imidlertid kunne virke mot sin hensikt
ved at menneskers behov ikke blir fanget opp. Når det gjelder utmåling
av sosialhjelp, er det viktig at veiledende satser overholdes som
et minimumsnivå hvis det gjøres en forenklet behandling.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til regjeringens omtale av forlengelse av perioden
for tidsavgrensede ytelser i Prop. 67 S (2019–2020):
«Aktivitetskrav
for sosiale ytelser stilles i bero inntil videre, blant annet fordi
det kan være vanskelig å gjennomføre aktiviteter i den nåværende
situasjonen. Mottakere av tidsavgrensede ytelser, som arbeidsavklaringspenger,
får forlenget perioden slik at manglende avklaring nå ikke fører
til at stønadsperioden avkortes for mottakerne.»
Flertallet viser også til
at Stortinget fattet vedtak nr. 400 den 16. mars 2020:
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at tidsavgrensede ytelser, som arbeidsavklaringspenger,
får forlenget perioden sin slik at manglende avklaring nå ikke fører til
at kvoten på tre år avkortes for mottakerne. Dette er en midlertidig
ordning inntil videre. Endringen trer i kraft umiddelbart og utbetalingene
skjer så raskt Nav får på plass en teknisk løsning.»
Flertallet vil peke på at
det er helt avgjørende at alle som mottar tidsbegrensede ytelser
fra Nav, får forlenget den ordinære stønadsperioden. Det er ikke
tilstrekkelig at aktivitetskravene stilles i bero. Folk må få mulighet
til å kvalifisere seg og delta i nødvendig utdanning, arbeidstrening
og andre tiltak som bedrer deres muligheter på arbeidsmarkedet.
Flertallet viser til at overgangsstønad
er en slik tidsavgrenset ytelse med aktivitetskrav. Det er derfor svært
viktig at mottakere av denne ytelsen også får klargjort at de får
forlengelse av ytelsen i perioden der aktivitet utgår.
Komiteen viser
til følgende utdrag av komitémerknad om Nav i Innst. 197 S (2019–2020),
jf. Prop. 52 S (2019–2020):
«De ansatte i Nav
tilhører den førstelinja i velferdssamfunnet vårt som nå har et
svært viktig ansvar for å holde samfunnet i gang. Komiteen viser
til at alle virkemidler som er nødvendige for at de ansatte skal
få muligheter til å utføre sitt arbeid, nå må tas i bruk. Nødvendige
midler må stilles til rådighet for at datasystemene skal kunne fungere,
det må gis anledning til å hente inn tilgjengelig ekstra arbeidskraft
(jf. helsevesenet), alle løpende ytelser forlenges inntil videre,
og de ansatte må gis rom for å utvise skjønn når det gjelder ytelser
til personer som har søknader til behandling, herunder legge beslutningsmyndighet
til førstelinja for å unngå omstendelig og unødig tidkrevende saksbehandling.
Komiteen viser til at sosialhjelp etter sosialtjenesteloven i kommunene
må kunne ytes på en forenklet måte i akutte tilfeller der søknad
om trygdeytelser er til behandling. Komiteen mener at den kommunale
og den statlige delen av Nav må få adgang til å utvise nødvendig
skjønn.»
Komiteen tok på denne bakgrunn
i telefonmøte med statsråd Torbjørn Røe Isaksen torsdag 2. april
opp at førstelinjen i Nav må gis tilbake myndighet til å avgjøre
alle midlertidige ytelser for slik å effektivisere etaten og frigjøre
saksbehandlerkapasitet fra spesialenheter. Komiteen ble overrasket over
å høre at Nav ikke allerede hadde iverksatt dette som ledd i å frigjøre
saksbehandlingskapasitet. Komiteen vil understreke viktigheten
av at Nav følger opp Stortingets vilje.