Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari Holm Lønseth,
Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet,
Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til at proposisjonen fremmer forslag til ny lov om medisinsk
utstyr for å gjennomføre forordning (EU) nr. 745/2017 om medisinsk
utstyr og forordning (EU) nr. 746/2017 om in vitro-diagnostisk medisinsk
utstyr i norsk rett. Komiteen viser
videre til at EØS-komiteen har besluttet å innlemme forordningene
i EØS-avtalen. Denne beslutningen er tatt med forbehold om Stortingets
samtykke.
Komiteen har merket seg at
formålet med det nye regelverket er å styrke pasientsikkerheten
og sørge for et enhetlig regelverk i hele EØS-området. Regelverket
vil bidra til å fremme innovasjon av medisinsk utstyr og sikre at
medisinsk utstyr er trygt når det plasseres på markedet. Gjennomføringen
av forordningene krever endringer i norsk rett, og komiteen viser til merknader
til dette i Innst. 230 L (2019–2020).
Komiteen viser til at det i
proposisjonen foreslås at det gis samtykke til at forordningene
om medisinsk utstyr innlemmes i EØS-avtalen og tas inn i norsk rett.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, støtter dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
mange av regelendringene som foreslås innført gjennom forordningen
om medisinsk utstyr og forordningen om in vitro-diagnostisk medisinsk
utstyr. Disse medlemmer merker
seg at forordningene blant annet regulerer krav til kvalitet og sikkerhet,
merking og markedsføring, klinisk utprøving, samt tilsyn og meldeordninger
etter at utstyret er på markedet. Disse medlemmer mener slik
regulering er ønskelig og nødvendig.
Disse medlemmer viser til at
medisinsk utstyr som er tilvirket til eget bruk i helseinstitusjoner,
i hovedsak er unntatt fra kravene i forordningene. Disse medlemmer merker seg
at dette typisk gjelder diagnostiske tester som produseres av helseforetakene
til bruk hos egne pasienter – såkalte «in-house»-tester. Disse medlemmer anser
at unntaket er svært upresist definert, og at det er flere av avgrensningene
som er åpne for tolkning. Disse medlemmer viser til at
en lang rekke høringsinstanser påpekte nettopp dette da utkast til
ny lov om medisinsk utstyr var på høring.
Disse medlemmer merker seg
at unntaket ifølge forordningene ikke gjelder produksjon i «industriell skala»,
samtidig som begrepet «industriell skala» ikke er nærmere definert. Disse medlemmer viser
til at den offentlige spesialisthelsetjenesten samlet sett har en
betydelig produksjon av utstyr til eget bruk. Disse medlemmer merker seg
at unntaket ifølge forordningene kun skal gjelde dersom utstyret
tilvirkes og brukes av samme juridiske enhet. Disse medlemmer merker seg
høringsinnspill fra Bioteknologirådet, som påpeker at tilvirkning
og bruk av egentilvirkede tester i dag kan foregå på tvers av helseforetak,
og at det i den sammenhengen er uklart hvorvidt ulike offentlige
helseforetak regnes som ulike juridiske enheter.
Disse medlemmer merker seg
at unntaket ifølge forordningene ikke skal gjelde dersom «pasientgruppens
spesifikke behov ikke kan dekkes av et tilsvarende utstyr som er
tilgjengelig på markedet». Disse medlemmer vil påpeke
at det er uklart hva som menes med «tilsvarende utstyr». Disse medlemmer viser eksempelvis
til at flere høringsinstanser påpeker at tester som er utviklet
og tilvirket i sykehusene, ofte har høyere kvalitet enn kommersielle
tester, og stiller spørsmål ved om de likevel skal regnes som tilsvarende.
Flere høringsinstanser peker dessuten på at helseforetakene har
utviklet diagnostiske pakker som omfatter flere mikroorganismer,
eller genpaneler som tester for flere gener, og det stilles spørsmål
om hvorvidt unntaket gjelder dersom det finnes kommersielle produkter
som dekker deler av dette behovet.
Disse medlemmer er bekymret
for at dersom unntaket blir snevert definert, kan det medføre store
ekstrakostnader for helseforetakene. Enten fordi helseforetakene
dermed blir nødt til å kjøpe kommersielle produkter, eller fordi
de må bruke store ressurser på å oppfylle kravene for CE-merking. Disse medlemmer viser
høringsinnspillet fra Helse Midt-Norge RHF:
«Det er en unison
tilbakemelding fra våre helseforetak at dersom laboratoriene ikke
kan bruke In house-tester dersom det finnes lignende kommersielle
tester på markedet, vil det kunne medføre store merkostnader. Det
antydes at norsk helsevesen kan få merkostnader på flere 100-talls
millioner pr. år hvis laboratoriene ikke kan benytte egenutviklede
genteknologi-/PCR-analyser men i stedet må gjøre bruk av kommersielle tester
og evt. tilhørende instrumentering. Miljøene sier at det erfaringsmessig
ikke er bedre kvalitet på de kommersielle testene.»
Disse medlemmer viser dessuten
til at Folkehelseinstituttet har en rekke nasjonale funksjoner knyttet
til analyser, overvåking og klassifisering av sykdomsfremkallende
mikroorganismer, og i flere tilfeller utvikler egentilvirkede analyser
for å oppfylle dette oppdraget. Disse medlemmer viser til at
Folkehelseinstituttet i høringsuttalelsen uttrykker at tolkningen
av unntaket vil ha betydning for hvordan dette samfunnsoppdraget
løses, og kan få konsekvenser for ressursbruk, økonomi, kvalitet
og beredskap ved FHI:
«Lovreguleringen
av in vitro-diagnostisk medisinsk utstyr har konsekvenser ikke bare
for FHIs referanselaboratoriers analyser. FHI er også i stor grad
avhengig av den diagnostiske testingen som utføres på landets øvrige
medisinsk mikrobiologiske laboratorier og derfor bekymret for om
den nye forordningen vil få konsekvenser for analyseutvalget og
om dette vil redusere påvisninger av smittsomme sykdommer som FHI har
ansvar for å overvåke (MSIS forskrift jf. § 2-7) og rapportere/varsle
(IHR-forskriften §§ 7).»
Disse medlemmer merker seg
at departementet i proposisjonen delvis erkjenner at unntaket i
liten grad er presisert, med direkte henvisning til «industriell skala»:
«Unntaket gjelder
ikke for utstyr som produseres i industriell skala. Det er ikke
presisert nærmere i forordningen hvordan det begrepet skal forstås,
men EU-kommisjonen kan vedta gjennomføringsrettsakter med nærmere
presisering av hele unntaket.»
Disse medlemmer konstaterer
at en snever tolkning av unntaket i ytterste konsekvens betyr at
offentlige helseinstitusjoner kan bli nødt til å bruke store ressurser
på å kjøpe diagnostiske tester på markedet, fremfor å produsere
kvalitativt bedre tester selv. Gitt de potensielt store konsekvensene
et snevert definert unntak kan medføre, mener disse medlemmer det er dypt
problematisk at EU-kommisjonen ensidig kan definere grensene for
unntaket etter at forordningene er innlemmet.
Komiteen vil
bemerke at genetiske selvtester – tester som forbrukere kan bestille
direkte over internett for å få svar på om de er genetisk disponert
for ulike sykdommer – er omfattet av forordningen om in vitro-diagnostisk
medisinsk utstyr. Komiteen viser
til at Stortinget skal behandle endringer i bioteknologiloven (Prop.
34 L (2019–2020)), som også berører denne typen produkter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
i behandlingen av sistnevnte proposisjon vil fremme forslag om at
det umiddelbart innføres et eksplisitt forbud mot at foreldre bestiller
genetiske selvtester på vegne av sine barn. I tillegg vil disse medlemmer foreslå
å be regjeringen komme tilbake til Stortinget med en utredning av
markedet for genetiske selvtester, med sikte på å lovregulere dette
markedet.
Disse medlemmer viser til uttalelser
fra henholdsvis Legeforeningen og Bioteknologirådet, som påpeker
at det er uklart hvordan denne forordningen forholder seg til bioteknologiloven. Disse medlemmer merker
seg at Bioteknologirådet påpeker at det gjenstår en lang rekke uavklarte
spørsmål om hva som er det nasjonale handlingsrommet for å regulere
genetiske selvtester. Disse
medlemmer merker seg at forordningens artikkel 93 åpner for
at enkeltprodukter eller hele kategorier av produkter kan forbys
dersom det er nødvendig av hensyn til helse og sikkerhet hos pasienter,
brukere eller andre personer. Disse medlemmer merker seg
at departementet likevel konkluderer med at forordningen ikke gir
anledning til å begrense omsettingen av genetiske selvtester:
«I sitt høringssvar
setter Bioteknologirådet spørsmål ved om IVDR artikkel 93 gir et
nasjonalt handlingsrom for å kunne forby genetiske selvtester. Departementet
viser til at dette er en bestemmelse som kan anvendes dersom et
medlemsland mener at et produkt ikke oppfyller kravene til medisinsk
effekt og dermed er i strid med medisinsk utstyrsregelverket. Departementet
stiller seg bak Statens legemiddelverks redegjørelse vedrørende
artikkel 93 som Bioteknologirådet viser til i sitt høringssvar.
Bestemmelsen kan ikke brukes som rettslig grunnlag for et forbud
mot genetiske selvtester generelt sett. Departementet påpeker derfor
at genetiske selvtester som hovedregel er omfattet at retten til det
fri varebyttet innenfor EØS-området. Departementet kan ikke se at
det foreligger tilstrekkelige tungtveiende argumenter for at begrensinger
i denne hovedregelen kan vurderes på nåværende tidspunkt.»
Disse medlemmer merker seg
departementets påstand om at strengere regulering av markedet for
genetiske selvtester bryter med den alminnelige retten til fritt
varebytte innenfor EØS-området. Disse medlemmer mener denne
påstanden står i motstrid til Bioteknologirådets opplysninger om
at det er stor variasjon i hvordan europeiske stater regulerer markedet, og
at man i praksis har innført forbud i Frankrike og Tyskland. Disse medlemmer mener
følgelig det er grunn til å stille spørsmål ved om departementets
lovtolkning er korrekt. Imidlertid konstaterer disse medlemmer at det hersker
stor usikkerhet rundt hva som er det nasjonale handlingsrommet for
å regulere markedet for genetiske selvtester, og hvorvidt forordningen
begrenser dette handlingsrommet.
Disse medlemmer anser dermed
at det hersker stor usikkerhet rundt forordningenes konsekvenser
for henholdsvis egentilvirket medisinsk utstyr i helseinstitusjoner
og genetisk selvtesting, som i verste fall kan få svært negative
konsekvenser. Et snevert unntak for egentilvirket medisinsk utstyr
i helseinstitusjoner kan få store økonomiske konsekvenser for sykehusene,
samt svekke kvaliteten ved laboratoriediagnostikken i den offentlige
helsetjenesten. Begrensninger i muligheten til å regulere genetiske
selvtester kan svekke både folkehelse, personvern og enkeltpersoners
rett til egne helsedata.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
så lenge denne uklarheten ikke er oppklart, kan ikke disse medlemmer støtte
innlemmelse av forordningene – på tross av at store deler av regelverket
er fornuftig. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en ny proposisjon
om medisinsk utstyr. Proposisjonen må sikre at verken lov om medisinsk
utstyr eller innlemmelse i EØS-avtalen av forordningen om medisinsk
utstyr og forordningen om in vitro-diagnostisk medisinsk utstyr
begrenser den offentlige helsetjenestens mulighet til å ta i bruk
egentilvirket medisinsk utstyr sammenlignet med i dag, eller begrenser
det nasjonale handlingsrommet til å regulere genetiske selvtester.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at forordningene
ikke vil ha konsekvenser for å ta i bruk egentilvirket medisinsk
utstyr i helseinstitusjoner, slik Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti antyder. Disse medlemmer viser til
at forordningene ikke vil medføre særlige endringer fra dagens nasjonale
regulering. Disse
medlemmer viser til at forordningene vil medføre at det stilles
krav til egentilvirkningen. Det stilles allerede i dag krav til
egentilvirkningen gjennom nasjonal regulering. Disse medlemmer viser til
at for norske helseinstitusjoner medfører derfor gjennomføringen
av IVDR i norsk rett i praksis ikke store forskjeller fra dagens
regelverk. Disse
medlemmer registrerer at Legemiddelverket mener at norske
helseinstitusjoner vil være i stand til å oppfylle disse kravene
for fortsatt egentilvirkning slik som i dag.