Ny lov
om medisinsk utstyr – ny regelstruktur
De tre mordirektivene,
direktiv 90/385/EØF (aktivt implanterbart medisinsk utstyr), direktiv
93/42/EØF (øvrig medisinsk utstyr) og direktiv 98/79/EØF om in vitro-diagnostisk
medisinsk utstyr (IVD), som er implementert i lov og forskrift om
medisinsk utstyr vil oppheves når MDR og IVDR får anvendelse. Gjennomføring
av direktiver og forordninger krever ulik regelverksteknikk. Norske
lov- eller forskriftstekster som gjennomfører direktivet, vil ofte
være noe forenklet og omstrukturert og ikke en ordrett gjengivelse
av direktivet. Departementet mener at denne ulikheten er så stor
at forordningene må gjennomføres i en ny lov om medisinsk utstyr,
og at den någjeldende loven oppheves.
Videre påpekes det
at MDR og IVDR vil være hovedrettsaktene for reguleringen av medisinsk
utstyr. Departementet vurderer det derfor dithen at de må inntas
i lov. MDR og IVDR inneholder i stor grad rettigheter og plikter
som fordrer et lovgrunnlag. Med et slikt innhold og omfang som MDR
og IVDR har, er det nødvendig med en ny lov om medisinsk utstyr.
Samtidig er EU-kommisjonen i forordningene gitt hjemmel til å fastsette
opptil 82 rettsakter (både gjennomføringsrettsakter og delegerte
rettsakter), hvorav 18 må være på plass for at hovedforordningene
skal kunne få anvendelse. Disse rettsaktene vil gjennomføres i ny
forskrift. Hjemmel for dette fremgår av utkastet til lov § 1 tredje
ledd.
Etter EØS-avtalen
artikkel 7 bokstav a skal Norge gjennomføre EU-forordninger «som
sådan» i nasjonal rett. Det innebærer at det som hovedregel ikke
er tillatt å gjengi, omskrive eller dele opp forordningene. Det innebærer
også at man skal være tilbakeholden med å erstatte begreper i forordningen.
Departementet vurderer det derfor dithen at MDR og IVDR må gjennomføres i
norsk rett ved inkorporasjon i lov. Inkorporasjon innebærer at forordningen
gjøres gjeldende som norsk lov uten omskrivninger. Se lovforslaget
§ 1, hvor forordningene foreslås gjennomført ved inkorporasjon med
de tilpasninger som avtales ved innlemmelse i EØS-avtalen gjennom
en henvisningsbestemmelse.
Ny lov foreslås begrenset
til å fastsette rammene for de nasjonale reglene på en del områder
hvor forordningene ikke inneholder særskilte bestemmelser, herunder det
offentlige tilsynet, reaksjoner og sanksjoner. Videre må loven inneholde
nødvendige fullmakter til å gi mer detaljerte bestemmelser på forskriftsnivå
hvor MDR og IVDR åpner for dette, herunder en regulering av bruk
og språkkrav. Departementet viser til at det store antallet gjennomføringsrettsakter
og delegerte rettsakter som skal vedtas, sannsynligvis vil bli gjennomført
ved inkorporasjon i forskrift om medisinsk utstyr.
Departementet legger
til grunn at inkorporasjon uansett er den eneste gjennomføringsmetoden
som vil være egnet til å oppfylle Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.
På områdene der forordningene
gjelder, vil størsteparten av reglene følge direkte av bestemmelsene
i forordningene. Dette omfatter mange av de mest sentrale reglene
om krav for å kunne CE-merke medisinsk utstyr og plassere dem på
det indre markedet, krav til relevante aktører og krav til myndigheter.
Samtidig åpner forordningen for nasjonale regler som spesifiserer,
utfyller eller gjør unntak fra forordningen. Bestemmelsene i forordningen
må leses i sammenheng med slike nasjonale regler.
I sum vil det ofte
være nødvendig å forholde seg både til forordningenes tekst, til
de generelle supplerende bestemmelsene i ny lov om medisinsk utstyr
og til eventuelle særreguleringer i spesiallovgivning, og å se disse
bestemmelsene i sammenheng.